Status: Främmande ?

Permalänk
Medlem

Status: Främmande ?

Jag har ett _litet_ problem med en av mina diskar. En WD 120gb SE (8mb osv.).

Hårddiskarna i datorn: 1 IBM 46.1gb, 1 IBM 60gb, 1 WD 120gb SE

Jag drar en liten historia om vad som har hänt.

För lite mer än en vecka sedan började någon av diskarna (kunde inte höra vilken av dem) låta skummt (knastrade och skrivade).
Jag körde diskarna en efter en samnt scannade dem med bla IBM drive fittness programet och kom fram till att det var ibm 46.1gb'n som lät underligt. Jag gjorde inget åt det på några dagar (lathet) tills datorn började hänga sig sporaliskt och betedde sig allmänt underligt. Dagen efter det fick jag tummen ur och lågnivåformaterade den taskiga disken i hopp om att det skulle lösa problemet. När jag sedan skruvade in alla diskar i burken igen kopplade jag in WD-disken på s-ata adaptern som följde med moderkortet (Abit AT7-MAX2) för att minsa råttboet. Jag installerade om Windows och kom fram till att allt fungerade utom disken som satt på s-ata adaptern. Även då var jag lat och orkade inte göra något åt det..

Nu eftermiddags kopplade jag in WD'n med en vanlig ide-kabel och startade upp datorn. Den hittades i bios, den hittades i enhetshanteraren men inte på något annat sätt. När jag uppdaterar egenskaperna på disken under Enhetshanteraren/WD-disken/Egenskaper/Volymer står det bland att den är 0 Mb stor och "Status: Främmande" (se bifogad bild)

Av det drar jag slutsatsen att något verkligen inte är som det ska vara, och undrar: Är disken helkörd? Går det att lösa med en formatering (lågnivå?)? Eller går den kanske till och med att rädda?

/Deryth

Edit: WD'n fungerade innan jag formaterade om inte det framgick

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf konstatera att du är jävligt lat

Kan du se disken i Computer Managment? (vet inte vad det heter i svenska versionen)

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Nej, bara i enhetshanteraren som jag skrev :/

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Nej, bara i enhetshanteraren som jag skrev :/

Edit: Sorry, dubbelpost, trodde jag missade skicka knappen första gången

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Kolla om du inte kan hitta nåt som heter Importera främmande disk i Diskhanteraren.