CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Vad sitter du på för Router?
Jag har på senare tid märkt att en väldigt stor andel av de som har problem med olika former av streaming - Airplay, Sonos etc. - sitter med en Thompson-router från Telia.

Har inte möjlighet att kontrollera detta, just nu. Men det är något "smart paket" med telefoni osv också. Har även nämnt detta för supporten.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Har inte möjlighet att kontrollera detta, just nu. Men det är något "smart paket" med telefoni osv också. Har även nämnt detta för supporten.

Om det är via Telia så är det förmodligen en Thomson (ser att jag stavade fel tidigare).
Om det nu visar sig vara en sådan Router, har du möjlighet att testa en annan Router? Man ska kunna koppla till en annan Router efter den från Thomson och ändå behålla smart-tjänsterna.

Permalänk
Medlem

En sak att ha i åtanke är att problemet återfinns hos en produkt som inte är Pioneers (mobiltelefonen), utan det kan mycket väl vara Apple etc som orsakat problemet? Alltså så är det inte något som rättfärdigar återköp om det är tredjepart som orsakar funktionsfel.
(Det har ju bevisligen fungerat för fler än dig innan)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Utan att ha läst alla inlägg så tror jag att felet är i wifi dosan. koppla ur o koppla in igen. kolla att du har rätt inställningar i osd.n.
Återställ stereon till fabriksinställningar o försök igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Ja men det är fortfarande en funktion som ska fungera. Köper du en bil med AC så vill du ju att den ska fungera, om dom annonserat med det.
Ingen kan heller bevisa om det är mjukvarufel i appen eller i förstärkaren. Hur som helst så fungerar det inte, och mer än så är inte mitt problem. Produkten funkar inte som den är utlovad att göra.

Och ja, det är en officiell app som dom skyltar med, både i annons, på kartong och till och med på varan.

Och jag har "extra" rätt i ärendet då jag köpte en förstärkare med app eftersom jag ville gömma undan den och inte kommer kunna styra den med fjärrkontroll, då det blir för långt avstånd. Och som det är nu så har jag ju inte kunnat göra det eftersom jag måste använda den medföljande fjärrkontrollen som dessutom är stor och klumpig.

Jag vill kunna styra förstärkare och XBMC från telefonen. Det är som sagt enda anledningen till att jag köpte just denna förstärkare och inte använder min gamla.
Som det är nu så kunde jag sparat mina 2000kr och köpt något annat för dom istället. Då jag inte fått någonting av förstärkaren. Den har bara hindrat mig från att bygga klart mitt rum.

Så om du köper ett spel som buggar rejält så vänder du dig till butiken som sålde det och klagar?! Är det butikens fel att att det är buggigt? Det står ju på specen att det ska fungera på din dator då du fyller alla krav

Skrivet av DasBoot_swe:

Jag förstår inte problemet? Skicka in förstärkaren på verkstaden så de kan bekräfta felet? När det är gjort så får du den reparerad, omleverans eller pengarna tillbaka.

Kan ARN maffian sluta härja på forumet och faktiskt ge företaget en chans att fixa felet? De har ju erbjudit sig att ta in den på verkstaden så de kan få ett ok på att det är fel på varan.

Varför skicka till en verkstad, det är ju inge hårdvarufel

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Tycker fortfarande att det är Pioneer man skall hoppa på, som förmodligen är tillverkaren av appen.

Visst är det troligtvis Pioneers fel, men kontakter med alla underleverantörer och mjukvaruleverantörer är ju för sjutton inget som konsumenten skall behöva gräva i själv!

Tänk om du köper en bil av Volvo och det är mjukvaru fel i någon styrenhet som utvecklats av ett okänt taiwanesiskt företag och gör att produkten öht inte fungerar som den skall. Det är såklart Volvos ansvar som säljare att kontakta dessa och säkerställa så ditt problem blir löst, du skall inte behöva felsöka och ta reda på vad som är fel och varför samt kontakta dem medans Volvo kan gå utan ansvar.

Dessutom har du inte köpt något från det taiwanesiska företaget, det är Volvo som gjort, så de är inte direkt ansvariga för dig öht och kan enkelt bara skita i dig, de får ju sina pengar från Volvo?

Vad som inte fungerar och Varför är i detta fallet CDONs problem eftersom de har ansvaret inför kunden. Det är mycket enkelt, produkten fungerar inte som utannonserat och CDON skall göra återköp och skicka räkningen till Pioneer. Levererar Pioneer skitmjukvara som gör så alla kunder lämnar tillbaka massa produkter blir det dyrt för dem och då kanske även CDON slutar sälja skit som inte fungerar?

Väldigt enkelt faktiskt.

Skrivet av Sabelskiöld:

Så om du köper ett spel som buggar rejält så vänder du dig till butiken som sålde det och klagar?! Är det butikens fel att att det är buggigt? Det står ju på specen att det ska fungera på din dator då du fyller alla krav

Du måste skilja på butikens fel och butikens ansvar. Självklart lämnar jag tillbaka ett spel eller en produkt till butiken om det inte fungerar. Vad butiken sedan gör med det och till vem de skickar räkningen skiter jag högaktningsfullt i.

Man kan ju till och med argumentera att det är butikens fel om de tar in och säljer skitspel som inte fungerar... Då bör de se över vilka spel de tar in, vilket jag kan lova dig att de gör om alla utnyttjar sin lagliga rätt och kommer in och lämnar tillbaka dem!

Permalänk

Googlade lite snabbt om appen och felkoderna. Det verkar som det funkar för en del om de anger IP-adressen manuellt. Ex står det så här på Pioneers sida:
Q4.I get a network error message "Check your controllable device."
A4.If no problems exist with your network environment or connection, tap the RETRY button.
If the problem persists, tap the Device Select button and choose a IP address.
Input the IP address of this unit (controllable device) and try connecting.
* To confirm the IP address of this unit (controllable device), consult the device’s Operating Instructions.

Med detta kanske dom menar telefonens IP, jag vetitusan. Det finns ett tyskt forum med fråga om detta för en likadan reciever:
http://www.pioneer-forum.de/showthread.php?p=12920
Blir lite knaggligt i Google translate. Men det är också om att manuellt skriva in IP-adressen.

Det kanske går att uppdatera firmware i recievern också, eller om det går att göra en fabriksåterställning.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

Så om du köper ett spel som buggar rejält så vänder du dig till butiken som sålde det och klagar?! Är det butikens fel att att det är buggigt? Det står ju på specen att det ska fungera på din dator då du fyller alla krav

Varför skicka till en verkstad, det är ju inge hårdvarufel

För att verkstaden har ett avtal med butiken, de kan skriva att det är ett mjukvarufel och det köper butiken och kan då vidta åtgärder.
Att skriva ett argt mail om att mjukvaran inte fungerar och att man ska behandlas som Kim Jong-un och få allt serverat på silverfat. Felet måste konstateras av någon annan än kunden. Detta gäller oavsett om det är hårdvara eller mjukvaran som är defekt. När det gäller mjukvaran så är det många fall då det är handhavande fel eller ett fel hemma hos kunden. För att undvika att bli ignorerad så får man göra et ordentlig fel beskrivning och om man vill vara helt säker filma felet. Då kan man visa både butiken och verkstaden att felet har funnits och de får se till att åtgärda det.

Att kasta budskapet om ARN runt sig gör ingen skillnad så länge du inte ens ger butiken en chans att åtgärda felet. Att de tar betalt för felsökningen om de inte konstaterar något fel är helt normalt. Så gör alla butiker, detta p.g.a. många inte ens reflekterar över att det är något hemma som kan fela och det inte nödvändigtvis är produkten i fråga som det är fel på. ARN är ingen riddare på en vit häst som rider hem till cdon och hotar dem med svärdet så att de skickar ett bud med kontanter för hävning av köpet och retur av recivern.

Varken ARN eller konsumentvägledaren lär göra något så länge du inte skickar den till butiken för felsökning. Först efter att den har varit hos dem och de har skickat tillbaka varan med samma fel så kan du börja blanda in ARN eller konsumentvägledaren.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Inzomniac:

Googlade lite snabbt om appen och felkoderna. Det verkar som det funkar för en del om de anger IP-adressen manuellt. Ex står det så här på Pioneers sida:
Q4.I get a network error message "Check your controllable device."
A4.If no problems exist with your network environment or connection, tap the RETRY button.
If the problem persists, tap the Device Select button and choose a IP address.
Input the IP address of this unit (controllable device) and try connecting.
* To confirm the IP address of this unit (controllable device), consult the device’s Operating Instructions.

Med detta kanske dom menar telefonens IP, jag vetitusan. Det finns ett tyskt forum med fråga om detta för en likadan reciever:
http://www.pioneer-forum.de/showthread.php?p=12920
Blir lite knaggligt i Google translate. Men det är också om att manuellt skriva in IP-adressen.

Det kanske går att uppdatera firmware i recievern också, eller om det går att göra en fabriksåterställning.

Jag kan inte ens välja IP då man gör det i appen.. Men jag kommer inte så långt.
Har prövat med fabriksåterställning och även senaste firmwaren. Tycker jag jag ska behöva göra mer än så.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

För att verkstaden har ett avtal med butiken, de kan skriva att det är ett mjukvarufel och det köper butiken och kan då vidta åtgärder.
Att skriva ett argt mail om att mjukvaran inte fungerar och att man ska behandlas som Kim Jong-un och få allt serverat på silverfat. Felet måste konstateras av någon annan än kunden. Detta gäller oavsett om det är hårdvara eller mjukvaran som är defekt. När det gäller mjukvaran så är det många fall då det är handhavande fel eller ett fel hemma hos kunden. För att undvika att bli ignorerad så får man göra et ordentlig fel beskrivning och om man vill vara helt säker filma felet. Då kan man visa både butiken och verkstaden att felet har funnits och de får se till att åtgärda det.

Att kasta budskapet om ARN runt sig gör ingen skillnad så länge du inte ens ger butiken en chans att åtgärda felet. Att de tar betalt för felsökningen om de inte konstaterar något fel är helt normalt. Så gör alla butiker, detta p.g.a. många inte ens reflekterar över att det är något hemma som kan fela och det inte nödvändigtvis är produkten i fråga som det är fel på. ARN är ingen riddare på en vit häst som rider hem till cdon och hotar dem med svärdet så att de skickar ett bud med kontanter för hävning av köpet och retur av recivern.

Varken ARN eller konsumentvägledaren lär göra något så länge du inte skickar den till butiken för felsökning. Först efter att den har varit hos dem och de har skickat tillbaka varan med samma fel så kan du börja blanda in ARN eller konsumentvägledaren.

Varför ska jag behöva betala för något som inte fungerar?
Om jag inte kan använda produkten som den utlovat så vill jag ju inte ha produkten, speciellt när jag köpt en ny förstärkare av en enda anledning.
Jag har rätt att få det löst kostnadsfritt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Seriöst, du har rätt att reklamera din produkt. Få tillbaka din summa helt eller till ett nedsatt pris. Tror de drar av 10-20% av det du köpte de för.

Säg att du har rätt att reklamera, och ge dig inte.

Permalänk
Medlem

Bara för att du säger "jag har rätt att....." så behöver ju inte det vara verkligheten. Ring konsumentvägledaren istället och ta reda på fakta istället för att sitta och gissa eller sätt upp din egen verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Varför ska jag behöva betala för något som inte fungerar?
Om jag inte kan använda produkten som den utlovat så vill jag ju inte ha produkten, speciellt när jag köpt en ny förstärkare av en enda anledning.
Jag har rätt att få det löst kostnadsfritt.

Som jag skrev tidigare - ta en titt på routern, det kan mycket väl vara den som ställer till det. Om så är fallet så finns det ju en risk att ingen förstärkare med streaming/remote etc fungerar som den ska.
Exempel på Sonos-trubbel med Thomson-router:
https://forum.tewss.telia.se/topic/7557-sonos-enhet-hittas-in...
www.byggahus.se/forum/teknik/203452-bekymmer-med-sonos-och-te...
http://forums.sonos.com/showthread.php?t=8898

Och ett par för just VSX-527
https://forum.tewss.telia.se/topic/6989-thomsonsmart-blockera...
Och här finns ett par inlägg om Thomson
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=299465

Permalänk
Medlem

Hej
Vill bara berätta att jag har samma problem med min 921'a OM jag INTE slår på strömmen på förstärkaren INNAN jag startar app'en.

Om jag har startat app'en innan förstärkaren är startad (och fått felmeddelandet) så måste jag "döda" app'en innan jag kan få den att ansluta korrekt.

Har iOS 7.x.x, den senaste versionen av iControlAV2, senaste fw i 921'an samt ansluter 921'an med kabel.

Har även märkt att det kan vara problem om man är ansluten via en wi-fi anslutning som inte hanterar multicast korrekt. Misstänker att förstärkaren annonserar sig via mc (typ Bonjour).

Vet inte om detta kan hjälpa dig?

//Lasse

PS Man ska kunna ställa in att den "vaknar" vid nätverksanrop men har inte fått det att fungera.

Permalänk
Medlem

Innan du skämmer ut dig och kräver saker hit och dit som du inte har rätt till. Kan du bevisa att det är Pioneer som är boven i dramat?
Och inte kringutrustning som router, telefonen i sig med nya uppdateringar etc?

För sådana problem är väl inte Pioneers problem....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Innan du skämmer ut dig och kräver saker hit och dit som du inte har rätt till. Kan du bevisa att det är Pioneer som är boven i dramat?
Och inte kringutrustning som router, telefonen i sig med nya uppdateringar etc?

För sådana problem är väl inte Pioneers problem....

Nu tycker jag att du ska ställa dig i skamvrån. Vart fick du attityden till att säga sådär? Tänk om det verkligen är fel på mjukvaran? Tänkt på det? Nej.. shit asså.

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det alltför mycket, bara att läsa lagen lite.

Sedan: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Ett exempel kan vara om du specialbeställt en vigselring som visar sig inte passa."

Bara att meddela cdon att de inte har rätt att neka dig att häva köpet eftersom produkten inte fungerar som det är tänkt och att funktion är av väsentlig vikt. Om de då nekar är det bara att säga att du kommer att gå vidare i ärendet alt. att du vill tala med ansvarig för reklamationer och förklara läget (om de nu har någon sådan person, verkar inte så...)

Lycka till.

Visa signatur

Det fungerade ju igår?

Permalänk
Medlem

Tanken har aldrig slagit dig att det kan vara telefonen i fråga som det är fel på? Bara för att en app kraschar behöver det inte automatiskt betyda att det huvudsakligen är appen som har fallerat/stoppats.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Varför ska jag behöva betala för något som inte fungerar?
Om jag inte kan använda produkten som den utlovat så vill jag ju inte ha produkten, speciellt när jag köpt en ny förstärkare av en enda anledning.
Jag har rätt att få det löst kostnadsfritt.


MEN DU FÅR DET LÖST KOSTNADSFRITT OM DET ÄR FEL PÅ VARAN!!!!!

Vad är problemet, de kommer inte komma hem och behandla dig som om du vore kung carl gustav. Du får göra precis som alla andra och skicka in din produkt till verkstaden. Innan du har gett butiken en ärlig chans så kommer inte någon att bry sig om att din produkt inte fungerar.

Om du inte kan acceptera gällande lagstiftning och hur allt går till så kan du leva i din fantasivärld och vara arg och bitter på allt och alla, du lär inte få mer hälp då.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Nu tycker jag att du ska ställa dig i skamvrån. Vart fick du attityden till att säga sådär? Tänk om det verkligen är fel på mjukvaran? Tänkt på det? Nej.. shit asså.

Appen verkar ju fungera för vissa. Hade den varit trasig hade det varit lika för alla.

Permalänk
Medlem

Om man inte kan ha förståelse för att en app kan råka ut för mjukvarufel, och kanske måste rättas till, och att det i själva verket är mer som en tilläggstjänst som inte borde vara något krav för förstärkarens funktionalitet (jag hoppas innerligen att det följer med en helt, vanlig, fjärrkontroll?) så tycker jag nästan att man bör sluta köpa elektronikprodukter helt och hållet.
Det här är ett dilemma. Å ena sidan vill man inte råka ut för det här själv då det är ytterst tråkigt. Men å andra sidan måste man ha förståelse för CDONs agerande. De utför inte någon välgörenhet och de kan inte heller häva ett köp baserat på vilka grunder som helst.
I det här fallet fungerar förstärkaren, men en tilläggstjänst i form av en app verkar ha problem till och från. Jag har läst hela tråden och om jag har förstått det rätt så har alltså appen fungerat men under begränsad tid.
Felet kan ligga i appen, men den kan också ligga i telefonen, i routern (dess hårdvara eller mjukvara).
Det enda som CDON har nämnt är att de KAN ta in förstärkaren till en verkstad för att dubbelkolla att det inte är något fel med själva förstärkaren, men CDON kan inte sitta och felsöka vad som är fel i vare sig TS router/telefon eller appen i sig.

Hela jäkla tråden har spårat ut, man behöver inte göra det mer komplicerat än det redan är.
Det bästa att göra är att kontakta Pioneer för support med produkten, då det är Pioneer som är tillverkaren och dem som vet bäst vad man ska göra.

Till TS:

1. Kontakta Pioneer och be om support för din produkt.
2. Om Pioneer kommer fram till att felet ligger i själva produkten så bör du i sådana fall påpeka detta till CDON.
3. Det är en gråzon vilka rättigheter du har, men om du ber CDON om att få reklamera varan (och få tillbaka pengarna) och backar upp detta med information från Pioneer, så kan de antingen säga ja eller nej.
4. Om de säger ja, så är allt som det ska. Om de säger nej, skicka ett anmälan till ARN och vänta.

Jag ser verkligen inte hur du kan göra något mer än detta. Men du måste ha förståelse att det inte finns några som helst garantier för att denna app kommer att fungera permanent. Kanske väljer Pioneer att lägga ner denna app helt och hållet.
Tänk på detta nästa gång du köper något, så slipper du bli så frustrerad.
Och slutligen, lycka till.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Geggah:

Krångla inte till det alltför mycket, bara att läsa lagen lite.

Sedan: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Ett exempel kan vara om du specialbeställt en vigselring som visar sig inte passa."

Bara att meddela cdon att de inte har rätt att neka dig att häva köpet eftersom produkten inte fungerar som det är tänkt och att funktion är av väsentlig vikt. Om de då nekar är det bara att säga att du kommer att gå vidare i ärendet alt. att du vill tala med ansvarig för reklamationer och förklara läget (om de nu har någon sådan person, verkar inte så...)

Lycka till.

För att göra det så måste fortfarande han skicka tillbaka förstärkaren för att få felet bekräftat.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Du måste skilja på butikens fel och butikens ansvar. Självklart lämnar jag tillbaka ett spel eller en produkt till butiken om det inte fungerar. Vad butiken sedan gör med det och till vem de skickar räkningen skiter jag högaktningsfullt i.

Man kan ju till och med argumentera att det är butikens fel om de tar in och säljer skitspel som inte fungerar... Då bör de se över vilka spel de tar in, vilket jag kan lova dig att de gör om alla utnyttjar sin lagliga rätt och kommer in och lämnar tillbaka dem!

Du måste skilja på vad som är en bugg och på vad som är trasigt uppenbarligen, en app är inte ens en sak som medföljer produkten (i det här fallet en förstärkare) vid köp, utan en sak man laddar ner på eget bevåg efter att man införskaffat saken, alltså inte butikens ansvar vad du laddar ner till din telefon, förstärkaren är fortfarande inte trasig, utan det är en mjukvara som är nerladdad la till en telefon som är problemet som enligt kommentarer på appstore fler har problem med. Är det en officiell app så ligger ansvaret på skaparen, är den officiell så är det Pioneer, är den inte officiell så kan du inte ens förvänta dig att den ska fungera som den ska.

Permalänk
Skrivet av robie76:

Bara för att du säger "jag har rätt att....." så behöver ju inte det vara verkligheten. Ring konsumentvägledaren istället och ta reda på fakta istället för att sitta och gissa eller sätt upp din egen verklighet.

Vad äre jag gissar för något? Köper man en produkt som lovar massa saker men om sen inte håller vad den lovar så är det klart att man ska kunna göra något åt det?

Skrivet av lasse_74:

Hej
Vill bara berätta att jag har samma problem med min 921'a OM jag INTE slår på strömmen på förstärkaren INNAN jag startar app'en.

Om jag har startat app'en innan förstärkaren är startad (och fått felmeddelandet) så måste jag "döda" app'en innan jag kan få den att ansluta korrekt.

Har iOS 7.x.x, den senaste versionen av iControlAV2, senaste fw i 921'an samt ansluter 921'an med kabel.

Har även märkt att det kan vara problem om man är ansluten via en wi-fi anslutning som inte hanterar multicast korrekt. Misstänker att förstärkaren annonserar sig via mc (typ Bonjour).

Vet inte om detta kan hjälpa dig?

//Lasse

PS Man ska kunna ställa in att den "vaknar" vid nätverksanrop men har inte fått det att fungera.

Det är en annan app du använder, det finns 2 versioner vad jag vet. Tror att din är lite nyare.
Min fungerade förut med att jag kunde styra förstärkaren om jag först hade startat den, men hela idén med mitt bygge är att den ska kunna fjärrstyras helt med telefonen.

Skrivet av ODDNAME:

Innan du skämmer ut dig och kräver saker hit och dit som du inte har rätt till. Kan du bevisa att det är Pioneer som är boven i dramat?
Och inte kringutrustning som router, telefonen i sig med nya uppdateringar etc?

För sådana problem är väl inte Pioneers problem....

Klart jag inte kan bevisa något sådant, det kan väl i princip ingen göra? Men om det nu är kringutrustning eller liknande så har jag ju rätt att få någon form av hjälp med det då det inte fungerar som dom lovat.
Kollar man i appstore så funkar det i princip inte för någon.

Skrivet av Batman:

Tanken har aldrig slagit dig att det kan vara telefonen i fråga som det är fel på? Bara för att en app kraschar behöver det inte automatiskt betyda att det huvudsakligen är appen som har fallerat/stoppats.

Den crashar inte, den kan inte ansluta till förstärkaren. Alla recensioner på appstore säger likadant.

Skrivet av DasBoot_swe:

MEN DU FÅR DET LÖST KOSTNADSFRITT OM DET ÄR FEL PÅ VARAN!!!!!

Vad är problemet, de kommer inte komma hem och behandla dig som om du vore kung carl gustav. Du får göra precis som alla andra och skicka in din produkt till verkstaden. Innan du har gett butiken en ärlig chans så kommer inte någon att bry sig om att din produkt inte fungerar.

Om du inte kan acceptera gällande lagstiftning och hur allt går till så kan du leva i din fantasivärld och vara arg och bitter på allt och alla, du lär inte få mer hälp då.....

Ja, det är klart det är kostnadsfritt om det är fel på varan, men nu kanske det är appen det är fel på. Och då ska ju inte jag behöva betala ännu mer pengar än vad jag redan gjort för att få en fungerande vara. Eller hur?

Skrivet av v1p3r_91:

Appen verkar ju fungera för vissa. Hade den varit trasig hade det varit lika för alla.

Appen har betyget "1.5 stjärnor av 5" i appstore. Den verkar inte fungera för någon.

Skrivet av Sanazin:

Om man inte kan ha förståelse för att en app kan råka ut för mjukvarufel, och kanske måste rättas till, och att det i själva verket är mer som en tilläggstjänst som inte borde vara något krav för förstärkarens funktionalitet (jag hoppas innerligen att det följer med en helt, vanlig, fjärrkontroll?) så tycker jag nästan att man bör sluta köpa elektronikprodukter helt och hållet.
Det här är ett dilemma. Å ena sidan vill man inte råka ut för det här själv då det är ytterst tråkigt. Men å andra sidan måste man ha förståelse för CDONs agerande. De utför inte någon välgörenhet och de kan inte heller häva ett köp baserat på vilka grunder som helst.
I det här fallet fungerar förstärkaren, men en tilläggstjänst i form av en app verkar ha problem till och från. Jag har läst hela tråden och om jag har förstått det rätt så har alltså appen fungerat men under begränsad tid.
Felet kan ligga i appen, men den kan också ligga i telefonen, i routern (dess hårdvara eller mjukvara).
Det enda som CDON har nämnt är att de KAN ta in förstärkaren till en verkstad för att dubbelkolla att det inte är något fel med själva förstärkaren, men CDON kan inte sitta och felsöka vad som är fel i vare sig TS router/telefon eller appen i sig.

Hela jäkla tråden har spårat ut, man behöver inte göra det mer komplicerat än det redan är.
Det bästa att göra är att kontakta Pioneer för support med produkten, då det är Pioneer som är tillverkaren och dem som vet bäst vad man ska göra.

Till TS:

1. Kontakta Pioneer och be om support för din produkt.
2. Om Pioneer kommer fram till att felet ligger i själva produkten så bör du i sådana fall påpeka detta till CDON.
3. Det är en gråzon vilka rättigheter du har, men om du ber CDON om att få reklamera varan (och få tillbaka pengarna) och backar upp detta med information från Pioneer, så kan de antingen säga ja eller nej.
4. Om de säger ja, så är allt som det ska. Om de säger nej, skicka ett anmälan till ARN och vänta.

Jag ser verkligen inte hur du kan göra något mer än detta. Men du måste ha förståelse att det inte finns några som helst garantier för att denna app kommer att fungera permanent. Kanske väljer Pioneer att lägga ner denna app helt och hållet.
Tänk på detta nästa gång du köper något, så slipper du bli så frustrerad.
Och slutligen, lycka till.

Om Pioneer väljer att lägga ner appen så har jag ju absolut rätt att lämna tillbaka produkten då jag inte haft den länge alls.

Skrivet av DasBoot_swe:

För att göra det så måste fortfarande han skicka tillbaka förstärkaren för att få felet bekräftat.

Och CDON vill ta betalt för att få det bekräftat, vilket jag inte går med på. Annars har jag inte något problem med det. Men eftersom 99% på appstore verkar ha problem med appen så är det ju med största sannolikhet fel på den.

Skrivet av Sabelskiöld:

Du måste skilja på vad som är en bugg och på vad som är trasigt uppenbarligen, en app är inte ens en sak som medföljer produkten (i det här fallet en förstärkare) vid köp, utan en sak man laddar ner på eget bevåg efter att man införskaffat saken, alltså inte butikens ansvar vad du laddar ner till din telefon, förstärkaren är fortfarande inte trasig, utan det är en mjukvara som är nerladdad la till en telefon som är problemet som enligt kommentarer på appstore fler har problem med. Är det en officiell app så ligger ansvaret på skaparen, är den officiell så är det Pioneer, är den inte officiell så kan du inte ens förvänta dig att den ska fungera som den ska.

Appen är ett tillbehör till förstärkaren och självklart kan den inte följa med i förpackningen, det säger sig självt. Appen är officiell och det står i instruktionsboken, i annonser, på förpackningen och på förstärkaren att appen skall fungera med förstärkaren. Pioneer har gjort både app och förstärkare.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du förmedlar det du vill på fel sätt och Cdon tolkar det på det sättet du förmedlar det.
Du har ingen rätt att häva köpet utan skälig grund.

MEN....:

Enligt konsumentköplagen så har du rätt till en produkt med de funktioner som säljaren annonserar. Fungerar inte dessa funktioner som du önskar så har du rätt till en ersättningsprodukt. (inte samma pris) Utan en produkt som har samma funktionalitet. I detta fall med en fjärrstyrningsanslutning via en Smartphone. Huruvida det måste stödja Android eller iOS lämnar jag osagt.

Det du ska göra är att du ska reklamera produkten med hänvisning till att den inte uppfyller de utlovade kraven du hade vid köpet. Detta kommer leda till att de måste plocka in den, upp till dem om de ska undersöka varan, och de undersöker det du berättat så var noga med att vara tydlig vad du vill att de ska kolla på och vad som är problemet.

Accepteras Reklamationen så har de rätt till att laga eller ersätta med likvärdig produkt först. Du avgör vad som är likvärdigt men blir det en tvist är det svårt att komma någonstans.

De har endast rätt att häva köpet om:
Ingen likvärdig produkt finns.
Ingen likvärdig produkt finns utan oskäliga kostnader.

Du har rätt att häva köpet om:
Det inte går att ersätta produkt inom skälig tidsperiod (oftast 3-4veckor men det finns ingen lag som reglerar tidsperioden).

Alltså:
Du har inte rätt till att häva köp.
Du har rätt till att reklamera produkten då den inte håller det utlovade. Detta inkluderar hårdvara, mjukvara, färg, form, kvalité etc etc. Konsumenten har löjligt många rättigheter i Sverige så länge man vet hur man ska sköta det.

Rekommenderar dig att läsa på om Reklamationsrätten, konsumentköplagen, köplagen.

Dom säger ju att om deras externa verkstad inte hittar något fel så måste jag betala 300kr för att få tillbaka min vara. Eftersom i princip alla recensioner på appstore säger att appen inte fungerar så är det med största sannolikhet den som är boven. Då måste jag enligt CDON betala 300kr i undersökningsavgift.
Dom vägrar någon annan lösning som att t.ex ge mig en likvärdig vara.

Jag och säljaren ska komma överens om en lösning, om det är en likvärdig produkt, ersättning eller liknande får jag och säljaren komma överens om. Det finns inget som säger att jag bara kan få en likvärdig produkt. Men i detta fall vägrar dom allt annat än att jag måste betala.
"Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs. [...] För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig." (Enda anledningen till att jag köpte ny förstärkare var för att kunna styra den med appen) källa

Du kan häva köpet om ni inte kommer överens

Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs. Det betyder att säljaren betalar tillbaka pengarna som du har betalat, mot att du lämnar tillbaka varan. Du har rätt att få ränta på det belopp som säljaren återbetalar. Du har alltid rätt att få pengarna tillbaka om köpet hävs. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Ett exempel kan vara om du specialbeställt en vigselring som visar sig inte passa.

Om köpet hävs kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Dold text

Rekommenderar dig att läsa denna sida: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Jag ska inte behöva betala ett öre för att få detta löst, men det måste jag enligt CDON.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Finns det ingen annan app man kan testa med för att utesluta om det är appen som inte fungerar eller om det är som det har sagts tidigare att det är nätverket som strular.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

BE DOM PROVA APPJÄVELN PÅ VERKSTAD DÅ?!

Fungerar den inte där heller är det väl uppenbarligen fel på apparaten och fungerar den för dom är det uppenbarligen något fel på dig som fortsätter gagga om samma sak.

Felet kom ju inte direkt utan efter ca 2 veckor. CDON har ju själva sagt att det är appen det är fel på. Och eftersom alla andra som också använt den säger samma sak.

Skrivet av Meckley:

Finns det ingen annan app man kan testa med för att utesluta om det är appen som inte fungerar eller om det är som det har sagts tidigare att det är nätverket som strular.

Nej det finns bara en som ska vara kompatibel med denna förstärkare.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Felet kom ju inte direkt utan efter ca 2 veckor. CDON har ju själva sagt att det är appen det är fel på. Och eftersom alla andra som också använt den säger samma sak.

Nej det finns bara en som ska vara kompatibel med denna förstärkare.

Ja fråga om det ingår i undersökningen då?
Om nu appen är en del av produkten och den inte fungerar så lär dem hitta fel?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Ja fråga om det ingår i undersökningen då?
Om nu appen är en del av produkten och den inte fungerar så lär dem hitta fel?

Ja men nu vet ju både jag och cdon att det redan är felet på appen. Varför måste dom då blanda in en tredje part i det hela?
Det kanske fungerar med deras telefon, vad gör jag då? Slänger ut pengar som jag inte har för att jag vill ha tillbaka produkten?
CDON påstår ju att dom BARA kan hjälpa mig med hårdvarufel.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________