Permalänk
Avstängd

Den som påstår att 16 GB är minimum för en speldator har inte särskilt bra koll på vad som faktiskt behövs.

Jag sitter med just 16 GB i min burk, men har 4 GB av dem dedikerat till en virtuell maskin jag kör i VMWare, har en jäkla massa småprogram igång i Windows och har ändå 7 GB ledigt.

Finns inte ett spel som kommer sluka så mycket, kommer heller inte komma nåt sånt under 2014, än mindre om man dessutom har att tillgå de extra 4 GB:en jag reserverat för VMWare.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Den som påstår att 16 GB är minimum för en speldator har inte särskilt bra koll på vad som faktiskt behövs.

Jag sitter med just 16 GB i min burk, men har 4 GB av dem dedikerat till en virtuell maskin jag kör i VMWare, har en jäkla massa småprogram igång i Windows och har ändå 7 GB ledigt.

Finns inte ett spel som kommer sluka så mycket, kommer heller inte komma nåt sånt under 2014, än mindre om man dessutom har att tillgå de extra 4 GB:en jag reserverat för VMWare.

16 GB kan nog vara bra när fler 64-bitars spel/program kommer. Next-gen har ju x86_64-akritektur och det syns redan att några spel utnyttjar 64-bitars nu. Några exempel är BF4 och Watch Dogs. Men jag tror knappast man lär behöva 16 GB än i alla fall.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

16 GB kan nog vara bra när fler 64-bitars spel/program kommer. Next-gen har ju x86_64-akritektur och det syns redan att några spel utnyttjar 64-bitars nu. Några exempel är BF4 och Watch Dogs. Men jag tror knappast man lär behöva 16 GB än i alla fall.

Bara för att nånting kan utnyttja 64-bitarsadressering betyder det inte att det kommer använda mer minne.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Bara för att nånting kan utnyttja 64-bitarsadressering betyder det inte att det kommer använda mer minne.

Nej det förstår jag. Men utvecklarna kanske kommer vilja utnyttja minnet mer?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

4gb är helt klart för lite om du skall spela, minimum skulle jag säga är 8gb men rekommenderar t.o.m 16gb inför 2014.

Struntsnack jag har 4Gb ram och average fps i bf3 är 80

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Struntsnack jag har 4Gb ram och average fps i bf3 är 80

Läs allt innan du kommenterar.

BF3 är från 2011, tråden handlar om en uppgradering inför 2014.
Att äldre spel flyter bra är inte relevant i frågan och ingen har påstått något annat heller.

Permalänk
Inaktiv

Haha fail

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Läs allt innan du kommenterar.

BF3 är från 2011, tråden handlar om en uppgradering inför 2014.
Att äldre spel flyter bra är inte relevant i frågan och ingen har påstått något annat heller.

BF4 är ju snarlikt (Lika bra nätkodning höhö) så det är ju endå relevant

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på 3 GB då jag klantade och köpte 32-bitars Windows. Går att spela men då kan jag ha kanske 3-4 flikar i webbläsaren samt Skype uppe innan det tar slut :/

Permalänk
Medlem

Äsch. Det är 4GB i min MacBook Air med Windows 7. Klarar iaf Photoshop och BF3 utan att RAMet tar slut. Det här med att 4GB är outdated är ju bara struntsnack om man inte är så osmart att man sitter med 36 olika flikar öppnade samtidigt.. Vad är det ens för mening med det? Du kan ju liksom ändå bara använda en ruta samtidigt ändå..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin haft problem med att minnet tagit slut med mina 8GB.

Byter när det faktiskt ger något ;>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Äsch. Det är 4GB i min MacBook Air med Windows 7. Klarar iaf Photoshop och BF3 utan att RAMet tar slut. Det här med att 4GB är outdated är ju bara struntsnack om man inte är så osmart att man sitter med 36 olika flikar öppnade samtidigt.. Vad är det ens för mening med det? Du kan ju liksom ändå bara använda en ruta samtidigt ändå..

"klarar photoshop"...beror ju helt på vad det är du gör i photoshop.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig mindre än 32 GB RAM i burken jag använder till att redigera mina fotografier. Men till spel är det en helt annan historia.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

"klarar photoshop"...beror ju helt på vad det är du gör i photoshop.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig mindre än 32 GB RAM i burken jag använder till att redigera mina fotografier. Men till spel är det en helt annan historia.

Du kommer långt på 4GB om du väljer smart. Alltså, inget Windows 8 skräp och inga onödiga bakgrundstjänster eller onödiga tabbar i valfri webbläsare.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behind900:

Struntsnack jag har 4Gb ram och average fps i bf3 är 80

4 gb är för lite. när jag hade 4 gb med endast battlefield och skype igång fick jag drops var 20e sekund på ramet. 6 gb ska dock räcka gott o väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

4 gb är för lite. när jag hade 4 gb med endast battlefield och skype igång fick jag drops var 20e sekund på ramet. 6 gb ska dock räcka gott o väl.

This. Uppgraderade en bekants dator från 4gb ram till 12gb och BF4 blev ett helt nytt spel.
Rammminne kostar inte många kronor, måste vara riktigt dumsnålt att köpa en modern speldator med under 8gb minne.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Commander:

Du drog in assembler.....

Fortfarande har jag inte sätt någon anledning att ha mer än 6GiB även lite svårt att ha över 4GiB RAM för en ren speldator.

Som diskcache.
Grafikkortet sparar också texturer i den del av arbetsminnet som är det delade minnet, vilket gör att grafiken inte behöver packa upp texturer lika ofta.

Du får inte speciellt mycket högre fps men allt flyter bättre mindre hack och kortare laddtider.

Men du känner väl redan till detta, vad har jag missförstått?

Till OP; köp mer minne.
citat;
"Det är så att jag har gått och funderat på att köpa mer ramminne,från 6 till 12 gig!
Men dom flesta har sagt att 6 räcker gott och väl på grund av att bf3 (som jag spelar) inte är ett 64 bitars program utan 32 bitars program och kan därför inte hantera mer än 4 gig!
Men det är så att jag körde bf3 med dator i sign och tyckte det aldrig blev så bra som jag hade hoppats när jag bytte till mitt gigabyte gtx 670 oc från 6970,men i alla fall så kände jag att jag kunde avvara några hundra på minnen, så jag köpte 12 gig 3 stickor 4 gig på vardera och till min förvåning så flyter allt på som en dröm!
"

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1182762-6-vs-12-gig...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Behind900:

Struntsnack jag har 4Gb ram och average fps i bf3 är 80

Din stackars dator står på knä, gråter, bönar och ber efter mer arbetsminne. :cry:
Det är naturligtvis frivilligt att plåga sig själv men du skulle få betydligt bättre flyt med 4 GB eller 8 GB till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som diskcache.
Grafikkortet sparar också texturer i den del av arbetsminnet som är det delade minnet, vilket gör att grafiken inte behöver packa upp texturer lika ofta.

Du får inte speciellt mycket högre fps men allt flyter bättre mindre hack och kortare laddtider.

Men du känner väl redan till detta, vad har jag missförstått?

Till OP; köp mer minne.
citat;
"Det är så att jag har gått och funderat på att köpa mer ramminne,från 6 till 12 gig!
Men dom flesta har sagt att 6 räcker gott och väl på grund av att bf3 (som jag spelar) inte är ett 64 bitars program utan 32 bitars program och kan därför inte hantera mer än 4 gig!
Men det är så att jag körde bf3 med dator i sign och tyckte det aldrig blev så bra som jag hade hoppats när jag bytte till mitt gigabyte gtx 670 oc från 6970,men i alla fall så kände jag att jag kunde avvara några hundra på minnen, så jag köpte 12 gig 3 stickor 4 gig på vardera och till min förvåning så flyter allt på som en dröm!
"

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1182762-6-vs-12-gig...

Den tråden tar inte ens upp om han var nära att använda allt minne, vilka inställningar han hade stickorna på före och efter, hade han tidigare också 3 stickor eller inte. Inga siffror alls, Samt så är BF4 känt att läcka minne så skulle inte förvåna mig om det påverkar fallet. Skall man köra med det tänket kan man lika bra ha 32GiB minne då man skulle aldrig veta om Windows och spel magiskt mår bättre av att det är mer oanvänt minne i systemet.

Vi kommer inte få någon vidare diskussion heller utan någon mer fakta så som benchmarks i spel med olika mängder rminne då det numera är åsikter som delar oss i detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Jag visar min sedvanliga bild från tidigare i år om hur min burk ser ut vid idle med 16gb ram.
Inga konstigheter, bara ett fullt fungerande system som faktiskt får arbeta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Du kommer långt på 4GB om du väljer smart. Alltså, inget Windows 8 skräp och inga onödiga bakgrundstjänster eller onödiga tabbar i valfri webbläsare.

Det spelar ingen roll när man jobbar med sånt som använder mer än 4 GB. Sen är det många operationer som går snabbare när datorn kan använda RAM istället för HDD/SSD.

Och behöver man sitta och stänga av bakgrundstjänster och tabbar i sin webläsare är det också ett tecken på att man har alldeles för lite RAM...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag visar min sedvanliga bild från tidigare i år om hur min burk ser ut vid idle med 16gb ram.
Inga konstigheter, bara ett fullt fungerande system som faktiskt får arbeta

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b79424.jpg

Att det tyder på att den använder minnet till något nyttigt är en annan femma. Samma argument kan sägas när du proppar in 256GiB RAM och sedan tar en bild vid idle när den använder 70% av det vid idle av någon okänd anledning.

Betyder det att folks datorer inte får arbeta?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

BF4 är ju snarlikt (Lika bra nätkodning höhö) så det är ju endå relevant

BF3 körs på Frostbite 2 och BF4 körs på Frostbite 3.
Där är nog mer olikheter än likheter gällande dom två upplagorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Att det tyder på att den använder minnet till något nyttigt är en annan femma. Samma argument kan sägas när du proppar in 256GiB RAM och sedan tar en bild vid idle när den använder 70% av det vid idle av någon okänd anledning.

Betyder det att folks datorer inte får arbeta?

Jag tror inte att genomsnittsmedlemmen här på Swec använder sin dator särskilt mycket till många olika saker nej - då skulle dessa diskussioner inte dyka upp titt som tätt.

En klar majoritet här använder säkerligen sina datorer till att spela, ett spel i taget. Något färre arbetar i några tyngre program som Photoshop osv. Ännu färre i kontorsprogram som är tunga

Permalänk

Tror inte man ska ha mer än 8GB DDR3 på en ren speldator idag, men 2014 är snart här och DDR4 är inte långt bort. Skulle jag vart du hade jag köpt 8 eller 12GB men sedan väntat på DDR4. CPU och Grafikkort är mer värt att lägga tusenlappar på, och nätagg iaf om man jämför med mer ram.

Tänk inte på Workstation jag har i min signatur, den spelas med ibland bara

Permalänk
Medlem

Bäst vi nämner spelet COD Ghost det krävde 64bitars OS och 6GB Ram när det kom annars gick det inte att installera.

Minimum System Requirements
•OS: Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit
•CPU: Intel Core 2 Duo E8200 2.66 GHZ / AMD Phenom X3 8750 2.4 GHZ or better
•RAM: 6 GB RAM
•HDD: 40 GB HD space
•Video: NVIDIA GeForce GTS 450 / ATI Radeon HD 5870 or better
•Sound: DirectX Compatible Sound Card
•DirectX: 11
•Internet: Broadband Internet connection and Steam and Online Multiplayer

Så det att 6Gig räcker långt i dagens spel stämmer inte

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Bäst vi nämner spelet COD Ghost det krävde 64bitars OS och 6GB Ram när det kom annars gick det inte att installera.

Minimum System Requirements
•OS: Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit
•CPU: Intel Core 2 Duo E8200 2.66 GHZ / AMD Phenom X3 8750 2.4 GHZ or better
•RAM: 6 GB RAM
•HDD: 40 GB HD space
•Video: NVIDIA GeForce GTS 450 / ATI Radeon HD 5870 or better
•Sound: DirectX Compatible Sound Card
•DirectX: 11
•Internet: Broadband Internet connection and Steam and Online Multiplayer

Så det att 6Gig räcker långt i dagens spel stämmer inte

Kan kan kompila om mitt spel att inte installera på Windows för användare som har under 32GiB minne. What will that mean? Går vi in på Steam och kollar reviews så kommer det bara "Not Recommended"

Men du har en poäng håller jag med dock. Komiskt att skitspelet kräver så mycket...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det spelar ingen roll när man jobbar med sånt som använder mer än 4 GB. Sen är det många operationer som går snabbare när datorn kan använda RAM istället för HDD/SSD.

Och behöver man sitta och stänga av bakgrundstjänster och tabbar i sin webläsare är det också ett tecken på att man har alldeles för lite RAM...

Klart det går snabbare med mer än 4GB, men det är fortfarande helt onödigt. Finns ett flertal program som aldrig behöver vara igång i bakgrunden, och det gäller Windows processer med. Använder man inte sin webbläsare utan ett program så är det ju helt onödigt att sitta med en RAM sugande webbläsare, som t.ex Chrome som suger åt sig flera mb per minut ibland.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Finns det nå spel utan minnesläckor?

Jag tycker att 16GB är minimum för 2014.

Då överskattar du vad som krävs. 16GB minimum? Du tog ju inte i lite så det knakade heller. Har 8GB i min burk och jag är inte ens i närheten av att slå i ramtaket. Vad får dig att tro att kraven kommer fyrdubblas inför nästa år?

Den enda orsaken jag ser att införskaffa mer än 8GB ram (När man bara ska spela) är för att ram är så pass billigt att man kan köpa på sig ett par 4GB stickor för typ 700:-

Skrivet av Triton.se:

commander, vet du vad du snackar om ? vi snackar spel, BF4-5 etc

höglund/stormare ?

Ni kan snacka BF4 hur mycket ni vill.. Det kräver inte i närheten av 8GB ram. Trust me.. BF5 tvivlar jag att det kommer att kräva mer heller. Kom ihåg att överflödigt ram är bara slöseri. Du får inte mer prestanda om du kastar in 32GB istället för 16 om du inte fyller minnet redan.

Skrivet av MacAllan:

Nu är det ju inte bara frågan om hur mycket ett spel använder utan om en bra fungerande dator som skall klara 2014 med kommande produkter.
Kommer säkert bli vanligare att spelen också kräver 64-bit OS och minimum över 4gb ram, CoD ghost var väl ett av de första som hade de kraven (visserligen är 6gb spärren lyft nu).
Så idag är det säkert inte vanligt att något använder mer än 4gb, men jag skulle ändå inte rekommendera mindre än 8gb till en som skall uppgradera idag och ha det att hålla under minst 1 år. Skulle du det?

Sen är det även vanligt att man kanske gör fler saker på datorn under tiden man spelar och då vill man inte ha ett spel som käkar upp allt minne, personligen vill jag inte heller att mina minne skall slå i taket på något av det jag gör, därav en liten buffert.

Såg även sen att TS kör med i7 och då borde 12gb räcka bra, jag räkna på en tvåkanalig i5.

Kravet för CoD:Ghost var patetiskt. Det sattes antagligen bara för att det skulle se snyggt ut i minimum specifikationerna. I slutändan kräve inte Cod:Ghost knappt ens 1/3 av minimum kravet på 6GB.

Skrivet av oTiuZ:

16 GB kan nog vara bra när fler 64-bitars spel/program kommer. Next-gen har ju x86_64-akritektur och det syns redan att några spel utnyttjar 64-bitars nu. Några exempel är BF4 och Watch Dogs. Men jag tror knappast man lär behöva 16 GB än i alla fall.

BF4 utnyttjar 64-Bitars och spelet drar inte i närheten av 4GB ens. Så bara för att det finns 64-bitars klienter så betyder det inte att den kommer att dra mer minne utan det är mest pga. att de upptäckte att kravet på vram blev mer än vad 32-bitars kunde ta vara på (som har en gräns på 4GB vram/ram).

Skrivet av MacAllan:

Läs allt innan du kommenterar.

BF3 är från 2011, tråden handlar om en uppgradering inför 2014.
Att äldre spel flyter bra är inte relevant i frågan och ingen har påstått något annat heller.

Det roliga är att BF3 kräver mer must ur min dator än BF4. Detta pga. optimeringar som införts i BF4.

Skrivet av Ratatosk:

Din stackars dator står på knä, gråter, bönar och ber efter mer arbetsminne. :cry:
Det är naturligtvis frivilligt att plåga sig själv men du skulle få betydligt bättre flyt med 4 GB eller 8 GB till.

Det behöver den inte göra. Allt beror helt på om han använder allt minne han har tillgänglig (genom diverse program går i bakgrunden) eller inte. Folk här på forumen verkar seriöst tro att minne fungerar som grafikkort.. Alltså ju mer du har ju mer "FPS" får du. Detta är dock långt ifrån sant eftersom minne fungerar så att så länge du har överflödigt minne så kommer du få exakt samma prestanda. Det är när du når taket som du märker att saker och ting segar ner sig.

Skrivet av Damodred:

Jag visar min sedvanliga bild från tidigare i år om hur min burk ser ut vid idle med 16gb ram.
Inga konstigheter, bara ett fullt fungerande system som faktiskt får arbeta

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b79424.jpg

Eller så använder du dig av program som utnyttjar ramet? Att ta din dator som någon form av generell riktlinje mot hur ett "fungerande" system ska bete sig är inte direkt sunt. Ingens dator beter sig identiskt med den andres. Allt beror på vad, hur och var du har installerat och vad som är igång samtidigt. Just nu använder jag mig 36% av mitt ram och då har jag fyra fönster i chrome igång, skype och diverse småprogram. Skulle jag slå på BF4 så skulle användandet gå upp i ungefär 60%.

Skrivet av Aurastream:

Tror inte man ska ha mer än 8GB DDR3 på en ren speldator idag, men 2014 är snart här och DDR4 är inte långt bort. Skulle jag vart du hade jag köpt 8 eller 12GB men sedan väntat på DDR4. CPU och Grafikkort är mer värt att lägga tusenlappar på, och nätagg iaf om man jämför med mer ram.

Tänk inte på Workstation jag har i min signatur, den spelas med ibland bara

DDR4 är minst ett år bort. Intel integrerar DDR4 stöd just först i Skylake som tidigast dyker upp i slutet av nästa år. Dessutom DDR4 största skillnad är att det drar mindre ström än DDR3. Någon superprestanda skjuts kommer inte att förekomma.

Skrivet av vinylens:

Bäst vi nämner spelet COD Ghost det krävde 64bitars OS och 6GB Ram när det kom annars gick det inte att installera.

Minimum System Requirements
•OS: Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit
•CPU: Intel Core 2 Duo E8200 2.66 GHZ / AMD Phenom X3 8750 2.4 GHZ or better
•RAM: 6 GB RAM
•HDD: 40 GB HD space
•Video: NVIDIA GeForce GTS 450 / ATI Radeon HD 5870 or better
•Sound: DirectX Compatible Sound Card
•DirectX: 11
•Internet: Broadband Internet connection and Steam and Online Multiplayer

Så det att 6Gig räcker långt i dagens spel stämmer inte

Som jag skrev tidigare. Kraven överstämde inte med verkligheten ens på långa vägar. Så du kan ju inte ta upp det som någon form av basis ihuvudtaget eftersom det var ren propaganda från Activisions sida. De tog sedan bort spärren och då gick det att installera och maxa fin fint med 4GB.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kravet för CoD:Ghost var patetiskt. Det sattes antagligen bara för att det skulle se snyggt ut i minimum specifikationerna. I slutändan kräve inte Cod:Ghost knappt ens 1/3 av minimum kravet på 6GB.

Håller helt med dig om detta, men det är ändå en indikation åt vilket håll det går.

Skrivet av Tumnus:

Det roliga är att BF3 kräver mer must ur min dator än BF4. Detta pga. optimeringar som införts i BF4.

Optimeringar?
Du menar alla buggarna som får det att krascha så inga resurser alls krävs

Skämt och sido så tycker jag tråden spårat ut lite och hamnat in på om ett spel kräver mer eller mindre mängd ram.
Vad som borde pratas om är hur mycket ram en hyfsat bra dator kan tänkas behöva inför 2014, där spel kommer att vara en av sakerna TS gör.

Själv står jag bakom mina tidigare åsikter som är:

i5 = 8GB minimum, 16GB om man har pengarna. (2 kanaler)
i7 = 6GB minimum, 12GB om man har pengarna. (3 kanaler)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Håller helt med dig om detta, men det är ändå en indikation åt vilket håll det går.

Optimeringar?
Du menar alla buggarna som får det att krascha så inga resurser alls krävs

Skämt och sido så tycker jag tråden spårat ut lite och hamnat in på om ett spel kräver mer eller mindre mängd ram.
Vad som borde pratas om är hur mycket ram en hyfsat bra dator kan tänkas behöva inför 2014, där spel kommer att vara en av sakerna TS gör.

Själv står jag bakom mina tidigare åsikter som är:

i5 = 8GB minimum, 16GB om man har pengarna. (2 kanaler)
i7 = 6GB minimum, 12GB om man har pengarna. (3 kanaler)

Prestanda självfallet. Då menar jag i grafikmotorn. Sedan att spelet kraschar och har för sig har inget med (antagligen) mängden minne att göra. Ja, förutom då spelet börjar läka minne.
Mängden ram beror helt på vad TS vill göra med datorn.. Spel? Då räcker 8GB minne fint. Photoshop och videoredigering? Mer än 8GB iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds