Permalänk
Medlem

MSI 660TI Överhettas?

Jag har lite problem med mitt MSI 660ti PE. Grafikkortet tenderar att bli väldigt varmt och väldigt fort. Stressar jag kortet så sticker det iväg upp till 90 grader trots att jag tvingar fläkten till 100%.
Jag har tillgång till ett exakt likadant kort, som jag provat i min dator och det ligger på runt 70 grader under samma förhållanden.
Vad kan vara galet? Kortet är i princip nytt, så det är inte dammigt.
Går det reklamera trots att det håller sig under TDP?

Det är väldigt störande att sitta med en onödigt hög fläktkurva när det egentligen inte ska behövas, pluss att kortet klockar ner när det blir varmt...

Permalänk
Medlem

bara lämna tillbaks (kan vara trasig eller trasiga heatpipes eller dåligt monterad kylare (om du nyligen köpt det såklart heh) . (sitter det inte några klistermärken för skruvarna så kan du ju testa spänna dem försiktigt om du nu inte har garanti kvar) kanske kan plocka bort en efter en och sätta en spacer mellan så de sitter lite bättre ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det är några månader gammalt, märkte problemet först när jag började spela lite mer krävande spel.
Jag är medveten om att grafikkort pallar rätt höga temps, men detta måste väl ändå ses som onormalt!

Kan kylpastan vara otillräcklig?

Permalänk
Medlem

Byt kylpastan då, fick ner mina temps med 10-20c på mitt 670 DCll. Bytte till IC Diamond.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Fick ordning på det genom att byta kylpastan, tack för tipsen!

Det såg ut som rena skämtet när jag plockade bort kylaren. Vid första anblick såg det ut som om någon hade spytt rakt ner på kortet och i princip ingen kylpasta fanns på själva chippet. Det hade kletats ut runt omkring istället och bildat någon form av vallgrav

Tempen har nu sjunkit till stabila 63 grader vid 100% load en minskning på minst 27 grader. Lite trist att man ska behöva bryta garantin men men...