[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Kan man ge förslag på LibreOffice? http://www.libreoffice.org/ Alternativ till Microsoft Office och Open Office.

Du måste ha varit väldigt blind, för SysGhost nämnde det programmet i inlägget innan dig!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Cerberus ftp är väl inte gratis längre eller har jag missförstått något?

Permalänk

Torrentklienten Tixati. Den innehåller ingen reklam till skillnad från µTorrent. Dessutom kan man välja att ladda hem filer "sequential", dvs "från start till slut", vilket är kanon om man vill börja titta på en film innan hela är klar (som stream i µTorrent, som dock inte fungerar bra).

http://www.tixati.com/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk

Comodo Backup?

Är Comodo Backup fortfarande bra? Listan med gratisprogrammen är inte så "UNG"

Permalänk

Förlåt för min ignorans att inte orka läsa igenom alla post men jag så inte handbrake på din lista. Det är ett gratis program utan reklam eller begränsningar. Jag använder det för att bränna in undertexter i filmer, så jag kan kolla på dem på min tv via en usb sticka som är inkopplad till min boxee box. Man kan också använda handbrake för att minska filstorleken på filer med x264 utan att förlora någon kvalite.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem

finns det någon aktuell uppdaterad lista?

gissar på att den länkade inte är aktuell eftersom den rekommenderar open office och inte ens nämner libre office

Permalänk

Som sagt Tixati ruskigt bra torrentklient och noll Adware.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa om Launchy. Ett litet gratisprogram man får fram med ett kortkommando. Du kan sedan skriva de två eller tre första bokstäverna i programmet du vill starta utan att behöva klicka på skrivbordet eller i din Start-lista. Finns ett liknande, och bättre, program till Macen men man får ta vad som finns.

Permalänk

Hej

Efter att ha pratat med @Dimestam om [Lista] De bästa gratisprogrammen! fått rättigheten att ta över tråden då den innan varit död sedan ett par år tillbaks när den tappade sin pin i Windows forumet troligen vid någon uppdatering av forumet.

har sedan i mitten på april försökt kamma å snygga till den med att, uppdatera döda länkar till fungerande, tagit bort program som inte längre var gratis att använda och försökt gå igenom denna diskutionstråden så gott det går på min fritid.

om ni hittar några länkar som jag missat som är döda eller inte längre är en gratis mjukvara får ni gärna höra av er antingen här eller i ett PM.

Och givetvis fortsätt att ge förslag till nya gratis programvaror.

Funderar på att bryta lös denna gammla och starta med ny diskutionstråd då jag inte är riktigt säker på när Dimestam slutade uppdatera listan men låter massan avgöra hur vi vill göra.

Omröstning, Ska jag skapa en ny diskutionstråd som börjar om på 0 igen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Streamlabs Open Broadcasting Studio (OBS) https://streamlabs.com/
Ett program för de som stremar, t ex på Twitch.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Streamlabs Open Broadcasting Studio (OBS) https://streamlabs.com/
Ett program för de som stremar, t ex på Twitch.

Adderade både Steamlabs obs och vanliga Obs studio under Video/ljud kategorin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Rouge of Darkness:
Jag skulle vilja få in RawTherapee på kategorin för bildredigering eller fotohantering. Ypperligt bra alternativ till lightroom. Använder det själv för att fixa mina bilder för testpilot-artiklarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Rouge of Darkness:
Jag skulle vilja få in RawTherapee på kategorin för bildredigering eller fotohantering. Ypperligt bra alternativ till lightroom. Använder det själv för att fixa mina bilder för testpilot-artiklarna.

sådär ja la till en egen kategori just för fotoredigering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Kollade igenom listan och saknade en hel del saker, så här kommer de med länkar. Programmen är sånt jag alltid installerar eller har lättillängligt.

Bluescreenview - Som det låter. Väldigt smidigt om man inte ids använda verktygen inbyggda i Windows.
Namexif - Lite specifikt kanske, men den låter dig ändra namn på bilder tagna med kameror baserad på datum och tid, om man inte kan ändra den inställningen i kameran.
Universal USB Installer - Skapa bootbara bilder av allt typ.
Default Programs Editor - Ändra filassociationer, ikoner och ordning i rullgardingsmenyer och lite annat smått och gott.
Image Resizer vid högerklick - Det finns redan ett program på listan för detta, men det här lägger sig i högerklicksmenyn. Sjukt smidigt.
iRotate - Rotera skrivbordet med tangentbordsgenvägar. Detta finns redan för Intel-grafik, men inte för t ex Nvidia. Väldigt smidigt i vissa lägen. Fungerar för flera skärmar också.
Microsoft Mathematics - Grafräknare!
Mouse Without Borders - Detta är en ren livräddare när du sitter med flera olika datorer. Det är en mjukvaru-KVM som låter dig använda samma mus och tangentbord på samma dator över nätverket. Går inte att leva utan. Stödjer copy-paste mellan maskinerna också!
Greenshot - För att ta skärmdumpar. Väldigt kraftfullt, du kan ha olika tangentbordskommandon för olika saker (hela skärmen, en viss specifierad yta, ett visst fönster osv), du kan ändra output och det har automatisk uppladdning till diverse onlinetjänster, t ex Photobucket (om nu något använder det nuförtiden) och imgur. Just imgur-pluginen har jag haft lite problem med dock, ibland. Det är inte alltid det fungerar, men jag har inte undersökt saken så mycket närmare.
Sysinternals Suite - Det är egentligen en hel rad program, de flesta onödiga för mig som vanlig dödlig. Process Explorer och TCPview är nog de jag använder mest.
Vivaldi - Webbläsare av gammalt Opera-folk, med massor med inställningar. Väldigt trevlig webbläsare.
qBittorrent - Det nya uTorrent.
Ghostery - Tillägg till webbläsare som gör att du kan blockera det mesta, t ex alla miljarder Facebook-plugin som webben är nedlusat med. För ett tag sedan klantade de till sig rätt rejält i samband med ett mailutskick gällande GDPR (alla som fick mailet var med som CC-adresser och min mailadress var med i den listan) så jag har blivit lite skeptiskt till dem efter det, även om det inte finns anledning till det egentligen. Fortfarande väldigt bra.
Lastpass - Lösenordshanterare. Nu stödjer gratisversionen mobila enheter också. Oumbärligt, även om det finns alternativ.
Microsoft Visual Studio Community - Visual Studio fast gratis.
Microsoft Visual Studio Code - Inte riktigt en textredigerare även om den i detta fall kanske går under den kategorin. MIT-licens.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Kollade igenom listan och saknade en hel del saker, så här kommer de med länkar. Programmen är sånt jag alltid installerar eller har lättillängligt.

Bluescreenview - Som det låter. Väldigt smidigt om man inte ids använda verktygen inbyggda i Windows.
Namexif - Lite specifikt kanske, men den låter dig ändra namn på bilder tagna med kameror baserad på datum och tid, om man inte kan ändra den inställningen i kameran.
Universal USB Installer - Skapa bootbara bilder av allt typ.
Default Programs Editor - Ändra filassociationer, ikoner och ordning i rullgardingsmenyer och lite annat smått och gott.
Image Resizer vid högerklick - Det finns redan ett program på listan för detta, men det här lägger sig i högerklicksmenyn. Sjukt smidigt.
iRotate - Rotera skrivbordet med tangentbordsgenvägar. Detta finns redan för Intel-grafik, men inte för t ex Nvidia. Väldigt smidigt i vissa lägen. Fungerar för flera skärmar också.
Microsoft Mathematics - Grafräknare!
Mouse Without Borders - Detta är en ren livräddare när du sitter med flera olika datorer. Det är en mjukvaru-KVM som låter dig använda samma mus och tangentbord på samma dator över nätverket. Går inte att leva utan. Stödjer copy-paste mellan maskinerna också!
Greenshot - För att ta skärmdumpar. Väldigt kraftfullt, du kan ha olika tangentbordskommandon för olika saker (hela skärmen, en viss specifierad yta, ett visst fönster osv), du kan ändra output och det har automatisk uppladdning till diverse onlinetjänster, t ex Photobucket (om nu något använder det nuförtiden) och imgur. Just imgur-pluginen har jag haft lite problem med dock, ibland. Det är inte alltid det fungerar, men jag har inte undersökt saken så mycket närmare.
Sysinternals Suite - Det är egentligen en hel rad program, de flesta onödiga för mig som vanlig dödlig. Process Explorer och TCPview är nog de jag använder mest.
Vivaldi - Webbläsare av gammalt Opera-folk, med massor med inställningar. Väldigt trevlig webbläsare.
qBittorrent - Det nya uTorrent.
Ghostery - Tillägg till webbläsare som gör att du kan blockera det mesta, t ex alla miljarder Facebook-plugin som webben är nedlusat med. För ett tag sedan klantade de till sig rätt rejält i samband med ett mailutskick gällande GDPR (alla som fick mailet var med som CC-adresser och min mailadress var med i den listan) så jag har blivit lite skeptiskt till dem efter det, även om det inte finns anledning till det egentligen. Fortfarande väldigt bra.
Lastpass - Lösenordshanterare. Nu stödjer gratisversionen mobila enheter också. Oumbärligt, även om det finns alternativ.
Microsoft Visual Studio Community - Visual Studio fast gratis.
Microsoft Visual Studio Code - Inte riktigt en textredigerare även om den i detta fall kanske går under den kategorin. MIT-licens.

tackar ska slänga ett öga på länkarna när jag har tid.

du får gärna editera ditt inlägg och säga vad de olika programmen kör för typ av licens Oss, freeware osv då vissa var ganska bökigt att hitta på deras sida.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Media Player Classic - Home Cinemautvecklas inte längre via sourceforge. De huserar på github nuförtiden. Och av ett nytt gäng kodare -> https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av cavveman:

Media Player Classic - Home Cinemautvecklas inte längre via sourceforge. De huserar på github nuförtiden. Och av ett nytt gäng kodare -> https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Tackar ska uppdatera länken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej

Varit följare av denna tråd sedan starten men inte checkat här på alltför lång tid.

Har följande tips:

Network Manager
Är ett alternativ till windows nätverksinställningar. Du kan ändra allt å ett smidigt sätt och med inbyggda profiler eller skapa egna. Opensource.

Wireguard https://www.wireguard.com/ är ett nytt och spännande alternativ till OpenVPN, är Opensource och har bl.a starkare kryptering, snabbare latency och således överföringshastighet jämfört med OpenVPN.

Rufus https://rufus.ie är i min mening det bästa alternativet för att formatera och "bränna" ISO på USB-minnen eller liknande operationer, opensource.

Balena Etcher https://www.balena.io/etcher/ är ett annat alternativ som kan flasha ISOs till SD-kort, USB m.fl. Opensource

Proxmox är en helt fri, opensource alternativ för virtualisering en så kallad hypervisor. Är dock varken operativsystem eller program för windows utan ett "skal" imellan som möljliggör drift och hantering av flera operativsystem samtidigt. (därför vet jag inte om det kvalificerar till denna tråd men det får juryn avgöra =D )

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

De bästa programmen är:
putty.exe
mp3DirectCut -- för att redigera mp3 och aac -filer utan kvalitetsförlust
youtube-dl -- för att spela in utländsk TV, även en del geoblockade
svtplay-dl -- för att spela in från svtplay, viafree mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Finns det något gratisprogram som ger en bättre översikt över hårddiskarna? Hur mycket plats olika delar tar osv.

Clonezilla, som finns i UBCD (redan i listan)

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av Gnarf:

Hej

Varit följare av denna tråd sedan starten men inte checkat här på alltför lång tid.

Har följande tips:

Network Manager
Är ett alternativ till windows nätverksinställningar. Du kan ändra allt å ett smidigt sätt och med inbyggda profiler eller skapa egna. Opensource.

Wireguard https://www.wireguard.com/ är ett nytt och spännande alternativ till OpenVPN, är Opensource och har bl.a starkare kryptering, snabbare latency och således överföringshastighet jämfört med OpenVPN.

Rufus https://rufus.ie är i min mening det bästa alternativet för att formatera och "bränna" ISO på USB-minnen eller liknande operationer, opensource.

Balena Etcher https://www.balena.io/etcher/ är ett annat alternativ som kan flasha ISOs till SD-kort, USB m.fl. Opensource

Proxmox är en helt fri, opensource alternativ för virtualisering en så kallad hypervisor. Är dock varken operativsystem eller program för windows utan ett "skal" imellan som möljliggör drift och hantering av flera operativsystem samtidigt. (därför vet jag inte om det kvalificerar till denna tråd men det får juryn avgöra =D )

Ska slänga ett öga på dessa har för mig iaf rufus redan finns i listan men osäker.

Proxmox är väl Borderline då det inte fysisk är ett program för Windows utan typ mer "ett eget operativsystem" även om man kan arbeta med windows genom det och tanken med listan är ju mer tänkt för användbara gratis program som fungerar under Windows operativsystem.

Använder ingen form av viritualisering personligen (mer än möjligen Virtualbox med WinXp om jag vill köra något gammalt spel som inte går att köra under win 10) men det är mer eller mindre vad jag får för magkänsla när jag läser på deras hemsida om det.

du får gärna rätta mig om jag har totalt fel om detta.

Skrivet av Irre:

De bästa programmen är:
putty.exe
mp3DirectCut -- för att redigera mp3 och aac -filer utan kvalitetsförlust
youtube-dl -- för att spela in utländsk TV, även en del geoblockade
svtplay-dl -- för att spela in från svtplay, viafree mm

Tänker inte ta upp de 2 sistnämda just nu då de är minst gråzon piratkopiering då jag är relativt säker på att varesig Youtube eller SVT tillåter att man laddar ner videos förutom eventuellt via deras egna funktion på hemsidan om sådan finns (vet att youtube har denna funktion iaf på android appen) eller att kontakta videoägaren och på så vis få videofilen direkt från ägaren.

Ska samråda med Moderator om detta och se var de står i denna frågan så får vi se om de kommer med eller ej.

Putty och Mp3DirectCut kan ju eventuellt vara intressant dock. ska slänga ett öga på dem och kolla om de redan är med eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ska slänga ett öga på dessa har för mig iaf rufus redan finns i listan men osäker.

Proxmox är väl Borderline då det inte fysisk är ett program för Windows utan typ mer "ett eget operativsystem" även om man kan arbeta med windows genom det och tanken med listan är ju mer tänkt för användbara gratis program som fungerar under Windows operativsystem.

Använder ingen form av viritualisering personligen (mer än möjligen Virtualbox med WinXp om jag vill köra något gammalt spel som inte går att köra under win 10) men det är mer eller mindre vad jag får för magkänsla när jag läser på deras hemsida om det.

du får gärna rätta mig om jag har totalt fel om detta.

Tänker inte ta upp de 2 sistnämda just nu då de är minst gråzon piratkopiering då jag är relativt säker på att varesig Youtube eller SVT tillåter att man laddar ner videos förutom eventuellt via deras egna funktion på hemsidan om sådan finns (vet att youtube har denna funktion iaf på android appen) eller att kontakta videoägaren och på så vis få videofilen direkt från ägaren.

Ska samråda med Moderator om detta och se var de står i denna frågan så får vi se om de kommer med eller ej.

Putty och Mp3DirectCut kan ju eventuellt vara intressant dock. ska slänga ett öga på dem och kolla om de redan är med eller inte.

Det är väl inte förbjudet att spela in och titta på program. Dessutom betalar jag till SVT via skatt trots att jag saknar tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Irre:

Det är väl inte förbjudet att spela in och titta på program. Dessutom betalar jag till SVT via skatt trots att jag saknar tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ganska säker på att Privatkopieringslagen endast täcker TV-sändningar, cd/DVD/kassett och redan lokalt sparad media

dvs är kopiera från playkanaler fortfarande piratkopiering då det inte täcks av privatkopieringslagen iom att du själv väljer när du vill se programmet.

var ju därför de fick dra tillbaka kravet för tv-licens på internetanslutna apparater som datorer och surfplattor för ett par år sedan.

kan visserligen ha ändrats ihop med den nya tvskatten men tills vidare så lämnar jag dessa olänkade tills moderator svarat då jag är osäker på exakta lagarna om privatkopiering i dagsläget och vore synd att få tråden låst pga oaktsamhet

saxat ur en äldre tråd här från forumet tyvärr var länken till SVT´s forumtråd död i dagsläget och hittar inget mer uppdaterat om ämnet.

Citat:

Enligt våra avtal med upphovsrättsinnehavarna för de program vi publicerar på webben får vi inte göra det möjligt att ladda ned dem. Däremot får du självklart spela in program för privat bruk när de sänds, förutsatt att du inte sprider eller kopierar det vidare."

*************************************************************************
Youtube

Citat:

Behörigheter och begränsningar

Du kan använda Tjänsten i den utsträckning den är tillgänglig för dig, förutsatt att du följer detta Avtal och gällande lagstiftning. Du kan titta och lyssna på Innehåll för personligt och icke-kommersiellt bruk. Du får även spela upp YouTube-videor via den inbäddade spelaren på YouTube.

Det finns dock vissa begränsningar för din användning av Tjänsten. Du får inte:

1. använda, återskapa, ladda ned, distribuera, överföra, sända, visa, sälja, licensiera, ändra, modifiera eller på annat sätt använda någon del av Tjänsten eller något Innehåll förutom: (a) så som uttryckligen tillåts av Tjänsten, (b) med ett på förhand skriftligt tillstånd från YouTube och, om tillämpligt, respektive rättighetsinnehavare, eller c) vad som är tillåtet enligt gällande lag

https://www.youtube.com/static?template=terms&hl=sv&gl=SE

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är ganska säker på att Privatkopieringslagen endast täcker TV-sändningar

dvs är kopiera från playkanaler fortfarande piratkopiering då det inte täcks av privatkopieringslagen iom att du själv väljer när du vill se programmet.

var ju därför de fick dra tillbaka kravet för tv-licens på internetanslutna apparater som datorer och surfplattor för ett par år sedan.

kan visserligen ha ändrats ihop med den nya tvskatten men tills vidare så lämnar jag dessa olänkade tills moderator svarat då jag är osäker på exakta lagarna om privatkopiering i dagsläget och vore synd att få tråden låst pga oaktsamhet

saxat ur en äldre tråd här från forumet tyvärr var länken till SVT´s forumtråd död i dagsläget och hittar inget mer uppdaterat om ämnet.

Högst spännande ämne!
Jag har läst igenom större delen av upphovsrättslagen. OCh ja, den är ganska svår för oss lekmän ;).
https://lagen.nu/1960:729#K2

Den paragraf som ger oss rätten att privatkopiera verk står i Kapitel 2 paragraf 12
https://lagen.nu/1960:729#K2R3

Lagen är väldigt teknikneutral i sin utformning och definierar inte riktigt rätten att bara få kopiera sändingar som går ut via radiomaster. Man får exempelvis utöver TV och radiosändningar även kopiera filmer från en HVS till en annan. Anledningen till att jag inte tar upp blueray som exempel är att de innehåller kopieringsskydd som man inte får kringgå. Vad jag förstått finns däremot inget kopieringsskydd i strömmen från SVTs sändningar.

Jag kan tänka mig att upphovsrättsinnehavare gärna meddelar SVT om att man inte får kopiera strömmarna. Men jag ser inte var det här begränsas i lagen riktigt så jag är inte helt övertygad om att SVTs inställning till fallet egentligen har direkt stöd i lagen.
Rätten att privatkopiera verk för personligt bruk bygger ju ust på att man får kopiera verken även om man inte fått specifik tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren.

Visst är jag lekman på området. Återigen. Och den här lagen är svår att greppa i sin helhet. Så jag kan ha missat delar av relevans. Men vad jag förstått får man framställa kopior för privat bruk om det tillgängligjorts på laglig väg, materialet inte redan är privatkopierat och man inte tar sig runt kopieringsskydd.
Med lite undantag för exempelvis litterära verk som inte får återges i sin helhet och byggnader som inte får kopieras.

För youtube vet jag inte vad som gäller. Vilket lands lagar gäller exempelvis. Det där vågar jag mig inte på att försöka förstå ens ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Högst spännande ämne!
Jag har läst igenom större delen av upphovsrättslagen. OCh ja, den är ganska svår för oss lekmän ;).
https://lagen.nu/1960:729#K2

Den paragraf som ger oss rätten att privatkopiera verk står i Kapitel 2 paragraf 12
https://lagen.nu/1960:729#K2R3

Lagen är väldigt teknikneutral i sin utformning och definierar inte riktigt rätten att bara få kopiera sändingar som går ut via radiomaster. Man får exempelvis utöver TV och radiosändningar även kopiera filmer från en HVS till en annan. Anledningen till att jag inte tar upp blueray som exempel är att de innehåller kopieringsskydd som man inte får kringgå. Vad jag förstått finns däremot inget kopieringsskydd i strömmen från SVTs sändningar.

Jag kan tänka mig att upphovsrättsinnehavare gärna meddelar SVT om att man inte får kopiera strömmarna. Men jag ser inte var det här begränsas i lagen riktigt så jag är inte helt övertygad om att SVTs inställning till fallet egentligen har direkt stöd i lagen.
Rätten att privatkopiera verk för personligt bruk bygger ju ust på att man får kopiera verken även om man inte fått specifik tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren.

Visst är jag lekman på området. Återigen. Och den här lagen är svår att greppa i sin helhet. Så jag kan ha missat delar av relevans. Men vad jag förstått får man framställa kopior för privat bruk om det tillgängligjorts på laglig väg, materialet inte redan är privatkopierat och man inte tar sig runt kopieringsskydd.
Med lite undantag för exempelvis litterära verk som inte får återges i sin helhet och byggnader som inte får kopieras.

För youtube vet jag inte vad som gäller. Vilket lands lagar gäller exempelvis. Det där vågar jag mig inte på att försöka förstå ens ;).

ja då förstår du varför jag väntar med att lägga till dem och tycker att moderator får bolla den frågan och säga sitt först iaf då jag har dålig koll på detta ämnet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja då förstår du varför jag väntar med att lägga till dem och tycker att moderator får bolla den frågan och säga sitt först iaf då jag har dålig koll på detta ämnet...

Japp! Helt klart. Och rätt tänkt!

Det är bara jag som inte kan låta bli frågan. Fel ämne för tråden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_lindh:

Den fria versionen av ZoneAlarm är absolut inget bra alternativ till dem versioner som kostar.

http://www.firewallleaktester.com/tests_overview.php <--- leak tester

Om man ser till detta test kommer ZoneAlarm free mycket långt ner på listan. Där finns andra brandväggar som är mycket bättre och som är gratis.

*NetVeda Saftey.Net
*Look n Stop
*PC Tools Firewall Plus + fungerar även i Vista
*Jetico Personal Firewall

Kanske ta och kolla upp den brandväggarna också.

Inte minst Comodo Firewall

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är ganska säker på att Privatkopieringslagen endast täcker TV-sändningar, cd/DVD/kassett och redan lokalt sparad media

dvs är kopiera från playkanaler fortfarande piratkopiering då det inte täcks av privatkopieringslagen iom att du själv väljer när du vill se programmet.

Jag tror att just detta som du nämner är en gråzon och har aldrig prövats i rätten, men man kan ju tycka att man har rätt att kopiera det eftersom alla betalar via skattesedeln och att det var tillåtet att spela in program via VHS, bara att tekniken har gått framåt sen dess.

Edit:
Sen finns det massa klipp på Youtube som saknar upphovsrätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Darktable https://www.darktable.org/ - ett opensource och fritt alternativ till t.ex Adobe Lightroom

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic