Permalänk
Medlem

Speldator - runt 10k

Tjena pojkar och flickor. Jag har länge tänkt på att bygga mig en egen dator. Eftersom att pengarna äntligen har börjat rulla in är det snart dags. Som sagt i titeln ska jag mestadels använda den till att spela på, bland annat Bioshock Infinite, CS:GO, TESV-Skyrim, möjligtvis BF4 samt lite annat smått och gått.
Det jag har plockat ihop:
CPU: i5 4670k
MB: MSI Z87-G45 Gaming (3x 3.0 16x PCI-slots är det jag går på här, mestadels, färgen stämmer överens med bygget)
GPU: MSI GTX 770
SSD: Samsung EVO 120GB (Kommer i framtiden lägga till antingen en till SSD eller en 1TB WD Blue)
RAM: Corsair Vengeance Pro 2x4GB 1600Mhz(röda)
PSU: Corsair CS750M 750W 80+ Gold
Chassi: Bitfenix Ronin (Lagom plats, 6 fläktplatser och generellt sett ett bra chassi, från vad jag har kommit fram till iaf)
CPU-Kylare: Antec H20 620 V4 (Closed Loop, siktar inte på extremt hög överklockning, kanske runt 4,0 till 4,2 om processorn tillåter det)

Som sagt, jag kommer lägga till mer lagring i framtiden då jag behöver det, kommer till en början bara spela Skyrim och CS:GO, och de tar inte allt för mycket utrymme. Kommer ha windows 7 som main OS, kanske lägger till nån Linux-distro i framtiden som ett andra OS. Har en extern 1TB WD My Passport med serier och filmer på, som jag hittade i containern vid ica... I alla fall, Jag tog Nätagget från Corsair på 750W som är +Gold för jag tänker om ett par månader inhandla ytterligare ett 770 och köra i SLI. Har kollat med PSU-Calculators för att se hur mycket ett sådant system kommer dra, med 2st 770. Runt 610-620W kommer det dra vid full load enligt den, låter rimligt va? Jag funderar dock lite på hur luftflödet kommer bli i chassit med två 770'n som blockar... Jag kommer lägga till ett par chassifläktar till så det kommer totalt bli 5st; 3 in och 2ut. Tänker mig ett i botten och en där fram som intake, samt intake där bak där CPUKylaren kommer sitta. Sedan 2 ut i toppen.
Kanske till och med lägger till ett set med 2 sticks av samma RAM om jag känner för det i framtiden: om jag finner det onödigt(vilket jag nog kommer göra), blir det inga fler.

Det jag vill veta innan jag inhandlar hela spektaklet i mellandagarna är bara vad ni tycker om det? Låter det rimligt med de delarna jag plockat ihop (varför/varför inte?), Vad har ni för erfarenhet med MSI när det gäller deras Grafikkort, är de relativt tysta?

Kommer också köpa ett Func KB-460 Mech tangentbord med röda brytare, och en skärm; ASUS VX238H 24"

Såå... Tankar - bra/dåligt?
Tack för er tid och input.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, dock så skulle det inte skada om du gjorde lite research beroende vilka spel du kommer lira. Typ bf4, coh2 spelas bäst på AMD (just nu) etc. Kan göra stor skillnad. Bra val med i5, inte göra som jag och tycka det var en bra ide med en speldata med hexacore..

Jag har just nu endast ssd i min data. Beroende på vilket nät du har så rekommenderar jag att hålla det så (tanka och avinstallera etc.). Efter trassel och kass kabeldragning så beslöt jag mig för att skita helt i mekaniska hårddisk skiten.

Kan även tipsa om Most have mods för Skyrim

Tips i framtiden är att länka delarna, typ inets varukorg

Edit: satsa på en IPS skärm istället, värt pengarna alla gånger.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Jag tycker paketet ser bra ut! Du tänker på färgerna att det skall se bra ut t.ex modekortet. Du har valt en SSD som jag verkligen skulle rekommendera.

Om jag vore du skulle jag vänta till mellandagarna kommer, för det kommer att bli erbjudande på vissa dator sidor och då kan du spara in lite pengar

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar som om du har ägnat god tanke till detta och gjort din research väl.
Processorn är jättefin (jag har själv en 4670, eftersom jag inte överklockar) och har ett förnuftigt pris.
Moderkortet har också ett vettigt pris, jättebra val av chipset, och du har ju även valt ut just den modellen eftersom det har features som du faktiskt behöver (PCIe-platserna). Jag kollade i manualen för det, och BIOS verkar väldigt likt det som jag har i mitt MSI Z87 MPOWER MAX (förutom att den gula färgen är röd på gaming-serien...). Det innebär att du till skillnad från exempelvis Gigabyte (som annars är en favorittillverkare hos mig) får en fullt tillräcklig och utmärkt fläktstyrning till moderkortets 3 chassifläktsanslutningar och 2 CPU-kylaranslutningar. (Jag tycker inte att fläktstyrning har på operativsystemsnivå att göra; hårdvaran ska sköta sitt oavsett vad jag bootar på min maskin för stunden.) Eventuellt med något motstånd till någon fläkt där lägstanivån du kan ställa in blir för hög så kommer du att snyggt och fint få ditt system så tyst det bara går med varken för höga eller låga temperaturer utan att du behöver tramsa loss med SpeedFan och annat. Utmärkt, tycker jag.

Jag hade lätt satt i 2x8 GB i stället (det har jag gjort såväl i min maskin som i min frus), men folk i allmänhet brukar tycka om att snåla in på RAM och ifrågasätta det faktum att det sedan datorernas födelse aldrig någonsin har funnits något som heter "för mycket ram" sett ur ett datorarkitektoriskt perspektiv. Men det är förstås en fråga om pengar också, även om jag tycker att det i sammanhanget är rätt lite med 5–600 spänn för att få 2x8 i stället för 2x4.

Nätaggregatet har du ju räknat ordentligt på, så jag förväntar mig inget annat än att du får guldstjärna av folk här i forumet för det. Jag trodde aldrig att jag skulle skriva följande, eftersom folk i allmänhet överdimensionerar nätaggregaten, men blir det verkligen tillräckligt med ett 750 W-nätaggregat när du förväntar dig maxlast på teoretiska 600+ W? Alltså, nätaggregatet kommer ju att prestera utmärkt i intervallet, men det är ju sannolikt att den vid den lasten kommer att vilja veva runt sin fläkt väldigt entusiastiskt = buller? Fast spelar man pang pang-spel kanske det inte märks ändå.

Min enda erfarenhet från Bitfenix är Outlaw, som är otroligt genomtänkt i sin konstruktion och fantastiskt mycket chassi för (de väldigt få) pengarna. (Med egen hårddiskupphängning och främre chassifläktsupphängning samt ljudisoleringsplattor från Biltema blev maskinen helt tyst också...) Förhoppningsvis är Ronin lika genomtänkt, i så fall är det toppen.

Jag tycker att du ska börja med få chassifläktar och lägga till efter behov. Ofta behövs inte så mycket som du tror. En 120 mm-fläkt börjar inte höras förrän den går på 8–900 RPM och i stället för 4 fläktar på 400 RPM kan man kanske ha två som går på 800 RPM. Och så då utnyttja moderkortets fläktstyrning så att kylningen sker dynamiskt efter behov. Det som kommer att höras är luften som susar genom lådan, och den låter ju likadant i hastigheten X oaktat om det är 1 eller 10 fläktar, givet att fläktarna inte hörs i sig, som flyttar den.

Jag kan rekommendera Arctic F12-fläktarna (antingen i PWM eller 3-pinnars, men PWM är billigare och ju helt kompatibel om man ansluter den till 3 pinnar). De kostar för det första c:a 40 spänn styck, flyttar bra med luft (i praktiken såväl som på pappret) och väsnas väldigt lite. (Och har 6 års garanti.) I min förra dator hade jag någon Noctua-fläkt, även den 120 mm, som jag köpte för 250 spänn för att den skulle vara det bästa som hänt mänskligheten sedan skivat bröd och porrfilm, eller vad det nu var de skröt med i reklamen (knappast färgen, men vem tusan ska glo in i burken ändå?). Jag är totalt oimponerad av kombinationen pris-prestanda på den fläkten. Så när man för mindre än en femtedel av det priset får en Arctic F12, som jag tycker gör jobbet bättre, så är saken klar för min del.

Jag tror att din dator kommer att bli kanonbra!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Tips i framtiden är att länka delarna, typ inets varukorg

Eller att göra en lista på Prisjakt med alla delarna i, och dela länken till den listan i tråden. Då kan man även använda Prisjakts prisoptimerare och se vilken försäljare som har bäst pris för just den kombination man har tänkt sig (inte nödvändigtvis Inet...).

Visa signatur

/Joakim