Nytt inköp av mus på gång, vad ska man köpa?

Permalänk

Nytt inköp av mus på gång, vad ska man köpa?

Tjena! Har tänkt byta upp mig från min Kinzu v2 nu efter jul.
(Den tappar anslutning till datorn p.g.a kabelbrott nu, orkar inte gnälla efter ett år av frekvent användning, och dessutom med tanke på att den bara kostade 200 kr. Därför köper jag snart en ny.)

Den lite större frågan är; Vad ska jag köpa? Har tänkt mig prisklassen 500-600 kr.
Har sneglat lite på SteelSeries Rival, då jag gillade min Kinzu (när den inte krånglade) rätt bra ändå, men frågar er här på forumet också,
få höra om ni har personliga rekommendationer eller något tips rent allmänt.

Gott nytt år, förresten.

Visa signatur

Är åsnan en häst?

Permalänk
Medlem

Jag stormtrivs med min Qpad 5K som jag fick i julklapp

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av jscrub123:

Tjena! Har tänkt byta upp mig från min Kinzu v2 nu efter jul.
(Den tappar anslutning till datorn p.g.a kabelbrott nu, orkar inte gnälla efter ett år av frekvent användning, och dessutom med tanke på att den bara kostade 200 kr. Därför köper jag snart en ny.)

Den lite större frågan är; Vad ska jag köpa? Har tänkt mig prisklassen 500-600 kr.
Har sneglat lite på SteelSeries Rival, då jag gillade min Kinzu (när den inte krånglade) rätt bra ändå, men frågar er här på forumet också,
få höra om ni har personliga rekommendationer eller något tips rent allmänt.

Gott nytt år, förresten.

Rivalen är bra, men den är mycket större än Kinzun. Har haft båda. Åk till något ställe där de har många möss man kan testa, välj den som känns bäst, om den funkar bra och problemfritt (kolla omdöme) så köper du den.

Permalänk

Det beror lite på dina händer. Jag var o kände på den nya Logitech G500s i helgen. Har 400 nu och innan dess MX-518, tyckte G500s låg underbart i handen så blir som nästa köp garanterat!

Min kompis som skulle ha ny mus tyckte också den var skön men då han håller musen mer med fingrarna (jag har hela handen på musen) så tycker han om mindre möss, han hade SteelSerie Kana innan? Skaffade sig V2 nu då den passade honom bäst.

2 möss jag kan rekommendera som jag testat och använt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft båda versionerna utav Logitech´s G500:or. Innan så hade jag vanliga G500 men nu så har jag G500S.
Själv så rent ut sagt så är dom helt gudomliga enligt mig. Man kan te x ställa in extra vikt och det är så bra så det finns olika tyngder på vikterna så det är helt perfekt. Sen är det väldigt mycket knappar som man kan ställa in med olika funktioner. Men om man verkligen vill "sniza" till det så kan man installera ett program så du kan ha olika sence. Det finns 5 stycken olika lägen för olika tillfällen om man vill ha olika på olika spel. Sen har den inbyggt minne som gör att man kan byta mus ifrån dator till dator men ändå har samma inställningar (kan ju vara olika på datorn men musens inställningar är desamma).

Sen har G500S en väldigt snygg design tycker jag!
Så antingen G500 eller G500S, det är vad jag skulle rekommendera.

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem

Kika lite extra på zowie möss, dom är kända för att ha bästa sensorn av alla möss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Kika lite extra på zowie möss, dom är kända för att ha bästa sensorn av alla möss.

Hade köpt FK:n om det inte var för brytarna... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jscrub123:

Tjena!
Gott nytt år, förresten.

Skrivet av Christoffer1989:

Det beror lite på dina händer. Jag var o kände på den nya Logitech G500s i helgen.

Skrivet av MsToher:

Själv har jag haft båda versionerna utav Logitech´s G500:or

Min personliga åsikt är att undvika logitech pga deras kvalitet. Detta är byggt på min och min kompis användning av varsin Logitech G5 V2 som båda dog efter ca 2 år (precis efter att garanti gått ut) för att musen var felkonstruerad och böjde kabeln konstigt innuti musen vilket till slut ledde till kabelbrott. Jag lyckades hitta en passande kabel och bytte ut den men pga konstruktionen gick även denna sönder efter ungefär samma tidsram.

En liten notis är att inte alla logitechs möss är så dåliga då min kompis sedan gick tillbaka till sin ca 7 år gamla MX518 som fortfarande fungerar felfritt trots alla år.

Som ovan kan jag rekommendera Qpad 5k. Köpte en till min bror och ibland undrar jag om jag inte hade velat ha den själv. Sitter själv på en Corsair m65 men kan inte säga att jag vant mig vid att inte ha stöd för hela handen än så kan inte rekommendera den till andra. Får hoppas att det ändras för min skull!

Permalänk
Avstängd

Jag hade Kinzu musen innan. Version 1 dock, röd och har nu uppgraderat till Logitech g500. Bästa musen någonsin, kör på den om du inte behöver macroknappar på musen!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Kör med QPAD 5K, underbar mus. Tänk dock på att det är en palmmus.

Permalänk
Medlem

Qpad 5k, köpte den själv för 300 kr.
Bästa musen jag har haft!

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival.

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem

Köpte en SteelSeries Rival för 1 månad sen typ och är riktigt nöjd. Känns som en uppgraderad intellimouse 3.0

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Beställde en 5k i onsdags, har dock inte fått den än. Hoppas på det bästa, kan återkomma när jag får den. (vet inte hur posten har det med ledigheter)

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Min personliga åsikt är att undvika logitech pga deras kvalitet. Detta är byggt på min och min kompis användning av varsin Logitech G5 V2 som båda dog efter ca 2 år (precis efter att garanti gått ut) för att musen var felkonstruerad och böjde kabeln konstigt innuti musen vilket till slut ledde till kabelbrott. Jag lyckades hitta en passande kabel och bytte ut den men pga konstruktionen gick även denna sönder efter ungefär samma tidsram.

En liten notis är att inte alla logitechs möss är så dåliga då min kompis sedan gick tillbaka till sin ca 7 år gamla MX518 som fortfarande fungerar felfritt trots alla år.

Men detta är ju säkert på många olika möss från olika tillverkare G400 är ju uppdaterad MX518, och G500 är väl en ännu mer uppdaterad så borde ju hålla lika bra typ, tyckar jag?
Andra logitech möss har jag ingen åsikt om då jag inte testat, men just MX518/G400 är ju underbara.

Sen beror det nog en del på hur man har mussladden på skrivbordet också, håller nog längre om den får vila fritt mot om den är fixerad, jag har min fixerad nu så musen i sig kan inte röra sig för mycket utan att det tar stopp, borde ju slita mer på kabeln?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

1 http://www.maxfps.se/moss/zowie/ec2-evo-cl-pro-gaming-mouse
2 http://www.maxfps.se/moss/mionix/naos-7000
3 http://www.maxfps.se/moss/razer/naga-2014-expert som jag själv använder till CS GO och inköptes för att jag ska vara redo att lira elderscroll online nu när det kommer. spelar du inga mmo skulle jag kollat på 1 å 2 men nya nagan känns jävligt mångsidig och mycket bättre än gammla nagan och logitech G600 som inte funkade när jag väl skulle till att lira FPS då den var för obalanserad och ville tippa på nosen när man lyfte den.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

1 http://www.maxfps.se/moss/zowie/ec2-evo-cl-pro-gaming-mouse
2 http://www.maxfps.se/moss/mionix/naos-7000
3 http://www.maxfps.se/moss/razer/naga-2014-expert som jag själv använder till CS GO och inköptes för att jag ska vara redo att lira elderscroll online nu när det kommer. spelar du inga mmo skulle jag kollat på 1 å 2 men nya nagan känns jävligt mångsidig och mycket bättre än gammla nagan och logitech G600 som inte funkade när jag väl skulle till att lira FPS då den var för obalanserad och ville tippa på nosen när man lyfte den.

Japp! ZOWIE EC2 eVo CL Pro Gaming!

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk

Qpad 5k är väldigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Func ms-3, kalasbra mus:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Min personliga åsikt är att undvika logitech pga deras kvalitet. Detta är byggt på min och min kompis användning av varsin Logitech G5 V2 som båda dog efter ca 2 år (precis efter att garanti gått ut) för att musen var felkonstruerad och böjde kabeln konstigt innuti musen vilket till slut ledde till kabelbrott. Jag lyckades hitta en passande kabel och bytte ut den men pga konstruktionen gick även denna sönder efter ungefär samma tidsram.

En liten notis är att inte alla logitechs möss är så dåliga då min kompis sedan gick tillbaka till sin ca 7 år gamla MX518 som fortfarande fungerar felfritt trots alla år.

Som ovan kan jag rekommendera Qpad 5k. Köpte en till min bror och ibland undrar jag om jag inte hade velat ha den själv. Sitter själv på en Corsair m65 men kan inte säga att jag vant mig vid att inte ha stöd för hela handen än så kan inte rekommendera den till andra. Får hoppas att det ändras för min skull!

g5 var totalt värdelös men som du säger mx518 aka g400s är riktigt hållbara tyvär är dem dyrare idag en vad var förr brukade kostar kring 250 kr förr

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kanske microsft exlporer 3.0?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tack för hjälpen alla, har nu 4 alternativ klara.

1. Steelseries Rival
2. Logitech G400S
3. Zowie Gear EC1 Evo
4. Func MS-3

Har beställt ett Func KB-460, därför känns MS-3 som ett mer logiskt val än Qpad 5k, lutar dock fortfarande mest åt Rival, då jag gärna vill ha samma stuk som Kinzun, fast större.

Hjälp mig gärna med val av modell nu bara

Visa signatur

Är åsnan en häst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jscrub123:

Tack för hjälpen alla, har nu 4 alternativ klara.

1. Steelseries Rival
2. Logitech G400S
3. Zowie Gear EC1 Evo
4. Func MS-3

Har beställt ett Func KB-460, därför känns MS-3 som ett mer logiskt val än Qpad 5k, lutar dock fortfarande mest åt Rival, då jag gärna vill ha samma stuk som Kinzun, fast större.

Hjälp mig gärna med val av modell nu bara

Rival är inte i samma stuk som Kana. Sensei har precis samma form fast större och med andra sidoknappar.
Logitech G400s och Zowie är de bästa ur prestandasynpunkt. Har själv både G400s och Zowie EC2 eVo och har svårt att bedömma vilken jag gillar mest. Zowien är trevlig för att den är skönare och lättare, medans G400s har bättre klickkänsla och coating. Pangar lika hårt med båda oavsett. Func har en mindre pålitlig sensor och den lär kunna väga ganska mycket med all onödig skit.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT