Testade och överklocka / gick åt Hel****e

Permalänk

Testade och överklocka / gick åt Hel****e

tja, idag när jag testade att ändra FBS:n eller vad det nu är , efteråt så ville inte skärmen starta altså datorn går igång men inget händer

jag ville testa först att ställa in FBS:n på 100*10 = 1000Mhz
då krachade allt

jag har en xp1700 prolle, msi kt4 Ultra mobo

vad ska jag göra ?? köpa nytt mobo eller

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

troligen har inte mobbet pajat.... testa o nolla bioset...
testa o ändra FSb:n endast

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Läs FAQ som finns här och lös så mycket du kan om överklockning och lär dig så mycket du kan inan du klockar nästa gång.

Ditt problem bör gå att fixa genom att cleara CMOS, kolla upp det i den manual till moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Hahaha du testade inte att överklocka utan att underklocka:D

/hahaha

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk

Nils: japp jag testade först att underklocka om man nu ska vara korrekt , gjorde det bara för att testa om det gick , sen skulle jag överklocka

o ja jag har clerat Cmos (jumpern) gick inte, tog ur batteriet oxå i 30 min gick inte .. så vad gör jag

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

hehe, bommat att sätta dit fläkten?

Visa signatur

XP 2400+ - 512mb ram - 180GB
P4 2.4GHz M - 512 mb ram - 60Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extre
hehe, bommat att sätta dit fläkten?

?????? vad menar du , har inte äns rört fläkten ??????

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

Ajdå du vet väl att du måste ha en fläkt för annars går det inte bra. Nä men testa att trycka dit alla kablar både ide och strömförsörjningen, det vill säga om du varit inne i burken o rotat. annars lämna över den till nån som kan lite mer än du.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Ta ur processorn och sätt i den igen, funkade för mig en gång.

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Medlem

På de flesta MSI kort så brukar inte datorn vilja starta upp om man leker med multipeln.
Då menar jag med olåsa processorer som det verkar vara i ditt fall.

Fast det var konstigt att den inte startade upp efter clear cmos

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk

Tror att det blir och köpa ny mobo

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

alltså msi verkar vara riktiga sunkkort, skulle testa att klocka en dator i skolan, den vägrade helt att starta så fort jag höja vcore (även när jag bara höjde ett steg=0.05V) de verkar ju inte vara nåt att ha ifall man hade tänkt att överklocka i varje fall

Visa signatur

-=DFI Lanparty=-=2*256MB Adata BH-5=-=XP-M 2400+ 35W=-=Vattenkylt PC 9800PRO@XT 128MB=-=Prometeia r404a=-=2*200GB Seagate SATA RAID0=-=OCZ Powerstream 520w=-=20685=-

Permalänk

märkte det , nu undrar jag om någon kan rekomendera ett bra mobo , till en xp prolle , med eller utan Raid spelar ingen roll men raid är ett + , kan kosta mellan 1000 - 1500

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

Epox 8rda+ är jä**..mycket bra, annars så kan du få köpa mitt ASUS A7A 266, så att jag får ännu mer anledning att köpa ett nytt mobo

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Ta ur allting och bygg om datorn då brukar det funka

Visa signatur

-1700+(JIUHB)- -N7-S- -TwinMos 256x2- --ti4200-

Permalänk
Medlem

kan finnas löd punkter på moderkortet

kan finnas löd punkter på moderkortet vid batterit som du ska korssluta....så var det på mitt.. fast jag har ett asus

Visa signatur

asus a7n8x delux, radeon9800 120gb,2600+,2* 256 pc4000

Permalänk
Medlem

Dra ur stömmenkabeln ur dator. Ta bort batteriet och låt datorn stå några timmer eller så..
Funkar det inte sen så gå och gråt. nee, men seriöst. då vet jag inte vad det är.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att han ändrade multipliceraren.
Om man gör det bootar datorn anntingen på defult eller så bootar den inte alls.
Många mobos räcker det att bara stänga av och starta datorn igen.
Hjälper inte det trycker man insert i booten....
Sedan resetar man bios om det ej fungerade..... ta ut batteriet ska man igäntligen göra i kombination med att sluta pungterna.

Men Athlon XP (Palomino) är inte upplåsta bara gammala (1.2-1.4Ghz) TB och snabbare T-breds typ 2200+ mm som har 13x och upp upplåsta.

Permalänk
Medlem

prova löd punkterna ...håll en skruvmäjsel på dom.. sätt på datorn(datorn kommer stänga av sig efter typ 15 sec) ta bort mäjseln... nu funkar det

Visa signatur

asus a7n8x delux, radeon9800 120gb,2600+,2* 256 pc4000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord-k
prova löd punkterna ...håll en skruvmäjsel på dom.. sätt på datorn(datorn kommer stänga av sig efter typ 15 sec) ta bort mäjseln... nu funkar det

Skmätar du?
Det kommer ju att radera bios!
Man ska alldrig reseta bios med strömen på!

Permalänk
Medlem

pa1983 ALLA Tbreds är upplåsta.

Permalänk
Medlem

Det SKA räcka att stänga av nättaggregatet, dra ut nätsladden, cleara cmos i 5-10 sekunder (sätt tillbaka bygeln rätt), sätta i nätsladden, slå på nätaggregatet och sen starta datorn. Funkar inte det så har du gort fel någonstans/missat något steg, moderkort GÅR INTE sönder för att man ändrar multipeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
pa1983 ALLA Tbreds är upplåsta.

Nej.

2200+ å up är upplåsta från 13x å upp.... dom lägre är inte upplåsta....
sedan att vissa mobos låser upp dom lägre multiplicerarna är en annan sak.
Min 2400+ är upplåst från 13x å upp inget annat...

Permalänk

har du ändrat tillbaka multiplen till dess standard läge? annars kan du ju få en liten "rundgång" så att säga.

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Nej.

2200+ å up är upplåsta från 13x å upp.... dom lägre är inte upplåsta....
sedan att vissa mobos låser upp dom lägre multiplicerarna är en annan sak.
Min 2400+ är upplåst från 13x å upp inget annat...

Både 1700+(Tbred) 1800+(Tbred) och 2000+(tbred) som har under 12.5x multipell kan du ändra fritt på från 5x-12.5x

Med ett kort som klarar 5bit Frequency ID ordentligt så kan man köra alla mulitplyers 2200+ och uppåt.

Anledningen att man inte kan köra över 12.5x på dom under 13x multipellen är för att deras sista L3 brygga är hel och inte avbränd. Alltså använder dom bara 4bit FID och då är max 12.5X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Både 1700+(Tbred) 1800+(Tbred) och 2000+(tbred) som har under 12.5x multipell kan du ändra fritt på från 5x-12.5x

Med ett kort som klarar 5bit Frequency ID ordentligt så kan man köra alla mulitplyers 2200+ och uppåt.

Anledningen att man inte kan köra över 12.5x på dom under 13x multipellen är för att deras sista L3 brygga är hel och inte avbränd. Alltså använder dom bara 4bit FID och då är max 12.5X

citat "sedan att vissa mobos låser upp dom lägre multiplicerarna är en annan sak."

Dom flästa har nog inte mobos som kan ge tillgång till all multiplicerare.
Som sackt vissa nya mobosa kan det men knappast troligt att hans kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

citat "sedan att vissa mobos låser upp dom lägre multiplicerarna är en annan sak."

Dom flästa har nog inte mobos som kan ge tillgång till all multiplicerare.
Som sackt vissa nya mobosa kan det men knappast troligt att hans kan.

Okej fatta?
1700,1800,2000+ ändra multpler på alla mobos upp till 12,5
2100+ och uppåt ändra mulpler på nyare kort, alternativt sluta en L3 då blir den upplåst mellan 5x och 12.5x även på äldre...

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

pa1983

Inga moderkort "låser upp" Thoroughbred processorer.

Jag har inte riktigt någon ork att föra vidare denna diskussion.

Iaf så är det så att du med ett moderkort som stödjer 5bit FID ORDENTLIGT(vilket ditt A7V333 inte gör)
Så kan du man ändra multiplikatorn mellan 5x-22x på Tbred processorer från 2100+ och uppåt.
1700+, 1800+, 2000+ Thoroughbred kan du ändra på alla moderkort från 5x-12.5x Det gäller även gammla kort då dom ändast använder 4bit FID. Vilket gör att du kan ändra multiplikatorn på dom processorerna med alla moderkort som stödjer multiplikator ändring.

Permalänk

Tack grabbs, nu fungerar min dator utmärkt

det var bara och att dra ut strömsladden , ta ur batteriet några timmar , och sen resetta Cmos 10 - 15 sek , funkar utmärkt
tack engång till

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

När jag klockat för hårt med mitt Abit NF7-S nforce2 mobo räcker det med att stänga av nätaggregatet, slå på det igen och sedan kan jag komma in i biosen och ändra tillbaka multipeln.

mvh/Dankoza

---------------------------------------------------------------------------------
Abit NF7-S bios1.3 (nforce 2.03 drivers)
FSB@200
XP2400+@ 10X200 (2.0 GHz)
2 st. Twinmos PC3200 256MEG DualDDR (2.2.2.7)
Maxtor Diamondmax 9 80Gig (Fluid)
Sapphire 9700 128MEG DDR@300/300 (catalyst 3.0a drivers)
Win XP pro (swe) + SP1

(ps. just över 16 papp i 3DMark2001se med "nästan" maxade inställningar.)