Mitt första bygge! Är allt kompatibelt? Tips?

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge! Är allt kompatibelt? Tips?

Hej!

Behov: Assasins creed 4. Tycker det är viktigt att den är tyst, snabb och klarar att köra många program samtidigt

Budget: tänker mig ca 10k,

(Har utgått från sweclockers sommardator 2013 http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommardator-2013#autoplay och har bytt ut några komponenter.)

Min lista ser i dagsläget ut på detta vis:LISTA

Tänkte använda en gammal HDD på 500Gb och en gammal läsare. Får gratis operativsystem från skolan(windows 7 eller 8)

  • ASUS Z87-PRO ATX

  • Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB

  • Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)

  • Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD

  • Gigabyte GeForce GTX 770 2GB

  • ESD-armband för montering av dator

  • Fractal Design Define R4 Svart

  • be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

  • Cooler Master Hyper 212 EVO

Tanken med nätagget är att i framtiden eventuellt kunna köra SLI (dvs köra 2 st GeForce GTX 770) om jag skulle uppleva behov av det. Räcker/funkar det?

Tror ni jag kommer behöva införskaffa fler fläktar?

Som titeln lyder: är alla dessa komponenter kompatibla? vad utgör flaskhals i systemet? Har ni några tips på något jag borde uppgradera/nedgradera för att tillgådose flaskhalsar?

Skulle verkligen uppskatt hjälp/tips:)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Hjälpsam

Ett alt som kostar lika mycket är detta moderkort med inbyggt WiFi http://www.inet.se/produkt/1902482/asus-z87-pro-atx

Det är en bra PSU som lätt klarar dubbla GTX760 ( eller GTX770/280x, se nedan)

Chassit är mycket bra o tyst med isolering o 2st 140mm fläktar o kontroller som kan styra 3st fläktar, köp en extra om du vill.
Hade även velat se en bättre CPU kylare i korgen.

Även om GTX760 är bra hade jag personligen hellre offrat lite minne här då 8Gb minne räcker bra o det är lätt att uppdatera i efterhand o tagit ett GTX770 eller R9 280x istället

Permalänk
Medlem

Tack för tipset thli72:) tar de moderkortet!

Vad skulle du ta för CPU kylare? behövs verkligen extra sådan om man inte ska överklocka? (har ingen koll)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Hjälpsam

Denna har Komplett väldigt bra pris på http://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylare...

Annars ett stort Noctua fan.

Men behövs gör det väl inte. . men stock ger lite höga temps o kan låta endel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tyst dator så kör inte stock CPU kylaren..

Skickades från m.sweclockers.com

Den som Thli72 länkade är bra pris/prestanda, har en själv

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Denna har Komplett väldigt bra pris på http://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylare...

Annars ett stort Noctua fan.

Men behövs gör det väl inte. . men stock ger lite höga temps o kan låta endel

Skrivet av ReverenD:

Vill du ha en tyst dator så kör inte stock CPU kylaren..

Skickades från m.sweclockers.com

Den som Thli72 länkade är bra pris/prestanda, har en själv

Nybörjare som jag är: Om jag kör på cooler master cpu kylaren, måste jag ta bort stock'en då? är det svårt? är det svårt att montera på en ny? tänker med kylpasta osv... + bör man använda någon annan kylpasta än den som kommer med? eller är den bra?

Vill passa på att återigen tacka för tipsen:) Ni är grymma:) keep it coming!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Hjälpsam

Det GTX770 du länka är bra . .

Stockkylaren sitter inte på vid lev så du monterar bara en annan kylare istället för att montera stock, pastan som kommer med duger.

Det är lite svårare, eller pilligare kan man säga att montera 212EVOn men inte direkt svårt..dock är Noctua lättare att montera

Permalänk
Medlem
Skrivet av moozebay:

Nybörjare som jag är: Om jag kör på cooler master cpu kylaren, måste jag ta bort stock'en då? är det svårt? är det svårt att montera på en ny? tänker med kylpasta osv... + bör man använda någon annan kylpasta än den som kommer med? eller är den bra?

Vill passa på att återigen tacka för tipsen:) Ni är grymma:) keep it coming!

Kan va bra att ha en uppsättning extra händer när man monterar just CPU kylaren, lätt att den glider runt när man ska sätta fast skruvarna med resultat att pastan hamnar lite här o var.
Tänk på art inte ta för mycke kylpasta, kolla YouTube, ett riskorn är lagom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Eftersom ett krav var att datorn skulle vara tyst så kan det nog vara en bra idé med den länkade kylaren istället för stockkylaren Eftersom två fläktar medföljer chassit du valt bör inte temperaturen bli något större problem, chassit är dessutom rymligt. Men dubbla grafikkort alstrar en hel del värme vad jag hört, då kanske det kan vara en idé att trycka in en extra fläkt. eller vad säger ni andra?

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa allt från inet,känns osmidigt att beställa från massa olika. men då har ju ASUS Z87-PRO ATX så klart tagit slut och är försenat för ny leverans... Vad tror ni om det här istället?: http://www.inet.se/produkt/1902433/msi-z87-mpower-atx

En fråga till, om jag kör med msi z87 mpower moderkortet + grafikkort, kan jag köra 3 skärmar på hdmi då?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär