Funkar mina gamla sladdar till nytt grafikkort?

Permalänk

Funkar mina gamla sladdar till nytt grafikkort?

Hej, jag fick idag ett nytt "EVGA GTX 770 2GB OC" av tomten och är ivrig att installera denna men jag har en fråga angående strömmen.

Det är så att till mitt gamla kort hade jag två 6pin pci kontakter som ström och dessa kopplades direkt till PSU med varsin 8pin in i PSUn. Den ena kontakten var en 6+2pin bör tilläggas.

Nu till min fråga, det nya kortet har en 6pin och en 8pin in i kortet och jag bör väll rimligt vis kunna använda mig av samma sladdar som tidigare med 6+2pin kontakten i 8pin uttaget?

Det som gjorde mig lite fundersam var det faktum att sladdarna man fick med till kortet såg inte likadana ut i delen man stoppar in i PSUn.
8pin sladden hade två 6pin som skulle kopplas till PSUn och 6pin sladden hade två avlånga kontakter med tre pin i varje. Jag har inte några sådana uttag ur PSUn och skulle inte vilja köpa adaptrar eller liknande.

Jag tycker att sladdarna borde leverera samma ström och därför inte spela någon roll vilka man använder, har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersholmvik:

Hej, jag fick idag ett nytt "EVGA GTX 770 2GB OC" av tomten och är ivrig att installera denna men jag har en fråga angående strömmen.

Det är så att till mitt gamla kort hade jag två 6pin pci kontakter som ström och dessa kopplades direkt till PSU med varsin 8pin in i PSUn. Den ena kontakten var en 6+2pin bör tilläggas.

Nu till min fråga, det nya kortet har en 6pin och en 8pin in i kortet och jag bör väll rimligt vis kunna använda mig av samma sladdar som tidigare med 6+2pin kontakten i 8pin uttaget?

Det som gjorde mig lite fundersam var det faktum att sladdarna man fick med till kortet såg inte likadana ut i delen man stoppar in i PSUn.
8pin sladden hade två 6pin som skulle kopplas till PSUn och 6pin sladden hade två avlånga kontakter med tre pin i varje. Jag har inte några sådana uttag ur PSUn och skulle inte vilja köpa adaptrar eller liknande.

Jag tycker att sladdarna borde leverera samma ström och därför inte spela någon roll vilka man använder, har jag fel?

Sladdarna du fick med kortet är väl just utifall att nätagget inte har lämpliga sladdar (se dessa mer som en nödlösning). Ditt har ju uppenbarligen lämpliga sladdar så använd hellre dem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg har du?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av tingkan:

Vilket nätagg har du?

Chieftec Super Series 650W