Permalänk
Avstängd
Skrivet av 733215:

Vet inte riktigt hur ni gör då ni jobbar i Norge, har ni svensk bil och dessutom kommer igenom tullarna? Mkt snack om att man kan vara där i max 180~ dagar. Hur kommer ni från jobb > lägenheten? Är det bil som gäller? (Kanske lite halvdum fråga men skadar inte att fråga).

Säg jag är där 6 månader sen drar jag hem till Sverige igen efter 6 månaders arbete och sedan kommer tillbaka efter ytterligare 6 månader för att arbeta i Norge, tillbaks till Sverige osv, kan man göra så i slutändan?

Och ja, start kapital för att dra dit? Tror själv att 30k bör räcka

EDIT: Såg på en hemsida att man behöver visa sitt anställningskontrakt ifall man skulle bli tagen i tullen eller av polisen i Norge, hur gör jag då om jag har tänkt gå till ett bemanningsföretag då jag är i Norge för ett jobb?

.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Det rör sig om ett ganska stort familjeföretag inte så väldigt noggrant alla dagar och inte heller det bästa företaget i världen sett till administrationen (ytterst personlig åsikt som egentligen inte borde framföras eftersom alla ägarna är farsans kusiner)

Skickades från m.sweclockers.com

Känns rätt dumt att skriva såna saker som du gör om företaget ifråga...
Företaget omsatte ungefär 90 000 000 kronor förra året, har svårt o tro att ett företag med den omsättningen vill stöta på problem pga forumposter.
Nu är det visserligen ett finskt företag, men du förstår nog poängen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Känns rätt dumt att skriva såna saker som du gör om företaget ifråga...
Företaget omsatte ungefär 90 000 000 kronor förra året, har svårt o tro att ett företag med den omsättningen vill stöta på problem pga forumposter.
Nu är det visserligen ett finskt företag, men du förstår nog poängen.

Jo jag fattar din poäng. Har dock å andra sidan VÄLDIGT svårt att tro att någon anställd inte delar min åsikt (eftersom jag fått allt från dem, ute på verkstads golvet). Och bara sådär i förbifarten, här i nejden finns många familjeföretag med ungefär samma storlek, och minst 2personer med samma namn som jag.

Men ji, du har en point. Ska editera bort den delen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Känns rätt dumt att skriva såna saker som du gör om företaget ifråga...
Företaget omsatte ungefär 90 000 000 kronor förra året, har svårt o tro att ett företag med den omsättningen vill stöta på problem pga forumposter.
Nu är det visserligen ett finskt företag, men du förstår nog poängen.

Väntapass nu..hur visste du omsättningen? Den stämmer relativt bra, men för moderbolaget med alla dotterbolag omsätter nog 90 000 000€

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Väntapass nu..hur visste du omsättningen? Den stämmer relativt bra, men för moderbolaget med alla dotterbolag omsätter nog 90 000 000€

Skickades från m.sweclockers.com

För att du skrivit företagsnamnet i din profil. Annars hade det vart skitsamma, men eftersom du har namnet där är det rätt lätt att ta reda på såna grejer

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

För att du skrivit företagsnamnet i din profil. Annars hade det vart skitsamma, men eftersom du har namnet där är det rätt lätt att ta reda på såna grejer

tänkte just det också :S Syns inte från mobilsidan så jag kunde inte kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Behöver bara svar på dessa frågor, har tänkt dra till Norge 3 månader innan fotbollsvm drar igång känner mig lite stressad, vore super tacksam ifall ngn visste. Skippa start kapital frågan, det är redan fixat och klart.

Fråga gärna om ni inte förstår frågorna

Skrivet av 733215:

Vet inte riktigt hur ni gör då ni jobbar i Norge, har ni svensk bil och dessutom kommer igenom tullarna? Mkt snack om att man kan vara där i max 180~ dagar. Hur kommer ni från jobb > lägenheten? Är det bil som gäller? (Kanske lite halvdum fråga men skadar inte att fråga).

Säg jag är där 6 månader sen drar jag hem till Sverige igen efter 6 månaders arbete och sedan kommer tillbaka efter ytterligare 6 månader för att arbeta i Norge, tillbaks till Sverige osv, kan man göra så i slutändan?

Och ja, start kapital för att dra dit? Tror själv att 30k bör räcka

EDIT: Såg på en hemsida att man behöver visa sitt anställningskontrakt ifall man skulle bli tagen i tullen eller av polisen i Norge, hur gör jag då om jag har tänkt gå till ett bemanningsföretag då jag är i Norge för ett jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kör truck fastän jag är blott 15. Svinkul är det. Är lite alltiallo vid jobbet och flyttas runt en del, men oftast produktionsmontör på dörravdelningen (slipar och målar lastbilsskåpdörrarna som kommer från fabriken) och jag måste nog lyfta allt själv med trucken. Ibland får jag köra runt med palllar med saker på om jag råkar städa den dagen osv. Och allt utan truckkort De riktiga chaufförerna här har nog även de ett omväclande jobb. De får lasta av å på lrveranser till firman, dra runt släpvagnar för måleri och slutmontering, flytta saker som hamnat fel (ganska utspritt då en hall liger 900meter ifrån resten och de 8-9 resterande avdelningarna är utspridda i 5 byggnader) Tror du kommer ha väldigt kul så länge du hamnar på ett bra företag

Skickades från m.sweclockers.com

Idiotkorkat. Vem är så intelligensbefriad att ett barn utan försäkring och nödvändig utbildning ens får vistas i närheten av en truck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Idiotkorkat. Vem är så intelligensbefriad att ett barn utan försäkring och nödvändig utbildning ens får vistas i närheten av en truck?

Kyss mig i röven. 15 år=traktorkort=allt som behövs för att köra truck på väg, sen får vi alla utbildning, vilket ger oss truckkort, vilket betyder vi är utbildade, och har rätt att lasta med trucken, vilket betyder att vi arbetar på samma villkor som fullvuxna, vilket betyder att vi är försäkrade och allt som behövs.

Säg inte sånt som du inte vet något om.

Visst har vi kört olovligt förr, men det stäcktes av ganska fort efter en mindre olycka med dåligt säkrad last min kompis var inblandad i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Kyss mig i röven. 15 år=traktorkort=allt som behövs för att köra truck på väg, sen får vi alla utbildning, vilket ger oss truckkort, vilket betyder vi är utbildade, och har rätt att lasta med trucken, vilket betyder att vi arbetar på samma villkor som fullvuxna, vilket betyder att vi är försäkrade och allt som behövs.

Säg inte sånt som du inte vet något om.

Visst har vi kört olovligt förr, men det stäcktes av ganska fort efter en mindre olycka med dåligt säkrad last min kompis var inblandad i.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara under vissa omständigheter någon under 18 år får framföra truck, se nedan.

Skrivet av Arbetsmiljöverket:

Det är arbetsgivaren som ger truckföraren tillstånd att köra truck. Tillståndet ska vara skriftligt.
Det finns dock ett förbud där minderåriga (under 18 år) inte får köra truck. Förbudet gäller inte truck med en totalvikt (sammanlagd vikt av truck, förare och största last som fordonet är konstruerat för) under 2 ton om arbetet sker under tillsyn av instruktör på jämt, horisontellt och hårdgjort underlag.

http://www.av.se/fragorochsvar/1060.aspx

Personligen skulle jag vara väldigt restriktiv med att ta in personer under 18 år i verksamheten ö.h.t. oavsett hur ofarligt arbetet må vara (att låta någon under 18 gå i närheten av maskiner eller truckar är uteslutet).

Edit: Tänkte inte på att du bor i Finland, där kan reglerna vara annorlunda.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kyss mig i röven. 15 år=traktorkort=allt som behövs för att köra truck på väg, sen får vi alla utbildning, vilket ger oss truckkort, vilket betyder vi är utbildade, och har rätt att lasta med trucken, vilket betyder att vi arbetar på samma villkor som fullvuxna, vilket betyder att vi är försäkrade och allt som behövs.

Säg inte sånt som du inte vet något om.

Visst har vi kört olovligt förr, men det stäcktes av ganska fort efter en mindre olycka med dåligt säkrad last min kompis var inblandad i.

Skickades från m.sweclockers.com

Karleby=Finland? Kan inte tro att Finnar är så korkade.

I Sverige gäller över 18 år+truckkort+tillstånd från arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kyss mig i röven. 15 år=traktorkort=allt som behövs för att köra truck på väg, sen får vi alla utbildning, vilket ger oss truckkort, vilket betyder vi är utbildade, och har rätt att lasta med trucken, vilket betyder att vi arbetar på samma villkor som fullvuxna, vilket betyder att vi är försäkrade och allt som behövs.

Säg inte sånt som du inte vet något om.

Visst har vi kört olovligt förr, men det stäcktes av ganska fort efter en mindre olycka med dåligt säkrad last min kompis var inblandad i.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är upp till arbetsgivaren. Vill arbetsgivaren stå med byxorna nere om det händer något så är det fine. Med andra ord det jag vill komma fram till är att behörigheten för att få truckkortet är viktigt när det gäller ansvarsfrågan ifall det händer en olycka. Du kommer inte få köra B-C truckar om du inte har kortet däremot kan du kanske få dispens för A truck vilket ofta ges för att få kunna köra enkel plocktruck, vilket vem som helst kan hantera så länge man bara har lite vett i skallen. Därefter kommer arbetsgivaren att rekommendera att du tar behörigheten för att få jobba vidare med att hantera större truckar.

http://www.av.se/fragorochsvar/1060.aspx

En annan sak skriv lite snällare i fortsättningen det gynnar alla.

Till sist jag har inget emot att unga jobbar så länge allt sköts regelmässigt.

Permalänk
Medlem

Har all behörighet som krävs för att köra truck, lite på det. Iom en lagskärpning härom månaden är det mycket noggrannare nu, och alla som kör truck har behörighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Har all behörighet som krävs för att köra truck, lite på det. Iom en lagskärpning härom månaden är det mycket noggrannare nu, och alla som kör truck har behörighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter jättemärkligt att man i Finland tillåter barnarbete som inbegriper användning av maskiner som t.ex. truckar.

Även om det nu skulle vara tillåtet så tycker jag det är djupt oetiskt då barn inte har den erfarenhet eller riskmedvetenhet som krävs för att på ett säkert sätt utföra sådant arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter jättemärkligt att man i Finland tillåter barnarbete som inbegriper användning av maskiner som t.ex. truckar.

Även om det nu skulle vara tillåtet så tycker jag det är djupt oetiskt då barn inte har den erfarenhet eller riskmedvetenhet som krävs för att på ett säkert sätt utföra sådant arbete.

Får man inte ta traktorkort i Sverige vid 15-års ålder? Det är ju nästan likadant. Erfarnehet har jag, kört truck sen jag var 4

Men, började undra, och om jag inte minns helt fel så är den nya åldergränsen från 1.11.2013 18år. Tror faktiskt det var så. Men jag har fortfarande rätten att köra trucken, bara inte lasta med den (vilket jag ändå måste, eftersom ingen annan kan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Får man inte ta traktorkort i Sverige vid 15-års ålder? Det är ju nästan likadant. Erfarnehet har jag, kört truck sen jag var 4

Men, började undra, och om jag inte minns helt fel så är den nya åldergränsen från 1.11.2013 18år. Tror faktiskt det var så. Men jag har fortfarande rätten att köra trucken, bara inte lasta med den (vilket jag ändå måste, eftersom ingen annan kan)

Skickades från m.sweclockers.com

Traktorkort får man ta när man är 16. 16 är åxå den ålder då man tidigast får börja arbeta "på riktigt", men det ska då vara ett arbete som anses "riskfritt", vilket arbete med truckar inte kan anses vara, då truckar är kraftigt överrepresenterad i statistiken över arbetsplatsolyckor med maskiner inblandade. Därför har man satt en åldersgräns på 18 år vid arbete med truck, vilket man bara under speciella omständigheter kan göra undantag för och då är det ändå ridigast när man fyllt 16.

Traktorkort ger inte någon som helst behörighet att köra truck. Man måste ha genomgått en erfoderlig utbildning för truckar, vilket arbetsgivaren har skyldighet att kontrollera innan denne utfärdar ett skriftligt körtillstånd.
Ska den anställde köra utanför inhägnat område (det finns inte någon särskilt tydlig definition i lagen på vad inhägnat område eg är) så gäller att man, utöver truckförarutbildningen och arbetsgivarens tillstånd, måste ha minst EU-moppekort (som man får ta from det man är 15, om jag inte missminner mig).

Vad för regler som gäller i Finland har jag inte koll på, men med det regelverk som finns i sverige får du INTE köra truck.

Edit:
Och en traktor är inte alls "nästan samma sak", en traktor har exempelvis inte en triangulär stödyta, vilket både motvikts- och skjutstativtruckar, exempelvis, har. En traktor har styrningen på framhjulen och inte där bak. En traktor lyfter i regel inte lika högt, för att ta några grejer.

Edit2:
Man kan väl iofs söka dispens för att få ta traktorkort from det man är 15 om det föreligger särskilda skäl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Traktorkort får man ta när man är 16. 16 är åxå den ålder då man tidigast får börja arbeta "på riktigt", men det ska då vara ett arbete som anses "riskfritt", vilket arbete med truckar inte kan anses vara, då truckar är kraftigt överrepresenterad i statistiken över arbetsplatsolyckor med maskiner inblandade. Därför har man satt en åldersgräns på 18 år vid arbete med truck, vilket man bara under speciella omständigheter kan göra undantag för och då är det ändå ridigast när man fyllt 16.

Traktorkort ger inte någon som helst behörighet att köra truck. Man måste ha genomgått en erfoderlig utbildning för truckar, vilket arbetsgivaren har skyldighet att kontrollera innan denne utfärdar ett skriftligt körtillstånd.
Ska den anställde köra utanför inhägnat område (det finns inte någon särskilt tydlig definition i lagen på vad inhägnat område eg är) så gäller att man, utöver truckförarutbildningen och arbetsgivarens tillstånd, måste ha minst EU-moppekort (som man får ta from det man är 15, om jag inte missminner mig).

Vad för regler som gäller i Finland har jag inte koll på, men med det regelverk som finns i sverige får du INTE köra truck.

Edit:
Och en traktor är inte alls "nästan samma sak", en traktor har exempelvis inte en triangulär stödyta, vilket både motvikts- och skjutstativtruckar, exempelvis, har. En traktor har styrningen på framhjulen och inte där bak. En traktor lyfter i regel inte lika högt, för att ta några grejer.

Edit2:
Man kan väl iofs söka dispens för att få ta traktorkort from det man är 15 om det föreligger särskilda skäl...

Verkar variera rätt mycket mellan Finland och Sverigr O.O

Här får vi iaf traktorkort vid 15-års ålder, vilket egentligen borde kallas motorarbetsmaskin. Det berättigar till körande av truck utan last, traktor med eller utan släpvagn, traktor fyrhjulingar (ex Polaris Sportsman 500), grävmaskin, bulldozer,hjullastare osv..
Sen krävs en skilld utbildning för att få truckkort, vilken företaget alltid har erbjudit åt oss unga som dommarjobbar och kvällsjobbar. Sen även tillståndet från högsta ansvarige (vilket här är farsan).

allt detta har iaf förut kunnat genomföras vid 15års ålder.

Sedan så har vi en del svenska truckar, bland annat Kalmar och de som kommer direkt frpn Sverige har mycket mer varningssymboler, ex. Oberhöriga får ej vistas på trucken, Körning förbjuden utan godkänt truckkort.

De som inte varit i Sverige ett varv och svängt har inga sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så här står det i min lärobok för höglyftande åktruckar.

  • För att få köra truck så måste man vara minst 18 år. (I mycket speciella fall så kan man få köra truck redan vid 16 års ålder om man genomgått utbildning.)

  • Du ska helst ha körkort. För att få köra truck på väg krävs minst traktorkort.

  • Sen så kräver Arbetsmiljöverket att jag har genomgått en utbildning med teori och praktik på just den fordonssorten (truckkort i detta fall) plus att jag måste ha arbetsgivarens skriftliga tillstånd för att få köra truck på just den arbetsplatsen.

  • Utöver detta så kan ett företag ha interna krav som är högre, men aldrig lägre, än dessa grundkrav.

Ett truckkort ger mig bara rätt att köra truckar, och då bara de trucksorter som ingick i just den utbildningen. Ifall jag ska köra en grävmaskin istället så måste jag genomgå motsvarande utbildning på en grävmaskin o.s.v.

Ett traktorkort ger dig rätt att köra ”traktor eller motorredskap klass II (konstruerade för en hastighet av högst 30 km/tim) på allmän väg. Traktorkortet ger också rätt att köra moped klass II.” Men det räcker inte med detta körkort för att få köra ett fordon på en arbetsplats, för Arbetsmiljöverket kräver ju att jag har genomgått en speciell utbildning dessutom.