Kindle fire HDX 8.9 i Sverige?

Permalänk
Medlem

Kindle fire HDX 8.9 i Sverige?

Hej

Jag funderar på att köpa en Kindle Fire HDX 8.9 från amazon.co.uk. Frågan är om det är värt att ha en Kindle i Sverige? Vet någon vilka tjänster som är tillgängliga i Sverige? Går det att ladda ner apk filer som inte finns på amazon store och installera? Någon kanske till och med har en Kindle i Sverige som kan berätta om upplevelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Hej

Jag funderar på att köpa en Kindle Fire HDX 8.9 från amazon.co.uk. Frågan är om det är värt att ha en Kindle i Sverige? Vet någon vilka tjänster som är tillgängliga i Sverige? Går det att ladda ner apk filer som inte finns på amazon store och installera? Någon kanske till och med har en Kindle i Sverige som kan berätta om upplevelsen?

Jag har också tänkt i samma banor. Vad jag har kunnat läsa mig till ska de gå att installera appar utanför amazon store så länge du tillåter "okända källor" under inställningar. De här är en app butik som nämns på flera hemsidor, 1mobile. Vilka tjänster som funkar och inte funkar beskrivs här.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Kindle HDX 8.9 i Sverige

Jag använder sedan ca en vecka tillbaka en HDX 8.9 i Sverige (köpt från Amazone int) och den fungerar alldeles utmärkt. Den stora begränsningen är dels systemet som innebär ett Android system anpassats av Amazone, bl a kan man inte köpa appar via Play Store utan får hålla tillgodo med Amzones Appstore, som i och för sig är ok. Men, man kan sidelode appar och den vägen installera appar från Play Store, dock går inte alla appar att installera.

Bootloadern är låst, men systemet går att roota och inom kort (ca en vecka) kommer en lösning med APK:en BootStrap som laddas ner viia XDA Forum (se länken nedan) med recovery TWRP. TWRP ger bl a möjligheten att installera custom system på en HDX 8.9, göra system Back Up.

För mer info följ länken,

http://forum.xda-developers.com/kindle-fire-hdx

Lasse T

Permalänk
Medlem

Produktinfo på Svenska

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa en, från Frankrike.

Hittar inte så mycket information om hur det är att använda den i Sverige vilket jag hoppas någon kan svara på.

Går det att ladda ner appar från Amazon Store, utan att registrera kreditkort?

Finns det tex Viaplay? Spotify?

Tänkte främst ha den som slösurf och titta på film med.