Amd fx 8350 = Sapphire Radeon R9 290X TRI-X ????

Permalänk

Amd fx 8350 = Sapphire Radeon R9 290X TRI-X ????

Hej jag tänkte uppgradera till Sapphire Radeon R9 290X TRI-X OC 4GB.

jag undrar om min 8350 kan utnyttja all kraft från Sapphire Radeon R9 290X TRI-X OC 4GB?

Eller ska jag uppgradera till intel ???

Om ni undrar vad för spel jag spelar nu : dayz.bf4.crysis3.mm

Tack om ni vill hjälpa mig

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

8350 Ska fungera fin fint med det kortet.
Kan dock tänka mig att det inte skulle vara fel att överklocka den eftersom du spelar BF4 som kräver Väldigt mycket på CPU:n.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

inga problem när du håller dig till ett kort men lite överklockning skadar ju inte på din CPU

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Överklockning är jag lite osäker på för mitt första moderkort gick sönder när jag gjorde det :S

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Överklockning är jag lite osäker på för mitt första moderkort gick sönder när jag gjorde det :S

Det var ju inte så lyckat :P, hört att det finns risker med det men aldrig hört någon som gjort det.
Läs på om du ska göra det, annars så klarar du dig utan den överklockat med på ett kort.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Överklockning är jag lite osäker på för mitt första moderkort gick sönder när jag gjorde det :S

Skaffa ett bättre moderkort då. Asus Crosshair Formiula-Z kan man ha 2400MHz minnen även om det inte ger ett skit mer i prestanda i spel ^^. Jag kör min på standard klocken för tillfället, men har haft den uppe i 4.7GHz utan att det kraschat. I stresstest (OCCTPT) så lägger dock en del kärnor av över 4.5GHz, men i spel går aldrig kärnorna upp i 100% konstant, så det klarar sig bra ändå

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ska väl inte vara några problem annat än i enstaka fall. Dessutom så klarar 8350 över 60 fps i dom flesta spel så om du kör på 60hz-skärm så spelar det ingen större roll.

Skrivet av Herr Nordman:

Överklockning är jag lite osäker på för mitt första moderkort gick sönder när jag gjorde det :S

Det skulle säkert funkat igen om du clearat cmos.

Skrivet av Flygman:

Spenderar man såpass mycket på ett grafikkort, varför inte en bättre CPU då? Du kommer inte kunna använda ditt 290X fulla kraft med en 8350. Min 8320 @ 4GHz flaskar mitt R9 280X rätt rejält i många spel.

Vilka spel då? 60hz-skärm?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Spenderar man såpass mycket på ett grafikkort, varför inte en bättre CPU då? Du kommer inte kunna använda ditt 290X fulla kraft med en 8350. Min 8320 @ 4GHz flaskar mitt R9 280X rätt rejält i många spel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Spenderar man såpass mycket på ett grafikkort, varför inte en bättre CPU då? Du kommer inte kunna använda ditt 290X fulla kraft med en 8350. Min 8320 @ 4GHz flaskar mitt R9 280X rätt rejält i många spel.

En 8320 flaskar väl omöjligen en 280x? Då har du något annat problem eller så kör du bara dåliga emulators eller något som bara tar till vara på en tråd och samtidigt är mycket CPU krävande.

Och när det kommer till överklockning, ditt Sabertooth moderkort är ett bra för sådant. Hjälpte klasskompisen med hans 8320 på det moderkortet. 4.3GHz utan att röra någonting annat än multipliern till 21.5.
Edit: Turbon till av borde också nämnas

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Mitt 290x flaskar inte min 8350 iof oc till 4800 nu men inte i närheten på att ligga i 100cpu på BF

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Mitt r9 290 kan jobba fullt ut i bf4 utan problem med fx8350 @ 4.8GHz, ibland så får jag fps drops ner till ca 40 på vissa maps men då ligger gpu load på 100% funderar nästan på att köpa ett till kort, Minar litecoins också så det tjänar man ju en del på också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

En 8320 flaskar väl omöjligen en 280x? Då har du något annat problem eller så kör du bara dåliga emulators eller något som bara tar till vara på en tråd och samtidigt är mycket CPU krävande.

Och när det kommer till överklockning, ditt Sabertooth moderkort är ett bra för sådant. Hjälpte klasskompisen med hans 8320 på det moderkortet. 4.3GHz utan att röra någonting annat än multipliern till 21.5.
Edit: Turbon till av borde också nämnas

Skrivet av Hymer:

Mitt 290x flaskar inte min 8350 iof oc till 4800 nu men inte i närheten på att ligga i 100cpu på BF

I nästan alla spel flaskar 8350, iom att dom är singel trådade. Har själv ägt en 8350 och bytet till intel vart enormt i alla spel jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

I nästan alla spel flaskar 8350, iom att dom är singel trådade. Har själv ägt en 8350 och bytet till intel vart enormt i alla spel jag spelar.

ja, det är väl inte så konstigt om det är singeltrådade spel, men i multitrådade som bf4 så dominerar 8350 för priset.

till TS:
det ska inte vara några problem alls för dig att köra med ett 290x, dock skulle jag tipsa om att köra på vanliga 290 istället eftersom det är sån liten skillnad mellan 290 och 290x medans prisskillnaden är stor

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zather:

8350 Ska fungera fin fint med det kortet.
Kan dock tänka mig att det inte skulle vara fel att överklocka den eftersom du spelar BF4 som kräver Väldigt mycket på CPU:n.

Tills Mantle är ute.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

ja, det är väl inte så konstigt om det är singeltrådade spel, men i multitrådade som bf4 så dominerar 8350 för priset.

till TS:
det ska inte vara några problem alls för dig att köra med ett 290x, dock skulle jag tipsa om att köra på vanliga 290 istället eftersom det är sån liten skillnad mellan 290 och 290x medans prisskillnaden är stor

Det blir ett mer balanserat system om han skaffar intel. Som jag sa dom flesta spelen är enkel trådade. Och är dom multi trådade som bf4 så är det inget minus med inteln andå. Det är bara ++ att köra intel i dagens läge om hans ekonomi tillåter. Jag har ägt en 8350 så jag vet.

Ett exempel på ett spel jag har fastnat för nu är Planetside 2 (max grafik). Med 8350 och 290 fick jag 20fps i stora fights, med 4670k 35-40 fps i samma fights. Helt otroligt mycket bättre vart det. En kraftig prestanda boost i stora slag.

Och spelet Dayz, där är det samma som PS2. Otrolig skillnad. Så varför begränsa sig med AMD? Prestandalyftet var ju som att köpa ett till kort i CF i dom spelen jag spelar.

Så jag rekommenderar trådskaparen att upgradera till Intel. Och det med pasta!

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Mitt r9 290 kan jobba fullt ut i bf4 utan problem med fx8350 @ 4.8GHz, ibland så får jag fps drops ner till ca 40 på vissa maps men då ligger gpu load på 100% funderar nästan på att köpa ett till kort, Minar litecoins också så det tjänar man ju en del på också

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du köper ett till kort så läs denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269498-kop-inte-sli-...

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

ja, det är väl inte så konstigt om det är singeltrådade spel, men i multitrådade som bf4 så dominerar 8350 för priset.

till TS:
det ska inte vara några problem alls för dig att köra med ett 290x, dock skulle jag tipsa om att köra på vanliga 290 istället eftersom det är sån liten skillnad mellan 290 och 290x medans prisskillnaden är stor

Kanske skaffar jag i stället ett Sapphire Radeon R9 290 TRI-X

Om det är inte så stor skillnad på dom.

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk

Jag tycker TS skall slå till på ett 290/x!

Att läsa tråden åvan skulle jag undanbeda då där står en hel del grejer som inte stämmer!

8350 kommer fungera bra och det kommer ge en bra sjuss i prestanda med nytt kort! vad som inte tas upp i tråden är att det är extremt dyrt att byta från AMD till intel. iaf för prestandan det ger.

TS räkna med om du vill hoppa upp från 50-60 FPS att hela kalaset kommer gå loss på 3000kr+ om du skall ha vettiga grejer.

och inte ens då kommer du få en rejäl prestanda sjuss i BF4! sen när Mantle släpps så kommer det gära det hela mer ovärt! Även om mantle bara ger ett par ynka procent så kommer de extra FPS:en var ännu dyrare!

känner du för att lägga en massa pengar så är det upp till dig men den lilla prestandan skulle jag inte betalat för.

Köp kortet och se hur allt lirar. känner du sen att: "nej, detta gav inte tillräckligt" även efter Mantle så tycker jag att det är befogat då det är upp till var och en

Men så som det är nu hade jag rådit dig att inte köpt ett intel system förens du testat med Mantle(när det kommit ut)!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Den kommer som sagt att flaska i princip alla singeltrådade spel, BF4 och Crysis kommer nog dock inte vara några problem

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Det var ju inte så lyckat :P, hört att det finns risker med det men aldrig hört någon som gjort det.
Läs på om du ska göra det, annars så klarar du dig utan den överklockat med på ett kort.

brände mitt P67 moderkort när jag överklockade min i5 2500k till 5ghz och körde det 24/7, hade bristfällig kylning runt cpu sockeln eftersom jag körde vattenkylning så det la av efter några månader av användning var iofs en en budgetbräda för 800kr och har lärt mig av mina misstag och köper bara de absolut bästa nuförtiden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Jag tycker TS skall slå till på ett 290/x!

Att läsa tråden åvan skulle jag undanbeda då där står en hel del grejer som inte stämmer!

8350 kommer fungera bra och det kommer ge en bra sjuss i prestanda med nytt kort! vad som inte tas upp i tråden är att det är extremt dyrt att byta från AMD till intel. iaf för prestandan det ger.

TS räkna med om du vill hoppa upp från 50-60 FPS att hela kalaset kommer gå loss på 3000kr+ om du skall ha vettiga grejer.

och inte ens då kommer du få en rejäl prestanda sjuss i BF4! sen när Mantle släpps så kommer det gära det hela mer ovärt! Även om mantle bara ger ett par ynka procent så kommer de extra FPS:en var ännu dyrare!

känner du för att lägga en massa pengar så är det upp till dig men den lilla prestandan skulle jag inte betalat för.

Köp kortet och se hur allt lirar. känner du sen att: "nej, detta gav inte tillräckligt" även efter Mantle så tycker jag att det är befogat då det är upp till var och en

Men så som det är nu hade jag rådit dig att inte köpt ett intel system förens du testat med Mantle(när det kommit ut)!

Ok kör på ditt förslag

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag tycker TS skall slå till på ett 290/x!

Att läsa tråden åvan skulle jag undanbeda då där står en hel del grejer som inte stämmer!

8350 kommer fungera bra och det kommer ge en bra sjuss i prestanda med nytt kort! vad som inte tas upp i tråden är att det är extremt dyrt att byta från AMD till intel. iaf för prestandan det ger.

TS räkna med om du vill hoppa upp från 50-60 FPS att hela kalaset kommer gå loss på 3000kr+ om du skall ha vettiga grejer.

och inte ens då kommer du få en rejäl prestanda sjuss i BF4! sen när Mantle släpps så kommer det gära det hela mer ovärt! Även om mantle bara ger ett par ynka procent så kommer de extra FPS:en var ännu dyrare!

känner du för att lägga en massa pengar så är det upp till dig men den lilla prestandan skulle jag inte betalat för.

Köp kortet och se hur allt lirar. känner du sen att: "nej, detta gav inte tillräckligt" även efter Mantle så tycker jag att det är befogat då det är upp till var och en

Men så som det är nu hade jag rådit dig att inte köpt ett intel system förens du testat med Mantle(när det kommit ut)!

Vad är det som inte stämmer?

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Vad är det som inte stämmer?

Det är väl en hel del som stämmer men det är inte särskilt relevant. Här snackar vi om ett 290x och där snackar vi om två 780ti. Om man kollar på graphics score så ser man en skillnad på 26125 - 19785 = 6340p eller 24%. Så om bara kollar på grafik poäng så kommer inte en 3850 flaska ett kort, men den kommer flaska två kort. Det som drar ner hela resultatet är physics poängen och den kombinerade scenen. Men det är rätt självklart att en 4930k slår en 8350 rätt så rejält i just dessa scener.

Sammanfattning: Om det gäller ett kort så fungerar en 8350 utmärkt som budget val just nu.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Vad är det som inte stämmer?

detta te.x!

Citat:

Cpu belastas 75% under spelande.
Resultat är att CPUn orkar hålla din GPU i 100% konstant utan dippar.
Din avrage framerate ligger kring 50Fps.

Du vill har mer fps så du lägger till ett kort i SLI eller crossfire.
Du har nu dubblerat belastningen för din cpu

Att cpu belastningen dubblas är fel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Det är väl en hel del som stämmer men det är inte särskilt relevant. Här snackar vi om ett 290x och där snackar vi om två 780ti. Om man kollar på graphics score så ser man en skillnad på 26125 - 19785 = 6340p eller 24%. Så om bara kollar på grafik poäng så kommer inte en 3850 flaska ett kort, men den kommer flaska två kort. Det som drar ner hela resultatet är physics poängen och den kombinerade scenen. Men det är rätt självklart att en 4930k slår en 8350 rätt så rejält i just dessa scener.

Sammanfattning: Om det gäller ett kort så fungerar en 8350 utmärkt som budget val just nu.

Jag hade 8350 förut ihop med 290x, och ja den flaskar grafikkortet nåt så enormt jämfört med inteln jag har nu. I single trådade spel som utgör över 90% av alla spel. Så 8350 i all ära men, jag avråder TS att köra med den ihop med 290x. Jag talar om mina erfarenheter, som du kan se längre upp vilka skillnader det blev för mig.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Jag hade 8350 förut ihop med 290x, och ja den flaskar grafikkortet nåt så enormt jämfört med inteln jag har nu. I single trådade spel som utgör över 90% av alla spel. Så 8350 i all ära men, jag avråder TS att köra med den ihop med 290x. Jag talar om mina erfarenheter, som du kan se längre upp vilka skillnader det blev för mig.

På andra sidan så kör TS multitrådade spel. Lite osäker på DayZ men jag har för mig att Arma 2 använde 2 trådar och eftersom DayZ körs på en motor som ungefär är en mash up av Arma 2 och 3 så förmodar jag att det körs på två trådar om inte mer. Fast i DayZ så är det såklart rekommenderat att använda en snabb processor eftersom motorn kräver onödigt mycket processorkraft.

Jag är helt medveten om att i enkeltrådade spel så har intel en fördel över AMD.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kanske är jag som är dum men jag märker inga flaskningar öht i 1440p med en 8350 och ett 290x. GPU alltid på 100%. Spelar BF4, Bioshock och CS GO just nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kanske är jag som är dum men jag märker inga flaskningar öht i 1440p med en 8350 och ett 290x. GPU alltid på 100%. Spelar BF4, Bioshock och CS GO just nu.

Jag märker inte heler några flaskningar på cpu sidan i bf4 och som jag skrev en bit upp så funderar jag på ett till 290 när jag har moddat klart mitt define XL

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kanske är jag som är dum men jag märker inga flaskningar öht i 1440p med en 8350 och ett 290x. GPU alltid på 100%. Spelar BF4, Bioshock och CS GO just nu.

Nej du är inte dum För i Bf4 flaskar den inte ett 290 och cs go är så lättdrivet att det märks inte. I planetside 2, dayz, och skyrim som exempel gör den det. Och det är spel som jag själv spelar och har provat med 8350 och 4670K. Skyrim är nästan dubbla fps med intel.

Permalänk
Medlem

Jag märker inte några som helst flaskhalsar har dock ett Geforce 780 men de är ju likvärdig kraft.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s