Permalänk
Medlem

Ändra CPU fan-speed i bios, hilfe!

Hejsan!

Har försökt att ändra cpu-fläktarna i min dator då de gått max rpm hela tiden. Har http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=539165 X2 med Hyper 212 EVO.
Står att de går i 1450rpm i HWmonitor men fläktarna är klassade som 1350rpm (är det möjligt eller en felmätning?)

Hur som helst, gick in i bios på mitt Asrock z68 extreme 3 gen 3 moderkort och ändrade från full till auto med target temp 50°C och target speed 1 för lägsta rpm i vila. Grejen är den att enligt HWmonitor går rpm:en bara ner till 1130, vilket inte blir en så stor skillnad i ljudnivå enligt mig. Finns det något knep för att sänka det ytterligare? Vill inte använda speedfan. Ligger på 25°C på alla cores så tempen lär det inte vara som hämmar.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Kom på att denna tråd kanske passar bättre i processor-forumet istället. Admin får gärna flytta tråden om de vill. Har inte klurat ut hur man tar bort trådar.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Har du fler fläktar i chassit? Hur ser tempsen ut i datorn i övrigt? Om den behöver jobba så hårt kanske du har ett mer generellt värmeproblem?

Permalänk
Medlem

Nope. Allt annat i datorn är kallt och fint. Verkar vara antingen programvaran eller fläktarna som inte vill gå lägre. Kör båda fläktarna i cpu_1 4-pin. Borde gå att ställa lägre kan jag tycka.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Mixtrade lite med custom speed i "H/W monitor" i Asrocks UEFI och fick till en bra fläktkurva. 650rpm i idle och vid 50 grader+ går den sakta upp till max (1350rpm). Om någon är intresserad så körde jag med inställningarna 40/255.

Nu gäller det bara att trixa lite med chassifläktarna. Har funderat på att anpassa dem efter cpu-tempen också så att de bara varvar upp när datorn är i load.

Någon som vet hur många Arctic Cooling 120mm F12 som man kan koppla samman på samma pin utan att överbelasta moderkortet?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Hur fixade du en fläktkurva i H/W Monitor? Jag har laddat ner både Pro och vanliga men kan bara ställa in manuellt, inte auto eller customized. Eller missförstår jag dig nu? Har testat SpeedFan och satt den på auto och gjort en egen kurva men den den kör alltid på 35% oavsett om min CPU är på 30 eller 70 grader. Jag vet inte om den fuckar med mig eller om den bara helt enkelt anser att 35% (typ 475 rpm) är tillräckligt för att hålla processorn kyld. Tips?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Hur fixade du en fläktkurva i H/W Monitor? Jag har laddat ner både Pro och vanliga men kan bara ställa in manuellt, inte auto eller customized. Eller missförstår jag dig nu? Har testat SpeedFan och satt den på auto och gjort en egen kurva men den den kör alltid på 35% oavsett om min CPU är på 30 eller 70 grader. Jag vet inte om den fuckar med mig eller om den bara helt enkelt anser att 35% (typ 475 rpm) är tillräckligt för att hålla processorn kyld. Tips?

Menade inte mät-programmet h/w monitor utan "hardware monitor" i bios på Asrock mobo. Krånglade lite med speedfan också innan jag fick till det i bios istället.

1. Kolla så att du har bockat ur "automatic" eller va de hette i startmenyn innan du ändrar temps, annars kommer det hoppa tillbaka med en gång.

Tänk på att ditt moderkort måste stödja speedfan. (mitt stod inte med i kompatibilitetslistan men det funkade ändå) Du måste även ha en 4-pin connector på moderkortet som stödjer fläktkontroll (oftast cpu_fan 1 som är det) Du behöver 3/4-pin pmw fläktar också.

Lärde mig hantera speedfan på ca 30min med hjälp av den här guiden. Följ alla stegen noggrant så löser det sig nog.
http://www.silentpcreview.com/article1275-page1.html

Lycka till!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Menade inte mät-programmet h/w monitor utan "hardware monitor" i bios på Asrock mobo. Krånglade lite med speedfan också innan jag fick till det i bios istället.

1. Kolla så att du har bockat ur "automatic" eller va de hette i startmenyn innan du ändrar temps, annars kommer det hoppa tillbaka med en gång.

Tänk på att ditt moderkort måste stödja speedfan. (mitt stod inte med i kompatibilitetslistan men det funkade ändå) Du måste även ha en 4-pin connector på moderkortet som stödjer fläktkontroll (oftast cpu_fan 1 som är det) Du behöver 3/4-pin pmw fläktar också.

Lärde mig hantera speedfan på ca 30min med hjälp av den här guiden. Följ alla stegen noggrant så löser det sig nog.
http://www.silentpcreview.com/article1275-page1.html

Lycka till!

Tack! Har insett att jag inte riktigt kan kontrollera systemfläktarna, men CPU-fläkten kan jag reglera och det fungerar, däremot fungerar inte min fläktkurva och när jag kör "Automatic" så SpeedFan kontrollerar den själv så går den aldrig över 35% (450 RPM), oavsett om kärnorna går upp till 75C, så därför ville jag kika om det fanns alternativ.

I BIOS hittar jag fan inga alternativ för fläktkontroll. Letade som en dåre igår men no luck. Aja. Sällan min burk kommer upp i över 70C ändå, eller aldrig så gott som. Maxade på 65 grader när jag lirade Battlefield 4 förut och det är väl det mest krävande jag gör på datorn.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Tack! Har insett att jag inte riktigt kan kontrollera systemfläktarna, men CPU-fläkten kan jag reglera och det fungerar, däremot fungerar inte min fläktkurva och när jag kör "Automatic" så SpeedFan kontrollerar den själv så går den aldrig över 35% (450 RPM), oavsett om kärnorna går upp till 75C, så därför ville jag kika om det fanns alternativ.

I BIOS hittar jag fan inga alternativ för fläktkontroll. Letade som en dåre igår men no luck. Aja. Sällan min burk kommer upp i över 70C ändå, eller aldrig så gott som. Maxade på 65 grader när jag lirade Battlefield 4 förut och det är väl det mest krävande jag gör på datorn.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Rockar ett MSI Z77A-G41 ATX. Verkar inte finnas support helt och hållet för det moderkortet i SpeedFan. Kikade runt lite.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio