Tips på Antivirus till server med Windows 7 tack!

Permalänk

Tips på Antivirus till server med Windows 7 tack!

Hej!

Som rubriken antyder så är jag på jakt efter ett hyfsat antivirusprogram till min server. I dagsläget kör jag Ubuntu på den, men tycker inte att det fungerar nåt vidare och har ej rätt kunskap för att pilla med det. Därför tänker jag byta till Windows 7 Ultimate. Servern är ju en vanlig stationär dator där det ligger två diskar i RAID 1. Används som filserver då jag streamar media via LAN till HTPC:n och säkerhetskopierar (manuellt) till den från Win 7-klienter och Andriod-enheter. Delar även ut en skrivare i nätverket.

Har ni några bra tips på vettiga antivirusprogram för mitt ändamål? Hade först bara tänkt köra Norton Internet Security som jag gör på mina andra Win 7-klieneter i nätverket, men som googlade jag och trillade över detta http://www.idg.se/2.1085/1.313643/18-virusskydd-som-sakrar-fi.... Artikeln är ju från 2010 och behandlar bara antivirusprogram för server-versioner av Windows, men de kanske även funkar för Windows 7? Priset är ju som alltid också intressant då jag i dagsläget kör Linux och EJ har nån sådan kostnad.

Mvh / Christian

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Om du bara behöver ett antivirusprogram och inte någon brutal brandvägg så kör Avast, gratis och enkelt.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Det, eller Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en vanlig Windows 7 maskin räcker en vanlig antivirus version. Jag hade dock inte kör samma som på övriga datorer. Kör på en gratis, Avast eller Avg. Om Norton missar och du för över till filservern tar förhoppningsvis Avast det tex.

Permalänk

Okej, tackar för snabba svar!

Hittade OS:et FreeNAS också. Kan det va en bättre lösning för mig? Hur ser risken för virus ut på ett sånt system? Går det att dela ut skrivare via FreeNAS?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Top_Jimmy:

Okej, tackar för snabba svar!

Hittade OS:et FreeNAS också. Kan det va en bättre lösning för mig? Hur ser risken för virus ut på ett sånt system? Går det att dela ut skrivare via FreeNAS?

FreeNAS baseras på FreeBSD, som i sin tur baseras på UNIX. Vad jag vet, så finns det inga malwares till UNIX-system, så du kan vara rätt säker med den servern... antar jag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.