Scroll-click fungerar inte längre (testat med annan mus)

Permalänk
Medlem

Scroll-click fungerar inte längre (testat med annan mus)

Hej Swec!

Jag har fått ett mycket märkligt problem som jag aldrig haft tidigare. Klick på scollhjulet (scroll-click) fungerar oftast inte längre. Jag kan exempelvis inte klicka på scollhjulet för att "låsa" scollverktyget så jag enbart kan flytta muspekaren horistontellt/vertikalt för att scrolla exempelvis en hemsida. Det går inte heller att scroll-klicka på en tab i Chrome (eller någon annan webbläsare heller för den delen) för att stänga den.

Det är fruktansvärt störande inte minst när jag sitter i Creo Parametric och ska försöka rotera 3D-modellen, vilket man gör genom att hålla nere scroll-click och flytta muspekaren. Dock fungerar scroll-click för att acceptera sketches och extrudes etc. i Creo. Det är dock det enda stället scroll-click fungerar på något sätt.

Jag kör en Func MS-3 med deras drivisar och mjukvara. Jag har också provat med en gammal MX518, med Windows egna drivrutiner, som beter sig på samma sätt. Alltså kan det inte vara något hårdvarufel eller mjukvarufel.

Har ni någon aning om vad det kan vara som orsakar detta?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Hej Swec!

Jag har fått ett mycket märkligt problem som jag aldrig haft tidigare. Klick på scollhjulet (scroll-click) fungerar oftast inte längre. Jag kan exempelvis inte klicka på scollhjulet för att "låsa" scollverktyget så jag enbart kan flytta muspekaren horistontellt/vertikalt för att scrolla exempelvis en hemsida. Det går inte heller att scroll-klicka på en tab i Chrome (eller någon annan webbläsare heller för den delen) för att stänga den.

Det är fruktansvärt störande inte minst när jag sitter i Creo Parametric och ska försöka rotera 3D-modellen, vilket man gör genom att hålla nere scroll-click och flytta muspekaren. Dock fungerar scroll-click för att acceptera sketches och extrudes etc. i Creo. Det är dock det enda stället scroll-click fungerar på något sätt.

Jag kör en Func MS-3 med deras drivisar och mjukvara. Jag har också provat med en gammal MX518, med Windows egna drivrutiner, som beter sig på samma sätt. Alltså kan det inte vara något hårdvarufel eller mjukvarufel.

Har ni någon aning om vad det kan vara som orsakar detta?

Hej jag hade för länge sen samma problem, har för mig att jag vart tvungen att installera om Windows faktiskt, prova med en PC-refresh först dock.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hej jag hade för länge sen samma problem, har för mig att jag vart tvungen att installera om Windows faktiskt, prova med en PC-refresh först dock.

Tack för svaret. Nu när jag skulle svara dig så märkte jag att scroll-klick helt plötsligt fungerade igen. Har ingen aning om vad som är skillnaden. Jag har inte ens startat om datorn sen jag gjorde tråden. Det här problemet har jag haft i säkert en vecka innan jag frågade om hjälp här. Mycket märkligt...

Jaja, hör av mig igen om det skulle uppstå problem. Ska ändå installera om Windows snart, byte av moderkort.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Kom på att jag glömde att posta lösningen på problemet.

Felet var battlelog, närmare bestämt ESN Sonar som startar i bakgrunden vid inloggning i battlelog och som har hand om voice chat vad jag förstår. Jag har alltid battlelog uppe i en flik i Chrome, varför alltid detta program startar och pajade min scroll-click (eftersom jag hade inställt scroll-click som push-to-talk).

För mig låg den också igång även efter Chrome stängts ned, vilket gjorde att scroll-click aldrig ville fungera. Så ändra ptt-knapp eller högerklicka på ikonen för ESN Sonar och avsluta det.

Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr