Går i tankarna om en uppdatering, vänta eller slå till ?

Permalänk
Medlem

Går i tankarna om en uppdatering, vänta eller slå till ?

Tjena alla Sweclockers,
Nu är det såhär att jag funderar på att uppgradera min rigg undrar dock om det är värt det för tillfälligt eller om jag borde vänta.
Speccs atm
CPU: i7 2600 (non K)
Mobo: Gigabyte G1 sniper 3 z77
Ram: 16Gb 1600mhz vengeance
Gfx: 2x R7970 xfx
3x 120gb SSD raid 0
pwr: chieftec nitro 80+ silver 1000w

Är lite sugen på en konfiguration likt denna
3930x
64gb ram
MSI / Asus mobo
3way sli/crossfire alt 2way beroende på prestanda (1x 7970 till alt titan)
allt vattenkylt eller om man borde sikta på ännu fetare workstation specs med xeon liknande.
Kom med förslag.

Budget = Allt kommer inte köpas direkt och jag kommer antagligen inte bli klar med bygget inom det närmaste men tanken är att det skall hålla ca 1-3 år.

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

I grafikväg skulle jag i alla fall rekommendera att du inväntar 800-serien från nVidia.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I grafikväg skulle jag i alla fall rekommendera att du inväntar 800-serien från nVidia.

Har inte hunnit sätta mig in i det nya som kommer är det något speciellt som gör att nvidia borde vara det man väntar på ?`

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsnova:

Har inte hunnit sätta mig in i det nya som kommer är det något speciellt som gör att nvidia borde vara det man väntar på ?`

Det har ju ryktas om nVidas efterföljare till Kepler väldigt länge nu så förmodligen kommer nVidias nästa serie innan AMDs nästa serie. Alla grafikkort som finns på marknaden nu bygger i princip på snart 2 år gammal teknik så det finns en ganska stor chans att nVidias nästa serie blir ett stort steg framåt prestandamässigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det har ju ryktas om nVidas efterföljare till Kepler väldigt länge nu så förmodligen kommer nVidias nästa serie innan AMDs nästa serie. Alla grafikkort som finns på marknaden nu bygger i princip på snart 2 år gammal teknik så det finns en ganska stor chans att nVidias nästa serie blir ett stort steg framåt prestandamässigt.

Aha, tack för tipset som sagt jag är inte så insatt. Skapade tråden för att jag behövde just sådan information

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

800 serien kommer antagligen inte ge mer än 600->700, så bry dig inte om det.
Priserna kommer vara stora, och 2 månader efter kommer man säga ''du borde vänta till 900 serien'' och kretsloppet går runt.
Maxwell bygger på ny arkitektur och enligt rykten mindre chip, vilket betyder lägre strömförsörjning och temperaturer, osäker om det ger någon prestandaskillnad dock.
Hur vet jag det? Nvidia är ett företag, de vill tjäna pengar, att göra oss glada gör de bara om de ser att det skulle vara gynnsamt.
Det gynnsamma för de flesta företagen är att gå över till mobila enheter, vilket händer just nu och de senaste året/åren, för PC så kommer utveckling fortsätta, men i en någorlunda långsammare skala än mindre enheter.

Fråga, vad använder du datorn till? du verkar ha en bättre setup än de allra flesta i kanterna.
För att skippa fram, vill du uppgradera skulle jag slå till på en 3930k och en rampage black edition (mustar plånboken, men om det var en uppgradering du ville ha så är den inte dålig).
med 2011 socket kan du också skaffa 64GB RAM och med det använda RAMdisk.
2x 7970's maxar dagens spel (om vi inte snackar UHD eller Eyefinity setups) och det är väl inte alls nödvändigt att sätta in ett tredje ''bara för att'' och inte ut speciellt mycket av det mer än ljud, värme och strömförbrukning.

Min ''Rekommendation'' (vill dock inte säga vad du ska eller inte ska köpa i dessa prisklasser och enthusiastbyggen)
4930k (4960x ger inte allt för mycket, och Xeon är så dyra och presterar inte för sitt pris i annat än arbete och skapande).
ASUS Rampage IV EXTREME//Black edition.
64GB Platinum//Beast vad som du nu vill ha.
RAMdisk.

klocka din 4930k till 4.7+ GHz
Bam, du har ett monster, och kan göra vad fan du nu vill göra (du kan redan göra det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

800 serien kommer antagligen inte ge mer än 600->700, så bry dig inte om det.

Enligt rykten kommer 800-serien att ge mycket mer än det. 600- och 700-serien bygger på exakt samma arkitektur som funnist på markanden i snart 2 år. 800-serien kommer med en helt ny arkitektur. Sen är det inget akut behov att uppgradera grafiken om man sitter på 7970 i crossfire.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

800 serien kommer antagligen inte ge mer än 600->700, så bry dig inte om det.
Priserna kommer vara stora, och 2 månader efter kommer man säga ''du borde vänta till 900 serien'' och kretsloppet går runt.
Maxwell bygger på ny arkitektur och enligt rykten mindre chip, vilket betyder lägre strömförsörjning och temperaturer, osäker om det ger någon prestandaskillnad dock.
Hur vet jag det? Nvidia är ett företag, de vill tjäna pengar, att göra oss glada gör de bara om de ser att det skulle vara gynnsamt.
Det gynnsamma för de flesta företagen är att gå över till mobila enheter, vilket händer just nu och de senaste året/åren, för PC så kommer utveckling fortsätta, men i en någorlunda långsammare skala än mindre enheter.

Fråga, vad använder du datorn till? du verkar ha en bättre setup än de allra flesta i kanterna.
För att skippa fram, vill du uppgradera skulle jag slå till på en 3930k och en rampage black edition (mustar plånboken, men om det var en uppgradering du ville ha så är den inte dålig).
med 2011 socket kan du också skaffa 64GB RAM och med det använda RAMdisk.
2x 7970's maxar dagens spel (om vi inte snackar UHD eller Eyefinity setups) och det är väl inte alls nödvändigt att sätta in ett tredje ''bara för att'' och inte ut speciellt mycket av det mer än ljud, värme och strömförbrukning.

Min ''Rekommendation'' (vill dock inte säga vad du ska eller inte ska köpa i dessa prisklasser och enthusiastbyggen)
4930k (4960x ger inte allt för mycket, och Xeon är så dyra och presterar inte för sitt pris i annat än arbete och skapande).
ASUS Rampage IV EXTREME//Black edition.
64GB Platinum//Beast vad som du nu vill ha.
RAMdisk.

klocka din 4930k till 4.7+ GHz
Bam, du har ett monster, och kan göra vad fan du nu vill göra (du kan redan göra det)

Jag använder denna setup just nu till allt möjligt virtuella maskiner, spel etc. Då jag eventuellt kommit över lite server hw så kommer jag köra mina vm's och framtida projekt där senare. Därav uppdateringen, Det lutar lite åt det hållet du nämnde RAMdisk har jag kolla lite på och det verkar intressant faktiskt. Tror jag väntar med Grafikkorts uppdateringen om jag inte kommer över något billigt. Någon som vet billigare leverantörer än de på svenska marknaden ? kollat ebay men vill inte direkt handla från någon som inte är rekommenderad!

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane