Vad är det som flaskhalsar min hastighet?

Permalänk

Vad är det som flaskhalsar min hastighet?

Hejsan,
Jag sitter på ett 100 Mbit/s ( 60-100 Mbit/s ) nät från bbb men får ofstast ut runt 30 och vid några enstaka tillfällen runt 60. Vi använder även deras ip-telefoni och har därför routern zyxel p-2601 hwt-f1. Till denna har jag kopplat in Asus RT-N12 C1 som används för både trådat och trådlöst nät. zyxeln är även inställd i bryggat läge. Jag har själv inte mycket mer koll än att folk rekommendera att man bryggar zyxeln då hastigheterna suger. Är det något som är galet inställt eller kan jag bara inte förvänta mig högre hastigheter med routrarna? Oftast är det runt 2-3 enheter anslutna till nätet men det sker ingen tung streaming eller liknande som sänker min hastighet

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Vad får du för hastighet utan router?

Visa signatur

///M4

Permalänk

runt 100 på min laptop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shinypenny:

runt 100 på min laptop

Då säger det väl sig självt att det är nånting du kopplar in mellan uttaget och datorn som är flaskhalsen. Bara att applicera enkel uteslutningsmetodik för att ta reda på vad.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinypenny:

Hejsan,
Jag sitter på ett 100 Mbit/s ( 60-100 Mbit/s ) nät från bbb men får ofstast ut runt 30 och vid några enstaka tillfällen runt 60. Vi använder även deras ip-telefoni och har därför routern zyxel p-2601 hwt-f1. Till denna har jag kopplat in Asus RT-N12 C1 som används för både trådat och trådlöst nät. zyxeln är även inställd i bryggat läge. Jag har själv inte mycket mer koll än att folk rekommendera att man bryggar zyxeln då hastigheterna suger. Är det något som är galet inställt eller kan jag bara inte förvänta mig högre hastigheter med routrarna? Oftast är det runt 2-3 enheter anslutna till nätet men det sker ingen tung streaming eller liknande som sänker min hastighet

tack på förhand

Pratar du nedströms eller uppströms? Jag har inga problem att få ut det ska jag ska ner, men uppströms fungerar inte som det ska med den där skitroutern (har en likadan).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tips:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/

Ganska skön sida att kolla på när man ska köpa ny router! Det är många som inte håller vad dom lovar tyvärr :/

Googla på "Produktnamn Throughput" är ganska enkelt också!

Permalänk
Rekordmedlem

Mätt med kabel eller trådlöst ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo jag vet att något flaskhalsar men jag vet bara inte vad. Folk som har tydligen haft problem Zyxeln har bryggat den och allt har funkat bra annars. Nu vet jag inte hur bryggning funkar utan jag bara välde bridging i kontrollpanelen för routern. Om den nu är bryggad bör väl den inte påverka nätet överhuvudtaget, eller?

I manualen för Asusen står det "The IEEE 0.11n standard prohibits using High Throughput
with WEP or WPA-TKIP as the unicast cipher. If you use these
encryption methods, your data rate will drop to IEEE 0.11g
Mbps connection." Jag änvänder WPA2-personal och AES.

Endast nedströms pratar jag om. Egentligen stör det mig inte så mycket för jag är relativt nöjd med hastigheterna då jag gick från dlink 524 men på bredbandskollen får jag ofta att resultatet är dåligt och tänkte att jag kanske kan fixa till det om det går.

Kommer av någon anledning inte heller in på zyxelns kontrollpanel längre men jag har för mig att det stod något om 802.11b/g men detta gör väl ingen skillnad då den är bryggad antar jag

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mätt med kabel eller trådlöst ?

Jag kör endast trådlöst på min bärbara.

Det står att den ska klara av 300. Detta är antaglingen rejält överdrivet men kanske ~80-90 borde den klara av trådlöst eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det som anges är maximal länkhastighet, 300Mbit/s, det säger inget om hur lång tid du kan använda den hastigheten eftersom du delar eterutrymmet med dina grannar, Om du vill optimera dina förutsättningar så är inssider en bra början, skanna av omgivningen och posta en bild om vill ha tips.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om du inte kommer in på kontrollpanalen så är den förmodligen redan bryggad, du får resetta den isf för att återställa den i bryggat läge, går inte att göra på något annat sätt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2