Permalänk
Medlem

Testade som hastigast idag med speedtest.net och då fick jag run 95 Mbit/s mot en server i Danmark på min 100/100 lina, så jag skulle vilja påstå att det inte finns någon anledning ur ett rent prestandaperspektiv att inte köra virtuellt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Relik 📜

Ledsen att jag gör en fuling och inte läser hela tråden, vill bara ha en bekräftelse.

HP anger maximalt 8 TB hårddisk (4x 2 TB), men vad jag ser ploppar folk i både 3 TB och 4 TB utan problem? Är sugen att byta ut min NAS hemma, men behöver i så fall stöd för i alla fall 3 TB.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Ledsen att jag gör en fuling och inte läser hela tråden, vill bara ha en bekräftelse.

HP anger maximalt 8 TB hårddisk (4x 2 TB), men vad jag ser ploppar folk i både 3 TB och 4 TB utan problem? Är sugen att byta ut min NAS hemma, men behöver i så fall stöd för i alla fall 3 TB.

Jag bekräftar att det funkar med 4TB diskar, jag har två WD Red 4TB samt 2st 1TB 2.5" diskar i min.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Ledsen att jag gör en fuling och inte läser hela tråden, vill bara ha en bekräftelse.

HP anger maximalt 8 TB hårddisk (4x 2 TB), men vad jag ser ploppar folk i både 3 TB och 4 TB utan problem? Är sugen att byta ut min NAS hemma, men behöver i så fall stöd för i alla fall 3 TB.

Jag kör 3TB Reds just i detta nu, t om på en gammal N36L som aldrig uppdaterats, inga problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ledsen att jag gör en fuling och inte läser hela tråden, vill bara ha en bekräftelse.

HP anger maximalt 8 TB hårddisk (4x 2 TB), men vad jag ser ploppar folk i både 3 TB och 4 TB utan problem? Är sugen att byta ut min NAS hemma, men behöver i så fall stöd för i alla fall 3 TB.

Har 6st wd red 3tb i min.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Igår installerade jag ESXi 5.5 (HP Custom Image for VMware ESXi 5.5.0 GA Install CD) och matade in min gratis licens och allt gick bra utan några problem. Däremot undrar jag hur jag ska gå tillväga för att se de olika temperaturerna, fläkthastigheterna m.m? De enda kategorierna som visas när jag kollar under Health Status är Processors och Software components.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dantedali:

Jag bekräftar att det funkar med 4TB diskar, jag har två WD Red 4TB samt 2st 1TB 2.5" diskar i min.

Skrivet av MultiMan:

Jag kör 3TB Reds just i detta nu, t om på en gammal N36L som aldrig uppdaterats, inga problem.

Skrivet av maniak:

Har 6st wd red 3tb i min.

Tack för svar!

Misstänkte givetvis att det bara var "dumheter", men lika bra att fråga er med erfarenhet. Har ju hänt förr att tillverkare tagit korkade beslut baserade på precis ingenting.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

finns billiga passiva kort som klarar 1080p, lågprofilskort som gäller.

bänglade lite med esxi igår, vad använder folk som kör osx på mainburken för att styra sina maskiner?
(5.5, specifik hp-install)

Jag kör t.ex Nas4free med en N40L (lillebror med svagare CPU tillsammans med 8gb ECC), och klarar av att streama i 720P utan problem både i trådlöst samt trådat, jag har dock inte testat i 1080 men tror att det blir rätt kämpigt där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag kör t.ex Nas4free med en N40L (lillebror med svagare CPU tillsammans med 8gb ECC), och klarar av att streama i 720P utan problem både i trådlöst samt trådat, jag har dock inte testat i 1080 men tror att det blir rätt kämpigt där!

tror du får läsa igen
om du nu inte menar att du klarar att spela upp 720p-filmer med din n40l.

EDIT: wheiii, fick man hämta ut nummer 2 bara hoppas att resterande 3 diskar anländer innan helgen

dags att börja trimma ner kylflänsen på AX4350't :<

Permalänk
Skrivet av Dantedali:

100mb/s skall väl inte vara något problem någonstans även om du har en hyperviser som ESXi eller Hyper-v som virtualiserar hårdvaruresurserna.
Om du istället menar 100MB/s så talar vi om en hastighet som ligger nära begränsningarna för både NIC och singulära mekaniska diskar så här kan olika konfigurationer ge variationer på upplevd prestanda.

Men 100 megabit (ej megabyte) per sekund är det snarare svårt att få begränsningar på med den hårdvara som du har. Endast direkt felkonfig borde ge begränsningar att nå 100mbits.

Jag har då inte någon tur och få det stabilt. Så fort cpu load i ESXI stiger lite. Så dyker hastigheten. Det kan dyka ner till 45mbits i tptest. Vilket är illa. Vet att jag har 95mbits i kontakten i väggen. Jag har provat Smoothwall Monowall Pfsense i ESXI och bästa är monowall som oftast ligger någonstans runt 90mbits.

Därför kör jag en hel fysisk maskin som får routa. Jag har förvisso inte världens dyraste nics. Utan kör webhallens gigabit kort för 259kr stycket. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_...

Jag får mellan stationära datorn Core i7 Vista ultimate 64. Och mina N54L burkar dryga 15Megabyte per sekund max överföring inom lanet. Kör en GS108 netgear switch på lan sidan. Och en GS105 på Wan sidan. Jumbopackets hjälpte lite när jag slog igång på alla datorer. Men inte mycket.

Så router mjukvara verkar absolut vara lönt att köra direkt på fysiska hårdvaran. Eller i ESXI om man kan köra Passthrough.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har då inte någon tur och få det stabilt. Så fort cpu load i ESXI stiger lite. Så dyker hastigheten. Det kan dyka ner till 45mbits i tptest. Vilket är illa. Vet att jag har 95mbits i kontakten i väggen. Jag har provat Smoothwall Monowall Pfsense i ESXI och bästa är monowall som oftast ligger någonstans runt 90mbits.

Därför kör jag en hel fysisk maskin som får routa. Jag har förvisso inte världens dyraste nics. Utan kör webhallens gigabit kort för 259kr stycket. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_...

Jag får mellan stationära datorn Core i7 Vista ultimate 64. Och mina N54L burkar dryga 15Megabyte per sekund max överföring inom lanet. Kör en GS108 netgear switch på lan sidan. Och en GS105 på Wan sidan. Jumbopackets hjälpte lite när jag slog igång på alla datorer. Men inte mycket.

Så router mjukvara verkar absolut vara lönt att köra direkt på fysiska hårdvaran. Eller i ESXI om man kan köra Passthrough.

Det går utmärkt, om man har lite fetare hårdvara.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag har inga problem med servern i sign att köra pfsense virtuellt. Har även AD, en deploymentmaskin och en virtuell HTPC på den. Även en 3e maskin men hastigheten brukar inte påverkas för mig när det gäller nätverket.

Så det fungerar fint hos mig. Nog för att den är lite mer kraftfull rent processorkraft, men är nog marginellt, har ju ingen aning. Har 2st 99kr nätverkskort också, inklusive inbyggda.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag har inga problem med servern i sign att köra pfsense virtuellt. Har även AD, en deploymentmaskin och en virtuell HTPC på den. Även en 3e maskin men hastigheten brukar inte påverkas för mig när det gäller nätverket.

Så det fungerar fint hos mig. Nog för att den är lite mer kraftfull rent processorkraft, men är nog marginellt, har ju ingen aning. Har 2st 99kr nätverkskort också, inklusive inbyggda.

//Tobias

Kan iofs bero på att den där FX-processorn faktiskt är ganska så mycket rappare än vad en trött gammal Turion är.
Det är nog mer än "marginellt" skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

härligt, 12-14h höll en av diskarna, kul att den första disken som kvaddat totalt för mig skulle vara i enterprise-klass

Permalänk
Skrivet av backspace:

Kan iofs bero på att den där FX-processorn faktiskt är ganska så mycket rappare än vad en trött gammal Turion är.
Det är nog mer än "marginellt" skulle jag vilja påstå.

Det är jag väl medveten om
Skulle ha varit mer uppenbar i min text

Dock så ska ju den prollen som följer med de där maskinerna orka med en pfsense som är virtuell. Tycker det skulle vara mystiskt annars. Vad exakt skulle göra att den inte orkar med?

Att vmkerneln prioriterar annan trafik för den?

Testa sätt den i en egen liten resurspool som inte är alls stor så kanske den orkar med. Har ju tyvärr ingen själv!

Men vad vet jag. Det kanske blir för mycket overhead. Det går ju dock att se på performance i vmware.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har då inte någon tur och få det stabilt. Så fort cpu load i ESXI stiger lite. Så dyker hastigheten. Det kan dyka ner till 45mbits i tptest. Vilket är illa. Vet att jag har 95mbits i kontakten i väggen. Jag har provat Smoothwall Monowall Pfsense i ESXI och bästa är monowall som oftast ligger någonstans runt 90mbits.

Därför kör jag en hel fysisk maskin som får routa. Jag har förvisso inte världens dyraste nics. Utan kör webhallens gigabit kort för 259kr stycket. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_...

Jag får mellan stationära datorn Core i7 Vista ultimate 64. Och mina N54L burkar dryga 15Megabyte per sekund max överföring inom lanet. Kör en GS108 netgear switch på lan sidan. Och en GS105 på Wan sidan. Jumbopackets hjälpte lite när jag slog igång på alla datorer. Men inte mycket.

Så router mjukvara verkar absolut vara lönt att köra direkt på fysiska hårdvaran. Eller i ESXI om man kan köra Passthrough.

Givetvis så påverkas hastigheten när du kör pfsense virtuellt på en trött turion, när CPU'n går i taket på andra VM's. Du kan ju prova laborera lite med prioriteringar i ESXi.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag provade att söka på URLen i den här tråden men fann inget så jag postar den och hoppas väl att den kanske kan hjälpa någon.
En tysk sida om hur man kan tysta ner sin lilla HP-maskin.
http://geekbox.ch/hp-proliant-n40l-silent/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Many applications are designed to issue large I/O requests for higher bandwidth. ESX/ESXi 3.5 and later versions support increased limits for the maximum I/O request size passed to storage devices. These versions of ESX pass I/O requests as large as 32767 KB directly to the storage device. I/O requests larger than this are split into several, smaller-sized I/O requests. Some storage devices, however, have been found to exhibit reduced performance when passed large I/O requests (above 128KB, 256KB, or 512KB, depending on the array and configuration). As a fix for this, you can lower the maximum I/O size ESX allows before splitting I/O requests.

If you have measured a decreased storage performance in ESX/ESXi 3.5 and later hosts, compared to a similar ESX 3.0.x system, try reducing the maximum I/O size, as described below, and see if performance improves. If your storage device does not have this problem (or if the problem does not go away when you reduce the maximum I/O size), you are better off leaving the maximum I/O size at its default 32767KB setting because it increases performance and (or) lower CPU utilization on your system.

One way to diagnose the problem is by looking at latency statistics reported by esxtop. Beginning in ESX/ESXi 3.5, esxtop includes several detailed storage statistics that report time spent in various components. If storage devices are a problem, esxtop displays high device latencies. For more information about using esxtop, see Using esxtop to identify storage performance issues (1008205).

To reduce the size of I/O requests passed to the storage device using the VMware Infrastructure/ vSphere Client:

Go to Host > Configuration.
Click Advanced Settings.
Go to Disk.
Change Disk.DiskMaxIOSize.

Note: You can make this change without rebooting the ESX/ESXi host or without putting the ESX/ESXi host in maintenance mode.

Dold text

Gjorde två ändringar. Jag ändrade till 128 i io max storlek enligt guiden jag bifogar här. Det gjorde en del skillnad. Sedan så kollade jag i bios och aktiverade drive cacheing som hp deaktiverat och jag inte reflekterat över. Nu spinner den på löjligt fort. Väldigt nöjd. Hade de inte varit för hasenfrasen hade jag inte ens tänkt på att leta där. Stort tack till er för hjälpen! Tacka din kompis också! Jag hoppas att detta gör nytta för någon annan som kör ESXI också. Värt att titta på för alla. 3mb/sek till 70~mb sek tackar man ju inte nej till!

Nu har jag mycket trevligare resultat måste jag säga.
70mb läshastighet
71mb skrivhastighet
Jag tror nog inte original diskarna går mycket snabbare än 70mb/sek ändå.

Gjorde samma sak som dig, då jag haft problem med ordentligt svajanade skrivhastigheter.. Från 90-100 Megabyte/s och sen drastiskt bara ramla ner till 5-10 Megabyte/s för att sedan öka igen och hålla på så (med en stor fil). Nu pendlar skrivhastigheten mellan 60-90 Megabyte/s. Grym skillnad!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Gjorde samma sak som dig, då jag haft problem med ordentligt svajanade skrivhastigheter.. Från 90-100 Megabyte/s och sen drastiskt bara ramla ner till 5-10 Megabyte/s för att sedan öka igen och hålla på så (med en stor fil). Nu pendlar skrivhastigheten mellan 60-90 Megabyte/s. Grym skillnad!

Löser tyvärr inte mina problem med svajande skrivhastighet, dock ingen HP microserver. Tråd här.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Hej, jag som total nybörjare har också slagit till på en sådan här server.
Jag har tänkt använda den till ett par mycket specifika syften och vore jätteglad om någon ville ge mig lite tips.
Jag tänker installera servern på kontoret ansluten till nätverket där.

Jag har en dator hemma och en laptop som jag använder i jobbet. Datorn hemma använder jag som lagringsutrymme för familjens bilder/filmer/filer,etc. Laptopen har jag med mig på olika platser i jobbet hela tiden. Det är total katastrof ifall innehållet i arbetsdatorn försvinner.

Jag vill backa upp båda två automatiskt över nätet så att jag alltid får en uppdaterad kopia av alla filer på servern.
Jag tänker mig två lagringsdiskar i servern, en som backar upp hemdatorn och en som backar upp arbetsdatorn.
Servern får stå på dygnet runt på kontoret, och det vore fint om datorerna backades upp så fort de kopplades mot nätet, alternativt vid vissa tidpunkter.

Jag kör gärna gratisprogram i den utsträckning det räcker till.

Operativ till servern?
Kör man VPN mellan server och datorer? Program till det?
Backup-lösning? Program till det? Många filer är belagda med sekretess så all trafik måste vara krypterad, och helst all information på hårddiskar också.

Utöver ovanstående vore det fint om man kunde använda en del av lagringsutrymmet för att skapa sin egen lilla moln-tjänst så att man kommer åt bilder mm via internet om det är möjligt.

Kanske många nybörjarfrågor, men man måste ju börja någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikifoten:

Hej, jag som total nybörjare har också slagit till på en sådan här server.
Jag har tänkt använda den till ett par mycket specifika syften och vore jätteglad om någon ville ge mig lite tips.
Jag tänker installera servern på kontoret ansluten till nätverket där.

Jag har en dator hemma och en laptop som jag använder i jobbet. Datorn hemma använder jag som lagringsutrymme för familjens bilder/filmer/filer,etc. Laptopen har jag med mig på olika platser i jobbet hela tiden. Det är total katastrof ifall innehållet i arbetsdatorn försvinner.

Jag vill backa upp båda två automatiskt över nätet så att jag alltid får en uppdaterad kopia av alla filer på servern.
Jag tänker mig två lagringsdiskar i servern, en som backar upp hemdatorn och en som backar upp arbetsdatorn.
Servern får stå på dygnet runt på kontoret, och det vore fint om datorerna backades upp så fort de kopplades mot nätet, alternativt vid vissa tidpunkter.

Jag kör gärna gratisprogram i den utsträckning det räcker till.

Operativ till servern?
Kör man VPN mellan server och datorer? Program till det?
Backup-lösning? Program till det? Många filer är belagda med sekretess så all trafik måste vara krypterad, och helst all information på hårddiskar också.

Utöver ovanstående vore det fint om man kunde använda en del av lagringsutrymmet för att skapa sin egen lilla moln-tjänst så att man kommer åt bilder mm via internet om det är möjligt.

Kanske många nybörjarfrågor, men man måste ju börja någonstans.

Finns garanterat folk har som har mer koll på detta än jag, men det första jag kommer tänka på är Crashplan och någonting i stil med Owncloud. Inte kollat särskilt mycket alls på dessa tjänster, men om jag inte minns fel ska det vara ganska enkelt att sätta upp en egen crashplan-server med kryptering och hela den biten. Faktum är att jag själv är lite nyfiken på vad det finns för smidiga backuplösningar att vända sig till, så det vore intressant om någon känner till några vettiga alternativ.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikifoten:

Hej, jag som total nybörjare har också slagit till på en sådan här server.
Jag har tänkt använda den till ett par mycket specifika syften och vore jätteglad om någon ville ge mig lite tips.
Jag tänker installera servern på kontoret ansluten till nätverket där.

Jag har en dator hemma och en laptop som jag använder i jobbet. Datorn hemma använder jag som lagringsutrymme för familjens bilder/filmer/filer,etc. Laptopen har jag med mig på olika platser i jobbet hela tiden. Det är total katastrof ifall innehållet i arbetsdatorn försvinner.

Jag vill backa upp båda två automatiskt över nätet så att jag alltid får en uppdaterad kopia av alla filer på servern.
Jag tänker mig två lagringsdiskar i servern, en som backar upp hemdatorn och en som backar upp arbetsdatorn.
Servern får stå på dygnet runt på kontoret, och det vore fint om datorerna backades upp så fort de kopplades mot nätet, alternativt vid vissa tidpunkter.

Jag kör gärna gratisprogram i den utsträckning det räcker till.

Operativ till servern?
Kör man VPN mellan server och datorer? Program till det?
Backup-lösning? Program till det? Många filer är belagda med sekretess så all trafik måste vara krypterad, och helst all information på hårddiskar också.

Utöver ovanstående vore det fint om man kunde använda en del av lagringsutrymmet för att skapa sin egen lilla moln-tjänst så att man kommer åt bilder mm via internet om det är möjligt.

Kanske många nybörjarfrågor, men man måste ju börja någonstans.

kika på Synology DSM4,3, har för mig att den ska klara allt du nämner, finns "livedemo" på hemsidan.
xpenologys version funkar fint på n54l och är busenkel att installera/administrera/konfa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om jag fattar det rätt så blir hela servern som en nas om man kör DSM?
Blir man inte lite begränsad av det, jämfört med att köra något operativsystem i stället?
Kanske DSM inte kräver så mycket minne och då slipper man uppgradera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har då inte någon tur och få det stabilt. Så fort cpu load i ESXI stiger lite. Så dyker hastigheten. Det kan dyka ner till 45mbits i tptest. Vilket är illa. Vet att jag har 95mbits i kontakten i väggen. Jag har provat Smoothwall Monowall Pfsense i ESXI och bästa är monowall som oftast ligger någonstans runt 90mbits.

Därför kör jag en hel fysisk maskin som får routa. Jag har förvisso inte världens dyraste nics. Utan kör webhallens gigabit kort för 259kr stycket. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_...

Jag får mellan stationära datorn Core i7 Vista ultimate 64. Och mina N54L burkar dryga 15Megabyte per sekund max överföring inom lanet. Kör en GS108 netgear switch på lan sidan. Och en GS105 på Wan sidan. Jumbopackets hjälpte lite när jag slog igång på alla datorer. Men inte mycket.

Så router mjukvara verkar absolut vara lönt att köra direkt på fysiska hårdvaran. Eller i ESXI om man kan köra Passthrough.

Lite sent svar kanske, men som redan nämnts, om du har andra VM:ar som äter CPU i din esxi-maskin, så är det ju inte så konstigt om det blir dippar. Du får helt enkelt se till att dedikera tillräckligt med CPU (och RAM, men det är inte lika känsligt) till din router VM. Om du allokerar 1 GHz till routern så är det inga som helst problem att routa 100 Mbit. Speciellt inte med Intel NIC. Vilka virtuella NIC:s kör du med i ESXi förresten?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikifoten:

Om jag fattar det rätt så blir hela servern som en nas om man kör DSM?
Blir man inte lite begränsad av det, jämfört med att köra något operativsystem i stället?
Kanske DSM inte kräver så mycket minne och då slipper man uppgradera det?

yes, xpenology har även en esxi-version så det går ju att köra lite allt möjligt samtidigt.. min ds211j har då flytit helt okey på sina 128mb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hoz:

yes, xpenology har även en esxi-version så det går ju att köra lite allt möjligt samtidigt.. min ds211j har då flytit helt okey på sina 128mb

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte hitta nån information om xpenology. Vad man kan och inte kan göra alltså
Vad tror du om freenas? Kan det vara nåt?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Axelander23:

Jag kan inte hitta nån information om xpenology. Vad man kan och inte kan göra alltså
Vad tror du om freenas? Kan det vara nåt?

FreeNAS är mer för den klurige. XPenology @ http://xpenology.com @ https://github.com/andy928/xpenology/ grundar sig på Synologys funktioner och är en mogen och lättanvänd NAS-mjukvara. Man t.o.m. administrerar den med hjälp av Synology Assistant @ http://www.synology.com/sv-se/support/download/DS3612xs

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

FreeNAS är mer för den klurige. XPenology @ http://xpenology.com @ https://github.com/andy928/xpenology/ grundar sig på Synologys funktioner och är en mogen och lättanvänd NAS-mjukvara. Man t.o.m. administrerar den med hjälp av Synology Assistant @ http://www.synology.com/sv-se/support/download/DS3612xs

Jag har redan varit inne på både forumet och github, men jag kan fortfarande inte hitta någon information om vad just xpenology kan. Är det kanske så att xpenology kan samma saker som synology dsm?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Axelander23:

Är det kanske så att xpenology kan samma saker som synology dsm?

Helt korrekt, identisk funktionalitet.

Permalänk

Skapade en annan tråd men den är död och vill inte bumpa så frågar här.

Har denna servern nu , ska införskaffa mig 8 gb ram till så det blir 10gb skulle jag tro.
Dock så skrev dem i min andra tråd att jag inte ska köra nas virtuellt, jag hade nämligen tänkt köra antingen pfsense eller bara dhcp server på en virtuell maskin och sen synkology dsm på en annan, Och tilldela dem varsin kärna, och detta vars fyra gb ram.
Detta blir ju kraftigare än min nas jag har idag , men ändå rekommenderades det inte?
Någon som kan svara på varför?