Vilket moderkort + CPU är bäst för hemmaserver (ESXI) är fortfranade Intel DQ77KB på top?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort + CPU är bäst för hemmaserver (ESXI) är fortfranade Intel DQ77KB på top?

Bakgrund: Kommer köra min server som linux (router, nas, ftp samt owncloud) och någon Windowsversion för expriment batchning av bilder/ video främst enklare jobb.

Fractal Design Node 304 är bäst i storlek och utrymme.

Nu återstår vilket moderkort + cpu jag ska välja. Många rekomenderar Intel DQ77KB men det är rätt gamla inlägg och recessioner.

Är Intel DQ77KB fortfarande det som gäller?

Permalänk
Medlem

Allt de här beror ju faktiskt lite på vad du tänkt dig både kring pris men såväl komponenter.
Dvs om du vill köra ECC minne om du tänkt dig en Xeon cpu framför en I5/I7, och att gå med ett lite mer server inriktat moderkort än konsument inriktat.
Även om många konsument inriktade idag håller väldigt bra för server bruk också i allmänhet med lite vrm kylning osv.

Vad hade du tänkt dig i diskväg ska du köra en mjukvaruraid från moderkortet eller ska du ha dedikerat raidkort?

Och när du vill ha så många funktioner på din server får jag bara ställa en fråga hur kommer det sig att du inte väljer att köra någon virtualisering mjukvara i grunden som t.ex. esxi?
Där kan du ju fördela de lite mer maskiner osv och är ju enkelt komma åt konfigurera maskiner osv genom de.

Edit:
Kom också tänka på nu att moderkortet är m-itx och chassit bara stöjder m-itx finns nog inte många moderkort på marknaden i m-itx som har dual nic och ska du köra köra de som router är ju det ett måste kör du då sedan ett raidkort i den enda lediga expansions platsen så skiter de ju sig lite med extern nätverskort för fler portar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Skulle tro att Q77 eller Q87 kort är lämpligast då de chipseten har naive stöd/support för vt-d som du vill ha när du kör hypervisor. Dock har även kort baserade på C206, C222 mfl detta också och de har ofta dubbla NIC och inbyggd KVM.

Kika på detta Intel Haswell (s1150) , kort som dessutom är litet, har dubbla Intel NIC samt iKVM.
https://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/P9DI/#ov...

baserat på C222 chipset!

Detta kort stöder givetvis ECC minne. Med rätt processor (stöd för VT-d samt ECC) så blir det en bra bas för ett m-ITX server bygge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Allt de här beror ju faktiskt lite på vad du tänkt dig både kring pris men såväl komponenter.
Dvs om du vill köra ECC minne om du tänkt dig en Xeon cpu framför en I5/I7, och att gå med ett lite mer server inriktat moderkort än konsument inriktat.
Även om många konsument inriktade idag håller väldigt bra för server bruk också i allmänhet med lite vrm kylning osv.

Vad hade du tänkt dig i diskväg ska du köra en mjukvaruraid från moderkortet eller ska du ha dedikerat raidkort?

Och när du vill ha så många funktioner på din server får jag bara ställa en fråga hur kommer det sig att du inte väljer att köra någon virtualisering mjukvara i grunden som t.ex. esxi?
Där kan du ju fördela de lite mer maskiner osv och är ju enkelt komma åt konfigurera maskiner osv genom de.

Edit:
Kom också tänka på nu att moderkortet är m-itx och chassit bara stöjder m-itx finns nog inte många moderkort på marknaden i m-itx som har dual nic och ska du köra köra de som router är ju det ett måste kör du då sedan ett raidkort i den enda lediga expansions platsen så skiter de ju sig lite med extern nätverskort för fler portar.

Jag hade tänkt köra esxi (skrev det i rubriken) så vill att allt ska stödja detta.
Jag tror att jag är inne på konsumentsaker i den övre nivån, men det är klart om det finns prosaker i rätt pris så är jag öppen för förslag. Vill ha servern rätt så liten därav m-itx och node chassit, men finns det andra saker som är bättre?. Kommer köra mjukvaruraid.

Skrivet av Dantedali:

Skulle tro att Q77 eller Q87 kort är lämpligast då de chipseten har naive stöd/support för vt-d som du vill ha när du kör hypervisor. Dock har även kort baserade på C206, C222 mfl detta också och de har ofta dubbla NIC och inbyggd KVM.

Kika på detta Intel Haswell (s1150) , kort som dessutom är litet, har dubbla Intel NIC samt iKVM.
https://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/P9DI/#ov...

baserat på C222 chipset!

Är Asus P9DI, det bästa för pengarna idag och så fall vilken cpu är bäst att välja? Verkar i alla fall som om det är socket 1150 som gäller.
Finns också ett Asus Q87T, vet inte om detta är bättre ligger ungefär samma i pris.

Permalänk

Det finns vissa klara fördelar med P9DI över Q87T även om inget av korten är olämpligt till en bättre hemma server med ESXi i botten.

- Det förstnämnda har dubbla Intel NICs med stöd fullt för ESXi. Q87 har en Intel NIC som jag inte känner till men den har nog stöd för ESXi medan den har en secondary NIC (Realtec 8111) som i ESXi5.5 inte stöds direkt utan behöver behöver lite trix.
- P9DI stöder ECC minne om du skaffar CPU med stöd för detta (Xeon eller vissa i3)
- P9DI har inbyggt iKVM krets för att administrera server remote. power on/off mm....
- P9DI har inbyggt diskret grafik-krets ifall du skulle stoppa i en CPU som saknar grafik såsom de flesta XEON.

När det gäller CPU så är väl det bästa ifall du söker din CPU inom Xeon familjen då de alla (tror jag) stöder VT-d och ECC. men jag har för mig att det finns vissa i3:or som stöder ECC minne. Dock inte i7:or och i5:or. VT-d däremot stöds av exempelvis i7-4770 och 4771 och säkert i5:orna. Dock inte "K"-versionerna, dessa upplåsta CPU:er är således inte ändamålsenliga för ESXi och andra hypervisors.

Jag hade rekommenderat dig att köpa en CPU med HT då det kommer att ge dig mer CPU resurser i ESXi.

EDIT: URL till fakta om ESXi 5.5 med Realtec 8111; http://vmwaredirectory.com/category/esx-i/esx-i/here-s-how-to...

Permalänk
Medlem

Intel Avoton kanske kan vara av intresse? Dock inget VT-d så det beror på om du behöver det.
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1239191-kommande-...
http://forums.servethehome.com/processors-motherboards/2444-i...

SuperMicros moderkort har t.ex. 4st NIC, ASRocks kort har 12 SATA-kontakter och är passivt kylt!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Mycket bra info!

Verkar som P9D-I är vettigast och inte så dyr heller.

Har lagt ihop en server med http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2058983&view=l

Har inte kollat Intel Avoton men den kanske är bättre?

Permalänk

Jag känner inte till Atom C2750 men det finns (snart iaf) kort på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2383862

Det kortet verkar ju trevligt men det är samma pengar som en Xeon haswell rigg. Tror nog då att Xeon kombon som du byggt ihop är klart kraftfullare.

Men Atom kortet har lägre TDP och riktigt många SATA portar och plats för fyra DIMM. Vidare har det två intel NIC och separat management port för remote mgmt.

Permalänk
Medlem

Ååååh - nu när priset kommer ner lite börjar det ju bli intressant på riktigt...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Jag känner inte till Atom C2750 men det finns (snart iaf) kort på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2383862

Det kortet verkar ju trevligt men det är samma pengar som en Xeon haswell rigg. Tror nog då att Xeon kombon som du byggt ihop är klart kraftfullare.

Men Atom kortet har lägre TDP och riktigt många SATA portar och plats för fyra DIMM. Vidare har det två intel NIC och separat management port för remote mgmt.

Asus P9D-I har en pci expressport vilket man lätt borde kunna utöka sataportarna. DIMM-platserna är svårare. Lägre TDP, det är sant men fråga är hur stor skillnad än om man väljer en E3-1265Lv3 cpu

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Asus P9D-I har en pci expressport vilket man lätt borde kunna utöka sataportarna. DIMM-platserna är svårare. Lägre TDP, det är sant men fråga är hur stor skillnad än om man väljer en E3-1265Lv3 cpu

Hade jag byggt en NAS eller filserver så är Atom-kortet intressant, men till en ESXi maskin så hade jag inte tagit det. Då hade jag tveklöst tagit P9D-I kortet och en Xeon CPU. Om det är värt att ta en "L" vet jag inte, jag är inte säker på hur mycket mindre energi den drar i praktiken. Jag har själv en Xeon L5520 som är en lågvålts CPU ifrån ett par generationer tidigare. På den tiden var det stor skillnad mellan denna och andra s1366 CPUer med mer kraft. Men nu har generellt alla processorer fått mycket högre verkningsgrad än de gamla socker 1366 processorerna.

Jag är riktigt avis ifall du bygger en hemma-server med P9D-I och Xeon. du måste rapportera hur det går sedan. Även riktigt intressant med ett passivt nätagg. Hur har du tänkt att kyla CPU? En stor passiv kylare och förlita dig på fläkten i chassit? Så är min Xeon L5520 kyld och det funkar kanon, trots att det är en 1366 som generellt är väldigt varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Mycket bra info!

Verkar som P9D-I är vettigast och inte så dyr heller.

Har lagt ihop en server med http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2058983&view=l

Har inte kollat Intel Avoton men den kanske är bättre?

Spännande bygge! Tror du att du klarar dig med bara 16 GB RAM? Det finns ju flera µATX-brädor med 4 minnesslottar och annat gött och som ryms i små lådor. Intressant att höra hur du tänker, eftersom jag funderar på exakt detta själv :p. Avoton verkar ju ball, men för ESXi är ju allt annat än stöd för VT-d uteslutet :(.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Hade jag byggt en NAS eller filserver så är Atom-kortet intressant, men till en ESXi maskin så hade jag inte tagit det. Då hade jag tveklöst tagit P9D-I kortet och en Xeon CPU. Om det är värt att ta en "L" vet jag inte, jag är inte säker på hur mycket mindre energi den drar i praktiken. Jag har själv en Xeon L5520 som är en lågvålts CPU ifrån ett par generationer tidigare. På den tiden var det stor skillnad mellan denna och andra s1366 CPUer med mer kraft. Men nu har generellt alla processorer fått mycket högre verkningsgrad än de gamla socker 1366 processorerna.

Jag är riktigt avis ifall du bygger en hemma-server med P9D-I och Xeon. du måste rapportera hur det går sedan. Även riktigt intressant med ett passivt nätagg. Hur har du tänkt att kyla CPU? En stor passiv kylare och förlita dig på fläkten i chassit? Så är min Xeon L5520 kyld och det funkar kanon, trots att det är en 1366 som generellt är väldigt varma.

Ska försöka undersöka det där vidare med "L" och inte på XEON cpu. Vet inte om jag ska ha en passiv CPU-kylare eller om jag kör vattenkylning typ Corsair Hydro. Tänkte ha servern förvarade i en IKEA bestå, ungefär som denna http://www.ikea.com/se/sv/images/products/besta-forvaringskom...

Bredd: 240 cm
Max. djup: 40 cm
Höjd: 48 cm

Vet inte om det går att förvara den så i ett stängt utrymme. Men vill helst ha den i detta skåp. Helst om man kunde göra hela systemet passivt.

Skrivet av superapan:

Spännande bygge! Tror du att du klarar dig med bara 16 GB RAM? Det finns ju flera µATX-brädor med 4 minnesslottar och annat gött och som ryms i små lådor. Intressant att höra hur du tänker, eftersom jag funderar på exakt detta själv :p. Avoton verkar ju ball, men för ESXi är ju allt annat än stöd för VT-d uteslutet :(.

16GB ram är väl i minsta laget kanske, vet inte hur mycket brandvägg och NAS drar i minne. Men å andra sidan är inte ECC-minne så billigt så det kanske är 16 som får duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Spännande bygge! Tror du att du klarar dig med bara 16 GB RAM? Det finns ju flera µATX-brädor med 4 minnesslottar och annat gött och som ryms i små lådor. Intressant att höra hur du tänker, eftersom jag funderar på exakt detta själv :p. Avoton verkar ju ball, men för ESXi är ju allt annat än stöd för VT-d uteslutet :(.

Varför skulle VT-d vara mandatory? Det är ju i princip bara om du har TV-tuners eller diskcontrollers (läs: för ZFS eller liknande) och som du behöver köra passthrough på som det är ett måste.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu står jag och tvekar hittade detta kort, 6sata mot asuskortet. Någon som har erfarenheter?
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=E3C226D2I

EDIT: Såg att den bara har VGA? WTF. känns inte helt optimalt.

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar alltid Dell,HP,IBM när det gäller virtualisering så man slipper problem med kompatibilitet

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Nu står jag och tvekar hittade detta kort, 6sata mot asuskortet. Någon som har erfarenheter?
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=E3C226D2I

EDIT: Såg att den bara har VGA? WTF. känns inte helt optimalt.

Vad spelar det för roll? Du kommer inte
ansluta den till skärm ändå väl?
Observera att båda dessa kort (asus P9D-I och Asrock) har managementport med iKVM. Det är ungefär som ILO på HP. Du ser alltså skärmbilden via din browser på vilken dator som helst via nätverket.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nu står jag och tvekar hittade detta kort, 6sata mot asuskortet. Någon som har erfarenheter?
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=E3C226D2I

EDIT: Såg att den bara har VGA? WTF. känns inte helt optimalt.

Jag kikade lite på detta kort och Googlade och det verkar som att man manuellt måste lägga till drivisar för NIC:arna på t ex installationsmediet

Källa.

Skrivet av Danne:

Jag förespråkar alltid Dell,HP,IBM när det gäller virtualisering så man slipper problem med kompatibilitet

Nu är det ju inte så att allt magiskt löser sig bara för att det står något av dessa namn på burken... Däremot är ju mycket av deras serverhårdvara certifierad osv.

Här kan man hitta en del info.

Här hittar man mycket icke-officiell info med t ex "whiteboxes" mm.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Nej det stämmer men det är en av bitarna som underlättar just pga det du själv sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag förespråkar alltid Dell,HP,IBM när det gäller virtualisering så man slipper problem med kompatibilitet

Har du tips på en server av dessa märken med likande prestanda och pris så gärna för mig.

Skrivet av Dantedali:

Vad spelar det för roll? Du kommer inte
ansluta den till skärm ändå väl?
Observera att båda dessa kort (asus P9D-I och Asrock) har managementport med iKVM. Det är ungefär som ILO på HP. Du ser alltså skärmbilden via din browser på vilken dator som helst via nätverket.....

Visste inte att det fungerade så. Nej kommer inte ha skärm men trodde jag behövde för install.

[QUOTE="Micke O;14230549"]Jag kikade lite på detta kort och Googlade och det verkar som att man manuellt måste lägga till drivisar för NIC:arna på t ex installationsmediet

Källa.

Då går det nog tyvär bort.

Tack låtar nog fortfarande åt min lista, står och tvekar på crosair hydro eller stort passivt kylsfläns.

Permalänk
Medlem

Liknande prestanda som vad? Framgår inte så direkt tydligt vad du har valt för delar
Samt Rack eller Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Liknande prestanda som vad? Framgår inte så direkt tydligt vad du har valt för delar
Samt Rack eller Tower.

Här är sakerna jag plockat ihop tidigare, så finns det någon dell,hp ibm med likande specifikationer, ljudnivå, strömförbrukning och pris.

*fractal Design Node 304
*Asus P9D-I
*Seasonic X-400 Fanless 400W
*Cooler Master TPC800 vet inte om denna går in i lådan och klarar sig utan fläkt (alt vattekylning typ Hydro)
* Intel Xeon E3-1265Lv3 2,5GHz alt Intel Xeon E3-1230v3 3,3GHz
* Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 Intel 2x8GB (KVR13E9K2/16I) tror detta ska fungera med moderkortet.

Vad tror ni serverfolk?

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt då du blandar ihop olika segment.
Men som "serverfolk" så är ett exempel:

http://www.dustin.se/product/5010763642/hp-proliant-ml310e-ge...

Permalänk
Medlem

Har du någon aning om vad förbrukningen kommer landa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag tror det blir svårt då du blandar ihop olika segment.
Men som "serverfolk" så är ett exempel:

http://www.dustin.se/product/5010763642/hp-proliant-ml310e-ge...

Okej men några tusen dyrare samt tower jag vill ha liggande.

Vart att köoa?

Tänkte beställa på måndag känner mig inte säker på någinting.

Permalänk
Medlem

Ja en server är alltid lite dyrare men det har sina anledningar.

Permalänk
Medlem

En HP Proliant Microserver Gen 8 kanske kan vara ett alternativ? Här är en hel tråd om den: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212554-nya-hp-mi...
Dock så blir det till att byta propp från en Pentium G1610T/G2020T till en Xeon.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Nu har jag beslutat mig att köpa delar och bygga själv kommer beställa i morgon.
Står fortfarande och tvekar på cpukylare, hag googlat ihjäl mig men hittar ingen vettig information
*Cooler Master TPC800 VS vattekylning typ Hydro
Alternativet kör jag på bokexkylaren och till jag hittat vettig information och testat.

Tvekar också lite på CPU men lutar mest åt den energisnåla L varianten
* Intel Xeon E3-1265Lv3 2,5GHz alt Intel Xeon E3-1230v3 3,3GHz

Tack för alla råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Tack för alla tips!
Nu har jag beslutat mig att köpa delar och bygga själv kommer beställa i morgon.
Står fortfarande och tvekar på cpukylare, hag googlat ihjäl mig men hittar ingen vettig information
*Cooler Master TPC800 VS vattekylning typ Hydro
Alternativet kör jag på bokexkylaren och till jag hittat vettig information och testat.

Tvekar också lite på CPU men lutar mest åt den energisnåla L varianten
* Intel Xeon E3-1265Lv3 2,5GHz alt Intel Xeon E3-1230v3 3,3GHz

Tack för alla råd

Tänk på att Xeon E3-XXX5 innehåller grafikdel redan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF