CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast funktionen saknas ju inte, han har ju haft igång den och det har fungerat, efter 2 veckor så slutade det att fungera och som andra har sagt i tråden (inkl. jag) så finns det massor av anledningar till att det inte fungerar nu, nätverksfel hos TS (då det är just Network error som uppstått), Pioneer har inte uppdaterat appen så den är kompatibel med iOS7 osv osv, då det har fungerat och nu inte fungerar pga network error så ligger det knappast i CDON's händer att fixa, han kan även prova att uppdatera firmware i förstärkaren, jag gav han länk till sidan där han hämtar firmware igår, TS verkar bara vara för lat för att hitta lösningar själv då det tydligen är lättare att gnälla av sig över ett företag som inte ens bär ansvaret.

Nu blir det lite av ett cirkelresonemang här. Jag har redan förklarat att ansvaret är reglerat i lag och indirekt varför genom hänvisning till densamma.
Säljaren har självfallet inget ansvar om det föreligger handhavandefel, vilket är underförstått. Något handhavandefel nämndes dock inte i inlägget jag kommenterade.

Noterade att TS inte nämnt vilket OS han har. Om skärmbilderna är från hans telefon har han som mest IOS 6.

Skrivet av Gender Bender:

Funktionen finns ju. Det är bara det att appen har blivit värdelös efter en uppdatering, och det är knappast CDON's fel. Det stod väl ingenting om att appen var en livstidsgaranti? Garanti och mjukvara rimmar i stort sätt aldrig.

Fattar inte ens vad problemet är. Det är ett riktigt I-landsproblem. Åh appen som hör till funkar inte, nu vill jag lämna tillbaka hela skiten, boohoo. Skaffa en annan app eller använd fjärrkontrollen. Svårare än så är det inte.

Konsumentköplagen fastställer att konsumenter har minst tre års reklamationsrätt. Garanti kan bara ha bättre villkor, inte sämre - annars gäller KKL.

Vad du begriper eller inte är irrelevant för sakfrågan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Det är ju ofta inledningen i samtalen och både Expert samt OnOff använde det flitigt när mina mobiltelefoner gick sönder pga mjukvarufel samt reparationsfel och i samtliga fall var det inte pga av mig som telefonen var trasig.
Men som sagt oavsett vad så uppredades det om och om igen för att få mig att tvivla.
En bekant som har jobbat hos en stor elektronikkedja i reklamationsdisken har även berättat hur man går till väga för att ge kunder ett dåligt bemötande för att de ska tröttna och inte orka stå på sig.
Min åsikt står fast om det hela.
Föresten både Expert och OnOff konka

Snart är det cdoff's tur

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

Snart är det cdoff's tur

vilken butik är cdoff. är det din egna butik eller?

skämt o sido tror inte cdon går i kånken bara pga detta ärende. cdon har jag varit irriterad på flera tillfällen men det har löst sig i många fall. detta fall är endast TS som står för eftersom han tar saker förgivet att saker o ting skall funka som han vill.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Det är ju antagligen fel på mjukvaran.. Och CDON hotar ju med att om verkstaden inte hittar något fel så måste jag betala 300kr.. Jag tänker inte acceptera något sådant. Jag vill kunna skicka in något som inte fungerar utan att behöva va rädd att jag måste betala, för att någon extern verkstad inte kan hitta felet.
Om jag ska skicka iväg den så är det till pioneer. Inget annat.

Det är inget hot det är ditt val antingen skickar du in den och får det fixat eller så får di sutta ed din förstärkare som du gör nu

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Det är inget hot det är ditt val antingen skickar du in den och får det fixat eller så får di sutta ed din förstärkare som du gör nu

Dom hotar aldrig utan du blir ombedd att skicka in den mot felsökningsavgifter. när detta nu är mjukvarurelaterat så är detta inget som ingår i garantin. lika så är det ju om en bärbar dator pajar visar det sig att det är mjukvarurelaterat så blir du ombedd att betala felsökningsavgift på va det kostar.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

1. KOlla med pioneer om det finns någon lösning på problemet.
Om inte Pioneer har någon lösning på problemet och pioneer och/eller du tror att problemet ligger i appen. Gå vidare till steg 2
2. Ta reda på fakta/regler. Konsumentköplagen (läs). Ring konsumentvägledaren och diskutera.
3. Skicka in och reklamera köpet och bestrid med fakta. Spara all konversation. Se till att ha tydliga bevis för ditt problem.
Spara alla kvitton osv med omkostnader kring reklamationen (fraktkostnader, undersökningsavgift osv) då du kan kräva ersättning för detta om fallet går vidare till ARN.

Men om köparen inte vill skicka in varan för garanti/service pga att han är rädd att ev. bli fakturerad för en undersökningsavgift så kan köparen inte få någon hjälp med sitt problem. Vakna upp och inse att affärer aldrig står på konsumentens sida. De gör allt för att slippa betala kostnader för service eller att godkänna återköp.
Ett tips är att handla hos en mindre affär som kanske har mer fokus på kundnöjdhet för att behålla sina kunder.

Permalänk
Medlem

Tråden som vägrar självdö fast allt redan är förklarat tusen gånger om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu blir det lite av ett cirkelresonemang här. Jag har redan förklarat att ansvaret är reglerat i lag och indirekt varför genom hänvisning till densamma.
Säljaren har självfallet inget ansvar om det föreligger handhavandefel, vilket är underförstått. Något handhavandefel nämndes dock inte i inlägget jag kommenterade.

Noterade att TS inte nämnt vilket OS han har. Om skärmbilderna är från hans telefon har han som mest IOS 6.

Konsumentköplagen fastställer att konsumenter har minst tre års reklamationsrätt. Garanti kan bara ha bättre villkor, inte sämre - annars gäller KKL.

Vad du begriper eller inte är irrelevant för sakfrågan.

Vad jag begriper är att TS inte har köpt appen och att utomstående produkter och funktioner inte ger rätt att reklamera. Om du köper en dator där det står att den har WiFi, också har du en skitrouter som vägrar koppla upp sig mot datorn, ger det dig rätt att reklamera datorn? Datorn fungerar ju felfritt. Det är routern som är problemet, och då vänder man sig ju till tillverkaren av den. Samma gäller appen, vilket i det här fallet är Pioneer själva. Man vänder sig alltid dit där problemen ligger.

CDON har erbjudit sig att ta emot den för felsökning, mot debitering om fel inte skulle hittas. Så det är väl bara för TS att skicka in den då om nu en defekt app faller under reklamationsrätten? Även om felet kanske inte ens ligger i appen utan lika väl kan ligga i telefonen/surfplattas eller i routern.

Med det sagt så säger jag inte emot om att TS ska vända sig till ARN. Det skadar aldrig att testa ett fall hos ARN, och då jag tror ingen här i tråden varken har kunskapen eller all information som behövs för att bedöma om TS har rätt eller inte att reklamera förstärkaren så är ARN nog det bästa förstahandsvalet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad jag begriper är att TS inte har köpt appen och att utomstående produkter och funktioner inte ger rätt att reklamera. Om du köper en dator där det står att den har WiFi, också har du en skitrouter som vägrar koppla upp sig mot datorn, ger det dig rätt att reklamera datorn? Datorn fungerar ju felfritt. Det är routern som är problemet, och då vänder man sig ju till tillverkaren av den. Samma gäller appen, vilket i det här fallet är Pioneer själva. Man vänder sig alltid dit där problemen ligger.

CDON har erbjudit sig att ta emot den för felsökning, mot debitering om fel inte skulle hittas. Så det är väl bara för TS att skicka in den då om nu en defekt app faller under reklamationsrätten? Även om felet kanske inte ens ligger i appen utan lika väl kan ligga i telefonen/surfplattas eller i routern.

Med det sagt så säger jag inte emot om att TS ska vända sig till ARN. Det skadar aldrig att testa ett fall hos ARN, och då jag tror ingen här i tråden varken har kunskapen eller all information som behövs för att bedöma om TS har rätt eller inte att reklamera förstärkaren så är ARN nog det bästa förstahandsvalet.

Redan på sidan 4 förklararTS att appen fungerar igen efter att ha avslutats och startats igen (istället för att trycka hemskärm och växla tillbaka till appen genom att klicka på ikonen?). Appen må vara skakig och känslig för felklick, men förhoppningsvis lär sig Pioneers programmerare med tiden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Förstår att TS är förbannad men jag kan verkligen inte se TS har rätt. Om nu CDon skulle ta tillbaka betyder det i princip att man skulle kunna lämna tillbaka förstärkaren 1 år efter köp om appen inte uppdateras? Eller 5 år? 10 år? Vart går gränsen?
Nej CDon har sålt en förstärkare som fungerar som den ska. Att det sedan finns andra program till annan produkt(mobil) som inte går att synka är ju inte CDons fel.
TS varför lämnar du inte tillbaka mobilen? Det funkar ju inte med appen till den heller? Eller datorn för att BF4 inte funkar till den? Eller hårdisken för att Windows 8 inte vill installeras ordentligt?

Nej, TS du ska gå på apptillverkaren för att appen inte fungerar!!!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant ärende. Innan du (trådskaparen) hävdar en massa rättigheter så måste du dock låta återförsäljaren ta in produkten för felsökning. Jag fattar inte varför du inte gillar att de informerar om att de kan behöva ta ut en felsökningsavgift. Är det inte självklart att det kan bli avgift om en kund skickar in t ex en dator full av virus och påstår att datorn är trasig?

Det du bör göra är att skriva en utförlig felbeskrivning, inkl. vilken hårdvara du använder (även router, telefonmodell inkl. mjukvaruversion) och skicka in produkten. Jag vet inte om det faktiskt fungerar så här - men måste då inte verkstaden försöka återskapa ditt fel utifrån samma förutsättningar? I praktiken låter dock detta som ett mardrömsscenario för verkstaden. Någon som har insikt i den branschen kanske kan förklara ur det fungerar i sådana här krångliga fall?

Du kommer aldrig komma vidare utan att skicka in produkten för felsökning hos en professionell verkstad.

Permalänk
Medlem

Klart det kan vara intressant o se vad ARN säger men du kan ju inte skicka in ett ärende till ARN utan att först lämna in den hos CDON väl? CDON har ju inte vägrat att ta emot varan för påtitt utan bara informerat om deras syn på ansvarsåtagandet gällande hårdvarufel och mjukvarufel.

Jag råkade ut för samma "hot" om att jag kunde komma att få betala undersökningsavgift när jag lämnade in en smartphone på garanti och service om problemet skulle ligga i mjukvara eller handhavande problem. Hade den inlämnad 3 ggr och de bytte display o installerade nån annan android byggning/image men inget löst problemet. Behövde aldrig betala något.
Fick aldrig veta vad det var för problem när jag fick pengarna tillbaka men jag misstänker att det fanns någon bug i android för just den telefonen.

Permalänk
Skrivet av widL:

Mycket intressant ärende. Innan du (trådskaparen) hävdar en massa rättigheter så måste du dock låta återförsäljaren ta in produkten för felsökning. Jag fattar inte varför du inte gillar att de informerar om att de kan behöva ta ut en felsökningsavgift. Är det inte självklart att det kan bli avgift om en kund skickar in t ex en dator full av virus och påstår att datorn är trasig?

Det du bör göra är att skriva en utförlig felbeskrivning, inkl. vilken hårdvara du använder (även router, telefonmodell inkl. mjukvaruversion) och skicka in produkten. Jag vet inte om det faktiskt fungerar så här - men måste då inte verkstaden försöka återskapa ditt fel utifrån samma förutsättningar? I praktiken låter dock detta som ett mardrömsscenario för verkstaden. Någon som har insikt i den branschen kanske kan förklara ur det fungerar i sådana här krångliga fall?

Du kommer aldrig komma vidare utan att skicka in produkten för felsökning hos en professionell verkstad.

Samma personer som klagar om information om felsökningsavgiften är dom som skulle klaga om de fick betala utan informationen.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Ska du inte lämna tillbaka din mobil också? Då den inte kan uppfylla sina funktioner med en fungerande app?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Problemet är fortfarande att dom vill kräva mig på pengar även om det är appen det är fel på. Vill även påpeka att det du säger är helt korrekt i mina ögon. Jag borde skicka in förstärkaren osv men problemet ligger ju hos CDON som vägrar hantera ett mjukvarufel. Om det är fel på appen så vill dom att jag ska betala 300kr.

Det är inte jag som är dum i huvet och vägrar skicka in den. Det är deras lustiga sätt att hantera ärendet som hindrar mig. Båda parter vet att det handlar om ett mjukvarufel men CDON hävdar att dom bara hjälper mig om det har med hårdvara att göra, och att deras verkstad endast hanterar hårdvara.

Som jag tolkar det du förmedlat så hade jag dragit slutsatsen att de verkar mena att de tar hand om fel på förstärkaren som de sålt till dig (oavsett fel på hård-/mjukvara i denna) men inte fel på en app till din telefon/surfplatta/... som Pioneer sålt/givit till dig.

Frågan är förstås var gränsen går. Om de påstått i produktbeskrivningen att det finns en app som gör de där grejerna så lutar ju jag åt att de har svårt att hävda att produkten lever upp till vad de lovat om denna app nu inte fungerar men det är mindre solklart än om appen följt med det de faktiskt sålt.
Personligen tycker jag att du har rätt men jag tror du skulle vinna på att argumentera utifrån ovanstående snarare än att det är ett helt solklart fall där de bara är galna och rent generellt supportar hårdvara men inte mjukvara.

Det kan ju också rent teoretiskt vara ditt nätverk som är boven men med tanke på att appen fått så lågt betyg så ligger det nära till hands att misstänka att det snarare är fel på den.

Skrivet av DilluTioN:

Om jag köpt ett ps3 enbart för att använda webbläsaren, och den inte fungerar på 3 månader och cdon vill skicka mitt ps3 till en hårdvaruverkstad för ett mjukvarufel. Och kommer tvinga dig att betala 300kr för att dom inte hittade något hårdvarufel, Så kanske du hör att det är något galet i det hela?

Nu tycker jag faktiskt inte att det där är en riktigt jämförbar liknelse.
Djävulens advokat skulle väl kanske säga att ditt fall mer skulle likna att du köpt ett grafikkort där det står "BF4 kommer fungera hur bra som helst om du har det här kortet!" i produktbeskrivningen, på kartongen, osv, och BF4 sedan envist kraschar. Har du rätt att häva köpet även om grafikkortet i sig är helt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu blir det lite av ett cirkelresonemang här. Jag har redan förklarat att ansvaret är reglerat i lag och indirekt varför genom hänvisning till densamma.
Säljaren har självfallet inget ansvar om det föreligger handhavandefel, vilket är underförstått. Något handhavandefel nämndes dock inte i inlägget jag kommenterade.

Noterade att TS inte nämnt vilket OS han har. Om skärmbilderna är från hans telefon har han som mest IOS 6.

Konsumentköplagen fastställer att konsumenter har minst tre års reklamationsrätt. Garanti kan bara ha bättre villkor, inte sämre - annars gäller KKL.

Vad du begriper eller inte är irrelevant för sakfrågan.

Då återstår bara att felet ligger någonstans hemma i hans närverk, för hur det än är så har produkten fungerat i 2 veckor säger han, sen gjorde han en uppdatering så fungerade det i 2 veckor till (om jag förstått det rätt), där har det gått minst 4 veckor efter köp men efter det så kräver han att CDON ska göra ett återköp, ångerrätt är (som CDON säger till han) 14 dagar och det är det överallt, så de agerar helt rätt

Permalänk
Medlem

Själv om jag hade det här problemet men i övrigt var nöjd med förstärkaren skulle jag försöka lösa problemet i några steg innan jag skulle vilja lämna tillbaka förstärkaren, häva köpet osv.

Att börja med att föröka få eventuell support från CDON är nog ganska tröstlöst, visst kan återförsäljare vara bra på support i vissa saker, men detta är så specifikt och udda problem att få support så blir som att banka huvudet i väggen samt en väldigt långdragen historia, speciellt om CDON skulle förmedla kontakten med Pioneer, visst har CDON ansvar, men detta med häva köp eller få CDON vara behjälpliga med support får bli sista steget, inte första då man helst vill både lösa problemet och det någorlunda snabbt.

Först skulle jag
1 Se till att nätverket har rätt inställningar, fast IP adress i förstärkaren, reserverad IP i routern om möjligt, hjälper inte detta,
2 uppdatera förstärkaren + appen, hjälper inte detta,
3 Läsa på forum mm om problem och kanske lösningar med denna app, kanske kolla om det finns någon annan app som fungerar bättre ofta har tredjepartsappar bättre funktionalitet också, hjälper inte detta,
4 Ta kontakt med Pioneer, hjälper inte detta
5 Ta kontakt med CDON för åtgärd tex häva köp med troligen åtföljande kontakter med konsumentorganisationer, ARN osv.

Problemet är komplex, inte enkelt som när man misstänker att en vanlig komponent som minne, moderkort, eller vadsomhelst är defekt, utan många inblandade komponenter inblandade, förstärkaren, routern, mobilen, appen, samt nätverkskopplingarna, protokoll mm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Mycket intressant ärende. Innan du (trådskaparen) hävdar en massa rättigheter så måste du dock låta återförsäljaren ta in produkten för felsökning. Jag fattar inte varför du inte gillar att de informerar om att de kan behöva ta ut en felsökningsavgift. Är det inte självklart att det kan bli avgift om en kund skickar in t ex en dator full av virus och påstår att datorn är trasig?

Det du bör göra är att skriva en utförlig felbeskrivning, inkl. vilken hårdvara du använder (även router, telefonmodell inkl. mjukvaruversion) och skicka in produkten. Jag vet inte om det faktiskt fungerar så här - men måste då inte verkstaden försöka återskapa ditt fel utifrån samma förutsättningar? I praktiken låter dock detta som ett mardrömsscenario för verkstaden. Någon som har insikt i den branschen kanske kan förklara ur det fungerar i sådana här krångliga fall?

Du kommer aldrig komma vidare utan att skicka in produkten för felsökning hos en professionell verkstad.

Precis. Det är samma sak jag, och flera andra, har påpekat tidigare. TS har ingen rätt att få pengarna tillbaka utan att ha skickat in förstärkaren på reparation minst 2 ggr för samma fel. Det går inte att bara häva ur sig att CDON kör med falsk marknadsföring utan att ge de en chans att kontrollera vart felet ligger. Risken är ju större att det är något fel i TS kringutrustning än att det är strul med förstärkaren, och då kan ju varken CDON eller Pioneer hållas ansvariga.

Det är bara att acceptera att många seriösa företag informerar om och tar ut en felsökningsavgift om inget fel hittas. Om man sedan lyckas häva köpet har man ändå rätt att kräva ersättning för sådana utlägg, så jag ser inte vad orsaken är till TS motvilja att ev. betala avgift.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk

Orkar inte citera eller svara allas kommentarer för sig, klart jag vill skicka in produkten men CDON var ju väldigt tydliga med att jag var tvungen att betala avgiften om det inte var fel på HÅRDVARAN. Och nu är det med största sannolikhet fel på mjukvaran och då var jag tvungen att betala.
Har inget som helst problem med att skicka förstärkaren till dom och skriva så utförligt jag kan med router, telefon, versioner osv. Men när dom säger till innan att jag KOMMER få betala 300kr så är det väl klart att jag inte vill det? Hårdvaran verkar fungera utmärkt.

Det är detta som hindrat mig att skicka in förstärkaren:

Citat:

Jag beklagar att det inte fungerar som det ska.
Tyvärr är detta inget vi kan ta ställning till då det rör sig om ett mjukvarufel från Pioneer.
Jag ber dig kontakta Pioneer för att få vidare support i ärendet.

Citat:

Vi kan självklart ta in den för kontroll men skulle det visa sig att det inte är något hårdvarufel på produkten så är det kunden, du i detta fall, som får betala undersökningsavgiften som är 300kr.

Citat:

Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra.

Citat:

Vi har erbjudit oss att skicka in varan men det vill du inte göra, enligt lag så har du rätt att få din vara skickad på reparation om den skulle vara trasig och det har vi föreslagit men det ville du inte. Då det kan vara mjukvaran i själva appen som gör den ostabil med din produkt så kan det bli så att du blir betalningsskyld för undersökningsavgift på din produkt. Erbjudandet står kvar att vi kan ta in produkten till verkstad för undersökning.

Citat:

Det stämmer att du har rätt till en fungerande produkt men vi har rätt att välja på vilket sätt detta ska gå tillväga och vi väljer att erbjuda dig att skicka in denna på reparation, jag ville bara göra dig medveten att din garanti täcker produkten du har köpt av oss och verkstan kan inte felsöka en app tyvärr.

Citat:

som vi tidigare skrev får du själv välja om du vill skicka in den eller ej. Då du skickar den till en extern verkstad som gör bedömningen av felet på din produkt kan vi således inte garantera att det kommer att täckas av garantin.

Som sagt, jag har nu fått igång appen så den kan ansluta till förstärkaren men nu uppkom helt nya fel så funktionaliteten i själva appen är kass.

________________________________________________________________________________________

Detta är en länk till den förstärkaren, denna har dock ett "K" på slutet som jag inte vet vad det betyder.
CDON annonserade tydligt med appen.
http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html

Citat:

När du har installerat Pioneer ControlApp på din mobila enhet kan du streama din musik direkt din trådlösa högtalare utan att använda någon ytterligare app.

Citat:

Dessutom får du AirPlay, vTuner internetradio, stöd för DLNA och ControlApp, en fjärrkontrolls-app för Android och iOS.

Citat:

Apple-kompatibilitet VSX-527-K
Works with iPod Ja
AirPlay Ja
iPhone Control-knapp Ja
Kompatibla generationer iPad,iPad2, iPhone 4S,iPhone 4,iPhone 3GS,iPhone 3G,iPhone, iPod touch 4G/3G/2G/1G, iPod nano 6G(Audio only)/ 5G/4G/3G

________________________________________________________________________________________
Detta är en likvärdig förstärkare som verkar ha ersatt 527. Annonseras också med appen.
http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-silver-p...

Citat:

Alltid full kontroll
Med Pioneers gratis-app ControlApp kan du styra de viktigaste receiverfunktionerna direkt från din smartphone eller surfplatta (iOS/Android).

________________________________________________________________________________________

I instruktionsboken står följande:

Citat:

Konfigurera nätverket
IP-adress/Proxy-inställning
Om den router som är ansluten till receiverns LAN-uttag är bredbandsrouter (Med inbyggd DHCP-serverfunktion) slår du bara på DHCP-serverfunktionen, och du behöver inte ställa in nätverket manuellt. Du behöver bara ställa in nätverket enligt beskrivningen nedan om du har anslutit receivern till en bredbandsrouter utan DHCP-serverfunktion.

________________________________________________________________________________________

Skrivet av mrqaffe:

Om appen är kass och den finns med i marknadsföringen så är det fel på varan eller vilseledande marknadsföring, du kan kanske jämföra det här med hur man skriver in specifika mjukvaruversioner som är kompatibla i företagsvärlden, om de hade skrivit ut att det krävs version xxxxx av mjukvara yyyyy så hade det varit en sak men om man inte specificerar sånt så får man förutsätta att det ska fungera förutsatt att nätverket är korrekt konfigurerat.

Här ovan kan man tydligt se hur appen är med i marknadsföringen, och som jag tolkar texten ur instruktionsboken så krävs ingen konfiguration då jag har DHCP på min router.

________________________________________________________________________________________

Skrivet av Sabelskiöld:

Kort fråga till TS, har du provat att uppdatera firmware på förstärkaren? Finns att hämta här http://www.pioneer.eu/se/support/software/tax/952/page.html

Jag har senaste firmware. Tack i alla fall!

Skrivet av vinylens:

Man kan undra om TS har läst manualen när han ber att cdon ska berätta hur man ska göra med nätverket när det står i manualen.
tror folk är lite för lata idag för att läsa manualen och då klagar dom istället.
Vet vart dom skickar Pioneer förstärkarna och det är inte ofta som dom skickar kf till kund för att dom inte hittat något fel.
Oftast blir det en uppdatering av mjukvara om det finns någon nyare eller en förklaring på hur man ska ställa in förstärkaren.

Eller så kan man ringa och maila till dom då brukar man kunna få ett bra svar med
Svar via Mail/Telefon ( 1-5 arbetsdagar) http://www.pioneer.eu/se/content/support/support/contactform....
Ringa 08-6099160 Pioneer support.

Jag har senaste firmware, och har även läst manualen. Som du kan läsa högre upp så ska ingen konfiguration behövas.

________________________________________________________________________________________

Skrivet av Sabelskiöld:

Kort fråga till TS, har du provat att uppdatera firmware på förstärkaren? Finns att hämta här http://www.pioneer.eu/se/support/software/tax/952/page.html

Skrivet av Gender Bender:

Köpte du appen av CDON? Nä, jag tänkte väl det. Det är Pioneer som du ska vara arg på. CDON har ingenting med appen att göra.

Om du köper en fullt fungerande dator av t.ex. Inet, också köper du ett spel som du inte kan installera, är det Inet eller speltillverkaren du vänder dig till? Jag förstår din frustration, men i det här fallet kan CDON inte göra något, eftersom att produkten som du har köpt av dom (förstärkaren) fungerar som den ska. Felet ligger i den fristående appen som du har laddat ner genom Google Play, App Store eller Windows Phone Store.

Om jag redan har en dator, och sedan köper en ny ENDAST för att jag vill köra nya battlefield, och Inet säljer en dator där det står "Med denna dator kan du spela nya battlefield utan problem". Sedan visar det sig att det inte alls går att spela spelet. Då är det klart jag går tillbaka till inet och säger att det inte fungerar som dom beskrivit.
________________________________________________________________________________________

Skrivet av blackis:

Tycker det låter orimligt att CDON ska behöva ta ansvar för en uppdatering som Pioneer släpper. Men då är jag inte så påläst när det gäller reklamationstider och garantier. Pioneer fixar en mjukvaruuppdatering inom garantitider och saker och ting slutar och fungera. Kan man då med andra ord göra en reklamation? Inte i min värld i vart fall. Men jag har säkert fel.

Appen fungerade 2 veckor, sedan sluta den fungera, uppdatering från pioneer, appen fungerade 2 veckor, Sedan sluta den fungera igen.
________________________________________________________________________________________

Skrivet av Sabelskiöld:

Står det någonstans att appen följer med produkten när du köper den? Det står bara att det finns en app för produkten, men om Pioneer har valt att tagit bort den eller inte uppdaterat den etc så kan ju knappast CDON ta ansvar för det, det är inte de som har tryckt förpackningen, de har bara vidarebefodrat den information som finns om produkten som kommer från Pioneer, att sedan appen som är ett frivilligt tillägg att ta hem inte fungerar kan inte på något sätt belastas CDON

Ja det stod tydligt att appen är ett tillbehör, du kan läsa om en liknande produkt på cdon som jag länkat till högre upp. Spelar ingen roll om dom bara vidarebefordrar informationen, det är CDON som har ansvar eftersom jag köpt produkten där. Om jag hade köpt en produkt med noname, skulle jag då vända mig till fabriken i kina?
Appen är inte något "frivilligt tillägg", den marknadsförs som en funktion.
Om du bygger en liten hemmabio, och bestämmer dig för att ha en bio endast avsedd för 3D. Du köper en ny LED 3D TV, men sedan när du kommer hem så fungerar inte 3D funktionen, även fast du köpt 3D-glasögon från samma tillverkare som enligt dom ska vara kompatibla. skulle du då tänka? "Äh det är ett frivilligt tillägg, TVn fungerar ju."?
________________________________________________________________________________________

Skrivet av Sabelskiöld:

Ni har fått det här med falsk marknadsföring om bakfoten totalt. Vad i deras marknadsföring är falsk? Appen fungerar med produkten, han har ju själv skrivit att den fungerade de 2 första veckorna, alltså stämmer det som står i beskrivningen, om sedan appen har slutat fungera av olika själ, skulle mest tippa på uppdatering och eftersom han har en iPhone är det inte säkert att att den han tagit hem är kompatibel med iOS 7 om han nu uppdaterat till det och Pioneer har inte uppdaterat appen för att vara det än, hur som helst så är det inget fel på produkten han har köpt och appen är inte livsviktig för att den ska fungera, det är ett frivilligt tillägg som man laddar hem från appstore som kommer direkt från Pioneer och inte från CDON.

Jag använder IOS 6.1, som appen ska vara kompatibel med.
Appen är livsviktig för mig då förstärkaren kommer vara gömd och ända sättet att kontrollera den kommer vara med en app, då den inte kommer vara synlig för någon IR-stråle eller vad det nu är..
Appen är inget frivilligt tillägg utan en funktion som är viktig för användandet av produkten. Vart får alla "förstärkaren fungerar" ifrån? Vad krävs för att en förstärkare ska fungera för er? Om det kommer ljud ur den? Om inte alla funktioner fungerar som dom annonserar med så fungerar den inte till 100%. Hur svårt ska det vara att förstå?
________________________________________________________________________________________

Skrivet av Sabelskiöld:

Fast funktionen saknas ju inte, han har ju haft igång den och det har fungerat, efter 2 veckor så slutade det att fungera och som andra har sagt i tråden (inkl. jag) så finns det massor av anledningar till att det inte fungerar nu, nätverksfel hos TS (då det är just Network error som uppstått), Pioneer har inte uppdaterat appen så den är kompatibel med iOS7 osv osv, då det har fungerat och nu inte fungerar pga network error så ligger det knappast i CDON's händer att fixa, han kan även prova att uppdatera firmware i förstärkaren, jag gav han länk till sidan där han hämtar firmware igår, TS verkar bara vara för lat för att hitta lösningar själv då det tydligen är lättare att gnälla av sig över ett företag som inte ens bär ansvaret.

Använder inte IOS7, enligt instruktionsboken ska inte någon nätverkskonfiguration behövas. Läs det jag skrivit högre upp, finns även ett urdrag ur manualen där som du kan läsa. Både min telefon och min router ska enligt det jag hittat vara kompatibelt med förstärkaren.
Förstärkaren har senaste firmware. Eftersom jag inte är helt okunnig så var detta det första jag provade.
________________________________________________________________________________________

Hittills känns det som att de som tycker att jag har fel endast skriker ut massor tomma ord utan någon som helst bakgrund, inga källor, inga lagar osv. Bara dumma kommentarer om vad dom tycker personligen. Självklart skriver jag också ur mitt perspektiv med har en väldigt många källor och lagar.
Skulle fortfarande vilja ha svar på vart alla som får att appen är "enbonusfeautresomintebehöverfungera" ifrån...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Rekordmedlem

Om appen är kass och den finns med i marknadsföringen så är det fel på varan eller vilseledande marknadsföring, du kan kanske jämföra det här med hur man skriver in specifika mjukvaruversioner som är kompatibla i företagsvärlden, om de hade skrivit ut att det krävs version xxxxx av mjukvara yyyyy så hade det varit en sak men om man inte specificerar sånt så får man förutsätta att det ska fungera förutsatt att nätverket är korrekt konfigurerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får köpa en ny telefon, TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Du får köpa en ny telefon, TS.

Hahaa! Ja!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Feltryckning. (skulle redigera mitt tidigare inlägg)

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad jag begriper är att TS inte har köpt appen och att utomstående produkter och funktioner inte ger rätt att reklamera. [/B][...] och då vänder man sig ju till tillverkaren av den. Samma gäller appen, vilket i det här fallet är Pioneer själva. Man vänder sig alltid dit där problemen ligger.

Då begriper du fel. Ta dig gärna tid och läs KKL. Hint: 1 § & 16 §. Inte alla tillverkare som hanterar reklamationer och support för privatpersoner eller ens finns representerade i Sverige, därför lagstadgades det för att konsumenter ska ha rätt att vända sig till säljstället.

Skrivet av Sabelskiöld:

Då återstår bara att felet ligger någonstans hemma i hans närverk, för hur det än är så har produkten fungerat i 2 veckor säger han, sen gjorde han en uppdatering så fungerade det i 2 veckor till (om jag förstått det rätt), där har det gått minst 4 veckor efter köp men efter det så kräver han att CDON ska göra ett återköp, ångerrätt är (som CDON säger till han) 14 dagar och det är det överallt, så de agerar helt rätt

Det TS kan göra är att reklamera varan. CDON har då möjligheten att avhjälpa felet eller göra ett återköp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Om jag redan har en dator, och sedan köper en ny ENDAST för att jag vill köra nya battlefield, och Inet säljer en dator där det står "Med denna dator kan du spela nya battlefield utan problem". Sedan visar det sig att det inte alls går att spela spelet. Då är det klart jag går tillbaka till inet och säger att det inte fungerar som dom beskrivit.

Ungefär som den här datorn?
http://www.inet.se/produkt/1517201/inet-speldator-amd-high-28...

"Optimerad speldator för att klara av Battlefield 4 med High inställningar utan eftersläpningar, alltså 60+ FPS."

Och du ska bara veta hur mycket BF4 kraschar, fryser och buggar för massvis med spelare. Men är det en anledning för reklamation av hela datorn? Knappast. Man får helt enkelt vänta tills BF4 blivit fixat av EA. Detta är dessutom en av anledningarna till varför de flesta butiker skriver villkoren att de reserverar sig för skrivfel i produktbeskrivningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Ungefär som den här datorn?
http://www.inet.se/produkt/1517201/inet-speldator-amd-high-28...

"Optimerad speldator för att klara av Battlefield 4 med High inställningar utan eftersläpningar, alltså 60+ FPS."

Och du ska bara veta hur mycket BF4 kraschar, fryser och buggar för massvis med spelare. Men är det en anledning för reklamation av hela datorn? Knappast. Man får helt enkelt vänta tills BF4 blivit fixat av EA. Detta är dessutom en av anledningarna till varför de flesta butiker skriver villkoren att de reserverar sig för skrivfel i produktbeskrivningen.

Texten du tar som exempel kan knappast kallas felskrivning, har de däremot kastat om några siffror eller liknade så kanske det är det men inte om det gäller en hel mening, då är det vilseledande marknadsföring/falska löften eller vad du nu väljer att kalla det, inte felskrivning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då begriper du fel. Ta dig gärna tid och läs KKL. Hint: 1 § & 16 §. Inte alla tillverkare som hanterar reklamationer och support för privatpersoner eller ens finns representerade i Sverige, därför lagstadgades det för att konsumenter ska ha rätt att vända sig till säljstället.

Fast nu ligger ju problemet i hans telefon/surfplatta, alternativt router som blockerar kontakten, och inte i förstärkaren. Hade appen inte existerat, eller om det stått att den var gratis men ändå kostat pengar så hade det varit ett solklart fall. Men nu handlar det om mjukvara som installeras på en tredjepartsenhet.

Om jag köper en smart-TV där det står att man får 1år gratis med Viaplay, men så fungerar den tjänsten skitdåligt eftersom att jag har ostabilt bredband pga vägbyggnationer utomhus, har jag då rätt att lämna tillbaka TV:n efter att ångerrätten löpt ut? Eller ännu värre, Viaplay lägger ner sin verksamhet? Jag köpte ju trots allt TV:n bara för att den kom med 1år gratis Viaplay.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Texten du tar som exempel kan knappast kallas felskrivning, har de däremot kastat om några siffror eller liknade så kanske det är det men inte om det gäller en hel mening, då är det vilseledande marknadsföring/falska löften eller vad du nu väljer att kalla det, inte felskrivning.

Allt som krävs för att göra meningen falsk är att man får frame drop och hamnar under 60 FPS. Vilket kan drabba ännu värre datorer eftersom att BF4 är väldigt klent optimerat. Må vara vilseledande marknadsföring, men det är betydligt värre. Och det är väl det hela den här tråden handlar om?

Dock är det ju inga som whinar om att Inet säljer BF4-ready datorer som inte klarar av att driva spelet utan problem. Och varför tror du det är så? Kanske för att folk inser att det är spelet det är fel på och inte datorn?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

TS logga in i router och anteckna den IP adress som förstärkaren får nu när appen fungerar, om senare appen slutar fungera, dvs inte kan ansluta, gör om samma sak, logga in och se om förstärkaren har fått annat IP, om det är så, problem funnit..

Botemedel sätt fast IP på förstärkaren, enligt nått tidigare inlägg görs det visst i förstärkaren ej routern.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Allt som krävs för att göra meningen falsk är att man får frame drop och hamnar under 60 FPS. Vilket kan drabba ännu värre datorer eftersom att BF4 är väldigt klent optimerat. Må vara vilseledande marknadsföring, men det är betydligt värre. Och det är väl det hela den här tråden handlar om?

Dock är det ju inga som whinar om att Inet säljer BF4-ready datorer som inte klarar av att driva spelet utan problem. Och varför tror du det är så? Kanske för att folk inser att det är spelet det är fel på och inte datorn?

Optimerad speldator för att klara av Battlefield 4 med Medium inställningar utan eftersläpningar, alltså 60+ FPS.
Optimerad speldator för att klara av Battlefield 4 med High inställningar utan eftersläpningar, alltså 60+ FPS.

http://www.inet.se/kategori/796/speldator-inet
Jag har inte provat, Inet har dessutom inte specificerat det mer ingående än så, tex står det ingen upplösning. Det är lagom luddigt formulerat så att det kommer att kunna uppfyllas.
Men vill man slippa ifrån tvister om huruvida en mjukvara fungerar tillsammans med annan så måste man ange förutsättningarna, se på alla företag som fortfarande är fastlåst i gamla Internet Explorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.