Aerocool börjar sälja gummiklädda fläktar i serien Dead Silence

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tror inte dom ens har hälften av utrustningen som krävs för att göra ett ordentligt test av fläktar.
Att sätta dit ett par fläktar på en kylare i öppen rigg är inte direkt jätte intressant..

Vad skulle krävas för häftig utrustning då menar du?

Permalänk
Medlem

Man skulle väl t.ex. kunna tänka sig en rigg där man med exakta accelerometrar tittar på vilka frekvenser och amplituder de exciterar i alla riktningar, ordentliga luftflödesmätninga, m.m. men varför? Låter som detaljonani.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Dold text

De gummiupphända hörnen känns som en bra ide.

Dock skulle jag hellre se PWM styrda fläktar som har högre maxvarvtal men ändå är tysta på låga spänningar. En fläkt som inte varvar något och flyttar lite luft kommer alltid att vara tyst.
Der lärde man sig när man sågade upp 120mm hål i sitt gamla chassie för att montera en 120mm Papst fläkt...

Vill egentligen bara se ett diagram med luftflöde på x axeln och ljudnivå på y axeln mätta med samma utrustning. Dvs en db mätare och en luftflödesmätare. Sen varierar man drivspänningen mellan det lägsta varvtalet där fläkten går och upp till 12v. Då kan man även testa olika storlekar och se hur mycket man sänker ljudnivån men en större fläkt.

Ska man vara riktigt seriös mäter man vid olika mottryck också. Fast det skulle nog räcka att mäta med en tornkylare och med en radiator för att få en uppfattning om hur det ser ut i dessa fall.

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast gummit gör någon hörbar skillnad utan den är nog bara mätbar. Och gummi är ett bra ljuddämpande material som dämpar och tar bort vibrationer och svängningar som uppstår riktigt bra. Så länge balansen på fläktbladen är bra så ser jag mest bara fördelar. En till stor fördel är helt klart att den är snyggt designat.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur de presterar.

Själv tycker jag Noctua är smakfullt färgsatta och behagliga att titta på, men i chassit är det ändå ingen som ser dem och där ska de bara göra sitt jobb så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Som Noctua fanboy välkomnar jag allt motstånd.
Men som sagt förut handlar det för mig om upplevelsen av ljudet och inte ljudnivå som ställs mot hur mkt luft som flyttas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Så härliga ut, är lite misstänksam mot bladens stabilitet dock.. Kommer dem inte flexa för vindtrycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att vindtrycket är speciellt stort på bladen då det är _luft_ som flyttas vid ganska låga varvtal.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Tror inte det är några problem med stabilitetn på fläktbladen. Det står faktiskt "gummibeklädda fläktar" vilket torde betyda att de har en kärna av plast.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad skulle krävas för häftig utrustning då menar du?

Utrustning så du kan mäta exakt allt om fläkten och hur den presterar.
Hastighet, flöde, ljud, vibrationer, ljud/prestanda vid x volt.

Permalänk
Skrivet av ShockCore:

Har svårt att se att gummibeklädda fläktblad ska ha en positiv aerodynamisk effekt, det låter mer som ett billigt försäljningsknep i och med att man introducerar något "nytt". Fler fläktar är alltid välkommet, så vi får väl se när de väl är här.

Tänkte samma sak. Gummi skapar mer friktion än blank plast, och då mer luftmotstånd som kan leda till mera ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Med fler o fler som kör sluten vattenkylning tycker jag det borde finnas fler tillverkare som satsar på modeller som prioriterar tryck. Nu gäller det väl kanske inte just dessa system men vart är alla vettiga 140mm radiator fläktar?!

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Skulle gärna se ett gediget fläkttest av Sweclockers snart...

Vänd dig till Martin's Liquid Lab eller Tator Tot på overclock.net istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Tänkte samma sak. Gummi skapar mer friktion än blank plast, och då mer luftmotstånd som kan leda till mera ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då absorberar gummi ljud bättre än plast som reflekterar ljud bättre i stället. Vad som är bättre låter jag dock vara sagt Jag vet dock inte huruvida luft påverkas av friktion av olika material? Men luftmotståndet kanske ökar pga ojämna ytan som gummi oftast har?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

"Dead Silence"... vilket jävla muppigt namn hahaha

nåt måste ju matcha mitt G1 Killer mobo och military grade-klassade grafikkort!

som en som kör pnp på en fet rad så är gummiupphängningar skit och ingenting, pumpen låter mer ändå. Däremot verkar trycket i 140orna bra mycket bättre än ens nuvarande, kanske dags för uppgradering? synd bara att det blir skyhöga summor så fort man ska ha fler än 2 fläktar :<

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Skulle gärna se ett gediget fläkttest av Sweclockers snart...

Plus på den!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Ärligt talat så var det ett bra tag sedan Noctua var ensamma nr1 på marknaden.
Visst gör de bra och tyst fläktar men herre gud... varför i helvete kan de inte ha lite fler färgalternativ. Den den där avföringsbruna färgen skär sig med allt man stoppar in i burken.

Ingen tvingar dig att köpa dem och du säger ju själv att det finns alternativ, personligen tycker jag Noctuas fläktar är jävligt snygga, dessa går då bort pga att de sitter lysdioder i, annars hade de kunnat vara intressanta att prova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sabelskiöld:

Ingen tvingar dig att köpa dem och du säger ju själv att det finns alternativ, personligen tycker jag Noctuas fläktar är jävligt snygga, dessa går då bort pga att de sitter lysdioder i, annars hade de kunnat vara intressanta att prova

Jo men du tror inte att Noctua hade tjänat på att ha lite flera färgalternativ som t.ex. mattsvart, röd, etc?

Det är fler än vad du tror som tänker på det estetiska när de bygger en dator.

Permalänk
Proffsmoddare

Klart snygga. Hade dock velat ha lite högre rpm.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte är lika snygga som Noctuas färger som verkligen är i en klass för sig.
Men inte ett jättedåligt försök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Jo men du tror inte att Noctua hade tjänat på att ha lite flera färgalternativ som t.ex. mattsvart, röd, etc?

Det är fler än vad du tror som tänker på det estetiska när de bygger en dator.

Det är fler än vad du tror som skiter fullständigt i det. Har du ens sett hur de flestas datorer ser ut inuti?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Vänd dig till Martin's Liquid Lab eller Tator Tot på overclock.net istället.

Kände mig inte ett dugg klokare efter att ha kollat det lite snabbt.
Går igenom mycket bra om man vill fördjupa sig men för en enkel recension eller jämförelse så hittade jag inget bra alls.
Har du någon länk till någon sådan som jag kanske missade när jag bara kollade lite snabbt?

Och jag är mest intresserad av chassifläktar, inte radiatorfläktar.

Permalänk
Avstängd

Föredrog mina gentle typhoon samt air penetrators före noctua. Air penetrators i fronten som insug och typhoon utblås samt CPU. Fungerade förjävla bra.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad skulle krävas för häftig utrustning då menar du?

http://www.youtube.com/watch?v=9uUXt7mE6Qg&t=4m26s

Något sådant bland annat?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Men då absorberar gummi ljud bättre än plast som reflekterar ljud bättre i stället. Vad som är bättre låter jag dock vara sagt Jag vet dock inte huruvida luft påverkas av friktion av olika material? Men luftmotståndet kanske ökar pga ojämna ytan som gummi oftast har?

Jag har för mig att det bevisats både i teori och praktik att en småskrovlig yta har mindre luftmotstånd jämfört med en helt slät yta. I alla fall gäller detta när ytan är så ojämn som en golfboll.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ska man göra bladet aerodynamiskt så ska det vara så hårt som möjligt. Se på flygplan och golfbollar - släta och hårda. Sen att golfbollar har en massa gropar är en annan historia men materialet är slätt och hårt. Fanns en fläkt som utnyttjade "golfbollsgropar" förr. Hur bra den blev vet jag inte men tanken var god. Gummi är den totala motsatsen så det hela känns mer som ett säljknep.

Ljudet kommer ifrån friktion, antingen ifrån motorn eller fläktbladen, samt virvlar. Bättre aerodynamik ger mindre virvlar och mindre motstånd. Gärna ska fläktbladen även vara tunga så att vibrationer motverkas men då behövs så klart en starkare motor som i sin tur kan ge oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har för mig att det bevisats både i teori och praktik att en småskrovlig yta har mindre luftmotstånd jämfört med en helt slät yta. I alla fall gäller detta när ytan är så ojämn som en golfboll.

Mythbusters golfbolls inspirerade bil!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kittarn:

Bor du under en sten?
Det skulle nog förvåna dig hur mycket testutrustningsgodis grabbarna har på kontoret.

Skrivet av Chibariku:

Vad skulle krävas för häftig utrustning då menar du?

Jag tror inte Swec råkar sitta på en "Anechoic chamber" vad nu det blir på svenska. Rätt dyrt också. Sedan utrustning för att noggrant mäta luftflöde och tryck är viktigt. (Och dyrt) För att inte nämna att en bra ljudtrycksmätare som klarar riktigt låga ljudtryck kostar väldigt mycket. Och så behövs såklart någon sorts frekvensmätare som ser om fläktarna avger missljud i olika frekvenser.

Permalänk
Avstängd

Aerocool är väl ett skitmärke som bara gör fula skit saker.
Jag skulle inte lita på att dom göra bra fläktar.

Jag skulle hellre köpa Noctua.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Jo men du tror inte att Noctua hade tjänat på att ha lite flera färgalternativ som t.ex. mattsvart, röd, etc?

Det är fler än vad du tror som tänker på det estetiska när de bygger en dator.

Då finns det andra alternativ om det är vad man vill ha, ingen tvingar dig att använda Noctuas fläktar, de säljer tillräckligt bra så de behöver inte ha fler färger för att tjäna mer, det hade de nog tänkt ut själva i så fall

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har för mig att det bevisats både i teori och praktik att en småskrovlig yta har mindre luftmotstånd jämfört med en helt slät yta. I alla fall gäller detta när ytan är så ojämn som en golfboll.

Sharkoon Silent Eagle var ju bland de tystaste som fanns när de kom, bygger på samma princip som en golfboll och de har sitt utseende av en anledning, så det stämmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sabelskiöld:

Då finns det andra alternativ om det är vad man vill ha, ingen tvingar dig att använda Noctuas fläktar, de säljer tillräckligt bra så de behöver inte ha fler färger för att tjäna mer, det hade de nog tänkt ut själva i så fall

Dold text

Den logiken.. ha. ha. ha.

Jag hoppas verkligen att du var ironisk. Nämn ett företag som inte vill tjäna mer pengar?
Noctua: "Nä men asså jag tycker vi har det ganska bra nu. Varför försöka göra företagets ekonomi ännu starkare?"