Köpråd, datorernas Mercedes E 350 CDI 4Matic

Permalänk
Medlem

Köpråd, datorernas Mercedes E 350 CDI 4Matic

Halloj,

Jag har läst köpråd så att ögonen blöder men dessa landar inte helt rätt för mig. Jag skulle vilja bygga datorernas motsvarighet till en dieseldriven kombimerca med fyrhjulsdrift och utrustningslistan lagom ifylld. Ok, alltså - det ska gå tyst, den ska klara de flesta uppdrag med kraft och stil och, då andan faller på, vara lika snabb som de snabbaste förutom små snabba specialbilar som t ex porsche. Pris verkar inte vara jätteviktigt men det ska inte kosta motsvarande en McLaren eller Bugatti.

Precis som med Mercedes så vill man handla hos en bra butik, vad jag förstår så är Inet SweC-vänliga så jag tar gärna tips på sådant som går att hitta där. I huvudsak iaf.

Det enda jag vet konkret är att jag föredrar ett (1) bra grafikkort samt 2 st SSD i RAID för OS samt inga lagringsdiskar. Jag skulle särskilt uppskatta en bra mobo/cpu-kombo som även har lite utrymme för att klocka.

Permalänk
Hjälpsam

Jag vill inte va tråkig en något slags budget är bra o ha. . det är så segt att bygga korgar o så är man inte i närheten vad TS önskar.

2 st SSD i RAID blir lätt dyrt. . o smått onödigt, men visst..hur stora skall dessa vara?

Vad skall ett " ett (1) bra grafikkort " klara?

Är prio spel eller vilka "tyngre" uppgifter skall datorn klara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Jag vill inte va tråkig en något slags budget är bra o ha. . det är så segt att bygga korgar o så är man inte i närheten vad TS önskar.

2 st SSD i RAID blir lätt dyrt. . o smått onödigt, men visst..hur stora skall dessa vara?

Vad skall ett " ett (1) bra grafikkort " klara?

Är prio spel eller vilka "tyngre" uppgifter skall datorn klara?

Kollar jag grafikkort så tänker jag GTX780 eller något i den stilen. Budget..bra fråga, jag hoppas landa runt 20k. SSD i RAID är för att jag såg någon på YT som bootade datorn på några sekunder, klart attraktivt. Lagring har jag på en stor SSD som jag redan äger. Jag lånar en dator av en kompis jag bor hos och flyttar min SSD till bygget sedan.

Prio är fps-spel men visst plockar jag med annat som är mer prolle-krävande också.

EDIT 1: Jag glömde svara på din fråga, soz. Om det blir lagligt att rippa filmer till min NAS så är det väl något som denna dator skulle kunna användas till.

EDIT 2: Budgeten är inte viktigast, lägger jag några tusen till för att landa just i en "merca"-dator så vill jag gärna köra på det denna gång.

Permalänk
Hjälpsam

Det finns många sett att angripa detta, jag valde här:

-Ett GTX780Ti, snabbaste kortet idag. . valde ett med ref kylare.
-Tog ett dyrt o fint 1150 kort o en 4770K
-2x250Gb Samsung pro SSDer
-Monster kylare från Noctuas
- FD R4 chassi
-Valde här en riktigt fin PSU men tog INTE höjd för SLI, vill du det så byter jag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4424751/2013-12-31

Sen kan man ju även gå på ett 2011 baserat system, men beror lite på hur mycket CPU kraft du vill ha. .
Man skulle då kunna gå på en 4930K CPU o ett GTX780 istället

Permalänk
Skrivet av thli72:

Det finns många sett att angripa detta, jag valde här:

-Ett GTX780Ti, snabbaste kortet idag. . valde ett med ref kylare.
-Tog ett dyrt o fint 1150 kort o en 4770K
-2x250Gb Samsung pro SSDer
-Monster kylare från Noctuas
- FD R4 chassi
-Valde här en riktigt fin PSU men tog INTE höjd för SLI, vill du det så byter jag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4424751/2013-12-31

Sen kan man ju även gå på ett 2011 baserat system, men beror lite på hur mycket CPU kraft du vill ha. .
Man skulle då kunna gå på en 4930K CPU o ett GTX780 istället

Jaa, en i7 4820 kostar ju samma pengar på inet just nu, fast det kanske drar iväg med mobo och passande minnen? Känner jag skillnaden för några kronor till så ökar ju merca-faktorn..

Edit: Så här kanske http://www.inet.se/kundvagn/visa/4425379/2013-12-31 Fast jag kanske letar reda på en Seasonic Platinum-660 660W från annan butik dock för den är jag sugen på.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

gah, så dumt. Jag svarade med polarens inloggning. Jaja, han är för snål för den där datorn ändå.

Permalänk
Hjälpsam

Seasonicen är trevlig o ett kanonval, kunde tyvärr inte välja detta på INET

4820K vs 4770K kan man skriva mycket om. . . 4820K klockar bättre men 4770K stock är något snabbare

Jag valde ett så svindyrt 1150 kort att det inte är några problem att hitta 2011 till det priset

Men byter du till 2011 så ta 4st minnesmoduler då minnet jobbar i Quad på 2011 plattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Seasonicen är trevlig o ett kanonval, kunde tyvärr inte välja detta på INET

4820K vs 4770K kan man skriva mycket om. . . 4820K klockar bättre men 4770K stock är något snabbare

Jag valde ett så svindyrt 1150 kort att det inte är några problem att hitta 2011 till det priset

Men byter du till 2011 så ta 4st minnesmoduler då minnet jobbar i Quad på 2011 plattformen

Annars så inköpslistan ok ut, om jag har fyra stickor?

Permalänk
Hjälpsam

Visst gör den det, blir en kanondator det där