Permalänk

Ny dator hittar inte 3.5" hårddisk

Hej,

Har byggt ihop en dator enligt nedan och allt verkar fungera bra än så länge, förutom att den inte hittar min Seagate-hårddisk.

Chassi: Corsair Carbide Air 540
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Phanteks PH-TC12DX
Moderkort: ASUS Z87-PRO
Minne: 2x8 GB A-Data 1 600 MHz
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 780 Ti SC AFX
Hårddisk: Samsung Basic EVO 120 GB, Seagate Barracuda 7200 rpm 2 TB
Nätaggregat:Corsair AX860i

I Diskhantering syns enbart Disk 0 som är SSD:n och DVD-läsaren.

Jag har kontrollerat att kablarna sitter i och även testat olika ingångar i moderkortet men det blir inget skillnad. Finns det något annat man kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoheresy:

Hej,

Har byggt ihop en dator enligt nedan och allt verkar fungera bra än så länge, förutom att den inte hittar min Seagate-hårddisk.

Chassi: Corsair Carbide Air 540
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Phanteks PH-TC12DX
Moderkort: ASUS Z87-PRO
Minne: 2x8 GB A-Data 1 600 MHz
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 780 Ti SC AFX
Hårddisk: Samsung Basic EVO 120 GB, Seagate Barracuda 7200 rpm 2 TB
Nätaggregat:Corsair AX860i

I Diskhantering syns enbart Disk 0 som är SSD:n och DVD-läsaren.
http://i.imgur.com/UVZAEYa.jpg

Jag har kontrollerat att kablarna sitter i och även testat olika ingångar i moderkortet men det blir inget skillnad. Finns det något annat man kan testa?

Prova att byta kablar, både ström och SATA. Om du har möjlighet, testa disken i en annan dator. Fungerar inget av det är nog disken trasig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Ja eller om du har en annan hårddisk så prova den. Känner du om hårddisken vibrerar och spinner upp då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

prova ett diskhanteringsprogram, jag har en del mindre bra erfarenheter av windows inbyggda
t.ex http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Permalänk
Skrivet av era909:

Prova att byta kablar, både ström och SATA. Om du har möjlighet, testa disken i en annan dator. Fungerar inget av det är nog disken trasig.

Testat nya sladdar och annan SATA-ingång, ingen skillnad. Ska se om det finns någon dator i närheten jag kan testa den i.

Skrivet av Gunner357:

Ja eller om du har en annan hårddisk så prova den. Känner du om hårddisken vibrerar och spinner upp då.

Har inte tillgång till någon annan för tillfället. Får se om man köper en ny, skulle ändå behöva en till. Och om den nya fungerar så borde det ju rimligvis vara fel på denna, vilket gör att jag kan skicka tillbaks den och sova gott om natten utan att riskera åka på en felsökningsavgift.

Skrivet av psypuls:

prova ett diskhanteringsprogram, jag har en del mindre bra erfarenheter av windows inbyggda
t.ex http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Programmet hittade tyvärr bara SSD:n.

Permalänk
Medlem

prova eventuella drivrutiner eller hdd program till hårddisken från seagates hemsida

Permalänk
Skrivet av psypuls:

prova eventuella drivrutiner eller hdd program till hårddisken från seagates hemsida

Fungerade icke, programmen känner inte av att jag har någon Seagate-hårddisk.

Permalänk
Medlem

kan du känna av om disken ens spinner när den e i kopplad? dvs, skit i fästa den i vaggan, låt den ligga löst i chassit.. du skriver att du testat olika ingångar o ström. men inte sata kabeln. som ägare av många diskar har ja erfarit en del Sata kablar som dött under årens gång. true story. många huvudvärkar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

kan du känna av om disken ens spinner när den e i kopplad? dvs, skit i fästa den i vaggan, låt den ligga löst i chassit.. du skriver att du testat olika ingångar o ström. men inte sata kabeln. som ägare av många diskar har ja erfarit en del Sata kablar som dött under årens gång. true story. många huvudvärkar.

Olika SATA-kablar och ingångar har testats, så lätt var det inte tyvärr. Hårddisken verkar för övrigt inte ge något liv ifrån sig. Vet inte om jag missat något, men behövs något mer än en sladd från den in i nätaggregatet, samt en sladd in i moderkortet?

Permalänk

Visade sig inte vara något fel på hårddisken, det var kablarna ändå. Man får tacka för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Finns den med i BIOS?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Finns den med i BIOS?

Nu finns den, var fel på de Corsair-kablar som följde med chassit verkar det som.