Hur vet jag om nytt grafikkort o nätagg kommer att funka?

Permalänk

Hur vet jag om nytt grafikkort o nätagg kommer att funka?

Hej! Jag hade tänkt byta ut mitt gt640 4gb gddr5 och HPs standard nätagg(300w) till ett msi N770 TF 2GB gddr5 (gtx 770) och ett xfx core edition 650w elr 750w. Tyvärr vet jag väldigt lite om att installera och att koppla in datordelar. Hur vet jag om jag får alla sladdar som behövs till min dator med nätagget? HPs nätagg sitter fast i "taket" av chassit, kommer det uppstå problem med nya nätagget om jag sätter fast det på samma sätt? Hur vet jag om mitt grafikkort kommer att fungera på min dator och hur kopplar jag in det? (och om det är svårt)Finns det nån butik som kan koppla in det åt mig?

Min dator:http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...

Länk till nätagg: http://www.amazon.com/XFX-PRO750W-Bronze-Energy-Certified/dp/...

Länk till grafikkort: http://www.amazon.com/gp/product/B00CZ58WUI/ref=as_li_qf_sp_a...

Permalänk
Inaktiv

Det kommer fungera fint. Tänk på att titta (ta bilder) på hur det gamla nätagget är inkopplat om du känner dig osäker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon120994:

Det kommer fungera fint. Tänk på att titta (ta bilder) på hur det gamla nätagget är inkopplat om du känner dig osäker.

eller bara byta en kontakt åt gången, då kan det ju inte bli fel

Permalänk

tack för svaren men jag har ett annat problem, chassit går bara att öppna från en sida och därifrån kommer jag inte åt processorn. Hur ska jag kunna byta kontakt åt den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axel pettersson:

tack för svaren men jag har ett annat problem, chassit går bara att öppna från en sida och därifrån kommer jag inte åt processorn. Hur ska jag kunna byta kontakt åt den?

um.. what? kommer du åt grafikkort kommer du åt processor om du nu inte har någon väldigt underlig modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel pettersson:

tack för svaren men jag har ett annat problem, chassit går bara att öppna från en sida och därifrån kommer jag inte åt processorn. Hur ska jag kunna byta kontakt åt den?

kontakten till "processorn" sitter på moderkortet på samma sida som alla andra kontakter så nog kommer du åt den allt...

Permalänk
Medlem

Innan ni lovar för mycket så ska man tänka på att märkesdatorer kan ha annorlunda formfaktor än ATX-standarden. Så kolla så att nätaggregatet verkligen passar i chassit. Har iofs inte pillat på märkesdatorer de senaste 10 åren så kan inte säga säkert hur det ligger till idag.
Men passar nätagget så ska det inte vara några problem med kontakter och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Du behöver inte 750w till det grafikkortet. 500w räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem

Du måste öppna datorn och mäta för att kunna avgöra om nätaggregat och grafikkort har rum i datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur kopplas grafikkortet in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel pettersson:

Hur kopplas grafikkortet in?

Ner i PCI-Express port och sen 2 strömkablar, tror det är 2x8pin, eller möjligtvis 1x8 och 1x6.. Har ju själv haft ett men kommer ej ihåg sorry.. Du får dock med en eller två 6pin->8pin kontakt med grafikkortet (Beroende på hur många du behöver)

Permalänk

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03135925...
Ditt moderkort tror jag. Man kan se processorström-kontakten där i mitten till vänster. 4-pinskontakt - ur nätagget kommer en kabel med två 4-pins som man kan sätta ihop men du behöver bara sätta i den ena. _Ditt moderkort sitter antagligen uppochner_

Jag har meckat med ett sånt chassi och jag är rätt säker på att ett nytt nätagg kommer passa. I värsta fall blir det lite trångt om det nya är längre.

Grafikkortet ska ta två stycken 8-pins. På kablen ur nätagget sitter där två stycken 6-pins med vars en 2-pins som hänger brevid - sätt ihop dessa så det blir 8-pins och tryck in. Om du inte använder våld så kan du inte koppla fel.

Typ så.

Lycka till, det kommer bli stoooor skillnad

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk

[QUOTE="NintendoRobin;14182633"]http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03135925...
Ditt moderkort tror jag. Man kan se processorström-kontakten där i mitten till vänster. 4-pinskontakt - ur nätagget kommer en kabel med två 4-pins som man kan sätta ihop men du behöver bara sätta i den ena. _Ditt moderkort sitter antagligen uppochner_

Jag har meckat med ett sånt chassi och jag är rätt säker på att ett nytt nätagg kommer passa. I värsta fall blir det lite trångt om det nya är längre.

Grafikkortet ska ta två stycken 8-pins. På kablen ur nätagget sitter där två stycken 6-pins med vars en 2-pins som hänger brevid - sätt ihop dessa så det blir 8-pins och tryck in. Om du inte använder våld så kan du inte koppla fel.

Typ så.

Lycka till, det kommer bli stoooor skillnad [/QUOTE

Tack men hur vet jag vilka sladdar som är vilka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NintendoRobin:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03135925...
Ditt moderkort tror jag. Man kan se processorström-kontakten där i mitten till vänster. 4-pinskontakt - ur nätagget kommer en kabel med två 4-pins som man kan sätta ihop men du behöver bara sätta i den ena. _Ditt moderkort sitter antagligen uppochner_

Jag har meckat med ett sånt chassi och jag är rätt säker på att ett nytt nätagg kommer passa. I värsta fall blir det lite trångt om det nya är längre.

Grafikkortet ska ta två stycken 8-pins. På kablen ur nätagget sitter där två stycken 6-pins med vars en 2-pins som hänger brevid - sätt ihop dessa så det blir 8-pins och tryck in. Om du inte använder våld så kan du inte koppla fel.

Typ så.

Lycka till, det kommer bli stoooor skillnad [/QUOTE

Tack men hur vet jag vilka sladdar som är vilka?

Du kollar och jämför med de som du har och hör här om något är osäkert.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)