Steam, bra eller dåligt?

Permalänk

Folk i tråden klagar på DRM.. men glömmer folk Family Sharing? Jag är själv en beta testare, det funkar perfekt!
Delar mitt bibliotek med 3 andra!

Permalänk
Medlem

Tror ni inte det är farligt för den fria marknaden att det bara finns ett system som dominerar?
Något jag börjar funderat på den senaste tiden, att det kanske inte är jättebra att man bara supportar ett system hela tiden, så det får monopol? Nuförtiden släpps ju alla titlar till steam, utom EA:s egna i stort sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

grymtm bra, skulle dock suga om jag blev hackad eller glömde boss password samt secret question =P

Du har väl din mail? Om du blir hackad så skickar steam guard en nummerkombination till din mail som du måste verifiera i steam för att kunna logga in. Det borde väl vara rätt säkert?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Tror ni inte det är farligt för den fria marknaden att det bara finns ett system som dominerar?

Steam är visserligen störst, men antalet Steamexklusiva spel (Steamworks) är inte jättemånga. Det går att köpa de flesta spel att köra på andra plattformar. Origin, Uplay och ett par andra konkurrerar som digitala medium.

Origin har ett antal stora titlar som är exklusiva där dessutom, och fler lär komma då EA ser det som ett bra sätt att få alla pengar från digitala marknaden för sina egna spel. Så länge det inte minskar försäljningen med mer än vad de får betala till Valve för att ha spelen på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Du har väl din mail? Om du blir hackad så skickar steam guard en nummerkombination till din mail som du måste verifiera i steam för att kunna logga in. Det borde väl vara rätt säkert?

det är iof väldigt sant, tänkte inte på det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

det är en ok service, inget mer.

fördelen är man hhr alla spelen tillgängliga på en plats, nackdelen är de är "rentals" om du inte accepterar en service ändring så förlorar du alla dina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam.

Steam är gratis.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Sen så är nog Valve det "spelföretag" som jag gillar mest också, förutom det faktum att dom inte kan räkna till 3...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Svarade "bra" men jag tycker att spelen på steam är för dyra med tanke på att man i praktiskt mening frånsäger sig rätten att sälja spel man tröttnat på.

Så visst är steam helt ok. Men tjänster som GoG tycker jag är bättre.

jo man tycker det skall vara billigare då dem slipper tycka skivor fordral manualer osv, idag betalar vi extra för att vi kan tanka hem från Steam och Origin omgående, och beroende på hastighet på sin uppkoppling ändå ha det hemma och kunna spela det snabbare än att beställa på nätet, eller slippa gå utanför dörren för att kanske hitta spelet i butik.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Folk i tråden klagar på DRM.. men glömmer folk Family Sharing? Jag är själv en beta testare, det funkar perfekt!
Delar mitt bibliotek med 3 andra!

Jag kan också dela mina DRM-fria spel med min familj. Mycket smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Jag kan också dela mina DRM-fria spel med min familj. Mycket smidigare.

Vilket tekniskt sett är piratkopiering, eftersom du inte har något avtal på att du får göra det.

Permalänk
Medlem

Tyckte tidigare att Steam var jobbigt eftersom så fort ungarna tankade ner spel via Steam fick jag rycka ut och rensa diskarna på deras datorer eftersom allt tog sån jädra plats. CS, Halflife2 och Garry's Mod t.ex. Det tog lika stor plats som typ 4-5 Halflife2 eller nåt..
Idag har vi stora diskar i alla maskiner så det känns inte lika mycket som ett problem
Jag har återkommit till Steam efter några år av missnöje, och nu är jag nöjd. Upplever inte att det är direkt dyrt på Steam, men jag köper å andra sidan inte hundratals spel.. Har både Origin och vad nu det andra hette, minns inte just nu, och det är ju klart att det blir lite stökigt med en massa olika portaler..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vilket tekniskt sett är piratkopiering, eftersom du inte har något avtal på att du får göra det.

Njae, snarare PRIVATkopiering. Du får dela med dig till familj och vänner om det inte görs i större skara. dvs om du har köpt det från början då.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har bara haft några crashar i big picture (Ingame overlay slutar att fungera),

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Njae, snarare PRIVATkopiering. Du får dela med dig till familj och vänner om det inte görs i större skara. dvs om du har köpt det från början då.

Privatkopiering gäller bara media och inte licensbelagd mjukvara eller spel.

Permalänk
Medlem

Bättre nu än när det kom, tycker dock att klienten har blivit sämre på senare.
Kraschar och är seg, förr gick det iaf snabbt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Steam i sig är bra tycker jag men när jag har köpt ett spel på skiva och måste ha steam för att spela det offline så blir jag lite ledsen faktiskt. Kan jag vara utan det så vill jag vara det och inte tvingas på det. Samma sak med Origin.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

av alla usla alternativ är väl steam det minst usla.
Jag är inte alls nöjd med tanken bakom men det är något som går att leva med.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Steam kan vara riktigt skit ibland, som att man måste var online ständigt men men.. Köpte de klassiska Commandos spelen och Steam har totalt gett upp de spelen när det kommer till support. De säljer alltså spel som inte fungerar på en modern dator.

Riktigt uselt av dem!

Permalänk
Skrivet av Buio:

Vilket tekniskt sett är piratkopiering, eftersom du inte har något avtal på att du får göra det.

http://www.gog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Tror inte du förstod diskussionen riktigt. Bara för att man köper ett DRM-fritt spel på GOG får man inte rätt att ge en kopia till sina vänner och familj. Nu bryr jag förstås mig inte om någon gör detta, men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Ehh.. Steam är inget man köper..fungerar klockrent. Något som är "anus" är EA:s origin, steam ligger mil före i mina ögon.

Det var ju väldigt konstigt då den funnits många år längre.

Permalänk

Steam all the way för min del. Har varit medlem där i många år och egentligen aldrig stött på något allvarligt problem. Överbelastningar har skett emellanåt men det är någonting som jag kan leva med. Supporten har aldrig strulat för mig samt att man får spelens uppdateringar serverade på silverfat. Majoriteten av mina spel är just på Steam, något som skulle få mig att drastiskt ändra åsikt om programmet vore väl om det skulle införas månadskostnader, eller något i den stilen.

Origin är ljusår efter Steam. EAs support är okunniga så det bara sjunger om det och länkar bara vidare folk med sina ohjälpsamma svar. Har det endast installerat på grund av Battlefield spelen. Såg att omröstningen var stängd men ville bara dela med mig av min åsikt.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk

Steam är lysande. Inga problem & skitbilliga spel (folk som förbeställer har bara sig själva att skylla -- jag har 100 spel, alla är köpta på rea).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Köpte de klassiska Commandos spelen och Steam har totalt gett upp de spelen när det kommer till support. De säljer alltså spel som inte fungerar på en modern dator.

Funkar inte detta? http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=133156...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~