Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Menar du att jag ska köra capture i 2560x1600 för att sedan skala ner den till 1280x800 i mp4? Eller vi du ha färdiga filmen i 2560x1600 och själv låta spelaren skala?

Varken eller, det är så att om du kör i 2560x1600 i riften direkt så skalar den bättre själv än att köra native.
Testa köra med 2560x1600 i Scaupa med riften och jämför med 1280x800 och se om det blir i ditt fall bättre.
För mig har samtliga tester visat tydligare detaljrikedom.

Men detta spelar mindre roll, jag är sugen att se Scaupa med riften oavsett upplösning!

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Varken eller, det är så att om du kör i 2560x1600 i riften direkt så skalar den bättre själv än att köra native.
Testa köra med 2560x1600 i Scaupa med riften och jämför med 1280x800 och se om det blir i ditt fall bättre.
För mig har samtliga tester visat tydligare detaljrikedom.

Men detta spelar mindre roll, jag är sugen att se Scaupa med riften oavsett upplösning!

Ok då fattar jag.
Jo det blev bättre, men jag provade en annan sak som gjorde större skillnad. Jag renderade varje öga med en 2048x2048 rendertarget och körde distortion shadern på den till vanliga 640x800 för varje öga. Det blev faktiskt väldigt mycket bättre, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att man faktiskt kör i 4096x2048 i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Ok då fattar jag.
Jo det blev bättre, men jag provade en annan sak som gjorde större skillnad. Jag renderade varje öga med en 2048x2048 rendertarget och körde distortion shadern på den till vanliga 640x800 för varje öga. Det blev faktiskt väldigt mycket bättre, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att man faktiskt kör i 4096x2048 i detta fall.

I kronologisk ordning:
Super sampling, Ultra sampling, Ludde sampling!

4k låter väldigt najs, om man får fråga hur mycket påverkas prestandan av detta i runda slag i dagens version av motorn?
Edit: Följdfrågan blir då också om denna typ av sampling (och AA?) får riften att visa lika bra bild i native upplösning som dubbel?

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

I kronologisk ordning:
Super sampling, Ultra sampling, Ludde sampling!

4k låter väldigt najs, om man får fråga hur mycket påverkas prestandan av detta i runda slag i dagens version av motorn?
Edit: Följdfrågan blir då också om denna typ av sampling (och AA?) får riften att visa lika bra bild i native upplösning som dubbel?

Haha!
Testade att överdriva lite, alltid kul :).
Jag får kolla upp hur mycket det påverkar prestandan och återkomma, jag vet inte riktigt faktiskt.
Det blir en klar förbättring men inte alls så stor som om native blir dubbelt så hög tror jag. Rastret finns där tydligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Förresten så har jag lagt in möjlighet till registrering på hemsidan. Var tvungen då jag fick en massa spam hela tiden. Om ni är intresserade så kan det vara bra att vara tidigt ute för att kunna välja användarnamn.

Vill tillägga att jag inte är en expert på det här med wordpress och bloggar så risken finns att jag gjort något fel ;).

/Ludde

Var registrerar man sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozh:

Var registrerar man sig?

Registrera dig kan du göra här, så länge registreringen inte är stängd.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Registrera dig kan du göra här, så länge registreringen inte är stängd.

Kommer man att ha samma username på sidan och in game?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozh:

Kommer man att ha samma username på sidan och in game?

Det kan jag egentligen inte svara på, det är helt upp till
ludde.andersson
att avgöra när han kommit så långt med spelet. Men om jag fick gissa, så skulle jag gissa på att du kommer att få välja ett annat namn. Det, eller så görs systemet om när han kommit så långt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Hej!
Registreringen som beskrivits är endast för hemsidan så att man kan skriva inlägg osv, alltså precis som vi gör här på detta forum.
Precis som Jink är inne på så kan det bli aktuellt med ett nytt konto för spelet. Nu är det inte så många som är registrerade på hemsidan så jag tror inte det blir något problem i vilket fall, vill ni ha samma namn så borde man kunna lösa det.

Min tanke är att lösa det på samma sätt som i Minecraft, dvs ha spelet knutet till ett konto istället för fysisk dator.

Permalänk
Medlem

Updates??

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kan vi stå till tjänst kanske?

Permalänk

Hej alla!
Har lite dåligt samvete att det varit tyst så länge :-(.
Läget är det att jag lagt ner en hel del jobb på att rensa upp småfixar som legat efter. Bla så har partikelsystemet justerats till samt även hanteringen av stora terränger. Jag har också fått kontakt med nån som kanske kan hjälpa till med GUI och andra liknande saker.

Detta är detaljer som jag vill ha med inför nya kampanjen, så även om det drar ut på tiden så är det något bra och nödvändigt att vänta på.
Sen har jag inte glömt bort att få ut en video som jag lovat med Oculus, har bara inte haft tid nu under Julen.

Kommer snart lite nytt...
Ha det bra

Permalänk
Avstängd

AEtt tippß vore bra att ett visst datum drar alla scaupafans ut och gör reklam på andra forum för liret. En samlad trupp a 10 personer gör mer marknadsföring i x antal andra förum än ett helår på högst upp på googles söksiter

Ps hur tankar man demot o var?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av spikey13:

AEtt tippß vore bra att ett visst datum drar alla scaupafans ut och gör reklam på andra forum för liret. En samlad trupp a 10 personer gör mer marknadsföring i x antal andra förum än ett helår på högst upp på googles söksiter

Ps hur tankar man demot o var?


Ingen hade varit mer tacksam än jag, skitbra idé.
Om det finns tillräckligt med folk som nappar på denna idé så kan det spridas väldigt effektivt.

Angående spelbart demo så får man vänta ett litet tag. Så fort jag fått upp ett GUI och kopplat lite funktioner mot detta så är tanken att börja släppa tidiga testversioner. Jag vill få ut dessa versioner så tidigt det bara går, dels för att få feedback men också för att få testat det för buggar m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag vill testa så snabbt som möjligt. Otålig som vanligt ^^
Väntat efter något grafiskt vackert att bara gå omkring i for a while now

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Verkar skitcoolt. Även jag hjälper gärna till med att spela i ett alpha/beta-stadie för att hitta buggar etc.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borche:

Verkar skitcoolt. Även jag hjälper gärna till med att spela i ett alpha/beta-stadie för att hitta buggar etc.

Samma här. Gör också väldigt gärna reklam för spelet som Spikey sa.. Får man lägga upp trailern till spelet på youtube kanske?

Permalänk
Skrivet av Crozh:

Samma här. Gör också väldigt gärna reklam för spelet som Spikey sa.. Får man lägga upp trailern till spelet på youtube kanske?

Jättekul :-)!
Det kommer snart mer material, bla gui och lite mer effekter. Jag ska också ta fram en video kring hur det faktiskt fungerar men där måste finnas ett gui innan dess.

Filmen ligger faktiskt redan på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=EC380sxiVXI

Jag har lagt upp alla filmer på denna kanal:
http://www.youtube.com/channel/UCCD_5svIF87jzu9BI_ac31g?featu...

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte tagit mig tiden att läsa hela tråden, då det är sent och skola imorgon. Men funderat massor kring spelet och kommit fram till några frågor
1. Kommer det multiplayer mode i första testversionen?
2. Kommer du köra öppna test versioner eller är det bara för backers?
3. Kräver scaupa en monster dator? Fett bra grafik, så kräver spelet fler än 1 grafikkort?

Lycka till med utvecklingen

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Har tyvärr inte tagit mig tiden att läsa hela tråden, då det är sent och skola imorgon. Men funderat massor kring spelet och kommit fram till några frågor
1. Kommer det multiplayer mode i första testversionen?
2. Kommer du köra öppna test versioner eller är det bara för backers?
3. Kräver scaupa en monster dator? Fett bra grafik, så kräver spelet fler än 1 grafikkort?

Lycka till med utvecklingen

Tjena, och tack så mycket!

Min tanke är att släppa en väldigt tidig variant som endast innehåller det mest grundläggande. Detta är något jag tänker göra oavsett hur det går med fundingen osv. Egentligen är denna version inte så mycket scaupa, utan det är mest för att få ut något tidigt och få input på det.

Tror jag kommer köra öppet.

Grafiken tar en hel del kraft faktiskt. Men allt beror ju på hur mycket man fyller sin värld med. Men jag har testat med stora världar med massor med vegetation, ca 300.000 instanser av vissa vegetationsobjekt(dock inte synliga på en och samma gång). Motorn hanterar det bra men det är ju inte gratis. Postprocessing effekter som "godrays" m.m. tar också en del kraft, men dessa beror mycket på hur hög upplösning du kör med.

Man behöver absolut inget monsterkort, men helst ett relativt nytt kort som har stöd för OpenGL 4.x. Det är bättre med ett nytt och lite billigare än ett gammalt och dyrt tycker jag. Grafikkortet är ju det viktigaste man har i datorn när det gäller spel så visst har det en stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tjena, och tack så mycket!

Min tanke är att släppa en väldigt tidig variant som endast innehåller det mest grundläggande. Detta är något jag tänker göra oavsett hur det går med fundingen osv. Egentligen är denna version inte så mycket scaupa, utan det är mest för att få ut något tidigt och få input på det.

Tror jag kommer köra öppet.

Grafiken tar en hel del kraft faktiskt. Men allt beror ju på hur mycket man fyller sin värld med. Men jag har testat med stora världar med massor med vegetation, ca 300.000 instanser av vissa vegetationsobjekt(dock inte synliga på en och samma gång). Motorn hanterar det bra men det är ju inte gratis. Postprocessing effekter som "godrays" m.m. tar också en del kraft, men dessa beror mycket på hur hög upplösning du kör med.

Man behöver absolut inget monsterkort, men helst ett relativt nytt kort som har stöd för OpenGL 4.x. Det är bättre med ett nytt och lite billigare än ett gammalt och dyrt tycker jag. Grafikkortet är ju det viktigaste man har i datorn när det gäller spel så visst har det en stor påverkan.

Tjena!

Var länge sedan man hörde något!
Går det frammåt för dig?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Tjena!

Var länge sedan man hörde något!
Går det frammåt för dig?

Tjena!
Jo det går faktiskt framåt. Det är mest att jag träffat folk som kan tänkas vara intresserade av samarbete osv. Det var ett tag sen jag visade upp lite nytt men det kommer, just nu är det lite segt på den fronten.

Permalänk
Medlem

Kommer det stödja Crossfire?

Det ser sinnessjukt bra ut! Längtar tills man kan få klämma på det!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Kommer det stödja Crossfire?

Det ser sinnessjukt bra ut! Längtar tills man kan få klämma på det!

Tjena!
Lite roligt att du frågade just detta, jag har precis köpt ett extra grafikkort just för att testa SLI/CF(SLI i mitt fall).
Kul att höra att du tycker det verkar intressant, tack!

Vill inget hellre än att komma ut med något men det tar en jäkla tid allting, mest pga att jag inte kan jobba heltid med det. Men det står absolut inte still även om min aktivitet här på forumet varit låg på sistone.

Permalänk

Hej!
Vill bara meddela att en annan scaupa-version är under utveckling parallellt. Kanske inget för er men om ni har barn eller småsyskon så kan det kanske vara intressant :). Om Jink läser detta och har lite tid över så hade det varit kanon om du kunde titta genom min svengelska lite

Vanliga Scaupa fortsätter som vanligt men denna idé passade så bra in att jag var tvungen att "dela upp" Scaupa i två tydliga grupper, en för de lite yngre och en för resten.

Har lagt in en "nyhet" på hemsidan om detta:
http://www.scaupa.net

Permalänk
Avstängd

när kommer ett demo eller pre-release eller vadsom?

? cirka?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av spikey13:

när kommer ett demo eller pre-release eller vadsom?

? cirka?

Önskar att jag kunde ge dig svar på det, men så länge jag inte kan jobba heltid med spelet så har jag skitsvårt att uppskatta en tid för en demo eller liknande. Men jag har ändrat mig lite under resans gång och kommer göra allt för att få ut en demo, även om den bara är pytteliten :), vilket jag inte riktigt ville från början. Detta borde jag kunna i vilket fall som helst menar jag, och förhoppningsvis nu under våren.

Jag vet ju att detta projektet står och faller på om jag lyckas få ut en demo så det ligger verkligen i mitt intresse att få ut det.

Permalänk

Hmm kanske ska förklara lite kring Scaupa Kidz...

Det ni ser på bilderna är skapat från vanliga teckningar. Man tar in bilderna i spelet och dessa kan sen bli platta figurer i spelet. Tror att detta är kul för barn, då man behåller momentet med vanligt ritande men att man dessutom kan ge figurerna "liv" på detta sätt.

Dessutom så har jag mallar som man kan skriva ut för en massa olika objekt. Dessa blir då textureringen på färdiga objekt. Tex huset i filmen är gjort på detta sätt. Så man kan alltså själv skapa figurer utan restriktioner men då blir ofta figurerna platta i världen, eller så använder man mallar och då kan man få riktiga 3D-objekt.

På detta sätt så kan barnen rita som vanligt men ändå kunna ge dom liv i ett spel, vilket jag tror är kul. Jag tycker det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tjena!
Lite roligt att du frågade just detta, jag har precis köpt ett extra grafikkort just för att testa SLI/CF(SLI i mitt fall).

Hoppas på att SLI fungerar som det ska, införskaffar snart ett till 670 kort!

Skrivet av ludde.andersson:

Hej!
Vill bara meddela att en annan scaupa-version är under utveckling parallellt. Kanske inget för er men om ni har barn eller småsyskon så kan det kanske vara intressant :). Om Jink läser detta och har lite tid över så hade det varit kanon om du kunde titta genom min svengelska lite

Vanliga Scaupa fortsätter som vanligt men denna idé passade så bra in att jag var tvungen att "dela upp" Scaupa i två tydliga grupper, en för de lite yngre och en för resten.

Har lagt in en "nyhet" på hemsidan om detta:
http://www.scaupa.net

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/03/scaupa_kidz_thum...

Läste texten, skickade ett PM!

Skrivet av ludde.andersson:

Hmm kanske ska förklara lite kring Scaupa Kidz...

Det ni ser på bilderna är skapat från vanliga teckningar. Man tar in bilderna i spelet och dessa kan sen bli platta figurer i spelet. Tror att detta är kul för barn, då man behåller momentet med vanligt ritande men att man dessutom kan ge figurerna "liv" på detta sätt.

Dessutom så har jag mallar som man kan skriva ut för en massa olika objekt. Dessa blir då textureringen på färdiga objekt. Tex huset i filmen är gjort på detta sätt. Så man kan alltså själv skapa figurer utan restriktioner men då blir ofta figurerna platta i världen, eller så använder man mallar och då kan man få riktiga 3D-objekt.

På detta sätt så kan barnen rita som vanligt men ändå kunna ge dom liv i ett spel, vilket jag tror är kul. Jag tycker det i alla fall

"På detta sätt så kan barnen rita som vanligt men ändå kunna ge dom liv i ett spel, vilket jag tror är kul." Barnen, ja... Inte jag *host* :P. Tror absolut att Kidz versionen kan bli intressant, inte bara för barn men även för de som är duktiga med pennan! Skulle det gå att implementera denna funktion i Scaupa, för vuxna? Jag vet många som skulle gilla att kunna rita sina egna objekt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Hoppas på att SLI fungerar som det ska, införskaffar snart ett till 670 kort!

Läste texten, skickade ett PM!

"På detta sätt så kan barnen rita som vanligt men ändå kunna ge dom liv i ett spel, vilket jag tror är kul." Barnen, ja... Inte jag *host* :P. Tror absolut att Kidz versionen kan bli intressant, inte bara för barn men även för de som är duktiga med pennan! Skulle det gå att implementera denna funktion i Scaupa, för vuxna? Jag vet många som skulle gilla att kunna rita sina egna objekt.

För det första så måste jag tacka dig för dina snabba insatser, så stort tack för hjälpen!

Angående det andra så har du ju rätt i att detta kan vara ett roligt inslag även för vuxna... kanske pga att jag själv är kass på att rita som gjorde att jag inte tänkte i dessa banor :). Men precis som du säger så kan ju en som är bra på rita nu faktiskt kunna göra riktigt intressant personliga världar eller upplevelser.