Platta som kan ersätta netbook?

Permalänk
Medlem

Platta som kan ersätta netbook?

Hej

Har idag en gammel Samsung 13" med en E-350. Alltså en AMD Fusion som är baserad på deras Brazos-plattform, en av de tidiga APU:erna. Den räcker till för det jag har den till som är film och surf. Har även dragit igång en del spel som torchlight, HoMM 3 och andra mindre krävande spel men det är inget jag gör längre på denna. Sitter hellre vid den stationära när jag lirar.

Nu börjar denna lilla sak sjunga på sista versen tror jag och har börjat snegla på surfplattor. Min fundering är då kan ersätta en E-350 med någon platta? Det viktiga är att man kan köra FullHD-film utan lagg och gärna ha någon form av officepaket. Att docka ett tangentbord är ett stort plus, eller det kanske funkar med vilket som?

Ska man utesluta Android? Vad säger ni experter?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Asus Transformer T100 eller Dell Venue 11 Pro. Vill du ha en mindre modell finns det bland annat Toshiba Encore men den har inget tangentbord vad jag vet.

Hade själv inte köpt en Androidplatta för det du vill använda den till om det inte är viktigt med mängder av appar.

Permalänk
Medlem

Dellen såg trevlig ut, ska kolla lite reviews.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vill du ha något som ersätter en PC tycker jag definitivt att du ska välja en Android-platta!

De är lika (om inte mer) anpassningsbara som en Windows-dator, du kan göra allt du vill. Dessutom är det inget problem med mus och tangentbord till då den funktionen är inbyggd i Android och de flesta vanliga Bluetooth-möss och tangentbord går att ansluta hur enkelt som helst (har själv gjort det med min platta).

Så jag säger Android! Vilken prisklass är du ute efter?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Vill du ha något som ersätter en PC tycker jag definitivt att du ska välja en Android-platta!

De är lika (om inte mer) anpassningsbara som en Windows-dator, du kan göra allt du vill. Dessutom är det inget problem med mus och tangentbord till då den funktionen är inbyggd i Android och de flesta vanliga Bluetooth-möss och tangentbord går att ansluta hur enkelt som helst (har själv gjort det med min platta).

Så jag säger Android! Vilken prisklass är du ute efter?

Så billigt som möjligt som klarar fullhd-filmer gärna till en extern tv.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Hej

Har idag en gammel Samsung 13" med en E-350. Alltså en AMD Fusion som är baserad på deras Brazos-plattform, en av de tidiga APU:erna. Den räcker till för det jag har den till som är film och surf. Har även dragit igång en del spel som torchlight, HoMM 3 och andra mindre krävande spel men det är inget jag gör längre på denna. Sitter hellre vid den stationära när jag lirar.

Nu börjar denna lilla sak sjunga på sista versen tror jag och har börjat snegla på surfplattor. Min fundering är då kan ersätta en E-350 med någon platta? Det viktiga är att man kan köra FullHD-film utan lagg och gärna ha någon form av officepaket. Att docka ett tangentbord är ett stort plus, eller det kanske funkar med vilket som?

Ska man utesluta Android? Vad säger ni experter?

Surface 2 låter som något för dig, jag har en Surface RT (ettan asså) och den klarar av fullhd-film (även om displayen inte klarar av det ), Surface 2 har fullhd-skärm, om jag minns rätt. Och jag lider inte av det "snåla" apputbudet, allt jag behöver finns som appar och resten går via browsern. Nämnde jag att Office-paketet kommer med "gratis"?

Jag har även en Lumia 2520, skulle ha köpt Surface 2 men den hade inte 4g modem, så det blev Lumian istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Surface 2 låter som något för dig, jag har en Surface RT (ettan asså) och den klarar av fullhd-film (även om displayen inte klarar av det ), Surface 2 har fullhd-skärm, om jag minns rätt. Och jag lider inte av det "snåla" apputbudet, allt jag behöver finns som appar och resten går via browsern. Nämnde jag att Office-paketet kommer med "gratis"?

Jag har även en Lumia 2520, skulle ha köpt Surface 2 men den hade inte 4g modem, så det blev Lumian istället.

Har tittat på den också, även Lumian. Så fullHD behöver jag inte bekymra mig om med dessa. Kanon.

Om man börjar snåla och snegla på Toshiba Encore med en Atom? Eller är den för klen?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Hej
Ska man utesluta Android? Vad säger ni experter?

Absolut. Köp en iPad.

Själv har jag ersatt laptopen till förmån för iPad och allt som jag gjorde på laptopen både kan och gör jag på iPaden också. Slö- och porrsurfa, mail, streama film/musik till och från iPaden, läsa böcker, casualspel och göra field recordings inne på toaletten.

Surfplatta - det är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Har tittat på den också, även Lumian. Så fullHD behöver jag inte bekymra mig om med dessa. Kanon.

Om man börjar snåla och snegla på Toshiba Encore med en Atom? Eller är den för klen?

1080p funkar utmärkt på atom, även med dts ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Absolut. Köp en iPad.

Själv har jag ersatt laptopen till förmån för iPad och allt som jag gjorde på laptopen både kan och gör jag på iPaden också. Slö- och porrsurfa, mail, streama film/musik till och från iPaden, läsa böcker, casualspel och göra field recordings inne på toaletten.

Surfplatta - det är framtiden.

Tack för input, hatar dock Apple.

Skrivet av v1p3r_91:

1080p funkar utmärkt på atom, även med dts ljud.

Ah, tack. Då får man ta sig en funderare på hur kraftig man vill ha kontra pengar man vill lägga.

Tack alla för input! Då vet jag att jag är på rätt spår!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Du kan köpa min acer iconia w510 Ger dig även kod till office 2013

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Har tittat på den också, även Lumian. Så fullHD behöver jag inte bekymra mig om med dessa. Kanon.

Om man börjar snåla och snegla på Toshiba Encore med en Atom? Eller är den för klen?

Nya quad-core Atom är förvånansvärt kapabel. Kolla även in Dell Venue 8 Pro och Lenovo Miix 2. Med de nya 8-tums plattorna ingår även Office 2013 Home.

Permalänk
Medlem

Köp en surfplatta med Windows RT eller fullstora Windows om du vill vara någorlunda effektiv. Min Ipad ligger mest å skräpar nu efter mitt Surface köp.

Jag skulle knappast köpa en androidplatta för att ersätta en netbook. Tror du kommer ångra dig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Efter mycket sökande, läsande och funderande så har jag valt bort Android helt från kartan. Apple hatar jag så de var aldrig ens med.

De modeller jag tycker är mest intressanta sett till hårdvara och pris är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1685209,1654569,2240789,...

Varierande urval vad gäller prissegment men har ju inte bestämt vilken maxbudget

Dock lutar det mot Toshiban, billig, bra hårdvara och klarar FullHD-uppspelning. De viktigaste kriterierna för mig. Därtill har den Windows 8.1 x86, ej RT.

Vad tycker ni om de jag valt ut? Andra som ser nice ut är Lenovo, Miix 2, Dell Venue 11 Pro, HP Split x2... men tyckte priset var aningen högt på de.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att Windowsplattorna är riktigt trevliga, som tidigare sagts i tråden blir dessa betydligt mer användbara jämfört med Apple-/Androidvarianter.

Jag har själv en Lenovo Ideapad Yoga med Win 8.1 RT och den fungerar absolut som en ersättare för en "riktig" laptop.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Absolut. Köp en iPad.

Själv har jag ersatt laptopen till förmån för iPad och allt som jag gjorde på laptopen både kan och gör jag på iPaden också. Slö- och porrsurfa, mail, streama film/musik till och från iPaden, läsa böcker, casualspel och göra field recordings inne på toaletten.

Surfplatta - det är framtiden.

Porrsurfa utan Flash? Det måste vara jobbigt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Surface 2 som julklapp och den är jag väldigt nöjd med.
Skönt flyt i surfandet, lång batteritid, gratis Office, 1080skärm och man kan smacka på ett förhållandevis smalt tangentbord/skärmskydd.

Men den lirar ju inte Homm 3, eller några andra windows program alls för den delen.
Hur pass viktigt är det?

Surface Pro /Pro2 skulle jag klassa som en "lätt laptop" men även en "tung surfplatta". Jag tycker att dom känns lite för tunga för att hålla i en hand i soffan.
Däremot är den smidig att släpa med sig och ger bra prestanda i förhållande till det lilla formatet, något man antagligen inte kan säga om atom plattorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag köpte mig en Surface 2 som julklapp och den är jag väldigt nöjd med.
Skönt flyt i surfandet, lång batteritid, gratis Office, 1080skärm och man kan smacka på ett förhållandevis smalt tangentbord/skärmskydd.

Men den lirar ju inte Homm 3, eller några andra windows program alls för den delen.
Hur pass viktigt är det?

Surface Pro /Pro2 skulle jag klassa som en "lätt laptop" men även en "tung surfplatta". Jag tycker att dom känns lite för tunga för att hålla i en hand i soffan.
Däremot är den smidig att släpa med sig och ger bra prestanda i förhållande till det lilla formatet, något man antagligen inte kan säga om atom plattorna.

Precis den avvägningen jag funderar på också. Förutom pris så spelar tyngd, värme och hur mycket kraft man vill ha in.

Det är väl inte superviktigt det absolut viktigaste är FullHD-uppspelning. Gärna via MPC eller XBMC.

Det lutar mot Toshiban då den har ett onekligen bra pris nu och det är min första surfplatta så man kan känna på den utan att gå bankrutt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Precis den avvägningen jag funderar på också. Förutom pris så spelar tyngd, värme och hur mycket kraft man vill ha in.

Det är väl inte superviktigt det absolut viktigaste är FullHD-uppspelning. Gärna via MPC eller XBMC.

Det lutar mot Toshiban då den har ett onekligen bra pris nu och det är min första surfplatta så man kan känna på den utan att gå bankrutt.

Surface 2an har väldigt bra kylning, hur ettan är i jämförelse vet jag inte, har bara klämt på den som hastigast.

Tror varken MPC eller XBMC finns för Windows RT än, men VLC är på gång i alla fall och enligt senaste nyheten är de nära release, vilket är väldigt lovande.

När jag valde stod det mellan Asusen och Surface.
Jag var rädd för att Atomen skulle upplevas som en seg (och framförallt lågupplöst ) dator istället för en snabb ( högupplöst) surfplatta. När jag klämde på asusen som hastigast tyckte jag att den känndes lite plastig men Surfacen känndes väldigt robust, vilket bara förstärkte min bild.
Sen var jag ju primärt ute efter en surfplatta, så det blev Surface2

De är säkert inget fel på atomplattorna i och för sig, Intel har ju jobbat en hel del med atom-prestandan på sistone, och vill man köra x86 program så är ju valet lite enklare.
Men jag tycker att det är väldigt synd att man snålat in lite på skärmupplösningen. 1300x700 känns i minsta laget när man läser nyheter om de nya mobiltelefonerna som rullar 1440p.

Permalänk
Medlem

Microsoft surface Pro är alltid ett ganska säkert val, du får ett full windows och du vet att allt du vill göra på den i alla fall kommer att fungera. Men det finns ju nackdelar med den med, den är väldigt stor, otymplig och dyr. Jag skulle precis som dig antagligen välja bort Android helt om jag ville ha något som ska byta ut en dator 100%, i alla fall på laptop fronten.

Annars gillar jag verkligen Asus transformer, jag har bara suttit vid denna en snabbis (Pro'n har jag använt en del) och jag måste säga att det har vart en mycket gedigen platta. Det är oftast ganska svårt att byta en platta helt mot dator och det kräver ibland en hel del kompromisser, men jag skulle säga att du vill ha ett tangentbord. Det är väldigt jobbigt att skriva lite längre texter på en touchskärm.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag kan bidra med samsungs senaste unveil

http://www.swedroid.se/samsung-presenterar-galaxy-tab-pro-och...

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_pro_101_unveiled_e...

Högupplöst, hög prestanda och tydligen så ingår en del användbara appar (Om den nu ska ersätta en dator)
Tab serien var ju innan väldigt lågpresterande, vilket detta förändrar. Nu är det intressant att köpa en tab 10.1 även för en som behöver bra prestanda och en bra skärm.

Dock är ju varken pris eller datum känt.

Taben är väldigt lätt och tunn också

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Lägger röst på Asus T100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Jag kan bidra med samsungs senaste unveil

http://www.swedroid.se/samsung-presenterar-galaxy-tab-pro-och...

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_pro_101_unveiled_e...

Högupplöst, hög prestanda och tydligen så ingår en del användbara appar (Om den nu ska ersätta en dator)
Tab serien var ju innan väldigt lågpresterande, vilket detta förändrar. Nu är det intressant att köpa en tab 10.1 även för en som behöver bra prestanda och en bra skärm.

Dock är ju varken pris eller datum känt.

Taben är väldigt lätt och tunn också

Läste du inte trådskaparens inlägg där han skriver att han har uteslutet Android-plattor?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Porrsurfa utan Flash? Det måste vara jobbigt.

HTML5 - välkommen till 2014!

Ingen normalbegåvad webbutvecklare använder sig av flash och har inte gjort det de senaste två åren heller. Är jag på Sweclockers eller har jag kommit helt galet nu när kunskapsnivån har nått en så låg nivå?

Skärpning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Porrsurfa utan Flash? Det måste vara jobbigt.

Skrivet av Barren Wuffet:

HTML5 - välkommen till 2014!

Ingen normalbegåvad webbutvecklare använder sig av flash och har inte gjort det de senaste två åren heller. Är jag på Sweclockers eller har jag kommit helt galet nu när kunskapsnivån har nått en så låg nivå?

Skärpning nu.

Jag antar att ZaInT syftade på att många filmsidor använder sig av flash, sedan finns det dem som inte gör det, men de är fortfarande i den stora mängden väldigt få. Lösningar är ju dock just det att mobila hemsidor använder sig av annan teknik så att även du med din Ipad kan få fläckar på skärmen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av visa:

Jag antar att ZaInT syftade på att många filmsidor använder sig av flash, sedan finns det dem som inte gör det, men de är fortfarande i den stora mängden väldigt få. Lösningar är ju dock just det att mobila hemsidor använder sig av annan teknik så att även du med din Ipad kan få fläckar på skärmen

Flash är så gott som dödförklarat idagsläget och många flashbaserade siter har gjorts om till HTML5.

Kan inte komma ihåg senast jag besökte en site på paddan som inte fungerade pga flash. Måste ha varit 2010 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Flash är så gott som dödförklarat idagsläget och många flashbaserade siter har gjorts om till HTML5.

Kan inte komma ihåg senast jag besökte en site på paddan som inte fungerade pga flash. Måste ha varit 2010 eller något liknande.

Flash används fortfarande i väldigt stor utsträckning.
Youtube och i princip alla reklambanners för att nämna några.

Många flash-sidor har däremot implementerat olika funktioner för att även visa kontent på enheter som inte stöder flash, men det är långt ifrån dött, tyvärr.

Men det är synd att börja ett flash krig i tråden som handlar om köpråd till surfplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Lägger röst på Asus T100

Den är onekligen intressant. 1200 mer än Encore och då får man docka och Office home.

Hmm... fan vad svårt. Att man ska vara så förbenat velig.

Surface 2 Pro är onekligen grym men fan vad dyr den blir med dockan.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Allt utom Apples skräp.

Permalänk
Medlem

Tjena

Kolla även in Lenovo Thinkpad 8 som skall släppas i slutet av den här månaden.