Permalänk
Medlem

Speldator för 8-9k

Tjena det har nu blivit dags att köpa en stationär dator för att jag har tröttnat på att inte kunna spela något på min laptop. Jag ska i stort sett bara använda datorn för att spela och hade tänkt och lira lol och BF4. Jag har ingen erfarenhet alls om att sätta ihop en dator så jag tror att det blir bäst för mig att köpa en komplett dator. Har tittat runt lite på kompletts olika datorer och har hittat två stycken som jag tror borde passa mig fast jag skulle vilja ha eran åsikt om hur prisvärd datorn är och vilken av datorerna får jag mest pengar för.

Dator 1:
http://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/10821#!tab:extra
Dator 2:
http://www.komplett.se/komplett-gamer-a30-r9-290-edition/1084...

I dator 1 så har jag funderat på att byta ut i7 mot en i5 eftersom jag ändå bara ska använda den för att spela.

Permalänk
Hjälpsam

Dator 2 har ju ett klart vassare grafikkort, tänk dock på att du bara får en 120Gb SSD till denna. . så lägg till en disk

Men tar du en 4670 o ett GTX770 i dator no1 blir den helt ok. . . men GTX770 rår inte på ett R9 290, men Intel CPUn är starkare

Men som Bf4 dator hade jag tagit No2 o bytt/tagit en extra lagringsdisk

Permalänk

Hej! Jag hoppar in här, sitter och väger mellan de två alternativen jag med. (OBS, är nyinsatt gällande speldatorer osv, läst mycket på forumet här om vad som är bäst.)

Jag hade dock tänkt ändra lite:

Dator 1:
Intel Core i5-4670K
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Corsair CX 750M, 750W PSU
Corsair Carbide 300R Midi Tower Svart
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM

Hamnar på 10 500kr

Dator 2:
Här vet jag inte riktigt, har läst på gällande CPU och GPU. Tydligen så låter de väldigt mycket när de arbetar. Risk att de överhettas osv?

Har vägt mellan dessa två datorer ett bra tag nu, tror du BF4 går att spela på ultra settings med hög fps på dator no1? Annars är det Dator no2 som gäller men det är just att den låter för mycket och jag är rädd att den ska rosta ihop efter något år.

Vad tror du? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Skulle helst vilja ha en SSD eftersom folk säger att dem jobbar fortare än dem gamla hårdiskarna och jag ska troligtvis bara ha ett par spel på datorn och inget annat. Tror ni jag får plats med allt i en SSD på 120gb. Kommer troligtvis ha spel som BF4, LOL, Planetside 2 och CS:GO plus windows 8.

Permalänk
Hjälpsam

En SSD är väldigt mycket snabbare men att bara ha en 120Gb blir lätt snålt .. jag har 40Gb kvar på laptopen o har INGA spel på den.. . så jag hade ju gjort allt för o pressa in en 250Gb SSD om det skall va enda disk

Kan också påpeka att dator2 kommer låta rätt mycket då varken Stock kylaren på CPUn eller GPUn är direkt tysta ( snällt sagt)

Permalänk
Medlem

Tack för att du nämnde om att dem delar låter rätt så mycket. Tror du att jag kan få datorn tystare om jag lägger till vattenkylare till processorn eller att jag ska uppgradera chassit till ett R4? Du kanske inte kan svaret på den här frågan men är ljudet så högt att man stör sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NYDATOR1:

Tack för att du nämnde om att dem delar låter rätt så mycket. Tror du att jag kan få datorn tystare om jag lägger till vattenkylare till processorn eller att jag ska uppgradera chassit till ett R4? Du kanske inte kan svaret på den här frågan men är ljudet så högt att man stör sig?

Grafikkorten i båda datorer du har länkat är ökända för att vara otroligt högljudda tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam

AMDs stock CPU kylare låter endel men detta är ganska lätt o billigt att åtgärda...den stora boven är stock kylaren på R9 290 o det är värre att fixa.

Sen HUR mycket du stör dig på detta ör extremt individuellt

Permalänk
Medlem

Synd att datorn låter en del för hade helst velat ha en relativt tyst datorn men man får nog beställa den med Fractal design R4 och hoppas på det bästa eftersom jag inte har en jätte stor budget. Om den nu låter alldeles för mycket får jag nog försöka att fixa problemet på något sätt eller du kanske till och med har tips på en annan dator som är tystare för ungefär min budget?

Permalänk
Medlem

Ska jag välja den första datorn och ändra lite delar den kanske inte låter lika mycket?

Permalänk
Hjälpsam

Svår fråga, det beror ju på hur ljudkännslig du är o hur mycket "fps jägare" du är.

R9 290 är ett snabbare kort i Bf4 o slår GTX770 med 7-10fps på 1080p Ultra.

O andra sidan är 4670K nästan lika många fps snabbare än vad FX-8320 är

SÅ i slutändan är 4670K+GTX770 ganska lika med FX8320+290. . . men när Mantle kommer kan detta ändras

Jag hade valt Intel o GTX770

Permalänk
Medlem

Vad står K för? Är det att man inte kan överklocka dem som inte har K?

Permalänk
Hjälpsam

"K" är att CPU n är upplåst o kan klockas. . . dock bör du ha ett Z87 moderkort för att kunna klocka vilken den datorn inta har i grund. .. då kan du lika gärna ta den låsta 4670

Permalänk
Medlem

Har beställt datorn och vill tacka thli72 för all hjälp! Uppskattas verkligen.

Permalänk
Skrivet av NYDATOR1:

Har beställt datorn och vill tacka thli72 för all hjälp! Uppskattas verkligen.

Skrev hur den fungerar sen? Dator 1 eller 2?