Av de förslag som hittils tagit upp i tråden så är det Yahama-högtalarna som är mest neutrala, enligt egen erfarenhet då ska tilläggas. Men sen handlar det om vad man själv gillar med. Man ska egentligen aldrig köpa studiomonitorer utan att först lyssna på dem, men ibland kanske man inte kan det.
Det här säger min erfarenhet:
Yamaha HS7: Tydligt och fint mellanregister, neutral diskant. Saknar lite djup i basen i förhållande till andra monitorer i samma storlek. Att mellanregistret kommer fram bra gör att det är lättare att få det o låta bra i andra högtalarsystem. Det är inte alltid så kanske, beror på hur och med vad man är van att jobba med.
Behringer överlag: Trevligt ljud överlag med gött bastryck, dock något för hög för att vara neutral enligt min smak. Gillar man dock att mixa med detta så kan de fungera. Har tyvärr inte jobbat med dem, bara lyssnat.
Krk rokit: Jobbade med 8tums-modeller för några månader sedan. Ljudbilden var överlag ganska neutral, men gillade dock inte övre mellanregister. Det var svårt att få det o låta bra i andra högtalarsystem. Det var lite grötigt o resulterade i att jag tog bort för mycket övre mellanregister. De var också ganska jobbiga att mixa en längre stund med, öronen blev trötta.
Det jag skrivit ovan är alltså egna erfarenheter och synpunkter, och dessa kan såklart vara helt olik för någon annan.
Det många glömmer bort är att man ska ha en studiomonitor för att höra hur musiken låter, och inte ha en monitor som låter bra. Med det menar jag: är musiken dåligt mixad så ska den också låta dåligt i monitorerna. De ska också vara ett verktyg för att få mixen att låta bra överlag i flera olika högtalarsystem.
Jag lägger min röst på Yamahas HS-serie och på de nya monitorerna som Adam gör, t.ex dessa: http://www.thomann.de/se/adam_f5_stand_bundle.htm
Edit: Man får inte glömma bort att akustikbehandla sitt rum heller! I ett dåligt behandlat rum spelar det ingen roll vad man har för högtalare/monitorer.