Orkar inte citera eller svara allas kommentarer för sig, klart jag vill skicka in produkten men CDON var ju väldigt tydliga med att jag var tvungen att betala avgiften om det inte var fel på HÅRDVARAN. Och nu är det med största sannolikhet fel på mjukvaran och då var jag tvungen att betala.
Har inget som helst problem med att skicka förstärkaren till dom och skriva så utförligt jag kan med router, telefon, versioner osv. Men när dom säger till innan att jag KOMMER få betala 300kr så är det väl klart att jag inte vill det? Hårdvaran verkar fungera utmärkt.
Det är detta som hindrat mig att skicka in förstärkaren:
Citat:
Jag beklagar att det inte fungerar som det ska.
Tyvärr är detta inget vi kan ta ställning till då det rör sig om ett mjukvarufel från Pioneer.
Jag ber dig kontakta Pioneer för att få vidare support i ärendet.
Citat:
Vi kan självklart ta in den för kontroll men skulle det visa sig att det inte är något hårdvarufel på produkten så är det kunden, du i detta fall, som får betala undersökningsavgiften som är 300kr.
Citat:
Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra.
Citat:
Vi har erbjudit oss att skicka in varan men det vill du inte göra, enligt lag så har du rätt att få din vara skickad på reparation om den skulle vara trasig och det har vi föreslagit men det ville du inte. Då det kan vara mjukvaran i själva appen som gör den ostabil med din produkt så kan det bli så att du blir betalningsskyld för undersökningsavgift på din produkt. Erbjudandet står kvar att vi kan ta in produkten till verkstad för undersökning.
Citat:
Det stämmer att du har rätt till en fungerande produkt men vi har rätt att välja på vilket sätt detta ska gå tillväga och vi väljer att erbjuda dig att skicka in denna på reparation, jag ville bara göra dig medveten att din garanti täcker produkten du har köpt av oss och verkstan kan inte felsöka en app tyvärr.
Citat:
som vi tidigare skrev får du själv välja om du vill skicka in den eller ej. Då du skickar den till en extern verkstad som gör bedömningen av felet på din produkt kan vi således inte garantera att det kommer att täckas av garantin.
Som sagt, jag har nu fått igång appen så den kan ansluta till förstärkaren men nu uppkom helt nya fel så funktionaliteten i själva appen är kass.
________________________________________________________________________________________
Detta är en länk till den förstärkaren, denna har dock ett "K" på slutet som jag inte vet vad det betyder.
CDON annonserade tydligt med appen.
http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html
Citat:
När du har installerat Pioneer ControlApp på din mobila enhet kan du streama din musik direkt din trådlösa högtalare utan att använda någon ytterligare app.
Citat:
Dessutom får du AirPlay, vTuner internetradio, stöd för DLNA och ControlApp, en fjärrkontrolls-app för Android och iOS.
Citat:
Apple-kompatibilitet VSX-527-K
Works with iPod Ja
AirPlay Ja
iPhone Control-knapp Ja
Kompatibla generationer iPad,iPad2, iPhone 4S,iPhone 4,iPhone 3GS,iPhone 3G,iPhone, iPod touch 4G/3G/2G/1G, iPod nano 6G(Audio only)/ 5G/4G/3G
________________________________________________________________________________________
Detta är en likvärdig förstärkare som verkar ha ersatt 527. Annonseras också med appen.
http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-silver-p...
Citat:
Alltid full kontroll
Med Pioneers gratis-app ControlApp kan du styra de viktigaste receiverfunktionerna direkt från din smartphone eller surfplatta (iOS/Android).
________________________________________________________________________________________
I instruktionsboken står följande:
Citat:
Konfigurera nätverket
IP-adress/Proxy-inställning
Om den router som är ansluten till receiverns LAN-uttag är bredbandsrouter (Med inbyggd DHCP-serverfunktion) slår du bara på DHCP-serverfunktionen, och du behöver inte ställa in nätverket manuellt. Du behöver bara ställa in nätverket enligt beskrivningen nedan om du har anslutit receivern till en bredbandsrouter utan DHCP-serverfunktion.
________________________________________________________________________________________
Skrivet av mrqaffe:
Om appen är kass och den finns med i marknadsföringen så är det fel på varan eller vilseledande marknadsföring, du kan kanske jämföra det här med hur man skriver in specifika mjukvaruversioner som är kompatibla i företagsvärlden, om de hade skrivit ut att det krävs version xxxxx av mjukvara yyyyy så hade det varit en sak men om man inte specificerar sånt så får man förutsätta att det ska fungera förutsatt att nätverket är korrekt konfigurerat.
Här ovan kan man tydligt se hur appen är med i marknadsföringen, och som jag tolkar texten ur instruktionsboken så krävs ingen konfiguration då jag har DHCP på min router.
________________________________________________________________________________________
Jag har senaste firmware. Tack i alla fall!
Skrivet av vinylens:
Man kan undra om TS har läst manualen när han ber att cdon ska berätta hur man ska göra med nätverket när det står i manualen.
tror folk är lite för lata idag för att läsa manualen och då klagar dom istället.
Vet vart dom skickar Pioneer förstärkarna och det är inte ofta som dom skickar kf till kund för att dom inte hittat något fel.
Oftast blir det en uppdatering av mjukvara om det finns någon nyare eller en förklaring på hur man ska ställa in förstärkaren.
Eller så kan man ringa och maila till dom då brukar man kunna få ett bra svar med
Svar via Mail/Telefon ( 1-5 arbetsdagar) http://www.pioneer.eu/se/content/support/support/contactform....
Ringa 08-6099160 Pioneer support.
Jag har senaste firmware, och har även läst manualen. Som du kan läsa högre upp så ska ingen konfiguration behövas.
________________________________________________________________________________________
Skrivet av Gender Bender:
Köpte du appen av CDON? Nä, jag tänkte väl det. Det är Pioneer som du ska vara arg på. CDON har ingenting med appen att göra.
Om du köper en fullt fungerande dator av t.ex. Inet, också köper du ett spel som du inte kan installera, är det Inet eller speltillverkaren du vänder dig till? Jag förstår din frustration, men i det här fallet kan CDON inte göra något, eftersom att produkten som du har köpt av dom (förstärkaren) fungerar som den ska. Felet ligger i den fristående appen som du har laddat ner genom Google Play, App Store eller Windows Phone Store.
Om jag redan har en dator, och sedan köper en ny ENDAST för att jag vill köra nya battlefield, och Inet säljer en dator där det står "Med denna dator kan du spela nya battlefield utan problem". Sedan visar det sig att det inte alls går att spela spelet. Då är det klart jag går tillbaka till inet och säger att det inte fungerar som dom beskrivit.
________________________________________________________________________________________
Skrivet av blackis:
Tycker det låter orimligt att CDON ska behöva ta ansvar för en uppdatering som Pioneer släpper. Men då är jag inte så påläst när det gäller reklamationstider och garantier. Pioneer fixar en mjukvaruuppdatering inom garantitider och saker och ting slutar och fungera. Kan man då med andra ord göra en reklamation? Inte i min värld i vart fall. Men jag har säkert fel.
Appen fungerade 2 veckor, sedan sluta den fungera, uppdatering från pioneer, appen fungerade 2 veckor, Sedan sluta den fungera igen.
________________________________________________________________________________________
Skrivet av Sabelskiöld:
Står det någonstans att appen följer med produkten när du köper den? Det står bara att det finns en app för produkten, men om Pioneer har valt att tagit bort den eller inte uppdaterat den etc så kan ju knappast CDON ta ansvar för det, det är inte de som har tryckt förpackningen, de har bara vidarebefodrat den information som finns om produkten som kommer från Pioneer, att sedan appen som är ett frivilligt tillägg att ta hem inte fungerar kan inte på något sätt belastas CDON
Ja det stod tydligt att appen är ett tillbehör, du kan läsa om en liknande produkt på cdon som jag länkat till högre upp. Spelar ingen roll om dom bara vidarebefordrar informationen, det är CDON som har ansvar eftersom jag köpt produkten där. Om jag hade köpt en produkt med noname, skulle jag då vända mig till fabriken i kina?
Appen är inte något "frivilligt tillägg", den marknadsförs som en funktion.
Om du bygger en liten hemmabio, och bestämmer dig för att ha en bio endast avsedd för 3D. Du köper en ny LED 3D TV, men sedan när du kommer hem så fungerar inte 3D funktionen, även fast du köpt 3D-glasögon från samma tillverkare som enligt dom ska vara kompatibla. skulle du då tänka? "Äh det är ett frivilligt tillägg, TVn fungerar ju."?
________________________________________________________________________________________
Skrivet av Sabelskiöld:
Ni har fått det här med falsk marknadsföring om bakfoten totalt. Vad i deras marknadsföring är falsk? Appen fungerar med produkten, han har ju själv skrivit att den fungerade de 2 första veckorna, alltså stämmer det som står i beskrivningen, om sedan appen har slutat fungera av olika själ, skulle mest tippa på uppdatering och eftersom han har en iPhone är det inte säkert att att den han tagit hem är kompatibel med iOS 7 om han nu uppdaterat till det och Pioneer har inte uppdaterat appen för att vara det än, hur som helst så är det inget fel på produkten han har köpt och appen är inte livsviktig för att den ska fungera, det är ett frivilligt tillägg som man laddar hem från appstore som kommer direkt från Pioneer och inte från CDON.
Jag använder IOS 6.1, som appen ska vara kompatibel med.
Appen är livsviktig för mig då förstärkaren kommer vara gömd och ända sättet att kontrollera den kommer vara med en app, då den inte kommer vara synlig för någon IR-stråle eller vad det nu är..
Appen är inget frivilligt tillägg utan en funktion som är viktig för användandet av produkten. Vart får alla "förstärkaren fungerar" ifrån? Vad krävs för att en förstärkare ska fungera för er? Om det kommer ljud ur den? Om inte alla funktioner fungerar som dom annonserar med så fungerar den inte till 100%. Hur svårt ska det vara att förstå?
________________________________________________________________________________________
Skrivet av Sabelskiöld:
Fast funktionen saknas ju inte, han har ju haft igång den och det har fungerat, efter 2 veckor så slutade det att fungera och som andra har sagt i tråden (inkl. jag) så finns det massor av anledningar till att det inte fungerar nu, nätverksfel hos TS (då det är just Network error som uppstått), Pioneer har inte uppdaterat appen så den är kompatibel med iOS7 osv osv, då det har fungerat och nu inte fungerar pga network error så ligger det knappast i CDON's händer att fixa, han kan även prova att uppdatera firmware i förstärkaren, jag gav han länk till sidan där han hämtar firmware igår, TS verkar bara vara för lat för att hitta lösningar själv då det tydligen är lättare att gnälla av sig över ett företag som inte ens bär ansvaret.
Använder inte IOS7, enligt instruktionsboken ska inte någon nätverkskonfiguration behövas. Läs det jag skrivit högre upp, finns även ett urdrag ur manualen där som du kan läsa. Både min telefon och min router ska enligt det jag hittat vara kompatibelt med förstärkaren.
Förstärkaren har senaste firmware. Eftersom jag inte är helt okunnig så var detta det första jag provade.
________________________________________________________________________________________
Hittills känns det som att de som tycker att jag har fel endast skriker ut massor tomma ord utan någon som helst bakgrund, inga källor, inga lagar osv. Bara dumma kommentarer om vad dom tycker personligen. Självklart skriver jag också ur mitt perspektiv med har en väldigt många källor och lagar.
Skulle fortfarande vilja ha svar på vart alla som får att appen är "enbonusfeautresomintebehöverfungera" ifrån...