Kan moderkort flaskhalsa grafikkort?

Permalänk

Kan moderkort flaskhalsa grafikkort?

Tjena tjena, jag hade nyss en dialog med min polare på sms. Han har kunskaper och så där. Men ibland känner jag att han kan snacka bara för att. Detta är vad som sas i princip och jag undrar. Vem har rätt, vem har fel? Vad bör jag gå på med en budget på 4000-7000 som kan öka med tiden.

Permalänk

Juste, jag lirar med ett p8z68 pro, Moderkort.

Permalänk
Skrivet av andersson001:

Tjena tjena, jag hade nyss en dialog med min polare på sms. Han har kunskaper och så där. Men ibland känner jag att han kan snacka bara för att. Detta är vad som sas i princip och jag undrar. Vem har rätt, vem har fel? Vad bör jag gå på med en budget på 4000-7000 som kan öka med tiden. [/IMG]

Visst kan moderkortet påverka, men det är omöjligt för oss att veta i ditt fall då det ända vi vet är att du nog har ett gtx 680...

EDIT:

Skrivet av andersson001:

Juste, jag lirar med ett p8z68 pro, Moderkort.

Antar att du sitter med typ en 2500k eller en 2600k till det, så nej det kommer inte flaska ett nyare grafikkort även om just BF4 gillar snabba CPUer så det kan vara värt att överklocka din CPU om du inte gjort det.

Permalänk

Skriv ner hela dator specen tack. Har du gammalt moderkort med ddr2 och grejor? Sånnafall kan han ha rätt ja.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv

p8z68-V pro eller p8z68-M pro? Ram flaskar ju aldrig spel nu för tiden . Moderkortet kan hålla tillbaka ifall du kör flera gpuer med PCIe 2.0 i 8x hastighet.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Visst kan moderkortet påverka, men det är omöjligt för oss att veta i ditt fall då det ända vi vet är att du nog har ett gtx 680...

EDIT:

Antar att du sitter med typ en 2500k eller en 2600k till det, så nej det kommer inte flaska ett nyare grafikkort även om just BF4 gillar snabba CPUer så det kan vara värt att överklocka din CPU om du inte gjort det.

För att hjälpa till med allt. Jag sitter på en P8Z68-V PRO med 2600k clockad till 4,4 ghz. 8gig ram 1600mhz. ddr3. Förlåt att jag inte skrev. Nätagg 650W

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

650w är gott och väll för ett gtx 680. Vill du köra två stycken samtidigt så kan det bli ett problem.

Permalänk
Medlem

Verkar som att din kompis är lite avis..

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av andersson001:

För att hjälpa till med allt. Jag sitter på en P8Z68-V PRO med 2600k clockad till 4,4 ghz. 8gig ram 1600mhz. ddr3. Förlåt att jag inte skrev. Nätagg 650W

Då finns det absolut ingen anledning att uppgradera något förutom eventuellt grafikkortet om du ville ha mer kraft där. går du på SLI så kan även ett nytt nätagg vara värt att titta på.

Permalänk
Medlem

Gud...
Din kompis är avundsjuk för att du ska köpa något nytt..
Din dator kommer inte flaska för dagens grafikkort..
650w räcker för 1 kort gott och väl
4.4Ghz klock är lagom för de bästa idag, 780Ti...
Du lär klara Bf4 med en 290 eller 780 inte ens X och Ti.. ( Ultra )
Och nVidias "20nm" vilket jag antar är Maxwell han pratar om kommer inte vara 1000gånger bättre..
Och de bara ryckten att de kommer släppas 1-2Q av 2014..
Tänk efter..

780Ti kunde släppas istället för Titan för 9mån ssen..
Men Nvidia tyckte att de inte behövdes.. för AMD låg efter.. AMD släppte sitt flaggskepp och sen släppte Nvidia
780Ti som är ett 780 men bara upplåst..

Alltså har Nvidia inte brottom med att släppa ut ny generation.. De ligger redan etta..
Allt du hört om Maxwell är ryckten, Nvidia har inte sagt något officiellt om när Maxwell ska släppas..

Om ditt moderkort har PCI-e 2.0 förlorar du ungefär 1-3 % prestanda om ens det.. Så länge du kör med 1 kort..

Och för guds skull, du behöver inte byta ram, Sandy, Ivy och Haswell kör med likadana ramstickor..

Måste bara säga, din vän är långt ute i skogen..

Permalänk
Medlem

Du gör nog bäst i att dubbelkolla alla framtida "rekommendationer" han brister ut sig, med folket här på sweclockers.

Hehe, att vissa ger råd när de inte har någon koll alls...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Du gör nog bäst i att dubbelkolla alla framtida "rekommendationer" han brister ut sig, med folket här på sweclockers.

Hehe, att vissa ger råd när de inte har någon koll alls...

Jo precis. Han har en tendens att brista ut sig saker utan att ens tänka på att jag har en budget.

Själv kör han med 2st 690's 4770k 32gb ram och Maximus VI Extreme liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Jo precis. Han har en tendens att brista ut sig saker utan att ens tänka på att jag har en budget.

Själv kör han med 2st 690's 4770k 32gb ram och Maximus VI Extreme liksom.

Wow. Tycker synd om den "kompisens" plånbok, i förhållande till vad han får.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Discokungen
Skrivet av andersson001:

Jo precis. Han har en tendens att brista ut sig saker utan att ens tänka på att jag har en budget.

Själv kör han med 2st 690's 4770k 32gb ram och Maximus VI Extreme liksom.

Haha! Då kan jag med säkerhet säga att han inte har så mycket vett! Lyssna inte på honom, lär honom lite grejer istället!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld