Permalänk
Medlem

Saab 9-5 sportcombi

Hallå där, jag vet inte riktigt vart man kan få tag på sån här information så jag hoppas att vi har några kunniga bilägare här på Sweclockers!

Jag kör omkring i en Saab 9-5 Sportcombi 2.3 ARC från 2002. Denna bilen har ett känt problem med veshusventilationen, speciellt den årsgången jag kör. Vad jag undrar nu är om det finns något sätt att upptäcka att detta håller på att ske.

Jag har fått ett par felkoder på den ibland, jag har inte pappren här men det är två PXXX något, (Feltändning på cylinder 3 och 4), men den slocknar oftast efter att man låter bilen stå över natten. Det sker ofta också efter att man har kört bilen väldigt hårt.

Men i alla fall, tillbaka till vehuset, finns det något sätt att upptäcka att det är på väg att ge upp och samla olja? Förutom att oljelampan tänds och att den drar mycket olja, för när den gör det är det redan "försent". Förutom felkoderna är det inga fel på den, bilen har gått 8500 mil och jag har absolut inga missljud.

Snabb sammanfattning: Finns det något sätt att upptäcka "vevhusventilations problem" på en saab 9-5 sportcombi från 2002 innan att det händer, det kan ju i slutändan leda till motorhaveri och jag hittar inte så mycket information om detta på nätet. Bilen går för övrigt mycket bra!

Som vanligt så uppskattas all hjälp!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bästa tipset jag kan ge är att kolla på Saab Turbo Club Sweden http://forum.saabturboclub.com/forum.php
Där får du experthjälp.

Finns säkert Saabexperter här med.

Hoppas du får reda på allt du behöver ha reda på.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Täta oljebyten är att föredra, gärna var 500e/1000e mil, så brukar man slippa problem. Du kan även uppgradera till Senate versionen av vevhusvetilation.
Sen kom du kör mycket korta körningar så du inte hinner få upp tempen så bidrar det till mer problem med vevhusvetilation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det verkar som du redan har det problemet, med tanke pa att den redan dricker olja.
Jag ar inte jatte bra pa Saab, men ett byte av vevhusventalitionen och olja kan vara att rekommendera till att borja med.

Citat:

Saab 9-5 från 1998-2003 har hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm och utan att man anpassat oljebytena till körförhållandena. Det beskrivs i serviceboken vad som anses vara svårare körförhållanden.

Problemet kallas oil sludge. Oljekanalerna täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassats för låg friktion, läs bränsleförbrukning, som medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag.

För att förebygga motorproblem kan det vara lämpligt att byta olja oftare än det längsta intervall som serviceboken föreskriver och/eller använda en bra motorolja anpassad för prestandamotorer

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5 under motorproblem.

Skrivet av zalsson:

Täta oljebyten är att föredra, gärna var 500e/1000e mil, så brukar man slippa problem. Du kan även uppgradera till Senate versionen av vevhusvetilation.
Sen kom du kör mycket korta körningar så du inte hinner få upp tempen så bidrar det till mer problem med vevhusvetilation.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle saga att 500-1000 mil verkar lite ofta, men tji fick jag nar jag laste haha.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Bästa tipset jag kan ge är att kolla på Saab Turbo Club Sweden http://forum.saabturboclub.com/forum.php
Där får du experthjälp.

Finns säkert Saabexperter här med.

Hoppas du får reda på allt du behöver ha reda på.

Tack så mycket, tänk att det fortfarande finns bra Saab forum här omkring.

Skrivet av zalsson:

Täta oljebyten är att föredra, gärna var 500e/1000e mil, så brukar man slippa problem. Du kan även uppgradera till Senate versionen av vevhusvetilation.
Sen kom du kör mycket korta körningar så du inte hinner få upp tempen så bidrar det till mer problem med vevhusvetilation.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag försöker hålla koll på oljebyten, men som "fattig" student är inte olja det roligaste att köpa, jag försöker att inte köra den för korta sträckor, och om jag gör det försöker jag i alla fall att det väldigt lugnt med motorn, inte dra på för hårt och så.

Skrivet av Carlj:

Det verkar som du redan har det problemet, med tanke pa att den redan dricker olja.
Jag ar inte jatte bra pa Saab, men ett byte av vevhusventalitionen och olja kan vara att rekommendera till att borja med.

Bilen dricker faktiskt inte olja, jag känner inte alls att den drar. Vad jag menade med min text är att finns det något sätt att upptäcka att mitt vevhus är knas redan innan det är knas, te.x som missljud eller att bilen inte går som den ska. Jag menar, när jag "får" en oilsludge känns det som att det är lite sent, om du förstår vad jag menar.

Tack för all hjälp! Ska kika vidare inne på Saabforumet också, kan tänka mig att det finns en hel del experter där.

Vet ni om man behöver lyfta upp motorn för att kunna byta hela vevhuset eller kan man gör det med motorn på plats?

Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

Skulle saga att 500-1000 mil verkar lite ofta, men tji fick jag nar jag laste haha.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Nu är jag inte 100% säker på att det funkar likadant på alla bilar, men det borde väl inte var någon större skillnad när det gäller vevhusventen.
På min förra bil (Volvo 850) så kunde man se om vevhusventilationen var tilltäppt genom att låta bilen stå på tomgång och dra upp oljestickan, om det kommer upp "rökpuffar" ur röret för oljestickan så är ventilationen tilltäppt.

Men som sagt så vet jag inte om detta gäller för din bil.
Hör med folket på något Saab forum som tipsades om ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Bilen dricker faktiskt inte olja, jag känner inte alls att den drar. Vad jag menade med min text är att finns det något sätt att upptäcka att mitt vevhus är knas redan innan det är knas, te.x som missljud eller att bilen inte går som den ska. Jag menar, när jag "får" en oilsludge känns det som att det är lite sent, om du förstår vad jag menar.

Tack för all hjälp! Ska kika vidare inne på Saabforumet också, kan tänka mig att det finns en hel del experter där.

Vet ni om man behöver lyfta upp motorn för att kunna byta hela vevhuset eller kan man gör det med motorn på plats?.

Jag laste visst lite for snabbt! Uppfattade det som att den redan tar olja! Da har jag inget battre svar an att halla koll pa oljan. Nar oljelampan tants sa ar det redan forsent.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MuLLvaD3n:

har fått ett par felkoder på den ibland, jag har inte pappren här men det är två PXXX något, (Feltändning på cylinder 3 och 4), men den slocknar oftast efter att man låter bilen stå över natten. Det sker ofta också efter att man har kört bilen väldigt hårt.

Jag har en 9-3:a med vad jag förstår samma motor som du och får ibland felkod P1312 och P1334 (troligtvis en av de du har) och vad jag har förstått har det med tändkassetten att göra och inte med oil sludge, googlar du på det så är det oftast tändkassett som folk föreslår att byta iallafall.

Jag har inte gett mig på att köpa en ny tändkassett eftersom den kostar en del och bilen ju faktiskt funkar
Original ca 3000kr: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/elektriskt/tandni...
Kopia ca 2000kr: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/elektriskt/tandni...

För att förhindra problem med vevhusventilationen kan du uppgradera den själv, det ska inte vara speciellt svårt: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag har en 9-3:a med vad jag förstår samma motor som du och får ibland felkod P1312 och P1334 (troligtvis en av de du har) och vad jag har förstått har det med tändkassetten att göra och inte med oil sludge, googlar du på det så är det oftast tändkassett som folk föreslår att byta iallafall.

Jag har inte gett mig på att köpa en ny tändkassett eftersom den kostar en del och bilen ju faktiskt funkar
Original ca 3000kr: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/elektriskt/tandni...
Kopia ca 2000kr: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/elektriskt/tandni...

För att förhindra problem med vevhusventilationen kan du uppgradera den själv, det ska inte vara speciellt svårt: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/...

Haha lite lustigt, jag bytte precis tändkasett, kom hem och uppdaterade sweclockers så hade du skrivit det här! Vevhus får bli ett projekt till sommaren antar jag, inget jag orkar ta tag i just nu. Bilen går trots allt riktigt bra och inget tyder på att det faktiskt ska vara problem med det, än.

Men tack för hjälpen, det uppskattas!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Testpilot

Köpte du en original eller chansade du på en kopia? borde väl ta och köpa en jag med men det har som sagt inte blivit av.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Köpte du en original eller chansade du på en kopia? borde väl ta och köpa en jag med men det har som sagt inte blivit av.

Köpte en riktigt av mekanum, kände att jag antagligen får ut ganska många mil/kr över en begagnad/kopia så jag valde att lägga ut det lilla extra. Förövrigt så har jag inte fått några koder i bilen sen den åkte i, går väldigt mycket rappare och det gick problemfritt, nästa steg blir antagligen att byta luftfilter.

Mycket nöjd med bilen överlag, det jag får ut i körglädje tycker jag går över att behöva byta tändkasset/vevhus, extremt skön bil att köra långt med.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Köpte en riktigt av mekanum, kände att jag antagligen får ut ganska många mil/kr över en begagnad/kopia så jag valde att lägga ut det lilla extra. Förövrigt så har jag inte fått några koder i bilen sen den åkte i, går väldigt mycket rappare och det gick problemfritt, nästa steg blir antagligen att byta luftfilter.

Mycket nöjd med bilen överlag, det jag får ut i körglädje tycker jag går över att behöva byta tändkasset/vevhus, extremt skön bil att köra långt med.

Ett hett tips till dig är att du byter din ventilation innan det kläggar igen, har en polare vars turbo rasa pga vevhusventen var egensatt (och vad vi tror oljereturen från turbon också bidrog) Och med det höga oljetrycket i motorn som den fick utstå när en äldre gubbe ägde den innan han köpte den billigt (med turboras) har nu börjar käka olja, dryga 1L/250 mil. Och bilen var regelbundet servad på verkstad.
Bilen åvan är en 9-3 turbo (~200hk'an) 2001 om jag inte minns fel. Inte värst bra på saabs motorbetäckningar. ~13500 mil

En annan polare som köpte en saab 9-3 Aero 2002 av en äldre man, har bytt sin VHV precis efter inköp, den var inte helt egensatt dock var den rätt mycket koxx och inte långt ifrån egensatt. Denna tros ha blivit rengjord en gång tidigare. ~21000 mil

Original VHV är mycket underdimensionerade och ärligt talat måste vara felkonstruerade, byt innan din bil börjar dricka det svarta guldet!
Och byt olja var 1000 Mil med filter så kommer din bil med all säkerhet att överleva många mil till! Du kan aldrig byta olja för ofta!

Permalänk
Medlem

Vad kan det vara för fel om den börjar dra olja då? Har en 9-5 01a som drar rätt mycket olja nu. Den har nyaste vevhusventilationen sen ett par år tillbaka iaf, kanske mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

9-5 drar rätt mycket olja. Motverka 'oilsludgen' med täta oljebyten och se till att ha senaste vevhusventilationen installerad.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Skrivet av saigon:

Vad kan det vara för fel om den börjar dra olja då? Har en 9-5 01a som drar rätt mycket olja nu. Den har nyaste vevhusventilationen sen ett par år tillbaka iaf, kanske mer.

Milantal? Kör mycket korta sträckor? Hur ofta byter du olja och filter?

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 95 -00 som vinterbil och har efter ett turboras bytt till senaste VHV men angående tändkassetten så är det lika bra att ha en ligga i reserv i skuffen då min orginal har givit upp 3 ggr på de senaste 5 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Ett hett tips till dig är att du byter din ventilation innan det kläggar igen, har en polare vars turbo rasa pga vevhusventen var egensatt (och vad vi tror oljereturen från turbon också bidrog) Och med det höga oljetrycket i motorn som den fick utstå när en äldre gubbe ägde den innan han köpte den billigt (med turboras) har nu börjar käka olja, dryga 1L/250 mil. Och bilen var regelbundet servad på verkstad.
Bilen åvan är en 9-3 turbo (~200hk'an) 2001 om jag inte minns fel. Inte värst bra på saabs motorbetäckningar. ~13500 mil

En annan polare som köpte en saab 9-3 Aero 2002 av en äldre man, har bytt sin VHV precis efter inköp, den var inte helt egensatt dock var den rätt mycket koxx och inte långt ifrån egensatt. Denna tros ha blivit rengjord en gång tidigare. ~21000 mil

Original VHV är mycket underdimensionerade och ärligt talat måste vara felkonstruerade, byt innan din bil börjar dricka det svarta guldet!
Och byt olja var 1000 Mil med filter så kommer din bil med all säkerhet att överleva många mil till! Du kan aldrig byta olja för ofta!

Yes, antar att jag måste det. Är ju bara så att det är ännu ett projekt som måste klämmas in någonstans, om man inte blir klar i en veva så måste ju bilen stå och det blir lätt utdraget, sen måste jag stå ute och göra det så väntar nog faktiskt till sommarlovet. (Notera att jag är en fattig student som är ännu fattigare efter tändkasset, skulle kunna åka bort till en OKQ8 gör det själv men har helt ärligt inte haft orken eller ekonomin, har inte hunnit jobba under alla studier nu sista slutspurten i 3'an på gymnasiet.)

Skrivet av anon34061:

Jag har en 95 -00 som vinterbil och har efter ett turboras bytt till senaste VHV men angående tändkassetten så är det lika bra att ha en ligga i reserv i skuffen då min orginal har givit upp 3 ggr på de senaste 5 åren

Känns som att man måste ha lite tur i både bil tändkassett och vevhus när det häller saab's 9-3/9-5 i de årsgångarna. Men som jag skrev tidigare i tråden, jag tycker det är en enormt trevlig bil som är extremt trevlig att köra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hallå där, jag vet inte riktigt vart man kan få tag på sån här information så jag hoppas att vi har några kunniga bilägare här på Sweclockers!

Jag kör omkring i en Saab 9-5 Sportcombi 2.3 ARC från 2002. Denna bilen har ett känt problem med veshusventilationen, speciellt den årsgången jag kör. Vad jag undrar nu är om det finns något sätt att upptäcka att detta håller på att ske.

Jag har fått ett par felkoder på den ibland, jag har inte pappren här men det är två PXXX något, (Feltändning på cylinder 3 och 4), men den slocknar oftast efter att man låter bilen stå över natten. Det sker ofta också efter att man har kört bilen väldigt hårt.

Men i alla fall, tillbaka till vehuset, finns det något sätt att upptäcka att det är på väg att ge upp och samla olja? Förutom att oljelampan tänds och att den drar mycket olja, för när den gör det är det redan "försent". Förutom felkoderna är det inga fel på den, bilen har gått 8500 mil och jag har absolut inga missljud.

Snabb sammanfattning: Finns det något sätt att upptäcka "vevhusventilations problem" på en saab 9-5 sportcombi från 2002 innan att det händer, det kan ju i slutändan leda till motorhaveri och jag hittar inte så mycket information om detta på nätet. Bilen går för övrigt mycket bra!

Som vanligt så uppskattas all hjälp!

min saab 9-3 185 hk 2000 drog 1L/100mil efter jag bytt turbo samt vevhusventilation och gjort rent smörjningen ventilkåpan och silen i oljetråget samt bytt/kollat alla backventiler. Höll på att bli tokig på min saab tänkte nästan lägga den på skroten. Den hade dock varit lite skum medn att komma upp i rätt temp samt att tempen vandrade lite fram och tillbaka, även fast jag kört 5 mil så bytte termostat och vips så sluta den dra olja! efter de bytte jag oljan som va i bilen ( biltema ). har nu hällt i sabbs egna GM olja helsyntetisk va ganska så billig faktiskt.

så mitt råd är:

byt vevhusventilation på en gång så inte turbon rasar!
gör rent de två rören i ventilkåpan är rickigt enkelt och tar ca 15 min
kolla så alla backventiler funkar som de ska är bara blåsa och kolla så de är täta åt ena hållet samt släpper förbi åt andra
köp GM olja helsyntetisk
byt termostat ifall bilen lite blir varm! min mätare visar nu 5mm över halv temp med ny 88c termostat

de där med att den inte går på alla cylindrar kan vara tändkassetten ta den den och kolla så fjädrarna som ger kontakt med tändstiften ser bra ut samt kolla stiften. min kassett är bytt av förra ägare vet dock inte när men nu har bilen gått 17000 mil nu

ber om ursäkt för stavfel är inte min starka sida.

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

min saab 9-3 185 hk 2000 drog 1L/100mil efter jag bytt turbo samt vevhusventilation och gjort rent smörjningen ventilkåpan och silen i oljetråget samt bytt/kollat alla backventiler. Höll på att bli tokig på min saab tänkte nästan lägga den på skroten. Den hade dock varit lite skum medn att komma upp i rätt temp samt att tempen vandrade lite fram och tillbaka, även fast jag kört 5 mil så bytte termostat och vips så sluta den dra olja! efter de bytte jag oljan som va i bilen ( biltema ). har nu hällt i sabbs egna GM olja helsyntetisk va ganska så billig faktiskt.

så mitt råd är:

byt vevhusventilation på en gång så inte turbon rasar!
gör rent de två rören i ventilkåpan är rickigt enkelt och tar ca 15 min
kolla så alla backventiler funkar som de ska är bara blåsa och kolla så de är täta åt ena hållet samt släpper förbi åt andra
köp GM olja helsyntetisk
byt termostat ifall bilen lite blir varm! min mätare visar nu 5mm över halv temp med ny 88c termostat

de där med att den inte går på alla cylindrar kan vara tändkassetten ta den den och kolla så fjädrarna som ger kontakt med tändstiften ser bra ut samt kolla stiften. min kassett är bytt av förra ägare vet dock inte när men nu har bilen gått 17000 mil nu

ber om ursäkt för stavfel är inte min starka sida.

Jag åkte precis Göteborg - Stockholm med bilen, Ca 40 mil (Västerås) och den drog inte ens halv tank, lite snabbt räknat så blev det runt 30 liter, så bränsleförbrukningen är det just nu inget problem med.

Motorolja brukar bytas på Service, ser jag att lampan tänds så häller jag på GM's egna och har alltid gjort det i denna bilen. Har inga problem med värme heller. Jag bytte tändkasetten i bilen innan jag stack upp så nu har den gått hur bra som helst.

Det jag har kvar nu är att byta hela vevhuset, men detta är ett problem jag tar till sommaren, sen har bilen inte gått så långt heller, runt 1800 mil nu.

Men tack för hjälpen, som vanligt uppskattas det mycket.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Alltså rätta mig om jag har fel, men en 9-5 har väl INTE givare för oljenivå? Det har då inte min i alla fall. Så om oljelampan tänds innebär det att du inte har nått oljetryck i motorn. Och det i sin tur innebär att riskerar skada motorn väldigt allvarligt.

Mitt tips: Kolla oljenivån på oljestickan regelbundet. Och uppgradera vevhusventilationen till senaste så snart som möjligt. Detta bör man göra för att förebygga fel, inte för att åtgärda dem efter de inträffat.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |