Silverstone Fortress FT04

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Fortress FT04

Taiwainesiska Silverstone återvänder till en mer klassisk tower-design med sitt senaste Fortress-chassi FT04. Denna gång satsar företaget på hög luftgenomströmning samt låg ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jonas slår till igen! Ännu en chassirecension som inte kan överträffas av någon på den här planeten. God jul och gott nytt år allesammans!

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har hänt med Fortress-serien efter FT02.. Silverstone. Skärpning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Fetisch-dags igen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Super bra recension Jonas! Fint bygge kvalitetsmässigt, kul med upp och ner tänket!

Tror att det i praktiken funkar sisådär dock, varmluften vill ju stiga uppåt. Ett minus för 5,25Tums platserna också, men som du sa vars ska man annars montera dom på? Eventuellt i andra kammaren platt direkt mot moderkorts plåten med nån custom lösning, om dom ryms förstås.

Väldigt stor chassi men få möjligheter för vattenkylning och liknande.

Tror inte många sådana här blir sålda!

Kom att tänka på en sak till!
Skulle det inte vara kul och någon grafikkorts tillverkare började placera Gpu och kylare på andra sidan PCBn?
Då skulle man ju få se hela härligheten som i det här fallet när MOBO placeras upp och ner!

Finns ju väldigt många eftermarknadskylare och vattenblock som får det att vattnas i ögonen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Vad hände med upplösningen på bilderna..? >_>

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vad har hänt med Fortress-serien efter FT02.. Silverstone. Skärpning.

Håller helt med, tycker att SilverStone borde göra en uppfräschning av sin skorstensdesign. Istället för att släppa det här intetsägande chassit hade de kunnat släppa ett FT02+ med lite bättre lösningar för 2,5" ssd och nya uttag för usb 3.0, thunderbolt etc.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vad har hänt med Fortress-serien efter FT02.. Silverstone. Skärpning.

Detsamma gäller deras Raven-serie. Bara blivit sämre sedan RV02.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kom att tänka på en sak till!
Skulle det inte vara kul och någon grafikkorts tillverkare började placera Gpu och kylare på andra sidan PCBn?
Då skulle man ju få se hela härligheten som i det här fallet när MOBO placeras upp och ner!

Finns ju väldigt många eftermarknadskylare och vattenblock som får det att vattnas i ögonen.

Finns ju dock en anledning till varför de är placerade på undersidan.
Varm luft stiger och därför blir korten svalare om de får luft från botten av lådan. Men om man använder vatten, så spelar det ju ingen roll..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Vad har hänt med Fortress-serien efter FT02.. Silverstone. Skärpning.

Verkar som de försöker spara in pengar och sedan leva på sitt rykte. Hårddiskvaggor borde vid det här laget faktiskt hålla iallafall hyfsad klass och jag vill inte ens veta vad de tänkte på när de konstruerade hårddiskburarna.. Jag själv som sitter med en NH-D14 från Noctua skulle inte ens överväga detta chassi tex. eftersom jag inte tänker kompensera prestandan på kylaren bara för att företaget gjort ett värdelöst designval.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Bra recension som brukligt Jonas, men vem vill ha sitt fint belysta grafikkort upp och ner? Knepigt också att utblåset på grafikkortet inte blåser ut den varma luften bakåt utan istället mot jättefläktarna i fronten, vilket krig det kan bli. Ibland är det bra att hålla saker enkla och användarvänliga, det vinner man på i längden, knepigt chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crimsonidol:

Bra recension som brukligt Jonas, men vem vill ha sitt fint belysta grafikkort upp och ner? Knepigt också att utblåset på grafikkortet inte blåser ut den varma luften bakåt utan istället mot jättefläktarna i fronten, vilket krig det kan bli. Ibland är det bra att hålla saker enkla och användarvänliga, det vinner man på i längden, knepigt chassi men jag gillar färgen på tröjan, den får toppklass!

Du får nog tänka om igen en extra gång.

Permalänk
Administrativ avgift

Silverstones ingenjörer verkar tappa mer och mer

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det ser ju förjävligt ut när allt är upp-och-ned. Särskilt med Titan kortet och "Geforce GTX" texten lysande... upp-och-ned.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Chassi recension med Jonas är alltid en fröjd att se, tillhör nog topp 3 utan inbördes ordning av alla chassi recensioner man kan hitta på nätet.

Är nog ganska kluven med detta chassi, tex upphängningen av HDD inte bra, hårdiskburen spelar ingen roll, då jag själv inte skulle ha den på plats. övriga missar gör att man nog tittar på andra chassin.

Skulle hellre se att dom släppte en uppdaterad FT02 istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fyytusan va hemskt chassie.... bläää

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk

Verkar fortfarande som om 750D är det bästa chassit i denna kategorin.

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Ännu ett chassi där man egentligen inte lyckas få ut något vettigt av designen med att vända på steken så att säga. Sedan är det här egentligen inget chassi som borde ingå i Fortress serien utan snarare är en förbättrad Raven 04, där den senare modellen har sådana kvalitetsproblem att de gott kunde dragit tillbaka produkten. Utsidan av FT-04 kan säkert ändå tilltala en del köpare med utseendet på fronten och det stora fönstret.

Man bör tänkta efter en gång extra innan man köper ett chassi som har en öppning i toppen rätt in i nätaggregatets innersta delar. Det har sina risker beroende på var chassit skall stå. Jag ogillar den designen enormt mycket, men kanske tänker för mycket på elsäkerhet.

Permalänk
Medlem

1700kr? knappast värt 700kr

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för en grym recension. Ser konstigt ut med allt uppochner men sedan började jag fundera. Hade nog sett grymt ut med två gigabyte WindForce kylare i sli/cf som endå typ ser ut att vara uppochner i vanliga. Kombinerat med typ en Be Quiet CPU Cooler Dark Rock, svart mobo, svarta minnen och datorn ser ut som en motsvarighet till bilen i knight rider :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Som vanligt med Silverstone så blir jag så impad över hur bra och nytänkande vissa saker är, samtidigt som jag är helt förbluffad över hur dåligt andra saker är.

Tråkigt, även om jag ska köra HDD löst i nästa bygge så blir detta inte en kandidat, trots att jag verkligen gillar fläktlösningen och lättåtkomligt dammfilter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte upp och ner på modekortet. Det ser verkligen bökigt ut att hålla på med hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Det här är ju precis som BF4 att släppa en produkt som inte 100%färdig och som har en del missar.

Släpp chassin när de är perfekta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Han avslutar med att det finns andra i chassin i prisklassen.
Jag skulle uppskatta om Jonas i samband med sina recensioner nämnde några andra konkurrerande chassin och om de är sämre eller bättre.
Exempel. "I den här prisklassen finns det ju chassi xxx och yyy som jag tycker är bättre"

Permalänk
Medlem

Skruvar på dom två rattarna i fram.

Permalänk
Medlem

OMG de där chassit va en ren soppa alltihop, fick ju huvudvärk av så dålig design!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar när de tänker lansera ett chassi som kan överträffa Fortress FT02B, det enda det saknar är stöd för lite större moderkort, större fläktar och så klart USB 3.0-kontakter. När en sådan datorlåda finns då först blir det ett byte!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Silverstone... Vrid på hårddiskburen, snälla. Samma problem fanns på Temjin TJ08-E och PS07

Skrivet av Überklass:

Vad har hänt med Fortress-serien efter FT02.. Silverstone. Skärpning.

FT02 är dock inte speciellt felfritt, men känns betydligt bättre än detta. Har FT02B-W själv.

Skrivet av skogsvilden:

Undrar när de tänker lansera ett chassi som kan överträffa Fortress FT02B, det enda det saknar är stöd för lite större moderkort, större fläktar och så klart USB 3.0-kontakter. När en sådan datorlåda finns då först blir det ett byte!

Förutom det obefintliga utrymmet bakom moderkortet och den värdelösa hårddiskburen menar du?
Det kom en modell uppgraderad till USB 3.0, min har tex.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Har denna chassi. Mycket sant installation var ett jävla pillande - skönheten väger upp det dock.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Känns som att Silverstone lägger mer krut på sina små chassin nuförtiden, känns gött att sitta på ett Ft02

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.