Permalänk
Medlem

Haha jag kör alltid med dimljusen på varje dag innan det blir mörkt. Men aldrig i kombination med halvljus såklart!
Enda anledningen är för att det ser snyggare ut Och jag kanske sparar lite brinntid på den vanliga xenonlampan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Då tycker jag det är värre hur folk kör i rondeller. Eller att idioter ska köra om till varje pris vid slutet av en omkörningssträcka, bara för att sedan sjunka 20-25 km/h under tillåten hastighet.

Permalänk
Medlem

Eller som ligger längst bak på i kön när det går över från 1 till 2 filer på 2+1 väg och börjar med att köra om utan hänsyn till alla andra som också vill förbi lastbilen eller husvagnen eller vad det nu är som begränsat hastigheten.

Då brukar jag helt sonika gå ut i vägen framför dem och köra så får de lugna sig lite.. (när det går att göra på säkert vis då..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag använder dimljus och spänningsreducerat halvljus dagtid. Jag får dumma helljusblinkningar av folk som inte kan lagen och tror att jag kör olagligt.

Har du parkeringsljus eller reducerat halvljus ersätter kanske parkeringsljuset?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nu när det är så mörkt ute på eftermiddagarna så är det aktuellt med detta igen. Jag stör mig nåt otroligt på folk som kör runt med både halvljus och dimljus. Men i familjens Audi A6 är reglaget utformat så att man inte kan sätta på bakre dimljuset utan att ha på både halvljus och dimljus fram. Vad ska man göra i så fall om det är dimma och man behöver dimljusen?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Piece of Cake:

Nu när det är så mörkt ute på eftermiddagarna så är det aktuellt med detta igen. Jag stör mig nåt otroligt på folk som kör runt med både halvljus och dimljus. Men i familjens Audi A6 är reglaget utformat så att man inte kan sätta på bakre dimljuset utan att ha på både halvljus och dimljus fram. Vad ska man göra i så fall om det är dimma och man behöver dimljusen?

Det låter konstigt eftersom det är olagligt varpå bilen aldrig borde blivit godkänd i Sverige. Har du kollat igenom instruktionsboken ordentligt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nu när det är så mörkt ute på eftermiddagarna så är det aktuellt med detta igen. Jag stör mig nåt otroligt på folk som kör runt med både halvljus och dimljus. Men i familjens Audi A6 är reglaget utformat så att man inte kan sätta på bakre dimljuset utan att ha på både halvljus och dimljus fram. Vad ska man göra i så fall om det är dimma och man behöver dimljusen?

På min A6 som jag hade har jag för mig man satte på dimljus genom att dra ut reglaget istället för att vrida, på så vis gick det oberoende av halvljuset.
(två steg beroende på bak/fram ?)

Importbil ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det låter konstigt eftersom det är olagligt varpå bilen aldrig borde blivit godkänd i Sverige. Har du kollat igenom instruktionsboken ordentligt?

Sist jag testade så gick det inte att sätta på dimbakljuset utan att ha på halvljuset, men när jag testade nyss så gick det. Måste blivit nåt fel sist.

Skrivet av GaMeR2K5:

[...]
Enligt lagen så får du som sagt inte ha halvljus och dimljus tända samtidigt...

Nej, men det visste jag sedan innan och det är också svårt att missa det i den här tråden. Men då är det alltså ok att ha på parkeringsljus samtidigt? Man måste ha åtminstone parkeringsljus på i vår bil för att kunna sätta på dimljusen, det står t.o.m. i manualen.

Skrivet av Karaff:

På min A6 som jag hade har jag för mig man satte på dimljus genom att dra ut reglaget istället för att vrida, på så vis gick det oberoende av halvljuset.
(två steg beroende på bak/fram ?)

Importbil ?

Ja precis. Tidigare gånger som jag testat gick det bara att dra ut ett steg med parkeringsljusen och två steg endast med halvljus, men testade nyss igen och då gick det
Men jag hoppas som sagt att det är tillåtet med parkeringsljus tillsammans med dimljus för annars kan jag inte sätta på dem lagligt alls.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Parkeringsljus = positionsljus på de flesta bilarna?

Som exempel så kör jag just nu Peugeot 208 GTi, och vad jag vet så går det inte att släcka parkeringsljuset på den så länge motorn är igång. Däremot så kan man ju välja att enbart ha parkeringsljuset tänt.

Det är likadant på andra bilar jag kört.

Har inte stenkoll på skillnaden, men det är en pytteliten glödlampa som knappt lyser upp nåt alls, men man ser att den är tänd om man tittar in i strålkastaren (en i höger och en i vänster strålkastare såklart).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Folk som inte kan blända av i tid och dimljus i kombo med halvljus = ett helljusblänk i fejjan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Sist jag testade så gick det inte att sätta på dimbakljuset utan att ha på halvljuset, men när jag testade nyss så gick det. Måste blivit nåt fel sist.

Nej, men det visste jag sedan innan och det är också svårt att missa det i den här tråden. Men då är det alltså ok att ha på parkeringsljus samtidigt? Man måste ha åtminstone parkeringsljus på i vår bil för att kunna sätta på dimljusen, det står t.o.m. i manualen.

Ja precis. Tidigare gånger som jag testat gick det bara att dra ut ett steg med parkeringsljusen och två steg endast med halvljus, men testade nyss igen och då gick det
Men jag hoppas som sagt att det är tillåtet med parkeringsljus tillsammans med dimljus för annars kan jag inte sätta på dem lagligt alls.

Det är tillåtet att ha parkeringsljus samtidigt som du använder dimljusen fram, många bilar (även svensksålda) går dock att använda med både halvljus och dimljus samtidigt vilket som sagt är olagligt.

När det gäller ljus finns det flera irritationsmoment:

Folk som bländar av för sent (händer av misstag ibland men vissa är bara dumma)
Folk som tänder helljusen för tidigt ( idioter från körskolor vet jag har sagt åt folk att göra detta då helljusen "är riktade framåt")
Och såklart dimljus och halvljus samtidigt, dock tycker jag det är jobbigare med xenonljus då de ofta känns som om de är för högt ställda.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Kör med parkeringsljus + dimljus till skymning, därefter sätter jag på halvljuset tillsammans med dimljuset.
Varför?
För att jag har världens sämsta halvljus. Dimljus som bländar är felaktigt inställda, har själv mött min bil och de bländar inte ett skvatt.

Xenonljus är mycket värre om man frågar mig.

Skrivet av Karaff:

Eller som ligger längst bak på i kön när det går över från 1 till 2 filer på 2+1 väg och börjar med att köra om utan hänsyn till alla andra som också vill förbi lastbilen eller husvagnen eller vad det nu är som begränsat hastigheten.

Då brukar jag helt sonika gå ut i vägen framför dem och köra så får de lugna sig lite.. (när det går att göra på säkert vis då..)

Jag kan nog se mig skyldig till detta fenomen
Till mitt försvar så är 50% av alla sega jävlar och vissa väljer inte ens att köra om utan ligger snällt bakom lastbilen.
Är det en hastighetsbegränsning på 100km/h och lastbilen kör 90km/h, då kan man inte köra om i 95km/h utan man måste effektivisera den korta omkörningssträckan som finns = gasa på.
Kör jag om på en 2+1 väg som har en begränsning på 100km/h så försöker jag ligga i minst 110km/h.

Det som irriterar mig är söndagsbilister i rusningstrafik. Varför kör man 80km/h på en 2+1 väg (där det är 100km/h)? Varför kör man 80km/h på E18 in mot stan (där det är 90km/h)? Det skapar enorma köer när alla ska köra om den slöa jäkeln, speciellt när det bara är två filer.
Eller klassikern, varför ligger man så långt till vänster det bara går när det finns 1/2 filer kvar till höger som är lediga? Det skapar också köer för folk vågar inte köra om på insidan.

Permalänk
Medlem

Finns mycket belysning som retar en i trafiken, inte alla gånger för att det bländar.

Dimljus fram är ett jäkla elände, speciellt med xenon man blir halvblind vid möte. Häromdagen hade jag en fairy eyes med xenondimljus bakom mig så jag fick vinkla om alla speglarna, förstår de som har problem med humöret och får roadrage vid såna tillfällen. Mötte en med xenondimljus förra sommaren när det regnade så jag fick nästan stanna jag såg absolut ingenting.

Xenonkonverterade halvljus är inte så kul att möta alla gånger heller, vore kanon om folk gjorde ljusinställning när de byggde om jag förstår verkligen varför man bygger om men varför inte ställa in det rätt. Kan ta lite bländning om det ger medtrafikanter bättre ljus och ser bättre och bidrar till säkrare vägar, men inte när det lyser i talltopparna eller när färgen bara är för styling.

Sen kan jag inte begripa mig på de man möter varje dag som åker enögda i månader.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Det som irriterar mig är söndagsbilister i rusningstrafik. Varför kör man 80km/h på en 2+1 väg (där det är 100km/h)? Varför kör man 80km/h på E18 in mot stan (där det är 90km/h)? Det skapar enorma köer när alla ska köra om den slöa jäkeln, speciellt när det bara är två filer.
Eller klassikern, varför ligger man så långt till vänster det bara går när det finns 1/2 filer kvar till höger som är lediga? Det skapar också köer för folk vågar inte köra om på insidan.

Bara om hastigheten är 70 eller lägre får man överhuvudtaget köra om på höger sida på en flerfilig väg.
Men ja det har blivit ett stort problem, såpass stort att motormännen tagit upp det i en stor artikel i deras tidning motor.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Kör med parkeringsljus + dimljus till skymning, därefter sätter jag på halvljuset tillsammans med dimljuset.
Varför?
För att jag har världens sämsta halvljus. Dimljus som bländar är felaktigt inställda, har själv mött min bil och de bländar inte ett skvatt.

Xenonljus är mycket värre om man frågar mig.

Jag kan nog se mig skyldig till detta fenomen
Till mitt försvar så är 50% av alla sega jävlar och vissa väljer inte ens att köra om utan ligger snällt bakom lastbilen.
Är det en hastighetsbegränsning på 100km/h och lastbilen kör 90km/h, då kan man inte köra om i 95km/h utan man måste effektivisera den korta omkörningssträckan som finns = gasa på.
Kör jag om på en 2+1 väg som har en begränsning på 100km/h så försöker jag ligga i minst 110km/h.

Det som irriterar mig är söndagsbilister i rusningstrafik. Varför kör man 80km/h på en 2+1 väg (där det är 100km/h)? Varför kör man 80km/h på E18 in mot stan (där det är 90km/h)? Det skapar enorma köer när alla ska köra om den slöa jäkeln, speciellt när det bara är två filer.
Eller klassikern, varför ligger man så långt till vänster det bara går när det finns 1/2 filer kvar till höger som är lediga? Det skapar också köer för folk vågar inte köra om på insidan.

Varför köra i 110 km/h när hastighetsbegränsningen är 100 km/h? Finns olika aspekter på vad som kan irritera andra...

Skillnaden mellan 90 km/h och 100 km/h gör endast 6 minuter och 40 sekunder på en sträcka av 10 mil (förutsatt att du kan öka medelhastigheten så pass mycket). Även om du kör om den där lastbilen så kommer du snart ikapp nästa fordon så i bästa fall kanske du lyckas tjäna 5 minuter per timme. Är det värt det för att skapa kaos i trafiken? Du får dessutom högre bränsleförbrukning och förpestar vår miljö i onödan.

Bättre om alla kunde hålla samma lugna jämna fart. Det skulle skapa mindre köer och bättre flyt och alla skulle komma fram fortare. Finns lika stor anledning att irritera sig på den som ligger 10 km/h över hastighetsgränsen som den som ligger 10 km/h under gränsen tycker jag. Kan vara hastighetsmätaren som visar olika (beroende på däck, toleranser hos mätaren o.s.v) så det kan vara så att när en bil visar 90+ km/h kan en annan visa 80 km/h i samma hastighet (som då kanske är 80 km/h i verklig hastighet). Skulle varit bra om det fanns ett system som automatiskt reglerade hastigheten till hastighetsbegränsningen och då i verklig hastighet, typ en farthållare som styrdes av GPS eller något sådant och som fanns i alla bilar. Då skulle ingen behöva åka för fort eller för sakta, allt skulle optimeras för trafikflöde och miljö.

Läste i Ny Teknik om att SJ testar ett system som får tågen att anpassa hastigheten automatiskt i förhållande till övrig trafik vilket gör att de kan hålla tidtabeller och spara energi. Tågen möts i exakt rätt ögonblick där det är dubbelspårigt, motorbromsen återför energi till elnätet så att de kan sakta in utan att behöva bränna energi i mekaniska bromsar. Något sådant på bilvägarna hade varit kanon. Bättre flyt, högre säkerhet och bättre miljö.

Har också hört talas om system där bilarna lägger sig tätt intill en långtradare som i ett biltåg och där allt styrs automatiskt. Mindre luftmotstånd och bättre trafikflöde och man kan packa fordonen tätare.

Så istället för att köra om lastbilen lägger man sig i bilkön och läser morgontidningen istället. Med bättre teknik kan man lägga bilarna kanske 5-10 meter från varandra i ett långt tåg.

Permalänk
Skrivet av john_doe:

Xenonkonverterade halvljus är inte så kul att möta alla gånger heller, vore kanon om folk gjorde ljusinställning när de byggde om jag förstår verkligen varför man bygger om men varför inte ställa in det rätt.

Är det ens lagligt att konvertera till xenon utan att samtidigt fixa automatisk höjdreglering?

Skrivet av Blubben:

Bara om hastigheten är 70 eller lägre får man överhuvudtaget köra om på höger sida på en flerfilig väg.
Men ja det har blivit ett stort problem, såpass stort att motormännen tagit upp det i en stor artikel i deras tidning motor.

Och därför vågar ingen köra om på insidan

Skrivet av ronnylov:

Varför köra i 110 km/h när hastighetsbegränsningen är 100 km/h? Finns olika aspekter på vad som kan irritera andra...

För att en högre hastighet begränsar inte andras framfart.

Skrivet av ronnylov:

Skillnaden mellan 90 km/h och 100 km/h gör endast 6 minuter och 40 sekunder på en sträcka av 10 mil (förutsatt att du kan öka medelhastigheten så pass mycket). Även om du kör om den där lastbilen så kommer du snart ikapp nästa fordon så i bästa fall kanske du lyckas tjäna 5 minuter per timme. Är det värt det för att skapa kaos i trafiken? Du får dessutom högre bränsleförbrukning och förpestar vår miljö i onödan.

Du, den där teorin har jag testat i verkligheten och det kanske stämmer om man åker på samma väg i 10 mil långt bort från en större stad. Jag kan komma till jobbet 15 minuter tidigare genom att köra lite för fort, köra om lastbilar, glida förbi på någons högersida osv. Fem minuter är mycket i Sthlms trafik. kl0650 kan allt glida jättefint och 0655 är det tvärstopp.
Man för all del, kör på E18 söderut (från Norrtälje mot sthlm) en vardag mellan 0600-0700 och gör det i några år, efter ett tag tröttnar man på att såsa bakom någon polsk lastbil i 50km/h (det borde för övrigt vara omkörningsförbud för lastbilar vid 2+1). Någonstans vid den där tiden kommer en jäkla massa lastbilar från Kapellskär och då går det i nämnda 50km/h. Inte tusan ligger jag bakom en lastbil som drar upp en massa skit i de hastigheterna när jag kan köra om.

Skrivet av ronnylov:

Bättre om alla kunde hålla samma lugna jämna fart. Det skulle skapa mindre köer och bättre flyt och alla skulle komma fram fortare. Finns lika stor anledning att irritera sig på den som ligger 10 km/h över hastighetsgränsen som den som ligger 10 km/h under gränsen tycker jag. Kan vara hastighetsmätaren som visar olika (beroende på däck, toleranser hos mätaren o.s.v) så det kan vara så att när en bil visar 90+ km/h kan en annan visa 80 km/h i samma hastighet (som då kanske är 80 km/h i verklig hastighet). Skulle varit bra om det fanns ett system som automatiskt reglerade hastigheten till hastighetsbegränsningen och då i verklig hastighet, typ en farthållare som styrdes av GPS eller något sådant och som fanns i alla bilar. Då skulle ingen behöva åka för fort eller för sakta, allt skulle optimeras för trafikflöde och miljö.

Jag går på GPS och när jag nämner hastigheter så brukar jag räkna med de där 5km/h, dvs den normala felmarginalen som 95% av alla bilar har.
Din idé är säkert jättebra sett till hur trafiken flyter men är nog bland det värsta jag har hört. Ska staten ta all frihet från oss? Hur långt ska vi gå i ett övervakningssamhälle?

Permalänk
Medlem

En högre hastighet begränsar visst andras framfart. Vet du hur länge man kan bli sittande vid en olycksplats för att någon kört för fort och sedan blockerar vägbanan med sin kraschade bil?

Tror man skulle kunna rädda fler liv med väl fungerande trafikstyrning för att undvika olyckor än att övervaka internet för att hitta eventuella terrorister. I trafiken känns det befogat. Med ett säkrare system i trafiken skulle man kunna höja medelhastigheten, alltså tiden det tar att komma fram blir kortare även om inte toppfarten alltid blir lika hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Är det ens lagligt att konvertera till xenon utan att samtidigt fixa automatisk höjdreglering?

Nope det är väl inte lagligt alls med konvertering på halvljus med normala ekonomiska medel iaf, men om man ska ha det lagligt så hade det varit smartare att köpa en bil som har xenon från början det är billigare än att försöka fixa en laglig xenon i efterhand om det ens är möjligt med regler och lagar för fordon med godkännanden, regbesiktningar osv. Men jag bryr mig inte så mkt om det är lagligt eller ej, har de xenonkonverterat utan att det bländar och bidrar till en säkrare väg så är det OK med mig. Det är inte svårare än att byta lampor inför bilprovning, men ska man konvertera halvljuset så borde man iaf kunna bespara andra trafikanter obehag med en ljusinställning.

Åter till offtopic ämnena ang hastighetsbegränsning osv
Varje gång jag hamnar bakom en trafikstoppare som glider i 70 på 90väg och man inte kommer om så brukar jag till en början bli irriterad MEN, det är bra många gånger som jag brukar tagga ner och tänka "det är mitt fel att jag tror jag har så bråttom, jag borde åkt tidigare och att personen framför kör efter sin bästa förmåga" Och det är då bättre än att ha någon som inser sina begränsningar som inte bara stirrar på hastighetsbegränsningen och vad som är högsta tillåtna hastigheten. Många kan inte planera sin körning och anpassa hastigheten efter situationerna men det är något som kommer med milen och kallas körvana. Men personer som agerar efter vad de tror är andras förväntningar på dem som att köra fort för att inte hindra andra har inget på vägen att göra, man kör efter sin förmåga inte anpassa sig efter andras framfart, man måste väl kunna vara sig själv i alla situationer?

Så jag har hellre en 70km/h gubbe med hatt framför mig än att möta en 18åring som nyss klivit av mopeden som håller 120km/h över isgatorna som inte har en jäkla aning om vad han gör som klipper skägget på en älg med backspegeln utan att ens sett älgen. Hellre komma fram 5minuter senare än att inte komma fram alls.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Det finns nytillverkade bilar med xenonljus utan automatisk höjdreglering. Det enda exemplet som jag kommer ihåg är Audi A3, men det är en hel del andra bilar också. De har inte spolare för strålkastarna heller.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Åter till offtopic ämnena ang hastighetsbegränsning osv
Varje gång jag hamnar bakom en trafikstoppare som glider i 70 på 90väg och man inte kommer om så brukar jag till en början bli irriterad MEN, det är bra många gånger som jag brukar tagga ner och tänka "det är mitt fel att jag tror jag har så bråttom, jag borde åkt tidigare och att personen framför kör efter sin bästa förmåga" Och det är då bättre än att ha någon som inser sina begränsningar som inte bara stirrar på hastighetsbegränsningen och vad som är högsta tillåtna hastigheten. Många kan inte planera sin körning och anpassa hastigheten efter situationerna men det är något som kommer med milen och kallas körvana. Men personer som agerar efter vad de tror är andras förväntningar på dem som att köra fort för att inte hindra andra har inget på vägen att göra, man kör efter sin förmåga inte anpassa sig efter andras framfart, man måste väl kunna vara sig själv i alla situationer?

Så jag har hellre en 70km/h gubbe med hatt framför mig än att möta en 18åring som nyss klivit av mopeden som håller 120km/h över isgatorna som inte har en jäkla aning om vad han gör som klipper skägget på en älg med backspegeln utan att ens sett älgen. Hellre komma fram 5minuter senare än att inte komma fram alls.

Problemet är inte de som kör under hastighetsgränsen, dessa har jag inget problem att acceptera. Dock de som kör fortare, kommer ikapp och lägger sig i baken på den som kör sakta utan att någonsin köra om, de är idioter.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En högre hastighet begränsar visst andras framfart. Vet du hur länge man kan bli sittande vid en olycksplats för att någon kört för fort och sedan blockerar vägbanan med sin kraschade bil?

Tror man skulle kunna rädda fler liv med väl fungerande trafikstyrning för att undvika olyckor än att övervaka internet för att hitta eventuella terrorister. I trafiken känns det befogat. Med ett säkrare system i trafiken skulle man kunna höja medelhastigheten, alltså tiden det tar att komma fram blir kortare även om inte toppfarten alltid blir lika hög.

Ja, för jag blir uppenbarligen en rabiat galning när jag ligger 10 över hastighetsbegränsningen (med andra ord, samma hastighet som det var innan man sänkte och införde nya skyltar i hela landet).
Jag kör efter väglaget och trafiken och om det innebär att jag kör lagligt, 10 över eller 30 över spelar ingen roll.

Skrivet av john_doe:

Absolut, men om man kör efter sin förmåga som kanske är 80 på en 100 sträcka, då tycker jag att man kan välja andra vägar (i många fall finns de äldre vägarna precis bredvid men har oftast en begränsning på 70). Förhoppningsvis finns det människor som gör det valet. De slipper den höga trafiken och vi på den större vägen får ett bättre flyt.

Skrivet av Blubben:

Problemet är inte de som kör under hastighetsgränsen, dessa har jag inget problem att acceptera. Dock de som kör fortare, kommer ikapp och lägger sig i baken på den som kör sakta utan att någonsin köra om, de är idioter.

Det där beteendet har jag aldrig förstått mig på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det här känns som ett problem som är mer vanligt söderut (relativt). Jag har svårt att minnas att jag över huvud taget mött någon bil som har kört med dimljus på fram. Dessutom som många andra säger så förvärrar oftast dimljuset fram sikten mer än om man skulle köra utan vid de tillfällen de är tänkt att de ska användas.

Dimljus bak är däremot väldigt bra tycker jag. Vid kraftigt regn eller dimma hjälper det en hel del att kunna se bilen framför. Däremot så är dessa tillfällen väldigt få. Vad som är desto mer vanligt här uppe i Norrland är snörök på vintern.

Att använda dimljus utöver ovan nämnda tillfällen ser jag ingen som helst mening med, förutom att störa övriga bilister.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Jag tog nyligen körkort och fick reda på att det är olagligt att köra med både halvljus och dimljus samtidigt.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MuffinManxD:

Jag tog nyligen körkort och fick reda på att det är olagligt att köra med både halvljus och dimljus samtidigt.

Jag tror det är poängen med den här tråden. Att klaga på folk som dels inte följer lagen, och dels tycker att det är häftigt med dimljus, för det ser ju coolt ut på deras 740. Sen att de bländar folk spelar ingen roll. För dem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ett perspektiv på detta med dimljus, sitter man lite högre upp som i en lätt lastbil med baklyft så blir effekten av mötande med dimljus än värre. Sitter man då och kör en kväll så får man lätt ont i huvudet mot slutet. Det som är synd är att även om man har lightforce-extraljus på vindavvisaren så förstår inte alla idioter, som tycker att det är snyggt att åka omkring med dimljus, varför man bländar dom.

Sen det här med xeon-ljus, möter man en nyare Audi med xeon där det inte är helt plant, så bländar det värre än vissa helljus. Så otroligt drygt. Audis blåaktiga ljus är på något vis starkare än andra biltillverkare. Sen är det inte ovanligt att Audiförare tycker det är snyggt med dimljus som extra bonus.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

De flesta i "tråden" gör något som säkert 80 % av de de möter inte gör!!!
Just det KÖR bil inte bara ta sig till punk A och B.

De bilar jag äger måste jag göra ett aktivt val varje gång jag startar bilen för att få igång dimljusen och ja de gör ingen nytta alls.

Då när halvljusen bygger upp en vit vägg framför en, då funkar det att ha på dem fram... de där bak har jag använt ganska ofta.(viktigare).

Sedan finns det svin på vägarna, tycker Saab ägarna är de jobbigaste... moddade dimljus...
Tyvärr har jag inga extraljus på bilarna... men innan så klart man läxade upp många (kan jag inte se, så varför inte belysa problemet).
Sedan som någon nämnde, sjukt många enögda ute på vägarna...

Hur förståndshandikappad kan man vara nu i vintertid och inte åka in på verkstad/mack och slänga dit en lampa?
Nä, man väntar väl till service dax...
På många mackar kan man få hjälp med att få dit lampan!

Sedan var det där med lastbilar... har "bara" pollen filter, varför skulle jag ligga bakom en lastbil som "stinker" diesel avgaser och har längre bromssträcka än jag som kör på Gas och "stinker" miljövänligt ?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

De flesta i "tråden" gör något som säkert 80 % av de de möter inte gör!!!
Just det KÖR bil inte bara ta sig till punk A och B.

De bilar jag äger måste jag göra ett aktivt val varje gång jag startar bilen för att få igång dimljusen och ja de gör ingen nytta alls.

Då när halvljusen bygger upp en vit vägg framför en, då funkar det att ha på dem fram... de där bak har jag använt ganska ofta.(viktigare).

Sedan finns det svin på vägarna, tycker Saab ägarna är de jobbigaste... moddade dimljus...
Tyvärr har jag inga extraljus på bilarna... men innan så klart man läxade upp många (kan jag inte se, så varför inte belysa problemet).
Sedan som någon nämnde, sjukt många enögda ute på vägarna...

Hur förståndshandikappad kan man vara nu i vintertid och inte åka in på verkstad/mack och slänga dit en lampa?
Nä, man väntar väl till service dax...
På många mackar kan man få hjälp med att få dit lampan!

Sedan var det där med lastbilar... har "bara" pollen filter, varför skulle jag ligga bakom en lastbil som "stinker" diesel avgaser och har längre bromssträcka än jag som kör på Gas och "stinker" miljövänligt ?

Vad är det för moddade dimljus på Saabarna?
Har haft flera själv och är ofta på träffar och hänger på diverse forum, men har inte sett så mycket.

Men det finns idioter som bl.a. sätter Xenon i dimljuset.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Vad är det för moddade dimljus på Saabarna?
Har haft flera själv och är ofta på träffar och hänger på diverse forum, men har inte sett så mycket.

Men det finns idioter som bl.a. sätter Xenon i dimljuset.

Vet inte om det är just moddade dimljus, men vissa årsmodeller har väldigt stora och sitter väldigt lågt och bländar således mer än vanligt.

Det finns även andra kombinationer, där dimljusen sitter väldigt högt, nära halvljusen och på så vis blir jobbiga för mötande trafik.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Jag tror det är poängen med den här tråden. Att klaga på folk som dels inte följer lagen, och dels tycker att det är häftigt med dimljus, för det ser ju coolt ut på deras 740. Sen att de bländar folk spelar ingen roll. För dem.

Nu tycker jag du överdriver en smula, gamla volvos dimljus är långt ifrån bländande jämfört med dagens xenon.
en 940 i personligt tycke, blir snyggare i mörkret med dimljus på, får en mer "aggressiv" look, bländande tycker jag det inte är ett dyft på just 940. sålänge det inte är någon xenon konverterat eller med starka dioder och uppställda lyktor.

Förstår dock de som blir frustrerade på folk som kör nyare bilar med dim + halvljus på. Tycker min firmabils dimljus (Vito) är jäkligt starka.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tedwallpro:

Nu tycker jag du överdriver en smula, gamla volvos dimljus är långt ifrån bländande jämfört med dagens xenon.
en 940 i personligt tycke, blir snyggare i mörkret med dimljus på, får en mer "aggressiv" look, bländande tycker jag det inte är ett dyft på just 940. sålänge det inte är någon xenon konverterat eller med starka dioder och uppställda lyktor.

Förstår dock de som blir frustrerade på folk som kör nyare bilar med dim + halvljus på. Tycker min firmabils dimljus (Vito) är jäkligt starka.

Tro nu inte att de 740s jag möter har samma dimljus som de hade monterade från fabrik, den där varianten med levande ljus som fladdrar i fartvinden och kastar ljusfläckar på insidan av reflektorglaset. Nej, det är folk som har feta dimljus som pekar käpprätt åt helvete överallt. Gärna i kombination med xenonkonverterade halvljus som pekar åt alla möjliga håll även de.

Det finns anledningar till att dimljus är förbjudet i mörker och i kombination med halvljus.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.