Permalänk
Medlem

Solkorset är en symbol som används i indien, den ser ut såhär

###____
!#.#!#.##
!___!___#
#.# !#.#!
.___!## !

#= utfyllnad

solkorset har fyra punkter i själva hakarna, den swastikan som NSDAP (hitlers parti) nyttjade va snurrad 30(eller 33?) grader och spegelvänd, dessa två symboler bör inte tas för varandra, de står för HELT olika saker

Solkorset står för lycka, frid och är till för att skydda boningen imot onda krafter (du hittar nästan garanterat MINST ett solkors på varje hus där det bor en hindu)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Inte för att det spelar så stor roll, men jag får mest rektanglar i word men i openoffice däremot blir det alltid något specialtecken. Riktigt fult blir det om man klistrar in ett specialtecken från word till openoffice...

Permalänk
Medlem

suck.

Det är inte swastikan man ser i t.ex Indien, det är en solsymbol, och den och hakkorset är inte äns LIKA DANA !! dom är vända åt olika håll. keff

Visa signatur

"För att ta reda på vem som styr, ta först reda på vem du inte får kritisera"

Permalänk
Medlem

Standardfonten i OO är Thorndale och inte Times New Roman som i Word. Det kanske har något med saken att göra?

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordT
Standardfonten i OO är Thorndale och inte Times New Roman som i Word. Det kanske har något med saken att göra?

Tror du det spelar någon roll vilket som är standardfont?

Permalänk
Medlem

Det tecken i ASCII-tabellen som är en fyrkant i Times New Roman kanske är ett annat i Thorndale?

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordT
Det tecken i ASCII-tabellen som är en fyrkant i Times New Roman kanske är ett annat i Thorndale?

Det blir specialtecken också med Times New Roman i OO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killah2
när man trycker ner alt + ett visst nummer, så skriver windows tecknet med motsvarande nummer ur ascii tabellen, x behöver således inte användas.

här finns början av ascii-tabellen
http://www.masda.vxu.se/multimedia/km/datorintro/ascii.html

Man behöver visst använda <alt>+x annars funkar det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Det blir specialtecken också med Times New Roman i OO.

... ja nu tänkte jag lite fel ja...

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem

Hakkorset är en urgammal symbol, troligen långt före de gamla grekerna som högg in den i sten.

Så det är alltså inget som nazzarna hittade på!

Permalänk
Medlem

jo då det funkar: 卐 men det är ju bara en vanlig cymbol... så det är inte så lustingt att det finns
Säg nått nazisterna inte snodde

Permalänk
Medlem

jag ser hakkorset, måste vara som jucce sa att det ändras typsnitt

Permalänk
Medlem

hihi... e54 va kul... I wordpad

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
jag ser hakkorset, måste vara som jucce sa att det ändras typsnitt

Mitt typsnitt ändras från Times New Roman vilket är default till nåt som heter Arial Unicode MS.

Så du har helt rätt!

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Jag och ett par polare satt och försökte komma på olika tecken....
alt+169=®, alt+184=©...kanske kan va bra att veta. Vet inte om det syns för er eller om det blev fyrkanter? (man behöver inte hålla inne x)
Vi har även fått fram smileys och konstiga "rör"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

© funkar att skriva i word med ctrl+alt+c och och ® funkar att skriva med ctrl+alt+r etc...

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,299564,00....
Hurm. i det här fallet är de dessutom vridna på "rätt" sätt.. the nazi way.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
© funkar att skriva i word med ctrl+alt+c och och ® funkar att skriva med ctrl+alt+r etc...

du behöver inte ens göra så mycket, det räcker att du håller inne ALT GR+ c (alt. r, t) etc för att få fram bokstäverna

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det var väl buddhisterna som använde hakkorset som en symbol för solen. I min gamla religionsbok satt iallafall Budda på ett skynkle med hakkors på. Det är hemskt att Hitler tog detta märke och förknippade det med nåt helt annat.

Permalänk
Medlem

http://www.wired.com/news/technology/0,1282,61587,00.html << Förklarar ganska bra vad det är som pågår...

Permalänk

Det är många saker lille Adolf och hans nazzar snott, inte bara swastikan... Deras järnkors t.ex är ett Malteserkors och jag tror inte att Malteserriddarna skulle vara särskilt glada åt att deras symbol hamnat i händerna på massmördande "ett folk - ett land"-freak...

Visa signatur

[B]ASUS A8N-E | A64 [I]X2 3800+ @ 3800+[/I] | Arctic Cooling Freezer 64 Pro | 2x512MB KVR PC3200 | 2 Maxtor 6Y200M0 : 200GB | Sapphire Radeon X800GTO PCIe | Integrated SND | ANTEC SX1040 SOHO[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaming
verdana använder jag och jag ser det...

får dock ett micro tecken när jag håller in ALT+X och trycker 5350:
µ

Permalänk
Medlem

Re: suck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av axique
Det är inte swastikan man ser i t.ex Indien, det är en solsymbol, och den och hakkorset är inte äns LIKA DANA !! dom är vända åt olika håll. keff

Nu drar jag fram ett gammalt inlägg i tråden.. men ordet "svastika" kommer från sanskrit, och är förknippat med tecknet som soltecken. Så det är svastikan man ser i Indien, och en moddad svastika i Nazi-Tyskland.

Intressant, från Susning: "Den spegelvända svastikan kallas annars sauvastika och förekommer också hos ett antal olika folk."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon
alt+666 = ü

Hmm, för mig är alt+252 = ü i word
men här i forumet är alt+252 = ⁿ

Permalänk
Inaktiv

Hakorset finns i vissa typsnitt och det finns där för att det är ett lycko tecken i Asiatiska länder och det har funnits i windows ganska länge. Det är bara det att några nu upptäck det och tror att detta tecken är synonymt med nazismen och därfär har de gått ut i media med detta. Detta är en news-hypa och MS måste svara med an fix för att inte bli anklagade för nazism i USA och vissa länder i Europa.

Permalänk
Medlem

Löjligt att få fobi för en symbol! I vissa sammanhang har den ju inte något att göra med nazismen.

Man kan ju lika gärna förbjuda alla röda tygstycken (=kommunismen) eller alla bruna kläder.

På Bali har de också en del solkors. Vid inflygningen såg man ett hus med brunt tak som hade svarta tegelpannor i form av ett solkors. Lite oroande till en början, men det var bara religionen fick jag reda på senare.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk

Haha!

Idag dök det upp på windows update:

Citat:

Knowledge Base-artikel - 833407
A critical update is available to remove unacceptable symbols from the Bookshelf Symbol 7 font
SUMMARY
A critical update is available to remove unacceptable symbols from the Bookshelf Symbol 7 font that is included with Microsoft Office 2003. The Bookshelf Symbol 7 font is contained in the Bssym7.ttf file.

Critical update... löjligt.

Permalänk
Medlem

I nordisk mytologi så representerade tecknet Solguden... Det är vad jag läst iallafall.

Permalänk
Medlem

卐卐卐卐卐卐卐卐卐卐卐卐卐
funkar för mig