"Onödigt med i7 för gaming" sant eller falskt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tykoZ:

Beror helt på vad TS vill spela, ska han spela MMORPG:s samt bf4 är processorkraft nödvändigt. Jag sa aldrig att processorn inte används till annat. Bara att du lär inte vara begränsad av den vid multitasking, snarare då av minnet.

anledningen till att de gör mig små frustrerad är väl då ts bara frågade om den är meningslös. det är den INTE. sen om han som person kommer utnyttja den vet ju ingen utav oss

Edit: jo visst gör ju ram mer nytta men som sagt så vet vi inte vad han tänkt sig för rigg kanske ska ha 64gb ram så vitt jag vet

Permalänk
Medlem

Ofta är väl argumentet att javisst kan det göra lite skillnad - men inte så mycket att det är värt pengarna.
Då är det bättre att de 900 kronorna (4670K vs 4770k) på bättre grafikkort.

Permalänk
Moderator
Moderator

Beror på dina komponenter i övrigt och syftet med burken.

Att i5 rekommenderas beror nog på att både budget och syftet är ganska stramt hållet i många fall.

Själv gör jag väldigt mycket med min dator så jag nyttjar verkligen min i7, videoredigering, batchbehandling av bilder, kör diverse flertrådade beräkningsprogram, streamar medan jag spelar, lirar CPU tunga spel, har flera GPUs, etc.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har provat HT av och på i massor av spel och program, tyvärr har jag inga fina benchmarks jag kan visa.
Men det är lika vanligt att det ger prestanda som att du förlorar prestanda.
Så ta reda på om det hjälper just DIG med dom program/spel du tänker använda mest.
Tanke på att det kostar relativt mycket extra säger iaf jag att det inte är värt pengarna.
Om du behöver "riktig" processorkraft så köp en 6-8 kärnig processor istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Falskt, BF3/BF4 multiplayer fungerar bättre (mer fps) med en i7 processor. Även Crysis 3 lär dra nytta av en i7 processor. Och i kommande Watch Dogs är det rekommenderat med i7 processor.

EDIT: Att BF3/BF4 multiplayer fungerar bättre med i7 processor har Sweclockers egna tester visat.

Stämmer, men det beror på att spelvärlden börjar göra sina spel för att utnyttja i7an fullt ut, men innan BF3/BF4 så var det inte lika vanligt att dem gjorde det och då räckte det med en i5, så uttalandet om att i5 funkar lika bra som en i7 stämmer med hänvisning till att när dem började uttalas tidigare (historiskt sett) uttalandet IDAG stämmer inte lika bra.

Detta är en naturlig utveckling då programeringen har gått framåt sedan uttalandet började användas.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rocklets:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte bara att dra ned på slidersarna så minskar även arbetsbelastningen för processorn? Hur som känns problemet lite som en annan sida av samma mynt.

Nej, det är generellt sett ganska få inställningar som påverkar CPU-belastningen. Nu är jag ingen spelutvecklare, men processorn gör sina beräkningar, sen säger den till GPU:n vad den ska rendera, och processorn bryr sig inte om hur högupplösta texturer eller hur mycket anti-aliasing GPU:n använder.

Däremot har såklart inställningar som Physics Quality i Crysis och Mesh Quality i BF3 betydelse för processorn. Men att sänka sådana inställningar är i någon mening en droppe i havet, för hur man än gör måste processorn beräkna all spellogik och viktig fysik etc, vilket förstås är extra tungt i ett multiplayerspel som BF3/4. Tittar man i inställningarna för BF3/4 ser man dessutom att man har mycket små möjligheter att modifiera processortunga inställningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, det är generellt sett ganska få inställningar som påverkar CPU-belastningen. Nu är jag ingen spelutvecklare, men processorn gör sina beräkningar, sen säger den till GPU:n vad den ska rendera, och processorn bryr sig inte om hur högupplösta texturer eller hur mycket anti-aliasing GPU:n använder.

Däremot har såklart inställningar som Physics Quality i Crysis och Mesh Quality i BF3 betydelse för processorn. Men att sänka sådana inställningar är i någon mening en droppe i havet, för hur man än gör måste processorn beräkna all spellogik och viktig fysik etc, vilket förstås är extra tungt i ett multiplayerspel som BF3/4. Tittar man i inställningarna för BF3/4 ser man dessutom att man har mycket små möjligheter att modifiera processortunga inställningar.

DÅ är ju detta således ett tungt argument på i7:s sida, då man torde vilja klara så tunga beräknigar som möjligt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fakkahe:

OT: Asså jag kan inte fatta hur ni orkar, alla dessa j*dra trådar om vilket som är bäst hit och dit. Kan ni inte mogna till lite och sedan komma tillbaka när ni försörjer er själva då mamma och pappa ej betalar allt längre så får vi se om ni fortfarande vill ha de "bästa" eller den mest prisvärda.

OnT: I i7an är det inte bara "Hyperthreading", dem är även gjorda med bättre tillverkningsprocess så dem "ska" klocka bättre och få högre klocks, ska även läcka mindre ström och därför lägre temps.

Därför väljer jag mig utav AMD då man får så mycket för priset ^^

Då jag betalat alla mina egna datorer sen slutet av 90-talet så anser jag mig har rätten att besvara ditt inlägg. En 8350 ligger ungefär i samma prisklass som en 4670k... graferna talar sitt tydliga språk

Sen är ditt argument ingen orsak att köra AMD... förstår inte riktigt hur du menar där vännen?!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rocklets:

DÅ är ju detta således ett tungt argument på i7:s sida, då man torde vilja klara så tunga beräknigar som möjligt.

Absolut! Jag stod för två år sedan i valet och kvalet mellan 2500K och 2600K. Det blev som tur var en 2600K. Med facit i hand hade jag utan tvekan köpt en 3930K!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Jag har märkt i windows 8 att vilket spel jag än startar så jobbar alla kärnor mer eller mindre "jag har i7 med ht på".
Även med Cs 1.6 verkar den sprida ut arbetet mellan alla kärnor.

Detta hände inte i win 7.

Permalänk
Medlem

De som köpte i7or till socket 1366 för massa år sen gjorde nog en av de bästa CPU-köpen genom tiden. De håller hur bra som helst än idag, klockar till 4+ ghz och hamnar inte långt efter nuvarande generation. Jag skulle säga att i7orna håller längre prestandamässigt, sen har det tydligt visats att fler och fler spel utnyttjar den extra kapaciteten som HT ger på ett bra sätt. Eftersom man idag byter GPU betydligt oftare än CPU tror jag man skjuter sig i foten om man snålar in på den kostnaden som det skiljer. Köper man en i7a idag lär den få följa med på iaf 2 GPU uppgraderingar inannan man byter plattform helt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Och sen att win 8 verkar sprida ut arbetet mer mellan kärnorna gör nog att med nyare operativsystem så flaskar nog inte en cpu lika lätt heller.

Man har ju sätt flera skriva att win 8 ger de bättre flyt och mer fps.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 2500k i 4,7Ghz och ett klockat 780. i BF4 på High så går processorn aldrig under 100%, Win 8.1 ska också tilläggas. Vet att 4670k är något snabbare än 2500k men tror inte det diffar speciellt mycket.
Jag ska nu iallafall köpa mig en i7 4770k.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zpnk:

Då jag betalat alla mina egna datorer sen slutet av 90-talet så anser jag mig har rätten att besvara ditt inlägg. En 8350 ligger ungefär i samma prisklass som en 4670k... graferna talar sitt tydliga språk

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4971?k=60db1e05a71b4...

Sen är ditt argument ingen orsak att köra AMD... förstår inte riktigt hur du menar där vännen?!

Ja 8350 suger.

Saken är den, 1080 är så nedrans CPU tungt så det är sjukt.

Bästa är att köra 2 kort och i5 + 2560/1440 / 1600

Då ligger det mer power på GPUrna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna att HT faktiskt ger negativ prestanda i vissa speltitlar, och då är det definitivt onödigt med en 4:kärnig I7:a över en I5:a.

Prismässigt så tjänar de flesta (men inte alla) på att köpa en 4670k över en 4770k, "gamers" i synnerhet.
Annars beror det som sagt på många faktorer: Dels vilket spel man spelar, men också om man gör annat på datorn, t.ex. videoredigering, streaming, etc, och då är I7orna plötsligt värda det högre priset.

Sen så borde man inte dra alla I7or över en kam, det är rätt stor skillnad på de 4-kärniga och de 6-kärniga.
Själv sitter jag på en 3930k med HT av när jag spelar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

De som köpte i7or till socket 1366 för massa år sen gjorde nog en av de bästa CPU-köpen genom tiden. De håller hur bra som helst än idag, klockar till 4+ ghz och hamnar inte långt efter nuvarande generation. Jag skulle säga att i7orna håller längre prestandamässigt, sen har det tydligt visats att fler och fler spel utnyttjar den extra kapaciteten som HT ger på ett bra sätt. Eftersom man idag byter GPU betydligt oftare än CPU tror jag man skjuter sig i foten om man snålar in på den kostnaden som det skiljer. Köper man en i7a idag lär den få följa med på iaf 2 GPU uppgraderingar inannan man byter plattform helt.

Jag sitter på ett i5-system för 1156. Gör också 4+ GHz om jag vill. Skulle säga att detta står sig hyggligt fortfarande. Särskilt om man jämför inköpspriset.

För att vara on topic med tråden, ja i7 ger bättre prestanda. Men ökningen i prestanda motsvarar inte alls ökningen i priset.
Så enkelt sagt, behöver du den extra processorprestandan är det bara att betala och se glad ut. Kan du stoppa pengarna på något annat i datorn kommer det troligtvis göra större skillnad.

Personligen hade jag exempelvis mycket hellre satsat 900kr extra på att få en riktigt bra skärm, riktigt bra lurar eller en bekvämare stol, då detta gör så mycket mer för upplevelsen än vad ett par extra fps i battlefield gör. Men det är så mycket svårare att visa upp med staplar så klart

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om du har pengar, så köper du i7 så klart. Budget bygge, i5 fungerar bra också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Amaxi:

Ja som topic säger, har hört många säga att i7 är onödigt för gaming då spel bara använder 2 trådar och grejen med i7 är just fler trådar. Och dessa extra "trådar" kommer mest till användning vid tung videoredigering enligt vad folk säger.

Men ändå när man kollar runt här och folk frågar vad dom ska köpa så rekommenderas ändå i7 i gamingburkar. Jämför ju då med i5 naturligtvis.

Så hur är det egentligen? är det mest framtidsförsäkring eller finns det något annat som motiverar en i7a?

Är själv inne på att köpa en ny burk snart och skulle vilja få lite klarhet i det här.

Sitter på en I7 4770k Med Hyperthreading på så ligger jag runt 10-15 fps mer än med Hyper threading av. Enough said, tycker du att 10-15 fps är värt prisskillnaden, så kör på det. Jag själv tycker det var värt det.

Edit: Sorry, missade att skriva att det gäller Bf4 Bakrundsprogram ärväl det vanligaste, Firefox, Skype, och hw monitor.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Sitter på en I7 4770k Med Hyperthreading på så ligger jag runt 10-15 fps mer än med Hyper threading av. Enough said, tycker du att 10-15 fps är värt prisskillnaden, så kör på det. Jag själv tycker det var värt det.

Inte alls "enough said", det beror väldigt mycket på speltiteln.

Vad är det dessutom för spel du får 10-15 fps mer i med HT på än av?
Har du massa bakgrundsprogam igång kan jag förstå fps-skillnaden, annars låter det som otroligt mycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Inte alls "enough said", det beror väldigt mycket på speltiteln.

Vad är det dessutom för spel du får 10-15 fps mer i med HT på än av?
Har du massa bakgrundsprogam igång kan jag förstå fps-skillnaden, annars låter det som otroligt mycket.

Sorry, missade att skriva att det gäller Bf4 Bakrundsprogram ärväl det vanligaste, Firefox, Skype, och hw monitor.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av HurMycket:

Absolut! Jag stod för två år sedan i valet och kvalet mellan 2500K och 2600K. Det blev som tur var en 2600K. Med facit i hand hade jag utan tvekan köpt en 3930K!

Vilket jag köpte. Att sedan hela plattformen är trasig är en annan femma...det finns mycket skumt om man börjar titta på siffrorna på 3930k, det är inte en väl utbyggd struktur direkt.

Men visst har den hästkrafter.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lan:

Vilket jag köpte. Att sedan hela plattformen är trasig är en annan femma...det finns mycket skumt om man börjar titta på siffrorna på 3930k, det är inte en väl utbyggd struktur direkt.

Men visst har den hästkrafter.

Horesepower, men tror inte vanliga användare vill hålla på med X79

Det är ju inte precis 0 problem.

Asså dom går att lösa men det är ju lite tricks och skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu blir jag ju nästan lite orolig, vad är det för problem?
Bör jag förvänta mig att datorn plötsligt försvinner i ett rökmoln?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Minsc S2:

Nu blir jag ju nästan lite orolig, vad är det för problem?
Bör jag förvänta mig att datorn plötsligt försvinner i ett rökmoln?

Kör du mycket surround och windows 8.1?
Och överklockar CPU galet mycket och minnen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Singleplayer. Så snygg grafik som möjligt. Singel-GPU - CPU spelar väldigt liten roll, GPU flaskar oftast.
Multiplayer. Nerställd grafik, så hög fps som möjligt. 144Hz skärm. Multi-GPU - CPU spelar stor roll.

Sen är det bara att göra kompromissen själv. Pris/prestanda/mål.

En jämförelse med samma spel här:
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Är man osäker... köp en i7 enligt min åsikt, även om det blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör du mycket surround och windows 8.1?
Och överklockar CPU galet mycket och minnen

Lite / Nej / Nej (lite) / Nej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Minsc S2:

Lite / Nej / Nej (lite) / Nej.

Ja där har du svaret

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bra, då slipper jag oroa mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.