Permalänk
Medlem

Input-lag på ny TV - hur fixa?

Tja!
Jag var på El-giganten idag och köpte mig en JVC 40" LED-TV LT-40E710 för 3490kr (Ord. pris 5990kr), och har varit jättenöjd med bilden ända sen jag såg den i butik. Verkligen värt pengarna!
Jag stötte dock på ett problem när jag kopplade min hdmi-kabel från datorn till Tv'n, för då var det ett enormt input-lag, t.ex när jag rörde på musen så släpade det ganska mycket.
Så finns det något sätt man kan fixa till detta? Eller är det något man får leva med helt enkelt? Inte för att jag kommer byta tillbaka den pga detta, men lite smått störande är det!

Små fakta:
* Sänder ut 1080P 60Hz-signal till TV'n från datorns hdmi-uttag
* TV'n är en 100Hz 1080P
* HDMI-kabeln är en vanlig enkel deltaco på 10m som fungerade utmärkt på min tidigare TV med 1080P 50Hz

Tack på förhand för svar som vanligt!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Stäng av 100 Hz-funktionen kommer nog hjälpa väldigt mycket.
Alla typer av bildförbättringar ska du stänga av om du vill ha mindre input lag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ibland kan vissa hdmiingångar vara rekommenderade för pc/konsoll samt att det brukar finnas game-mode/pc-mode som stänger av alla långsamma grejer som dynamisk kontrast, frame interpolering osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Stäng av 100 Hz-funktionen kommer nog hjälpa väldigt mycket.
Alla typer av bildförbättringar ska du stänga av om du vill ha mindre input lag.

Jo det slog mig ganska snabbt, det är framförallt när man ska använda datorn på TV'n som input-lagget kommer, men under film-tittande och sådant så vore det ju väldigt trevligt med 100Hz! Och sen är bara frågan: Hur stänger jag av det?
Läste för övrigt lite snabbt på nätet att det går att trixa i vissa spel-inställningar så man får en fördröjning så att input-lagget jämnar ut sig?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ibland kan vissa hdmiingångar vara rekommenderade för pc/konsoll samt att det brukar finnas game-mode/pc-mode som stänger av alla långsamma grejer som dynamisk kontrast, frame interpolering osv...

Hmm... Kollade igenom Tv-inställningarna men jag kan inte hitta något sådant? Kanske är gömt eller nåt? Eller så kanske det är jag som är blind och okunnig

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jo det slog mig ganska snabbt, det är framförallt när man ska använda datorn på TV'n som input-lagget kommer, men under film-tittande och sådant så vore det ju väldigt trevligt med 100Hz! Och sen är bara frågan: Hur stänger jag av det?
Läste för övrigt lite snabbt på nätet att det går att trixa i vissa spel-inställningar så man får en fördröjning så att input-lagget jämnar ut sig?

Du får inte ut 100Hz till film i alla fall för HDMI klarar bara 60Hz.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm... Kollade igenom Tv-inställningarna men jag kan inte hitta något sådant? Kanske är gömt eller nåt? Eller så kanske det är jag som är blind och okunnig

Har du sett detta? http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Det ser lite mörkt ut...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av vompen:

Hmm... Kollade igenom Tv-inställningarna men jag kan inte hitta något sådant? Kanske är gömt eller nåt? Eller så kanske det är jag som är blind och okunnig

Tillverkare brukar kalla det för olika saker. Leta efter något med "motion" i namnet. Truemotion, motionflow osv.

Angående såkallade 100hz-funktioner så är det inget man ska använda till film, så länge man inte tycker att såpoperor är snyggt filmade ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du får inte ut 100Hz till film i alla fall för HDMI klarar bara 60Hz.

Hmm... Då får du förklara för mig hur man då kan se skillnad när det egentligen inte är någon skillnad xD haha

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var som fan... Tur att jag inte hade tänkt använda den primärt till spel då! Hoppas det inte är alltför dåligt med andra kopplingar då... T.ex se film från datorn.

Skrivet av warmonger:

Tillverkare brukar kalla det för olika saker. Leta efter något med "motion" i namnet. Truemotion, motionflow osv.

Angående såkallade 100hz-funktioner så är det inget man ska använda till film, så länge man inte tycker att såpoperor är snyggt filmade ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm okey, får kolla det
Ja det var någon annan som påstod det också att man inte "kan se 100Hz" typ, men hur kan man då se skillnaden i bilden, just att rörelser är mjukare osv? Det kanske är något annat som spelar in? Jag är noob på sånt här haha

EDIT: Hittade inställningen! MEMC hette det! Hade den på "Standard", så stängde av den och testade även "Strong" och det var lite skillnad på Strong och avstängt, men fortfarande lite släp

redigering av svar, hittade lösning
Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm... Då får du förklara för mig hur man då kan se skillnad när det egentligen inte är någon skillnad xD haha

Det var som fan... Tur att jag inte hade tänkt använda den primärt till spel då! Hoppas det inte är alltför dåligt med andra kopplingar då... T.ex se film från datorn.

Hmm okey, får kolla det
Ja det var någon annan som påstod det också att man inte "kan se 100Hz" typ, men hur kan man då se skillnaden i bilden, just att rörelser är mjukare osv? Det kanske är något annat som spelar in? Jag är noob på sånt här haha

EDIT: Hittade inställningen! MEMC hette det! Hade den på "Standard", så stängde av den och testade även "Strong" och det var lite skillnad på Strong och avstängt, men fortfarande lite släp

HDMI kabel klarar inte mer än 60Hz, TV:n har en process där den försöker "fixa" till bilden, vilket inte brukar funka så bra som du nu har märkt.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

HDMI kabel klarar inte mer än 60Hz, TV:n har en process där den försöker "fixa" till bilden, vilket inte brukar funka så bra som du nu har märkt.

Fast det ser ju bättre ut när jag t.ex kollar på film och så...? Och vad är det då om inte 100Hz som gör bilden så "flytande"?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

testat att byta bildläge till "spel" eller "game" dylikt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Fast det ser ju bättre ut när jag t.ex kollar på film och så...? Och vad är det då om inte 100Hz som gör bilden så "flytande"?

"Bättre" kan man ju diskutera men vad som händer är att din tv analyserar innehållet i bildrutorna i filmen och efter egen förmåga skapar mellanbilder mellan dessa rutor. Själv hatar jag det och anser att det får all långfilm/bättre tv-drama att se ut som lokal-tv-produktioner men det är ju tyckte och smak.

Hursom, det funkar inte med tv-spel/datorbild eftersom det skapar en fördröjning när bilderna analyseras och fyllas i. För videosignaler spelar det ju ingen roll, tvn kompenserar själv ljudet efter hur lång tid beräkningarna tar så att det alltid ligger i synk.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av vompen:

Fast det ser ju bättre ut när jag t.ex kollar på film och så...? Och vad är det då om inte 100Hz som gör bilden så "flytande"?

Tycker du verkligen att det ser bättre ut med 100Hz?
Du måste vara den enda personen jag någonsin hört talas om som tycker det efter att man visat även okunniga personer skillnaden
Det ska vara 24 bilder per sekund när man kollar på film. Inget annat

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Lite dålig koll på hur menyerna ser ut på en JVC TV men kanske finns någon liknande funktion på den som med min Philips där hemma. Där kunde jag välja vilken typ av enhet som är kopplad till de olika utgångarna så optimerar den inställningarna därefter. De enda eftersläpningar jag har beror på dålig räckvidd på den trådlösa musen jag använder när jag sitter i soffan.
Som Oneone nämner brukar det många gånger också finnas ett spelläge bland de förprogrammerade bildinställningarna. I mitt fall slår den funktionen mer eller mindre av alla energisparande funktioner och den inbyggda energieffektivitetsmätaren hoppar från grönt till rött

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Stäng av all "bildförbättring" i tvn. Sånt orsakar extra fördröjning i bildrenderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

"Bättre" kan man ju diskutera men vad som händer är att din tv analyserar innehållet i bildrutorna i filmen och efter egen förmåga skapar mellanbilder mellan dessa rutor. Själv hatar jag det och anser att det får all långfilm/bättre tv-drama att se ut som lokal-tv-produktioner men det är ju tyckte och smak.

Hursom, det funkar inte med tv-spel/datorbild eftersom det skapar en fördröjning när bilderna analyseras och fyllas i. För videosignaler spelar det ju ingen roll, tvn kompenserar själv ljudet efter hur lång tid beräkningarna tar så att det alltid ligger i synk.

Jaha okej, jag tror jag förstår då!

Skrivet av The Slayer:

Tycker du verkligen att det ser bättre ut med 100Hz?
Du måste vara den enda personen jag någonsin hört talas om som tycker det efter att man visat även okunniga personer skillnaden
Det ska vara 24 bilder per sekund när man kollar på film. Inget annat

Asså, jag vet inte vad jag ska säga. Jag stod och kollade på en vanlig Samsung 50Hz (tror jag) för 3k (den på El Gigantens mellandagsrea), och så stod den här JVCn precis bredvid, och det var stor skillnad i bildens flyt. JVCns bild kändes mer levande och mjukare än vad Samsungens bild gjorde. Men som sagt, jag vet inte om det har med 100Hz att göra eller inte, JVC'n såg bättre ut iaf!

Skrivet av Zicsoen:

Lite dålig koll på hur menyerna ser ut på en JVC TV men kanske finns någon liknande funktion på den som med min Philips där hemma. Där kunde jag välja vilken typ av enhet som är kopplad till de olika utgångarna så optimerar den inställningarna därefter. De enda eftersläpningar jag har beror på dålig räckvidd på den trådlösa musen jag använder när jag sitter i soffan.
Som Oneone nämner brukar det många gånger också finnas ett spelläge bland de förprogrammerade bildinställningarna. I mitt fall slår den funktionen mer eller mindre av alla energisparande funktioner och den inbyggda energieffektivitetsmätaren hoppar från grönt till rött

Hmm... Jag får kolla upp detta! Än så länge har jag bara hittat MEMC-inställningarna som ändrar på hur rörelser ska behandlas (tror jag) ifall de ska vara mjukare eller ej typ, och med den avstängd så sänktes input-lagget lite grand.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Stäng av all "bildförbättring" i tvn. Sånt orsakar extra fördröjning i bildrenderingen.

Exempel på bildförbättringar? Jag är som sagt grön i TV-området och det finns ju ett antal olika inställningar som påverkar TVns bild

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Prova stänga av allt du hittar och slå sedan på grejer efterhand alternativt läs i instruktionsboken vad de olika funktionerna gör.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också samma misstag att köpa den här TV'n. Märkte direkt att det var riktigt högt input lag.
Jag testade att koppla in datorn via VGA istället och det blev helt klart mycket bättre, nackdelen är dock att bilden inte alls blir lika skarp eftersom det är analogt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Prova stänga av allt du hittar och slå sedan på grejer efterhand alternativt läs i instruktionsboken vad de olika funktionerna gör.

Ska görat

Skrivet av Dixxen:

Jag gjorde också samma misstag att köpa den här TV'n. Märkte direkt att det var riktigt högt input lag.
Jag testade att koppla in datorn via VGA istället och det blev helt klart mycket bättre, nackdelen är dock att bilden inte alls blir lika skarp eftersom det är analogt.

Jo men precis, men jag tycker inte det var ett misstag att köpa den här TV'n, jag menar bara 1 punkt som är riktigt dålig egentligen och det är just input-lagget. Sen tycker JAG att resten är suveränt när man tänker på vad den kostade! Men som jag sagt några gånger innan här, jag är grön inom TV-området, så jag vet inte riktigt vad som är bra och dåligt egentligen

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Tycker du verkligen att det ser bättre ut med 100Hz?
Du måste vara den enda personen jag någonsin hört talas om som tycker det efter att man visat även okunniga personer skillnaden
Det ska vara 24 bilder per sekund när man kollar på film. Inget annat

Första filmen man ser med interpolering känns det lite skumt, men sen fattar man inte att man någonsin kunnat se på 24 Hz-skräpet. Hobbit-filmerna var ju också rena drömmen att se på i HFR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ang 100hz, är det bara jag som tycker att det mesta ser lite "uppspeedat" ut när man kollar på en 100hz tv? Både digitaltv, film och HDtv. Gillar de inte alls, har hellre en 50 eller 60hz:Are.
Till datorn ska de dock va 100+, men av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

HDMI kabel klarar inte mer än 60Hz, TV:n har en process där den försöker "fixa" till bilden, vilket inte brukar funka så bra som du nu har märkt.

100hz är inte "äkta" 100hz, det är en efterbehandling. TVn tar ändå emot i 50hz. HDMI-kabelns förmåga spelar således ingen roll. Den enda gången man kommer märka av HDMI-kabeln är när man spelar spel och FPSen går över 60, då detta är motsvarande kabelns 60hz. Då kommer TVns "äkta" 50hz avbegränsa ändå (vissa tvn har ju 100 "äkta" hz men i detta fall tvivlar jag starkt på att det handlar om det).

Skrivet av dagbro:

Första filmen man ser med interpolering känns det lite skumt, men sen fattar man inte att man någonsin kunnat se på 24 Hz-skräpet. Hobbit-filmerna var ju också rena drömmen att se på i HFR.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blandar du ihop lite olika saker. Hobbits HFR innebar inte högre"hz", utan högre FPS, frames per second. Samtliga filmer som går på TVn visas alltid i 24 FPS (30 i få fall), oavsett om TVn har på 100hz eller 50 (eller 200 eller 800 som finns på vissa) vilket leder till att samma bild ofta visas flera gånger, och i 100hz- och uppåtfallen så handlar det om att TVn gör en egen bedömning "ungefär hur nästa bild bör se ut". TVns 100hz är alltså en efterbehandling som sker "i TVn" medans HFR har gjorts vid själva inspelningen, vilket innebär att man faktiskt har spelat in med mer än 24 frames för varje sekund. Det är därför som Hobbits HFR känns så underbar, för det är en verklig, faktiskt höjning på FPSn från 24 som varit standard.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ang 100hz, är det bara jag som tycker att det mesta ser lite "uppspeedat" ut när man kollar på en 100hz tv? Både digitaltv, film och HDtv. Gillar de inte alls, har hellre en 50 eller 60hz:Are.
Till datorn ska de dock va 100+, men av andra anledningar.

Jag själv uppfattar bilden som mjukare och lite mer levande, men som jag sagt innan så kanske det inte ens har med 100Hz att göra utan kanske något annat Tyckte den här TV-bilden var mycket bättre än Samsungens iaf!

Skrivet av Mithras:

100hz är inte "äkta" 100hz, det är en efterbehandling. TVn tar ändå emot i 50hz. HDMI-kabelns förmåga spelar således ingen roll. Den enda gången man kommer märka av HDMI-kabeln är när man spelar spel och FPSen går över 60, då detta är motsvarande kabelns 60hz. Då kommer TVns "äkta" 50hz avbegränsa ändå (vissa tvn har ju 100 "äkta" hz men i detta fall tvivlar jag starkt på att det handlar om det).

Nu blandar du ihop lite olika saker. Hobbits HFR innebar inte högre"hz", utan högre FPS. Samtliga filmer som går på TVn visas alltid i 24 FPS (30 i få fall), oavsett om TVn har på 100hz eller 50 (eller 200 eller 800 som finns på vissa). TVns 100hz är en efterbehandling som sker "i TVn" medans HFR har gjorts vid själva inspelningen. Det är därför som Hobbits HFR känns så underbar, för det är en verklig, faktiskt höjning på FPSn från 24 som varit standard.

Du verkar vara lite expert på detta, hur kommer det sig att bilden på JVCn känns mer levande och lite mer "flytande" än vad Samsungens bild gjorde? Har det med 100Hz-funktionen att göra eller ej? För man såg ju skillnad på dem, och det enda som jag vet skiljde dem åt var just 100Hz i självaste tekniken...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Du verkar vara lite expert på detta, hur kommer det sig att bilden på JVCn känns mer levande och lite mer "flytande" än vad Samsungens bild gjorde? Har det med 100Hz-funktionen att göra eller ej? För man såg ju skillnad på dem, och det enda som jag vet skiljde dem åt var just 100Hz i självaste tekniken...

Haha långt ifrån expert, finns mycket mer kunniga människor på forumet, har du tur så kanske någon av dem kollar förbi i din tråd

Ja, det har med 100hz funktionen att göra. När man talar om TVns hz, så talar man om antal bilder per sekund, hur många bilder den visar per sekund. 100hz=100 bilder. 50hz = 50 bilder. Det talar för sig själv att om du har dubbelt så många bilder per sekund, så blir också upplevelsen "mjukare".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vissa TV-apparater har "spelläge"s funktion, såsom min Samsung, se om du hittar något sånt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Haha långt ifrån expert, finns mycket mer kunniga människor på forumet, har du tur så kanske någon av dem kollar förbi i din tråd

Ja, det har med 100hz funktionen att göra. När man talar om TVns hz, så talar man om antal bilder per sekund, hur många bilder den visar per sekund. 100hz=100 bilder. 50hz = 50 bilder. Det talar för sig själv att om du har dubbelt så många bilder per sekund, så blir också upplevelsen "mjukare".

Haha men du duger ju för ändamålet verkar det som iaf hehe

Ja okej, då stämmer min "teori" ändå haha, men det man får kompensera är alltså att vissa signaler in i tv kan bli fördröjda pga annat arbete som ska uträttas i TVn? T.ex de där extra 50Hz, och andra bildförbättringar?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu blandar du ihop lite olika saker. Hobbits HFR innebar inte högre"hz", utan högre FPS. Samtliga filmer som går på TVn visas alltid i 24 FPS (30 i få fall), oavsett om TVn har på 100hz eller 50 (eller 200 eller 800 som finns på vissa). TVns 100hz är en efterbehandling som sker "i TVn" medans HFR har gjorts vid själva inspelningen. Det är därför som Hobbits HFR känns så underbar, för det är en verklig, faktiskt höjning på FPSn från 24 som varit standard.

Du behöver inte förklara interpolering för mig. Slutresultatet blir samma, fler bilder per sekund - även om det såklart blir bättre om man filmat i 48+ från början.

Har egentligen inte sett hur det ser ut på någon TV-apparat, men 48 FPS och Hz med SVP på en kraftfull dator ser verkligen sjukt bra ut (tvivlar dock på att det blir lika bra med en klen tv-processor som ska interpolera till 120 FPS).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Haha men du duger ju för ändamålet verkar det som iaf hehe

Ja okej, då stämmer min "teori" ändå haha, men det man får kompensera är alltså att vissa signaler in i tv kan bli fördröjda pga annat arbete som ska uträttas i TVn? T.ex de där extra 50Hz, och andra bildförbättringar?

Ja exakt. Det är därför som de flesta hittills har rådit dig att försöka stänga av samtliga funktioner. Kolla i manualen, mycket möjligt att det finns info om hur man bör göra när man vill kolla via PC. Rent allmänt brukar det vara en bra idé att använda dig av "PC"-utgången på TVn, som finns till 90% säkerhet. Den utgången kan dock istället vara en DVI-utgång, bara att införskaffa en sådan kabel isf.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |