Permalänk
Medlem

Stora problem med BSOD

Hejsan!

Jag har nyligen ominstallerat mitt system från det i signaturen till ett EVGA Z68 SLI och 2600K. Installationen ligger på SSD:n i signaturen.

Problemet började redan vid installation av W7. Systemet fick bluescreens ca 5 ggr under installationen innan jag till slut lyckades. Jag har provat att plocka ut RAM-minnen. Systemet verkar vara minst ostabilt när jag har en ram-sticka på 2 GB @ 1333. När jag satte i den andra stickan så blir det mycket ostabilt.

Sen får jag vid ca hälften av rebootsen antingen "Disk read error..." eller att ingen boot-disk hittades. När jag startar om igen så bootar datorn upp som vanligt. Medan jag är i windows så fryser datorn ibland och annars bootar den om direkt med en BSOD. Oftast så hittar datorn inte SSD:n efter en sådan här BSOD, utan jag måste reboota ytterligare en gång.

Jag har provat att rycka ur alla SATA-enheter förutom SSD:n med samma resultat. Jag har installerat till senaste bios, tror jag (var lite diffust om den gick igenom eller inte då EVGA:s instruktioner inte verkar stämma till 100% om vilkenversion som ska stå i Overview i bios). Jag har också uppdaterat chipset, raid.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra riktigt. Därför vänder jag mig nu till er för lite input om vad felet kan vara. Det känns som att datorn hänger sig mer sällan om jag är aktiv med installationer, program osv. Dock har jag suttit för lite vid burken för att kunna vara säker. Bifogat har ni en dump.

Vänliga hälsningar,
Tobias

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Prova att starta datorn på en bootbar cd och kör lite tester förvart se om datorn fortfarande krashar?

Kolla om du har något inbyggt minnes test i bios, annars bör du noh kör ett sådant från boot cd.

Verkar skumt men du kanske lyckades sabba både minne och ssd mär du bytte komponenter? Eller så ger nätagget dåligt med kräm? Många watt?
Använder armband eller måt annat skydd när du meckar datakomponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Prova att starta datorn på en bootbar cd och kör lite tester förvart se om datorn fortfarande krashar?

Kolla om du har något inbyggt minnes test i bios, annars bör du noh kör ett sådant från boot cd.

Verkar skumt men du kanske lyckades sabba både minne och ssd mär du bytte komponenter? Eller så ger nätagget dåligt med kräm? Många watt?
Använder armband eller måt annat skydd när du meckar datakomponenter?

Med tester syftar du på memtest, prime95 osv. misstänker jag?

SSD:n kan jag omöjligt ha haft sönder då den har suttit kvar i chassit och endast sata-kabeln på moderkortet har rörts. RAM-minnena har jag 4 st av och testat ett och ett, känns orimligt att alla ska ha gått sönder samtidigt? Kört Windows egna memtest på en utav dem utan fel.

Jag är försiktig när jag plockar med komponenterna, antistatpåse och -armband har varit med under bytet

Nätagget är på 650 W, och har funkat klockrent. Enda skillnaden från tidigare är Phenom II 965 -> 2600K (och mobo såklart). Och 965:an är väl törstigare än 2600K?

Nu har jag inte fått BSOD på ett tag dock. Inte kommit någon på säkert 1-2 timmar. Får prova lite tester... Har iofs inte uppdaterat bios på SSD:n än, finns en nyare version.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Med tester syftar du på memtest, prime95 osv. misstänker jag?

SSD:n kan jag omöjligt ha haft sönder då den har suttit kvar i chassit och endast sata-kabeln på moderkortet har rörts. RAM-minnena har jag 4 st av och testat ett och ett, känns orimligt att alla ska ha gått sönder samtidigt? Kört Windows egna memtest på en utav dem utan fel.

Jag är försiktig när jag plockar med komponenterna, antistatpåse och -armband har varit med under bytet

Nätagget är på 650 W, och har funkat klockrent. Enda skillnaden från tidigare är Phenom II 965 -> 2600K (och mobo såklart). Och 965:an är väl törstigare än 2600K?

Nu har jag inte fått BSOD på ett tag dock. Inte kommit någon på säkert 1-2 timmar. Får prova lite tester... Har iofs inte uppdaterat bios på SSD:n än, finns en nyare version.

Jag hade exakt samma problem idag med en Corsair Force 3! Jag skulle byta från XP till W7 på en äldre surf/nas/server/alltmöjligt-dator och problemet var i princip obefintligt innan.
Testa att uppdatera din SSDs firmware. Min Force 3 körde 1.2 innan jag uppdaterade till 5.07. Jag vet inte om det har löst problemet än (ska göra nyinstallation av OS imorn och se om det är löst), men det är ju allmänt känt att gamla sandforce är instabila som fan.

EDIT: Först misstänkte jag minnen och körde memtest86+ en kort stund, max en timme, utan några errors. Jag vet att man ska köra längre för att vara säker, men med så många BSODs så snabbt tyckte jag att minnena kunde uteslutas så snabbt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Memtest är nummer 1 att testa.

Testa även att boota upp en Linux-live skiva (typ ubuntu) och ha den igång en stund, se om den crashar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av saibot90:

Hejsan!

text

Vänliga hälsningar,
Tobias

ahci av eller på i bios/uefi?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag hade exakt samma problem idag med en Corsair Force 3! Jag skulle byta från XP till W7 på en äldre surf/nas/server/alltmöjligt-dator och problemet var i princip obefintligt innan.
Testa att uppdatera din SSDs firmware. Min Force 3 körde 1.2 innan jag uppdaterade till 5.07. Jag vet inte om det har löst problemet än (ska göra nyinstallation av OS imorn och se om det är löst), men det är ju allmänt känt att gamla sandforce är instabila som fan.

EDIT: Först misstänkte jag minnen och körde memtest86+ en kort stund, max en timme, utan några errors. Jag vet att man ska köra längre för att vara säker, men med så många BSODs så snabbt tyckte jag att minnena kunde uteslutas så snabbt.

Jag ska prova detta med firmware först.

Skrivet av JD:

Memtest är nummer 1 att testa.

Testa även att boota upp en Linux-live skiva (typ ubuntu) och ha den igång en stund, se om den crashar.

Yes, tror det får bli farbror linux över natten så kollar jag memtest imorgon. Edit: Blir prime95 istället. Testar det andra imorgon.

För övrigt så fick jag 2 reboots nu direkt efter att jag sa att det varit lugnt ett tag. Första gången det blev att se ut så här dock:

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

ahci av eller på i bios/uefi?

Den är på, och var det även under installationen av Windows.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Jag ska prova detta med firmware först.

Yes, tror det får bli farbror linux över natten så kollar jag memtest imorgon.

För övrigt så fick jag 2 reboots nu direkt efter att jag sa att det varit lugnt ett tag. Första gången det blev att se ut så här dock:

Sådär har jag bara fått när det är fel på grafikkorten eller drivrutiner. Prova som sagt Linux eller W8, eller en helt annan install av Windows.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Sådär har jag bara fått när det är fel på grafikkorten eller drivrutiner. Prova som sagt Linux eller W8, eller en helt annan install av Windows.

Ja, enda gången jag har sett den skärmen är i trådar där folk har problem med sina grafikkort... Mycket märkligt. Får så skilda och spontana fel så jag vet inte alls vad som händer. Har kört Prime95 nu i en halvtimme, och inget error än så länge. Ska som sagt testa både memtest och linux live-cd imorgon. Låter prime95 gå över natten så får vi se vad som har hänt imrgon bitti.

Tack för all hjälp och alla förslag! Keep 'em coming.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört prime95 i snart 9 timmar utan fel. Då kan vi utesluta CPU:n för stunden tror jag.

Konstigt att ingen krasch har kommit än då den spontankraschade igår kväll inom någon timme.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Okej... nu har jag åtminstone lokaliserat ett problem.

Jag får endast PASS på memtest när jag kör 1 sticka på 2 GB. Alla andra konfigurationer (1x4GB, 2x2GB, 2x4GB, 2x2GB + 2x4GB) fungerar ej, antingen hänger sig memtest eller så rebootar datorn inom 10 sek efter att memtest startas. Jag har även provat att köra 2 stickor i dual channel och sen single channel men datorn rebootar. Jag har också provat 1x2 GB i varje slot som fungerar (PASS i memtest), så det borde inte vara något fel på DIMM slotsen.

Och som sagt datorn klarade prime95 blend i ca 11 timmar utan problem (körde då med 1x2GB).

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Kan också vara själva minnessloten, eller nåt av de... Prova lite olika.,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Kan också vara själva minnessloten, eller nåt av de... Prova lite olika.,.

Fast jag har testat att köra 1x2 GB i alla slotar utan problem. Vid 2 eller fler stickor samt >2GB så börjar problemen.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Det är nog moderkortet som är defekt. Efter lite mer memtest och ryckande i RAM-minnena så hittar den inte RAM-minnena överhuvudtaget längre. Får error 55 i POST (Memory not installed). Ingen som har fått detta problem och kommit på någon lösning, om det finns någon?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr