Bootar inte windows med IDE HDD

Permalänk
Medlem

Bootar inte windows med IDE HDD

Hej på er alla

Har stött på ett problem jag inte blir klok på

Är så att jag har en gammal extern disk(IDE) som jag hittade när jag städade lite, tanken som slog mig var där finns nog roliga och gamla bilder kvar!

Hittade dock aldrig nån strömkabel till disken, men då tänkte jag att jag gör en intern disk av den istället, sagt och gjort så monterade jag in den i en äldre dator jag har och tryckte på startknappen........

Jag kommer till "Starting Windows" men där står den och tuggar i år och dar, startar om och drar ur strömmen till "externa" HDD:n och då skjuter allt igång direkt:S

Testade o sätta i "Externa HDD:n" igen och då fastnade det igen, utan den funkar allt som vanligt:S

Nån ide vad som kan vara fel?

MvH Markus

Permalänk
Medlem

Problem är nog inte IDE disken utan snarare att det inte är samma kontrollershipp som det var då du hade den disken tidigare.

Du behöver berätta mer om datorerna för att vi ska kunna hjälpa dig. Men rent spontant så tror jag inte du kan få igång den installationen utan samma eller liknade sydbrygga på moderkortet.

sry

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är inte så datorn försöker starta från fel disk ?
Går det att ställa in i BIOS så du verkligen startar från din vanliga disk istället för att den försöker boota från den gammla ?

Annars får du försöka hitta en strömkabel för det externa skalet.. eller ett annat externt skal för IDE.
T.ex. om du har någon mer gammal extern hårddisk med IDE som du kan byta med.
Alternativt en IDE till SATA adapter + dockningsstation. Det kan ju fungera, men har aldrig provat.

Permalänk
Hedersmedlem

P-ATA måste byglas rätt beroende på modell på HD och vad som sitter i datorn sedan tidigare. Det fanns WD-diskar som tvärlåste eller iaf gör booten en 15 minutershistoria om den byglas fel. Det fanns ingen standard för hur byglingen skulle vara om disken var ensam. Det fanns modeller som inte skulle ha någon bygling alls ensam, så satte man bygeln på Master så stannade hela datorn upp. Som sagt, läs på etiketten och bygla därefter.

Disken kan givetvis vara trasig också.

Vad hACmAn pratar om vet jag inte, brukar enbart vara ett problem om man kör RAID och för det krävs det flera diskar. Aldrig haft problem med att flytta pata-diskar mellan olika datorer oavsett chipset och på den tiden fanns det fler varianter som var vanliga såsom VIA, SIS, ALi och nVidia.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

P-ATA måste byglas rätt beroende på modell på HD och vad som sitter i datorn sedan tidigare. Det fanns WD-diskar som tvärlåste eller iaf gör booten en 15 minutershistoria om den byglas fel. Det fanns ingen standard för hur byglingen skulle vara om disken var ensam. Det fanns modeller som inte skulle ha någon bygling alls ensam, så satte man bygeln på Master så stannade hela datorn upp. Som sagt, läs på etiketten och bygla därefter.

Disken kan givetvis vara trasig också.

Vad hACmAn pratar om vet jag inte, brukar enbart vara ett problem om man kör RAID och för det krävs det flera diskar. Aldrig haft problem med att flytta pata-diskar mellan olika datorer oavsett chipset och på den tiden fanns det fler varianter som var vanliga såsom VIA, SIS, ALi och nVidia.

Fick datorn att boota efter ca 15 min som du skriver men väl inne i windows så finns inte disken, tästat både med diskpart/list disk i cmd och även i diskhanteringsprogrammet som finns i windows nån aning vad som kan va fel?

Bygeln sitter på cable select efter instruktioner på ovansidan disken:)

Mvh markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är inte så datorn försöker starta från fel disk ?
Går det att ställa in i BIOS så du verkligen startar från din vanliga disk istället för att den försöker boota från den gammla ?

Annars får du försöka hitta en strömkabel för det externa skalet.. eller ett annat externt skal för IDE.
T.ex. om du har någon mer gammal extern hårddisk med IDE som du kan byta med.
Alternativt en IDE till SATA adapter + dockningsstation. Det kan ju fungera, men har aldrig provat.

Nej boot ordningen är rätt, kom in på windows efter 15 min tuggande ungefär:s

Har letat lite efter kabinett men de verkr inte finnas i närheten, får se om jag beställer en senare kanske:) är dock sugen på o få de att fungera internt

Mvh Markus

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering: Hittar IDE HDD i enhetshanteraren nu, dock inte i diskmgmt.msc eller som disk på "den här datorn"
Efter ett tag försvinner den även från enhetshanteraren för att sen dyka upp efter omstart igen:S

Har testat det mesta nu men skulle uppskatta hjälp om nån har nån ide om vad som kan va knasigt?

MvH Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad hACmAn pratar om vet jag inte, brukar enbart vara ett problem om man kör RAID och för det krävs det flera diskar. Aldrig haft problem med att flytta pata-diskar mellan olika datorer oavsett chipset och på den tiden fanns det fler varianter som var vanliga såsom VIA, SIS, ALi och nVidia.

trodde han skulle bota en Windows installation från den gamla disken. Inte ha den som extra disk. Mitt fel.

Marcus låter disken bra? inga tickande ljud, slutar den snurra då den försvinner och börjar igen då den kommer tillbaka?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Börja med att bygla rätt som MultiMan var inne på. Det finns bilder eller nått på disken som visar. Sätt disken som master för CS (Cabel Select) läget den antagligen är i nu bruka inte funka när disken kopplas i en dator.

Sen kollar du in diskhanteraren igen.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Smidig adapter att ha som datorsupport/pryltok

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com