Bygga en dator på slutet av 90-talet

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Sisyfos:

Kort och gott - Vart vände sig entusiasten på den tiden när denne skulle köpa en datorkomponent?

Ung (ca 13 år) och fattig som man var när man började med att bygga datorer fick man leta i sopsontainrar vid industrierna efter trasiga datorer för att fixa olika delar, fanns inga butiker för sådant i den lilla byhåla jag växte upp i, hade man ju som sagt inga pengar till heller
Hur lagligt det sedan var är en annan sak men det var så jag fick delar till mina första datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

AT -> ATX. Ni kommer väl ihåg när alla portar som idag sitter på I/O panelen sattes in manuellt, vilket kabeltrassel det var samt att AT hade två små kontakter (P8+P9) totalt 12 stift som inte fick kopplas fel för då kortslöt man moderkortet. Dessutom hade ofta nätaggen vidare power out för bildskärmen och AT moderkorten stänge inte av datorn automatiskt som den gör idag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Edvin-89:

Ung (ca 13 år) och fattig som man var när man började med att bygga datorer fick man leta i sopsontainrar vid industrierna efter trasiga datorer för att fixa olika delar, fanns inga butiker för sådant i den lilla byhåla jag växte upp i, hade man ju som sagt inga pengar till heller
Hur lagligt det sedan var är en annan sak men det var så jag fick delar till mina första datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha ja det är ju ett sätt men jag tror knappast att man fick tag på någon Geforce 256 så att säga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fanns butiker även på 90 talet, de hade ibland andra namn och det var inte lika vanligt med onlinehandel.

Stor och liten har sålt datorer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Tack för minst sagt många svar, väldigt intressant helgläsning!
Hur som haver så har en till fråga poppat upp där uppe sedan trådstarten så vi ska se om jag inte kan få svar på den också

Frågan lyder: Hur gick det till med inköpandet av datorkomponenter på den tiden? Nu har vi ju massvis att välja mellan, Inet, CDON, Komplett, Dustin, you name it.
Några av dessa företag är ju grundade på 90-talet men frågan är om de verkligen var etablerade då och om man kunde beställa komponenter online någonstans i Sverige?

Kort och gott - Vart vände sig entusiasten på den tiden när denne skulle köpa en datorkomponent?

Jag har nog kvar alla kvitton sedan jag började med PC 1995/1996, lite exempel:

1996: Lappower, butik Malmö: Faxmodem 28800 med Telia abb 1498.-

1996: Computer Connection, butik, Malmö (första hela datorköpet, spel mm):

Matrox millenium 1: 3195.-
Asus P55T2P4: 1795.-
Pentium P166: 4995.-
Macase Bigtower: 995.-
Duke Nukem 3D (:D): 389.-
The Dig: 389.-
"Kylfläns med fläkt": 89.-
Pipeline burst-cache 256 el 512KB till Asus-kortet i speciell slot: 395.-
Wing commander 4: 449.-

Edit: Äsch, fotar allt, bilder kommer snart editeras in!
Edit2: Det står klart att jag handlade på många fler ställen då än nu, vilken skillnad.

Edit3: Slideshow på lite olika kvitton:

http://s533.photobucket.com/user/MultiMan_photo/slideshow/Kvi...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Jag har nog kvar alla kvitton sedan jag började med PC 1995/1996, lite exempel:

1996: Lappower, butik Malmö: Faxmodem 28800 med Telia abb 1498.-

1996: Computer Connection, butik, Malmö (första hela datorköpet, spel mm):

Matrox millenium 1: 3195.-
Asus P55T2P4: 1795.-
Pentium P166: 4995.-
Macase Bigtower: 995.-
Duke Nukem 3D (:D): 389.-
The Dig: 389.-
"Kylfläns med fläkt": 89.-
Pipeline burst-cache 256 el 512KB till Asus-kortet i speciell slot: 395.-
Wing commander 4: 449.-

Edit: Äsch, fotar allt, bilder kommer snart editeras in!
Edit2: Det står klart att jag handlade på många fler ställen då än nu, vilken skillnad.

Edit3: Slideshow på lite olika kvitton:

http://s533.photobucket.com/user/MultiMan_photo/slideshow/Kvi...

Tack så mycket för bilderna!
Pärmar är bra grejer det

En sak jag reagerade på var kostnaden för hårddisken på 6.4GB på sida 12, herrejävlar vad det har gått framåt!
Det blir 570kr per gigabyte det och idag kan man ju nästan få tag på 1TB-diskar för det priset så man kan ju helt klart konstatera att priset på lagring har rasat!

En annan sak är ju frakten på nära 100kr som man kan få gratis via Inet/Komplett idag... Frågan är hur mycket bättre det faktiskt var förr?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har nog kvar alla kvitton sedan jag började med PC 1995/1996, lite exempel:

1996: Lappower, butik Malmö: Faxmodem 28800 med Telia abb 1498.-

1996: Computer Connection, butik, Malmö (första hela datorköpet, spel mm):

Matrox millenium 1: 3195.-
Asus P55T2P4: 1795.-
Pentium P166: 4995.-
Macase Bigtower: 995.-
Duke Nukem 3D (:D): 389.-
The Dig: 389.-
"Kylfläns med fläkt": 89.-
Pipeline burst-cache 256 el 512KB till Asus-kortet i speciell slot: 395.-
Wing commander 4: 449.-

Edit: Äsch, fotar allt, bilder kommer snart editeras in!
Edit2: Det står klart att jag handlade på många fler ställen då än nu, vilken skillnad.

Edit3: Slideshow på lite olika kvitton:

http://s533.photobucket.com/user/MultiMan_photo/slideshow/Kvi...

Ja det var bättre förr, speciellt när Intel hade närmast monopol på cpuer
Sedan kom lyckligtvis Via och Amd och hindrade Intel att ta ut enorma överpriser på delar, nått att tänka på för de som propagerar för "Intelmonopol" idag.
Se bara på hur hdd priserna har börjat stiga nu när det bara finns 2 ev 3 tillverkare kvar där.

Frakterna är inbakade i priset idag, det är nog snarare så att det var billigare förr med tanke på de frakttjänster som då erbjöds, idag får man hämta paketen själv utan att det verkliga fraktpriset drekt sjunkit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det var bättre förr, speciellt när Intel hade närmast monopol på cpuer
Sedan kom lyckligtvis Via och Amd och hindrade Intel att ta ut enorma överpriser på delar, nått att tänka på för de som propagerar för "Intelmonopol" idag.
Se bara på hur hdd priserna har börjat stiga nu när det bara finns 2 ev 3 tillverkare kvar där.

Frakterna är inbakade i priset idag, det är nog snarare så att det var billigare förr med tanke på de frakttjänster som då erbjöds, idag får man hämta paketen själv utan att det verkliga fraktpriset drekt sjunkit.

Då får jag väl glädja dig med detta kvitto som inte kom med eftersom det låg på fel sida 2000-talet (inklusive den värsta Deathstar-IBM (46GB) som jag fortfarande har kvar. Första HD med glasskivor för större termisk stabilitet, men magnetskiktet lossnade efterhand). För övrigt kör jag denna dator fortfarande i ett HX-08, fungerar perfekt (utom HD ):

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den största skillnaden mot idag är ju montering av kylaren, förut snäppte man fast dem i sockeln med en metallbygel, riktigt jobbigt att få dit, och bröt du av klackarna på moderkortet så var man körd, och du behövde skaffa ett nytt..

Haha, ja usch vad det där var jobbigt. Jag gjorde säkert fel många gånger, men jag minns större kraftansträngningar med hjälp av en flatmejsel i hopp om att man inte slant och skalade bort en fin rad med transistorer.

Master och slave för IDE-enheter var bara bökigt. Mycket smidigare nu när man kan koppla in med första bästa kabel/port utan att behöva tänka på nåt annat. Montering av dessa enheter var också lite jobbigt, beroende på chassi då. Typ det enda du behövde ta bort "andra" sidan för att göra.

USB hade väl inte riktigt slagit igenom heller, så du behövde alla möjliga konstiga portar, och att ta med sig lite filer fanns ingen riktigt smidig lösning på, då internet inte var fullt så smidigt som det är idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå hur det var förr: Min första Joypad (1996 och Gameport) med speciell omkopplare där man kunde ansluta två stycken och spela tillsammans eller bara växla mellan de två (tyckte den var jättehäftig då i sin genomskinliga plast, hehe). Lite enklare idag med USB:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var väl inte bara jag som hade gigantiska autoexec.bat/config.sys-filer med menyer där man fick välja olika configs beroende på om man skulle spela/se demos eller programmera

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Rekordmedlem

Laplink/nollmodem var ju trevliga saker förr i tiden för filöverföringar, de är numera närmast helt bortglömda, nätverkskort var rätt dyrt, jag har för mig at jag betalade runt 600kr för mitt första 10Mbit kort och naturligtvis körde man coax (10Base_2) för partvinnat var snordyrt och krävde dessutom en hub

Och man fick inte glömma slutresistorerna annars dog nätet.

Nätverksbyggandet har verkligen förenklats betydligt mer än det som hänt inuti datorlådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lådorna var inte alls av samma standard, man skar sig ALLTID när man monterade något.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaInT:

Lådorna var inte alls av samma standard, man skar sig ALLTID när man monterade något.

Nu måste jag kommentera detta eftersom flera säger samma sak. Ingen av de lådor jag köpte hade vassa kanter. Både Aopen och Chieftec-lådorna jag använde hade rullade kanter. Köpte man billigast möjliga skar man sig, men inte med kvalitetsmärkena. Jag har kvar lådorna och kvaliteten är snarast högre än idag med riktigt kraftig plåt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu måste jag kommentera detta eftersom flera säger samma sak. Ingen av de lådor jag köpte hade vassa kanter. Både Aopen och Chieftec-lådorna jag använde hade rullade kanter. Köpte man billigast möjliga skar man sig, men inte med kvalitetsmärkena. Jag har kvar lådorna och kvaliteten är snarast högre än idag med riktigt kraftig plåt.

Jag håller med om att kvaliteten kändes på ett annat plan, det var bastanta lådor som man i princip kunde ha som sittmöbel eller hugga ved på
Hade inte så många dyrare lådor så det kanske var därför jag alltid gick blödande ur ett PC-bygge. Förr ansåg jag i princip att bygget inte var klart förrän man hade offrat några droppar till PC-guden ^^

Skrivet av som99:

Kan tilllägga lite om min äldsta x86 maskin.

Har fortfarande kvar min Commodore PC20-III med 4,7MHz 8088, 640KB RAM och hercules monocrom och en 5,25" diskettstation. Den kör purfärska windows 2.0. Har funderat på att sätta en FPU och ett ISA grafikkort så jag kan få färg på den

Att expandera minnet på den betyder att jag måste skaffa ett ISA fullängds kort och drivrutiner för DOS, med ett 1-2MB kort går på runt tusenlappen på begagnat marknaden idag då de fortfarande används i industrisammanhang

Får se vad jag gör med den, jag lägger gärna pengar på mina Amiga istället för en 8088 som inte kommer användas.

Åh, det var min första egna dator också!
Spelade "Digger" eller vad det nu heter tills öron och ögon sved på grund av PC-speakern och CGA-grafiken, det var tider det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att det förr som nu handlar mycket om vilken prisklass lådorna hade, tycker inte det skiljer nått särskilt om man bara ser på egenskpen vassa kanter, billiga lådor hade och har klippta/pressde kanter medan de mer påkostade ofta hade bockningar av nån sort som förutom att det gör kanten vridstyvare gör att man inte kommer åt själva änden, däremot har priset på lådor stigit ganska rejält tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Många nämner drivrutiner för nätverkskort. Jag tycker det händer ofta även idag att Windows inte installerar det automatiskt, varpå man inte kan ladda ner resterande drivrutiner heller. Lösningen brukar vara att ladda ner drivrutinen på en annan dator och föra över med USB-minne.

Välkommen till klubben.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Master/Slave på HDD och optisk enhet bråkade alltid för mig med jumpers och inställningar.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd

Kul tråd!

Har nog kvar en lastpall med dylika äldre chassin och annat om någon är intresserad... (även gamla tjockskärmar och sådant tror jag)

Hör av er om ni vill ha till retrobyggen!
Synd att kasta tycker jag.

Bland annat hittade jag där nu ett svensktillverkat Arngren och ett DFI miditower (Tysktillverkat).

Byglade man i CS vid denna tid tyckte jag att det oftast fungerade felfritt, Master slave var ju ganska enkelt så snart man lär pinouten för respektive modell och fabrikat...

Svårare var det som sagt tidigare när det inte alltid var särskilt tydligt hur man skulle vända kablage och annat.

PATA interfacet använder jag fortfarande i min nuvarande dator till en del grejer, tycker egentligen inte att SATA ger så stora fördelar i praktiken mer än att det är lättare att expandera över 4 enheter...
Gillar inte alls ströminterfacet till SATA enheterna.

Nätverk har ju dock som sagt förenklats en heldel, direktlink var bökigt att få mjukvaran att fungera vad jag minns.

Tog som regel hela dagen att få till operativsystemet.
Dcok startade datorerna då enormt mycket snabbare än vad de gör idag sett till tiden innan man kan börja använda den...

Skrivprogram och liknande var också väldigt mycket renare, även i det genererade formatet, om vi snackar väldigt gamla program.

Använder fortfarande Write och liknande ibland just pga att filerna är så enkla att konvertera mellan standarder (vilket verkligen inte var fallet med wordfiler och liknande...).

Edit, jag hade inte de problemen med de bättre chassina, tvärtom håller väldigt gamla chassin ofta enormt mycket högre byggkvalitet än de nya!

-

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: Jo, hårdvaruinterrupts sköttes inte alls lika lätt, gick oftast inte att dela (eller inte alls beroende på enhet) och fick två enheter samma blev det tvärstopp. Man var tvungen att läsa IRQ-scheman för pci-portarna och jämföra med vad IDE-kanalerna körde med osv för att försöka minska risken för problem.

Tog mig en många timmar innan jag fattade att irq12 användes av ps2 porten fast den stod som ledig. Sen var det desutom en eller två irq som användes för hantering mellan de två chippen som hanterade irq som man inte fick använda. Så det var mycket trevligt då "plug and play" började fungera. Även om det inte fungerar som det ska än. Ser det som ett os/drivritins problem snarare. Tänk skrivare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Laplink/nollmodem var ju trevliga saker förr i tiden för filöverföringar, de är numera närmast helt bortglömda, nätverkskort var rätt dyrt, jag har för mig at jag betalade runt 600kr för mitt första 10Mbit kort och naturligtvis körde man coax (10Base_2) för partvinnat var snordyrt och krävde dessutom en hub
http://staffwww.fullcoll.edu/jcourchaine/CIS180/On-Line%20Lec...

Och man fick inte glömma slutresistorerna annars dog nätet.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/10base2_te...

Nätverksbyggandet har verkligen förenklats betydligt mer än det som hänt inuti datorlådan.

Oooh vad mycket nostalgi den här tråden gav mig, särskilt din post. Har lirat en och annan runda quake world på nätverket hemma med motsvarande koppling. Haha..

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp och en lärare som jag har i nuläget berättade för ett tag sedan hur en kund ifrån hans gamla jobb, Som kom med problemet att han sparade saker han skulle ha kvar på disketter för att uppgradera till windows 98 och ville ha kvar en del programvara och spel såklart och hade kollat upp att datorn och operativsystemet skulle funka med allt han ville, Men de slutade funka efter ett tag når han väl lagt ifrån sig dom och han visste inte hur han skulle lösa det alls.
så läraren som då jobbade som support lite vid sidan av på den tiden åker över och ser nu högen med 20 st disketter liggandes i knäet på denna nu förvirrade och något sura kund som frågade nu om disketter kan gå sönder om man lägger dem ovanpå skärmen...

Så där kom svaret på problemet fram.
alla disketter ovanpå tjockskärmen innan han skulle installera windows 98. inte så konstigt att inget finns kvar efter att han lagt dem ovanpå en crt skärm som avger ganska kraftiga magnetfält lol.

Alla 20 stycken disketter som han hade suttit och kopierat över saker han skulle spara till windows 98 hade han lagt ovanpå sin CRT skärm en efter en så ca 1,5 timme kopierande till alla disketter och han förstod inte varför disketternas filer bara försvann helt plötsligt när han kollade en utav dem senare innan han skulle installera windows 98.

detta efter ett försök till med andra disketter visade sig inte funka heller med att spara filer

som då senare blev samtalet och att läraren som då jobbade lite extra som support på den tiden fick åka dit och hjälpa honom.

Anledningen till att kunden la dem där på var för att crt skärmen hade en liten hylla för att kunna ställa högtalare eller andra saker ovanpå skärmen och hade börjat lagt disketterna där då hans hylla ovanför var fulla med annat redan och ville få installationen klar utan att tänka på att crt skärmen har ett ganska ordentligt magnetfält som då raderade allt så de var tomma inom 5 sekunder :P.

och kunden tyckte att han inte hade plats eller tid för att lägga dem som bara stod och tog plats någon annanstans tills han skulle installera windows 98.
men som nu lyssnade på vad denna support hade och säga om placeringen av dem på tjockskärmen och att disketter tappar filer av att vara i närheten. av magnetiska fält och pekade även på hyllan brevid skärmen att de inte var sönder utan att han i stort sett hade lagt filer på dem och att de funkade som de ska tills han la dem på skärmen så rensades allt bort på grund av det magnetiska fältet som skärmen avger.

Jag tycker att vi spelar upp denna youtubevideo åt honom, i hans relation till disketterna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Laplink/nollmodem var ju trevliga saker förr i tiden för filöverföringar, de är numera närmast helt bortglömda, nätverkskort var rätt dyrt, jag har för mig at jag betalade runt 600kr för mitt första 10Mbit kort och naturligtvis körde man coax (10Base_2) för partvinnat var snordyrt och krävde dessutom en hub
http://staffwww.fullcoll.edu/jcourchaine/CIS180/On-Line%20Lec...

Och man fick inte glömma slutresistorerna annars dog nätet.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/10base2_te...

Nätverksbyggandet har verkligen förenklats betydligt mer än det som hänt inuti datorlådan.

hahah , första jag kom att tänka på "JAG BRYTER NÄTET" ..... vanligt förekommande när vi lanade ... å fan ta den som inte sa till innan och sabbade en överföring eller Doom match

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan lyder: Hur gick det till med inköpandet av datorkomponenter på den tiden? Nu har vi ju massvis att välja mellan, Inet, CDON, Komplett, Dustin, you name it.
Några av dessa företag är ju grundade på 90-talet men frågan är om de verkligen var etablerade då och om man kunde beställa komponenter online någonstans i Sverige?

Kort och gott - Vart vände sig entusiasten på den tiden när denne skulle köpa en datorkomponent?

Jag, eller rättare sagt min bror, kände folk på en grossist i Malmö som hette Gandalf så jag kunde handla datorkomponenter till grossistpris på 90-talet. Något som faktiskt gjorde rätt mycket på priset då. Priserna var nog inte lika pressade som idag.

I slutet av 90-talet var det Datorbutiken.com som gällde.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Det jag kommer ihåg ifrån den tiden var väl runt 97.
Hade byggt en ny burk och hade inte riktigt koll på allting, men det funkade.

På den tiden hade man en röd "skjut-knapp" på baksidan av nätagget, förutom den sedvanliga brytaren.
Frågade farsgubben var den vart till för och fick till svar att "den skall du fan inte röra".
Tror det hann gå 1 dag innan jag sköt reglaget och märkte hur det flammade till i agget och det luktade illa.
(Burken var inte igång, som tur var.)
Nytt nätagg och jag hade lärt mig vad 220 volt gör med ett nätagg inställt på 110 volt.

He He en kompis till mig gick igenom Samma procedur Med den där röda byglen på hans 486a det rök till lite. Då kostad ju allt så jädra mycket om nått gick sönder.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd

486 och 8080 tror jag kommer att ha starkast kultstatus. men 20 gig var ju grymt overkill på den tiden...
Min gamla quantum fireball (kommer inte ihåg vad den egentligen heter (utanför bios) i skallen nu...) fungerar fortfarande fint. Använde den tills för bara något år sedan.

Ropade in ett promise kort förut så att enheterna går smidigt att plugga in även på nya datorn (tänkte dock inte på att man ju då får dubbelboot när man pluggar i det, vilket inte var någon hit på en ny dator även om det fungerade fint... Får se om jag kan lösa det på något bra sätt så att man slipper vänta i flera minuter extra när man startar... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Elfa säljer ut 48 och 90cm runda pata-kablar. Skynda fynda!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Elfa säljer ut 48 och 90cm runda pata-kablar. Skynda fynda!

Tja, bland just Elfa's målgrupp är dom inte fullt lika utdaterade, med tanke på hur mycket man kan använda en vettig flatkabel till

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Många som kör direct replacements på äldre specialutrustning för tex industrin och forskning, mm av deras målgrupp gissar jag så det borde finnas en fortsatt efterfrågan inom vissa mindre nischer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Lättare förut, bara skruva ihop allt och köra drivrutins CDn.
Idag får man knappt skivan och får alltid hoppas att windows hittar fungerande drivrutiner, vilket det absolut inte hittar till mina laptops, får leta manuellt varje gång jag formaterar om dom.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB