tips på smidig och nätt arbets/spel laptop? 4~7000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Tjenare! Ja, Jag skulle säga att den är sjukt värd priset!
Grym processor och helt okej grafikkort, skärmen är också bra
Batteritiden vet jag inte hur den är

OKej, låter ju kanon! Någon aning om hur länge kampanjen kommer finnas kvar? Hade gärna tagit en dag och funderat lite, kanske kollat lite närmare på den. Hade du beställt en själv? Hur känns datorn, kvalité? Kan knappt något om lenovo.

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Processor: Intel Core i7-2600K Grafikkort: XFX Radeon HD 7970 RAM: Corsair Vengeance 16 Gb PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W SSD: Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokben1:

OKej, låter ju kanon! Någon aning om hur länge kampanjen kommer finnas kvar? Hade gärna tagit en dag och funderat lite, kanske kollat lite närmare på den. Hade du beställt en själv? Hur känns datorn, kvalité? Kan knappt något om lenovo.

Ingen aning, det står ju månadens kampanj, så den borde ju vara kvar ett tag.
Eftersom jag beställde datorn idag så vet jag inte, kan återkomma sen om det
Och ja, jag skulle ha beställt den själv också, det enda som jag tycker saknas är bakgrundsbelyst tangentbord och att jag skulle föredra utan cd-Rom läsare.
Jag har också en kompis som köpte denna hp
För 5990kr http://h20386.www2.hp.com/swedenstore/merch/Product.aspx?id=E... som verkar vara schysst, men det är dock en sämre processor på den.
Vad jag har hört så ska lenovo ha bra kvalitet, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Beställde själv en Lenovo E540 för 6490kr från Dustinhome för en vecka sedan. Fick hem den i tisdags och allt verkade ok förutom att jag inte var helt överens med touchpaden. Är van vid apples som håller lite högre kvalité. Men visst för det priset var det acceptabelt, allt som allt en trevlig dator.

Inatt råkade jag dock ut för en mindre rolig sak. Efter jag stängt av datorn för att sedan starta den igen gick den inte att få igång igen. Det enda som händer är att status-dioden i thinkpadloggan tänds. Inte ett livstecken förutom det. Efter lite eftersökning visade det sig att andra också har problem med detta. En skriver på lenovos forum att hans återförsäljare har fått tillbaka så gott som alla E540 han sålt (sant eller inte så låter det inte så bra i alla fall). Felet verkar vara något i BIOS/UEFI för om man råkar ut för detta kan man koppla ur cmos-batteriet, vänta ett tag och sedan koppla i det igen så startar datorn utan problem. MEN stänger man sedan av den igen går det inte att starta den igen förens men kopplat ur och i cmos-batteriet igen. Sätter man den i sleep går det att väcka den igen.

Funderar på att lämna tillbaka datorn nu eftersom ingen vet när eller om dom kommer få fram någon lösning för det här. Hade stängt av den några gånger tidigare utan problem så det här var något den fick för sig bara. Enligt dom på forumet har det hänt några dagar efter dom köpt datorn bara.

Återkommer när jag pratat med Dustin om detta och hur det ska lösas.

Länk till en tråd på lenovos supportforum ang. detta:
http://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-Edge-S-series/E540-power...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Beställde själv en Lenovo E540 för 6490kr från Dustinhome för en vecka sedan. Fick hem den i tisdags och allt verkade ok förutom att jag inte var helt överens med touchpaden. Är van vid apples som håller lite högre kvalité. Men visst för det priset var det acceptabelt, allt som allt en trevlig dator.

Inatt råkade jag dock ut för en mindre rolig sak. Efter jag stängt av datorn för att sedan starta den igen gick den inte att få igång igen. Det enda som händer är att status-dioden i thinkpadloggan tänds. Inte ett livstecken förutom det. Efter lite eftersökning visade det sig att andra också har problem med detta. En skriver på lenovos forum att hans återförsäljare har fått tillbaka så gott som alla E540 han sålt (sant eller inte så låter det inte så bra i alla fall). Felet verkar vara något i BIOS/UEFI för om man råkar ut för detta kan man koppla ur cmos-batteriet, vänta ett tag och sedan koppla i det igen så startar datorn utan problem. MEN stänger man sedan av den igen går det inte att starta den igen förens men kopplat ur och i cmos-batteriet igen. Sätter man den i sleep går det att väcka den igen.

Funderar på att lämna tillbaka datorn nu eftersom ingen vet när eller om dom kommer få fram någon lösning för det här. Hade stängt av den några gånger tidigare utan problem så det här var något den fick för sig bara. Enligt dom på forumet har det hänt några dagar efter dom köpt datorn bara.

Återkommer när jag pratat med Dustin om detta och hur det ska lösas.

Länk till en tråd på lenovos supportforum ang. detta:
http://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-Edge-S-series/E540-power...

Min syster fick sin igår, har inte stött på något problem med den än:)
Men det är bra att du säger till, hör gärna av dig när du har snackat med Dustin, dey uppskattas att du skrev den infon här

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Min syster fick sin igår, har inte stött på något problem med den än:)
Men det är bra att du säger till, hör gärna av dig när du har snackat med Dustin, dey uppskattas att du skrev den infon här

Absolut! Det som stör mig mest är att den fungera i början och sen helt plötsligt fick för sig att göra såhär. Är lite kluven hur jag ska göra, lämna tillbaka (om det går eller om dustin anser att den är trasig och måste skickas på reparation) eller försöka få den lagad. Går ju inte få en motsvarande dator för samma pengar i mina ögon. Inte med den processorn, ram-configurationen och full hd skärmen. Använder datorn till virtualisering så processorkraft och mycket ram är prio.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Absolut! Det som stör mig mest är att den fungera i början och sen helt plötsligt fick för sig att göra såhär. Är lite kluven hur jag ska göra, lämna tillbaka (om det går eller om dustin anser att den är trasig och måste skickas på reparation) eller försöka få den lagad. Går ju inte få en motsvarande dator för samma pengar i mina ögon. Inte med den processorn, ram-configurationen och full hd skärmen. Använder datorn till virtualisering så processorkraft och mycket ram är prio.

Förstår det!
Men så den funkar inte nu?
Dom borde ju kunna fixa det, tror Dustin är schysta:)
Håller verkligen med om det, det var ju därför jag köpte den

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Förstår det!
Men så den funkar inte nu?
Dom borde ju kunna fixa det, tror Dustin är schysta:)
Håller verkligen med om det, det var ju därför jag köpte den

Funkar gör den. Problemet är att stänger jag av den måste cmos batteriet kopplas ur och i igen innan den kan startas igen. Men när den väl är igång är det inga problem. Värsta nu är väl att det är nog den sämsta tiden på året att skicka in den på reparation

Ingen kommentar från Lenovo i deras forum än så dom kanske inte vet varför dom gör såhär och i värsta fall byter dom bara moderkortet och så funkar det... några dagar sen är felet tillbaka. Finns ju en risk att det blir en repris på E520ans eeprom problem där datorerna hade samma defekta eeprom efter moderkortsbytet och slutade fungera efter ett tag igen. Lenovo var visserligen schyssta och förlängde garantin för det felet för dom som var drabbade.

Som sagt, får se vad Dustin säger imorgon.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

känns inte den här som en ganska prisvärd dator i prisklassen 4-7k?

http://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-hd/793109?cks=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patabata:

känns inte den här som en ganska prisvärd dator i prisklassen 4-7k?

http://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-hd/793109?cks=...

Det är den helt klart, dock så är det ju stor skärm

Permalänk

Hoppas inte man får det där problemet. Har haft min i ett par dagar nu, inga konstigheter än. Blinkar era skärmar också till när ni tar i och ur laddaren ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Hoppas inte man får det där problemet. Har haft min i ett par dagar nu, inga konstigheter än. Blinkar era skärmar också till när ni tar i och ur laddaren ?

Ja det får vi hoppas på att du inte gör!

Skärmen blinkar till på min också när jag stoppar i och ur laddaren.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Hoppas inte man får det där problemet. Har haft min i ett par dagar nu, inga konstigheter än. Blinkar era skärmar också till när ni tar i och ur laddaren ?

Det gör min systers med

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Ja det får vi hoppas på att du inte gör!

Skärmen blinkar till på min också när jag stoppar i och ur laddaren.

Hur mycket låter den under spelande?
Undrar också hur den skulle klara av league of legends i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astvinr:

Hur mycket låter den under spelande?
Undrar också hur den skulle klara av league of legends i 1080p.

Jag körde lite gta iv, och det var ingeting jag tänkte på, så antagligen lät den ej så mycket
då körde jag på 1080p och High eller very High på allt typ, gjorde dessutom benchmark, runt 30fps och CPU:n samt gpu:n användes till cirka 40% om jag inte minns fel, så ja, den klarar antagligen av lol med höga inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av astvinr:

Hur mycket låter den under spelande?
Undrar också hur den skulle klara av league of legends i 1080p.

Jag har bara hunnit testa lite hackande i minecraft och då höll sig datorn på samma ljudnivå som vid vanligt kontorsarbete. Nu är väl inte minecraft det mest krävande spelet men har haft tidigare bärbara som förvandlats till stekpannor bara av minecraft. Den verkar i alla fall klara en del spelande utan problem.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Okej, skönt att höra med laddningen och att skärmen blir svart en kort stund. Trodde det var något fel!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Men det är bra att du säger till, hör gärna av dig när du har snackat med Dustin, dey uppskattas att du skrev den infon här

Har pratat med Dustin och dom svarade att jag skulle kontaka Lenovos support för felsökning och om det inte hjälpte skicka in datorn. Prata med Lenovo och dom kom inte med något som jag inte redan hade testat själv. UPS ska komma på månad och hämta datorn för att köra ner den till tyskland där dom ska titta på den. Ska enligt Lenovo ta 5 arbetsdagar från det att dom hämtar den tills man får den lagad och levererad. Får se hur det blir med det

Har under tiden gjort lite felsökning själv och har kommit fram till att det är bara när laddaren sitter i och man stänger av datorn som den inte vill starta igen. Efter att ha kopplat ur cmosbatteriet går datorn att starta. Kör jag på bara batteriet kan jag stänga av och starta den utan problem. Kan även ha laddaren i under tiden som datorn används och drar jag bara ur laddaren innan jag stänger av datorn så startar den igen. Men så fort laddaren sitter i när datorn stängs av och sen startas igen händer inget igen och cmos-batteriet måste kopplas ur igen.

Något är det som är fel uppenbarligen, om det nu är en bios/uefi bugg, något som är felkopplat eller om det är tjuvströmmar som går i kretsarna när laddaren är inkopplad vet jag inte. Återstår att se hur Lenovo löser det. Dom har en DOA policy som gäller 21 dagar från att man köpt datorn så när dom konstaterar att det är något fel på den borde dom skicka en ny.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Har pratat med Dustin och dom svarade att jag skulle kontaka Lenovos support för felsökning och om det inte hjälpte skicka in datorn. Prata med Lenovo och dom kom inte med något som jag inte redan hade testat själv. UPS ska komma på månad och hämta datorn för att köra ner den till tyskland där dom ska titta på den. Ska enligt Lenovo ta 5 arbetsdagar från det att dom hämtar den tills man får den lagad och levererad. Får se hur det blir med det

Har under tiden gjort lite felsökning själv och har kommit fram till att det är bara när laddaren sitter i och man stänger av datorn som den inte vill starta igen. Efter att ha kopplat ur cmosbatteriet går datorn att starta. Kör jag på bara batteriet kan jag stänga av och starta den utan problem. Kan även ha laddaren i under tiden som datorn används och drar jag bara ur laddaren innan jag stänger av datorn så startar den igen. Men så fort laddaren sitter i när datorn stängs av och sen startas igen händer inget igen och cmos-batteriet måste kopplas ur igen.

Något är det som är fel uppenbarligen, om det nu är en bios/uefi bugg, något som är felkopplat eller om det är tjuvströmmar som går i kretsarna när laddaren är inkopplad vet jag inte. Återstår att se hur Lenovo löser det. Dom har en DOA policy som gäller 21 dagar från att man köpt datorn så när dom konstaterar att det är något fel på den borde dom skicka en ny.

Okej, då förstår jag!
Det har aldrig hänt för min systers, men ska prova att stänga av och på den när jag har laddaren i och se vad som händer. Men är det så på alla av denna modell eller hade du bara otur?
För om det är något som händer alla då borde ju lenovo återkalla alla eller?
Återkom gärna om vad felet var när dom är färdiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Okej, då förstår jag!
Det har aldrig hänt för min systers, men ska prova att stänga av och på den när jag har laddaren i och se vad som händer. Men är det så på alla av denna modell eller hade du bara otur?
För om det är något som händer alla då borde ju lenovo återkalla alla eller?
Återkom gärna om vad felet var när dom är färdiga

Tycker att fler här borde ha stött på det. Jag är inte ensam iaf då jag läst på andra forum om folk som har samma problem. Någon hade även skrivit att butiken han köpte sin hos hade fått tillbaka nästan alla E540 han sålt. Så jag vet inte om det berör alla eller om det bara är en viss batch eller något som är påverkade. Min är tillverkad 2013-11-16 i alla fall.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Tycker att fler här borde ha stött på det. Jag är inte ensam iaf då jag läst på andra forum om folk som har samma problem. Någon hade även skrivit att butiken han köpte sin hos hade fått tillbaka nästan alla E540 han sålt. Så jag vet inte om det berör alla eller om det bara är en viss batch eller något som är påverkade. Min är tillverkad 2013-11-16 i alla fall.

Aha, blir spännande att se vad dom gör då
Vart kan man se när den är tillverkad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Aha, blir spännande att se vad dom gör då
Vart kan man se när den är tillverkad?

Står på sidan av kartongen

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Går det byta DVD-brännaren mot en Bluraybrännare på ett någorlunda enkelt sätt på denna modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Går det byta DVD-brännaren mot en Bluraybrännare på ett någorlunda enkelt sätt på denna modell?

Bra fråga!
Har tyvärr ingen aning

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på 540 lenovon jag med. Men vågar man köpa den med tanke på det där felet? Hur många äger en som fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur utbrett det är. Har inte sett någon annan här på swec som har problem med detta iaf, bara på andra sidor. Borde ändå vara några som har köpt den vid det här laget tycker jag.

UPS var förbi och hämta min för en timme sen. Återstår att se vad som händer med den

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag är riktigt sugen på 540 lenovon jag med. Men vågar man köpa den med tanke på det där felet? Hur många äger en som fungerar bra?

Inga problem med systerns, men har fortfarande inte stängt av den med laddaren i

Permalänk
Permalänk
Medlem

Båda är ju helt klart prisvärda:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Inga problem med systerns, men har fortfarande inte stängt av den med laddaren i

OK, ja, o när jag googlar hittar jag bara tråden du länkade, hade det inte vart för killen som sa att deras butik hade fått ta tillbaks alla datorer av den modellen, så hade jag köpt direkt.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara någon större fara tror jag. Hade det varit många datorer drabbade här borde det ha hörts mer i forumet tycker jag. Som sagt verkar jag vara den enda här än så länge som haft otur med min.

Synd att det är helgdagar nu så min dator kommer inte fram förens på torsdag

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se