bygga server från scratch eller återanvända gammal pc?

Permalänk
Medlem

bygga server från scratch eller återanvända gammal pc?

Hej
Jag tänkte ha en server hemma som mest ska lagra och dela ut media i hemnätverket till Mac pc och smart tvn.
Den ska så klart vara liten, tyst och så strömsnål som möjligt.
Min gamla speldator är av core 2 duo generationen, alltså några år på nacken och inte särskilt strömsnål.
Det skulle vara Nice om jag kunde återanvända processor, ram och hdd från datorn. Det jag behöver är då:
1: MB - finns det mITX mATX till core 2 duo? Och finns intern grafikkrets?
2: chassi+PSU: ett fint tyst chassi med plats för minst 2 hdd. Snål, tillräcklig PSU.
3: mjukvara: Ubuntu eller Windows?

Eller är det värt att bygga något från scratch? Tips och synpunkter uppskattas. Ska givetvis kosta så lite som möjligt!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

1 Det finns itx brädor med inbyggd grafik för c2d.
2 Vilket chassi somhelst duger, psu får du i regel fixa separat (300w borde räcka mer än väl)
3 Nått linux ... det äger helt enkelt windows när det kommer till server tjänster och kostar inget.

Ska burken bara stå som filserver så hadde jag nogg byggt en frankenbox av dina gamla delar.

Skillnaden i prestanda mot nyare prylar är ganska liten du skulle inte vinna mycket på å byta cpu+ram.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Rekordmedlem

Avoton finns ute i butikerna nu och det är kanske den bästa plattformen om man ska bygga en egen liten server som ska vara strömsnål, ljudlös och liten. Det här kortet är ju väldigt lockande rent tekniskt, men det finns billigare om man plockar bort lite funktioner.
http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

1 Det finns itx brädor med inbyggd grafik för c2d.
2 Vilket chassi somhelst duger, psu får du i regel fixa separat (300w borde räcka mer än väl)
3 Nått linux ... det äger helt enkelt windows när det kommer till server tjänster och kostar inget.

Ska burken bara stå som filserver så hadde jag nogg byggt en frankenbox av dina gamla delar.

Skillnaden i prestanda mot nyare prylar är ganska liten du skulle inte vinna mycket på å byta cpu+ram.

Tack för snabbt svar. Kan du länka ett sånt MB? Verkar intressant!
Får kolla upp frankenbox också.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Avoton finns ute i butikerna nu och det är kanske den bästa plattformen om man ska bygga en egen liten server som ska vara strömsnål, ljudlös och liten. Det här kortet är ju väldigt lockande rent tekniskt, men det finns billigare om man plockar bort lite funktioner.
http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Smart. Men Något kostsamt.. har kollat på integrerad cpu på moderkorten. Finns ju billiga varianter.
Att skaffa denna kanske är sämre än att återanvända gamla delar http://www.komplett.se/gigabyte-ga-c1037un-eu/803021

Den kanske är för klen även om jag inte ska använda den till något avancerat.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Rekordmedlem

Avoton är extremt energisnål, den drar runt 30w vid maxbelastnnig på 8 kärnor, den jag länkade har ju även 12 sataportar och dubbla nätverk och stöd för 64 Gbyte ecc minne så det är ju verkligen en serverplattform och inte nån "htpc"
Behöver man inte en massa lagring och många användare så orkar ju mindre prylar också med bra och det finns ju även AMDs fusion som kan vara intressant för ett sånt här bygge, däremot bör man undvika alla gamla P4 or för de drar mycket stöm och ofta blir det billigare att köpa nytt om man väger in driftkostnaden för 1-2 år i ekvationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Avoton är extremt energisnål, den drar runt 30w vid maxbelastnnig på 8 kärnor, den jag länkade har ju även 12 sataportar och dubbla nätverk och stöd för 64 Gbyte ecc minne så det är ju verkligen en serverplattform och inte nån "htpc"
Behöver man inte en massa lagring och många användare så orkar ju mindre prylar också med bra och det finns ju även AMDs fusion som kan vara intressant för ett sånt här bygge, däremot bör man undvika alla gamla P4 or för de drar mycket stöm och ofta blir det billigare att köpa nytt om man väger in driftkostnaden för 1-2 år i ekvationen.

Ja det har du rätt i. Det systemet är lite väl lyxigt för mitt enkla hemmabruk. Måste självklart väga in driftkostnaden också. Men jag kan ju börja med det gamla och se hur det går/om det duger. Annars är det ju lika bra att göra det ordentligt från grunden med strömsnåla komponenter.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk

Jag kör ett c2d system som server,har inte mätt vad den drar men tror inte det är så farligt.
Lämna speedstep på så klockar den ner sig när du inte belastar den,alternativt kan du manuellt klocka ner och undervolta.
Har ett passivt amd grafikkort av det klenare slaget,utan pci-e kontakt.
Har man redan grejerna så kan det nog vara lönt att använda dom,däremot om man ska köpa nytt så kan man nog tjäna en del på att välja riktigt energisnåla delar.

Skulle jag köpa nåt idag så skulle det bli den hp burken som det finns en tråd om, n54 tror jag den heter,drar åxå väldigt lite ström.

Edit; såg först nu att du inte hade chassi,psu och moderkort, då är det ju nästan en tusenlapp, då skulle iaf jag överväga ovanstående server om den fortfarande finns för 1500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Jag kör ett c2d system som server,har inte mätt vad den drar men tror inte det är så farligt.
Lämna speedstep på så klockar den ner sig när du inte belastar den,alternativt kan du manuellt klocka ner och undervolta.
Har ett passivt amd grafikkort av det klenare slaget,utan pci-e kontakt.
Har man redan grejerna så kan det nog vara lönt att använda dom,däremot om man ska köpa nytt så kan man nog tjäna en del på att välja riktigt energisnåla delar.

Skulle jag köpa nåt idag så skulle det bli den hp burken som det finns en tråd om, n54 tror jag den heter,drar åxå väldigt lite ström.

Edit; såg först nu att du inte hade chassi,psu och moderkort, då är det ju nästan en tusenlapp, då skulle iaf jag överväga ovanstående server om den fortfarande finns för 1500:-

Har givetvis både chassi psu och allt jag behöver MEN skulle ju vilja ha ett fint litet chassi och helst passivt kyld processor. Men det jag sitter på är ett ATX, eller mATX men skulle gärna ha ett mini ITX. Har dock svårigheter att hitta moderkort för c2d! Vill ju komma så långt jag kan utan att spendera en krona.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Har nu byggt en server av gamla delar. Vill dela till både mac och windows i mitt hemnätverk. Ska jag köra Ubuntu> samba +plex? Eller vad är smidigast?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Rekordmedlem

Plex behöver du ju inte för att dela filer i nätverket och Mac förstår väl nån samba dialekt så det är kanske det som är lämpligast (men jag har inte pillat mycket med Macar i nätverk.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Plex behöver du ju inte för att dela filer i nätverket och Mac förstår väl nån samba dialekt så det är kanske det som är lämpligast (men jag har inte pillat mycket med Macar i nätverk.)

Nej det är för mediaupplevelsen mer - enkelt för tvn att hitta och så kan man ju nå sina fiilmer på distans.

Ska man köra ubuntu eller ubuntu server? vad passar bäst? och finns det något bra fjärrskrivbordsprogram?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Jag kör ubuntu server och plex, det funkar bra men det är ju en del pill, kan du inte linux så skulle jag köra ubuntu desktop å stänga av lite saker istället för att lägga på en desktop på server. Har du den hemma så spelar prestandaförlusten ingen roll. Måste ju inte optimera. Sedan är det väl samma sak fast olika paketeringar?
Linux har bra software raid som är mycket bättre än raid på moderkorten, tex mdadm.

Men väljer du linux så får du ställa in dig på att googla mycket. Jag behöver googla konstant på enkla saker som att ta bort en mapp i terminalen. Man gör det för sällan för att komma ihåg...

Plex till andra klienter tex mobiler mm drar cpu för transkodning, så se till att din server orka koda om i realtid till dig. Är man fler som använder servern bör den kanske kunna strömma 2 samtidigt.
Min core 2 quad 2.4 orkar typ 2 fullhd strömmar.

Fildelningen via samba har jag inte fått att funka helt 100%, vissa mappar heter tyup "df¤%¤df#D" på mac:en men ser bra ut i terminalen. Har inte orkat felsöka allt, linux du vet
Blir att man ger upp å allt funkar ok så vågar man inte röra på det, för ändrar man något så pajar 2 andra saker...

Nu vet jag inte om det funkar men för mitt nästa bygge ska jag snegla på att virtualisera en Mac server istället med exsi free. Min förhoppning är att kunna köra native mac server och sedan även en VM Windows burk med ett grafikkortmed pass through så man kan spela lite.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Jag kör ubuntu server och plex, det funkar bra men det är ju en del pill, kan du inte linux så skulle jag köra ubuntu desktop å stänga av lite saker istället för att lägga på en desktop på server. Har du den hemma så spelar prestandaförlusten ingen roll. Måste ju inte optimera. Sedan är det väl samma sak fast olika paketeringar?
Linux har bra software raid som är mycket bättre än raid på moderkorten, tex mdadm.

Men väljer du linux så får du ställa in dig på att googla mycket. Jag behöver googla konstant på enkla saker som att ta bort en mapp i terminalen. Man gör det för sällan för att komma ihåg...

Plex till andra klienter tex mobiler mm drar cpu för transkodning, så se till att din server orka koda om i realtid till dig. Är man fler som använder servern bör den kanske kunna strömma 2 samtidigt.
Min core 2 quad 2.4 orkar typ 2 fullhd strömmar.

Fildelningen via samba har jag inte fått att funka helt 100%, vissa mappar heter tyup "df¤%¤df#D" på mac:en men ser bra ut i terminalen. Har inte orkat felsöka allt, linux du vet
Blir att man ger upp å allt funkar ok så vågar man inte röra på det, för ändrar man något så pajar 2 andra saker...

Nu vet jag inte om det funkar men för mitt nästa bygge ska jag snegla på att virtualisera en Mac server istället med exsi free. Min förhoppning är att kunna köra native mac server och sedan även en VM Windows burk med ett grafikkortmed pass through så man kan spela lite.

Tack för ett fylligt svar med lite egna erfarenheter. Sånt man vill höra. Jag är ju ny-burgare på allt vad server heter så jag lär köra ubuntu + fjärrskr. En enkel filserver borde man ju kunna göra. Sen antar jag nästan att min är för klen för att streama full hd via plex, eftersom min intel celeron 2.8Ghz inte kan kräma ut så häpnadsväckande mycket. Men isf lär jag byta upp mig till ett nyare mitx +i5 kanske. Men det får framtiden avgöra. Har inte provat än för jag inväntar min sata-disk.
Mjukvaruraiden låter intressant. Kan man slå ihop två diskar till en stor med den? eller tillåts bara spegling?
Vill bara kunna ta hem och förvara alla filmer etc på servern och dela ut i hemnätverket, men också gärna komma åt filmer på distans via plex om den pallar

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade så är uppsättningen i dagsläget följande:
MB: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...
CPU: Intel Celeron D 2.8 Ghz
RAM: 2GB DDR2 533Mhz
HDD:Sata 3Gb/s 1TB
PSU: 170W
Chassi: LEGO ftw

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha ett enkelt fjärrskrivbord som du kan använda över internet och med blandade enheter så är kanske Teamviewer enklast och säkrast, vlc bör du se upp med för det kan innebära säkerhetsrisker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testade ubuntus inbyggda fjärrskrivbord. Helt okej men ganska hackigt. Är det så det är, eller har med min min hårdvarusetup att göra? Finns det schysta som flyter på bra så man slipper ha skärm +mus+tangentbord till servern.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Rekordmedlem

Många kör inte fjärrskrivbord alls för att styra en linuxserver utan använder SSH, ubuntus inbyggda fjärrskrivbord har jag inte provat men visst påverkas sånt av nätverket, och du har väl Gbit mellan enheterna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Tack för ett fylligt svar med lite egna erfarenheter. Sånt man vill höra. Jag är ju ny-burgare på allt vad server heter så jag lär köra ubuntu + fjärrskr. En enkel filserver borde man ju kunna göra. Sen antar jag nästan att min är för klen för att streama full hd via plex, eftersom min intel celeron 2.8Ghz inte kan kräma ut så häpnadsväckande mycket. Men isf lär jag byta upp mig till ett nyare mitx +i5 kanske. Men det får framtiden avgöra. Har inte provat än för jag inväntar min sata-disk.
Mjukvaruraiden låter intressant. Kan man slå ihop två diskar till en stor med den? eller tillåts bara spegling?
Vill bara kunna ta hem och förvara alla filmer etc på servern och dela ut i hemnätverket, men också gärna komma åt filmer på distans via plex om den pallar

Mjukvaruraid går att göra vad du vill med typ. Fördelen över hårvaruraid på moderkort är att det är en flexibel lösning, får du problem kan du alltid läsa in raiden på en annan maskin som fungerar och rädda data. På moderkort måste du ofta hitta ett lika dant att plugga in allt i, om det ens går då..
Men ett riktigt raidkort är ju att föredra ifall du vill ha bäst prestanda och presentera en raid till operativsystemet på "låg" nivå. Minns att installation på software raid inte var helt enkelt. Jag kör installationen på en SSD sedan software raid för datalagring.

Fjärrskrivbord som tex vnc verkar funka lite hackigt överlag. På windows kör jag inbyggda RDP och det funkar mycket bättre än VNC, kanske finns sådant för linux.

Annars är det SSH som gäller för att fixa småsaker, men då gäller det att lära sig terminalen.

Det kommer säkert funka bra att köra Plex om du direktstreamar filmen internt. Jag kör dock oftast plex på paddan till tvn via airplay, antar att den transkodar då (inte helt säker hur den gör när man är på WLAN).

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Mjukvaruraid går att göra vad du vill med typ. Fördelen över hårvaruraid på moderkort är att det är en flexibel lösning, får du problem kan du alltid läsa in raiden på en annan maskin som fungerar och rädda data. På moderkort måste du ofta hitta ett lika dant att plugga in allt i, om det ens går då..
Men ett riktigt raidkort är ju att föredra ifall du vill ha bäst prestanda och presentera en raid till operativsystemet på "låg" nivå. Minns att installation på software raid inte var helt enkelt. Jag kör installationen på en SSD sedan software raid för datalagring.

Fjärrskrivbord som tex vnc verkar funka lite hackigt överlag. På windows kör jag inbyggda RDP och det funkar mycket bättre än VNC, kanske finns sådant för linux.

Annars är det SSH som gäller för att fixa småsaker, men då gäller det att lära sig terminalen.

Det kommer säkert funka bra att köra Plex om du direktstreamar filmen internt. Jag kör dock oftast plex på paddan till tvn via airplay, antar att den transkodar då (inte helt säker hur den gör när man är på WLAN).

Tänkte mig raid 1+0 mellan två diskar totalt. Tror mitt moderkort stödjer detta. Angående SSH så orkar jag inte med att sitta i terminalen direkt, verkar för krångligt. Kör nog med fjärrskrivbord om det fungerar tillräckligt bra. Ska max ta ner torrents liksom. Kanske kör med Lubuntu istället om det hanteras bättre med deras enkla upplägg.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Rekordmedlem

1+0 med 2 diskar är inte möjligt, det kräver minst 4 diskar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju klart! Då får det väl bli antingen eller då. Vet inte om jag ska spegla (troligen smartast) eller slå ihop till en fet.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Rekordmedlem

Ett eller noll är ju ett val mellan redundans eller storlek, men kom ihåg att det inte innebär backup så har du viktiga saker på disken ska du prioritera backup och avstå från raid om du bara har 2 diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis inte ha viktiga filer. Bara mediabibliotek att dela. Men visst skulle det vara skönt att backupa det. Tror dock jag börjar med en disk för att prova helhetsupplevelsen. Kanske blir att köpa nytt iaf om det inte duger!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Tänkte mig raid 1+0 mellan två diskar totalt. Tror mitt moderkort stödjer detta. Angående SSH så orkar jag inte med att sitta i terminalen direkt, verkar för krångligt. Kör nog med fjärrskrivbord om det fungerar tillräckligt bra. Ska max ta ner torrents liksom. Kanske kör med Lubuntu istället om det hanteras bättre med deras enkla upplägg.

Förstår precis, ska också köra så. Men tex för att göra det du skrev ovan kör du ändå ett webbgränssnitt och fjärrstyr inte. Tjänster man kör på server tycker jag ofta har ett grafiskt gränssnitt, tex transmission i ditt fall, som du kan publicera det utåt också utan att publicera RDP/VNC service.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om du bara ska använda den som filserver, varför inte köra med typ Freenas eller Unraid? Båda körs från USB sticka och konfigureras enkelt via webbläsare.

Freenas tillåter mjukvaruraid och kryptering och alla annat du kan tänkas behöva... och är gratis..
http://www.freenas.org/

Unraid har ingen kryptering än vad jag vet men det är jäkligt smidigt att använda och lägga till nya diskar utan att data går förlorad. Cachedisk rekommenderas varmt vid raid konfigurationer! Gör underverk för skrivhastigheten.
http://lime-technology.com/
Gratis upp till tre diskar

Båda fungerar med Transmission om jag minns rätt..
http://doc.freenas.org/index.php/Plugins

Visa signatur