Win7 eller Win 8.1 för BF4 ?!?

Permalänk
Medlem

Win7 eller Win 8.1 för BF4 ?!?

Under BF4s minst sagt skakiga release så har man läst lite här och där att man skulle få bättre prestanda med Win8. Inget som jag gjorde särskilt mycket av, till en början. Men nu är situationen den att jag ska byta lite hårdvara och då blir det även ominstallation av systemet. Jag har tillgång till både Win7 och Win8 så det blir ingen extra kostnad för mig. Läste denna artikel som verkligen visar en skillnad: http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...

Så frågan är vilket man ska välja ?...och då syftar jag endast på prestanda och spel...allt annat snacka om för och nackdelar av Win8 är jag totalt ointresserad av. Sedan får man ju även väga in att både spel och drivrutiner som släppts efter BF4 releasen hunnit bli lite uppdaterade och optimerad.

Någon av er som provat skillnaderna...i så fall får ni gärna skriva ner några rader om er upplevelse.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Windows 8 / 8.1 är ur prestandasynpunkt inte sämre iallafall än Windows 7, så ur den synvinkeln sett så är inte valet svårt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Under BF4s minst sagt skakiga release så har man läst lite här och där att man skulle få bättre prestanda med Win8. Inget som jag gjorde särskilt mycket av, till en början. Men nu är situationen den att jag ska byta lite hårdvara och då blir det även ominstallation av systemet. Jag har tillgång till både Win7 och Win8 så det blir ingen extra kostnad för mig. Läste denna artikel som verkligen visar en skillnad: http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...

Så frågan är vilket man ska välja ?...och då syftar jag endast på prestanda och spel...allt annat snacka om för och nackdelar av Win8 är jag totalt ointresserad av. Sedan får man ju även väga in att både spel och drivrutiner som släppts efter BF4 releasen hunnit bli lite uppdaterade och optimerad.

Någon av er som provat skillnaderna...i så fall får ni gärna skriva ner några rader om er upplevelse.

Skaffa windows 8.1.
Folk som klagar på det nu, klagar bara för att klaga.
Windows 8.2 släpps också i januari som en gratis uppdatering i windows store som ger tillbaka startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Skaffa windows 8.1.
Folk som klagar på det nu, klagar bara för att klaga.
Windows 8.2 släpps också i januari som en gratis uppdatering i windows store som ger tillbaka startmenyn.

Jag kanske har missat det, men har MS bekräftat 8.2 med startmeny än?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Under BF4s minst sagt skakiga release så har man läst lite här och där att man skulle få bättre prestanda med Win8. Inget som jag gjorde särskilt mycket av, till en början. Men nu är situationen den att jag ska byta lite hårdvara och då blir det även ominstallation av systemet. Jag har tillgång till både Win7 och Win8 så det blir ingen extra kostnad för mig. Läste denna artikel som verkligen visar en skillnad: http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...

Så frågan är vilket man ska välja ?...och då syftar jag endast på prestanda och spel...allt annat snacka om för och nackdelar av Win8 är jag totalt ointresserad av. Sedan får man ju även väga in att både spel och drivrutiner som släppts efter BF4 releasen hunnit bli lite uppdaterade och optimerad.

Någon av er som provat skillnaderna...i så fall får ni gärna skriva ner några rader om er upplevelse.

Finns väl ingen som helst anledning till att inte välja Win 8 om du frågar mig. Windows 7 kommer förvisso fortfarande ingå i Microsofts laguppställning och uppdateras osv. men spelutvecklare och dylikt optimerar ju alla nya spel för Windows 8 i första hand, Windows 7 i andra hand.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag kanske har missat det, men har MS bekräftat 8.2 med startmeny än?

Inte vad jag sett, och inte sett nått om Januari eller, men TS var intresserad av vilket som fungerar bäst med BF4 inte vilket som var bäst i övrigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Win 8.1 Med Cassic-Shell känns som Win 7 Med förbättringar, man måste dock lägga in ett program för att gadgets ska funka om man använder sånna.

Permalänk
Medlem

BF4 flyter så jävla mkt bättre i BF4 .slut

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Win 8.1 Med Cassic-Shell känns som Win 7 Med förbättringar, man måste dock lägga in ett program för att gadgets ska funka om man använder sånna.

Start8 + Win8.1 Så jävla nice! Ser ut som windows 7 exakt och presterar bättre

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

BF4 flyter så jävla mkt bättre i BF4 .slut

OK...???

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

BF4 flyter så jävla mkt bättre i BF4 .slut

Vad har du rökt idag?

OT: Prestanda/stabilitet i Windows 8.1 är bättre än Windows 7. Men det är ingen stor skillnad dock. Om du hatar Modern UI kan du installera Start8 till så får du klassiska start menyn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
99:e percentilen

Jag tycker mig märka en förbättring i framerate jämfört med Windows 7. (Renderingstider i CrossFire är däremot lika brutalt värdelösa.) Tyvärr har jag svårt att vara glad över det, då precis ALLT annat i Windows 8.1, utom typ filkopieringen och Task Manager, är så totalt värdelöst att jag nästan mår dåligt av att sitta vid datorn.

Men då du inte bryr dig om det, utan bara prestanda i BF4, kör på Windows 8.1!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Windows 8 som andra skrivit, efter ett tag, YOU WILL LOVE IT!

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Skaffa windows 8.1.
Folk som klagar på det nu, klagar bara för att klaga.
Windows 8.2 släpps också i januari som en gratis uppdatering i windows store som ger tillbaka startmenyn.

I Januari? HAHA , snarare 2015 är sagt att nästa uppdatering skall komma

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad har du rökt idag?

OT: Prestanda/stabilitet i Windows 8.1 är bättre än Windows 7. Men det är ingen stor skillnad dock. Om du hatar Modern UI kan du installera Start8 till så får du klassiska start menyn.

Klart man kör Start8 .. Mer prestanda och snabbare OS, vem tackar nej till de?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Kör w8.1 det är bäst så.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Under BF4s minst sagt skakiga release så har man läst lite här och där att man skulle få bättre prestanda med Win8. Inget som jag gjorde särskilt mycket av, till en början. Men nu är situationen den att jag ska byta lite hårdvara och då blir det även ominstallation av systemet. Jag har tillgång till både Win7 och Win8 så det blir ingen extra kostnad för mig. Läste denna artikel som verkligen visar en skillnad: http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...

Så frågan är vilket man ska välja ?...och då syftar jag endast på prestanda och spel...allt annat snacka om för och nackdelar av Win8 är jag totalt ointresserad av. Sedan får man ju även väga in att både spel och drivrutiner som släppts efter BF4 releasen hunnit bli lite uppdaterade och optimerad.

Någon av er som provat skillnaderna...i så fall får ni gärna skriva ner några rader om er upplevelse.

Win 8.2 kommer nog kännas exakt som windows 7 fast mycket bättre.

Permalänk
Entusiast

Svårt att uttala mig då jag inte testat åttan. Har inte stött på några direkta problem med sjuan och ser inget jättebehov att byta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Svårt att uttala mig då jag inte testat åttan. Har inte stött på några direkta problem med sjuan och ser inget jättebehov att byta...

Testa vet ja, vem säger nej till snabbare OS och mer FPS?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Efter ytterliggare påläsning e.t.c så blir det nog Win8.1 för min del. Som det verkar så finns det en del gosaker i 8:a som nyare grafikkort drar nytta av...efter som jag kör 290x så verkar det vara rätt väg att gå.
Vad gäller utseende och gränsnitt så är det så simpelt idag att återställa så det är ett s.k "icke problem" för mig !

Tack för allas åsikt och medverkan i omröstningen !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Efter ytterliggare påläsning e.t.c så blir det nog Win8.1 för min del. Som det verkar så finns det en del gosaker i 8:a som nyare grafikkort drar nytta av...efter som jag kör 290x så verkar det vara rätt väg att gå.
Vad gäller utseende och gränsnitt så är det så simpelt idag att återställa så det är ett s.k "icke problem" för mig !

Tack för allas åsikt och medverkan i omröstningen !

Smart och intelligent val

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så får du högre FPS med windows 8 än om du kör med 7:an.. fråga mig inte varför men..

Visa signatur

|Mobo: Asus P8Z77-I DELUXE mITX |CPU: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ|RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 VENGEANCE |PSU:Corsair HX 750W 80+ Gold |GPU:EVGA GeForce GTX 670 4GB Superclocked|Chassi: BitFenix Prodigy Svart mITX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foss3n:

Av någon anledning så får du högre FPS med windows 8 än om du kör med 7:an.. fråga mig inte varför men..

8:an är ett bättre OS.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

8:an är ett bättre OS.

det är välla helt enkelt så

Visa signatur

|Mobo: Asus P8Z77-I DELUXE mITX |CPU: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ|RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 VENGEANCE |PSU:Corsair HX 750W 80+ Gold |GPU:EVGA GeForce GTX 670 4GB Superclocked|Chassi: BitFenix Prodigy Svart mITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

8:an är ett bättre OS.

Prestandan är en aning bättre, samt under skalet är det lite bättre, men allt annat är sämre.
Tyvärr väger inte fördelarna upp dom kraftiga nackdelarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Beror på vad för delar du tänkt installera. W8 har grova minnes läckor med vissa kombinationer. Under förutsättning att allt funkar 'normalt' så ger dock w8 bättre prestanda.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Prestandan är en aning bättre, samt under skalet är det lite bättre, men allt annat är sämre.
Tyvärr väger inte fördelarna upp dom kraftiga nackdelarna.

Vilka nackdelar?
Och kom inte dragandes med modernui/startskärmen som exempel nu, för det är rent subjektivt huruvida man tycker det är bättre/sämre.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Varför diskutera ens? det är ju bevisat att det fungerar bättre i Windows 8.1 , win 8 har ju generellt bättre prestanda överlag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför diskutera ens? det är ju bevisat att det fungerar bättre i Windows 8.1 , win 8 har ju generellt bättre prestanda överlag.

För att det inte är så självklart för alla...huruvida det är upplevs som snabbare eller inte beror rätt mycket på hårdvaran.

Hur som helst så blev det Win 8.1 här !
Helt klart så är det skillnad...den är inte markant stor men den är konsekvent och den är där i de flesta nya spel jag spelat.
Sedan är det ju individuellt hur mycket man gillar Metro eller inte...men med Start8 och teman för övriga gränsnittet så är iaf jag nöjd med Win8.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be