Ny köpt Fläkt - hög CPU temperatur - felsöknings hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Ny köpt Fläkt - hög CPU temperatur - felsöknings hjälp sökes!

Jo så här ligger det till...

Jag köpte nyligen en processorfläkt, p.g.a min gammla var för högljud, med den hade jag ~40C vid grader då processorn inte jobbade allt för mycket.

Nu med den nya fläkten har jag en temperatur på ~60C grader då processorn inte jobbar. Denna nya fläkt jag inskaffade heter "Tt SILENT VIKING".

Här hittar ni länk till fläkten

Tydligen är något fel...frågan är vad, hoppas ni kan hjälpa mig med de.

---------------------------------------
WinXP
AMD Thunderbird, 958MHz, 256KB
RAM, 256MB
---------------------------------------

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem

du kanske ska ta och köpa en ny kylfläns

Visa signatur

god jul!?.

Permalänk
Medlem

eller ialla fall kolla att den sitter på ordentligt... farligt för prollen om den glappar =/

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

flänsen är ju inte en av de "högpresterande" fläktarna, utan den r bara jävligt tyst. itne särkillt effektiv hellet. tesata att byta ut fläkten mot en justerbar fläkt, typ enermax eller vad det nu kan finnas för nmärken som har fläktar i passande storlek..

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Ok, tack.
Känns som om man borde ha kollat upp lite mer innan vad man köpte, var mest den låga ljud nivån som fick mig att köpa denna processorfläkt.

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem

du kan ha skadat processorn när du bytte fläns, om du bytte den?
annars kan de va så att flänsen sitter dåligt på processorn eller att du har aplicerat kylpastan dåligt

Visa signatur

/D.

Permalänk

Jag har samma problem med samma cpu-fläkt.
Någon som kan hjälpa en noob att få ner graderna?

Permalänk
Medlem

1. Sluta särskriv.
2. Montera om CPU-kylaren, kan ge dig bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen!
En sista sak jag undrar...

Jag kör MBM5 och får en temperatur på 60C grader, när jag sedan går ut till BIOS:et så är jag nere på 50C grader.

Detta test gjordes efter 1 timmes hardcore-gaming, sen direkt in i BIOS.

Frågan är denna. Vilken av dessa temperaturer skall man tro på?

Btw, sorry Bar0n :/

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem

prova att ta bort cpu:n, ta bort kylpastan. applicera ny kylpasta, inte för tjokt utan ett väldigt tun lager så att coren täcks precis.

jag gjorde så och det fick ner mina grader 10 externt och 30 internt

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Keeper of the Bamse

MBM läser från samma avläsare som BIOS.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Att hålla processorn kall är inget självändamål.
Så länge burken är stabil och temperaturen håller sig under tillverkarens maxvärde så kan du njuta av din tystare dator.

Men kolla för säkerhets skull att flänsen sitter på ordentligt.

Permalänk
Medlem

Förslag!
Ta bort kylaren, polera botten med 1500-2000 korns sandpapper.
Förslagsvis lägger du sandpappret mot en jämn bordskiva och gnuggar flänsbotten mot den i långa drad fram och tillbaka tills den ser ut som en spegel.
Därefter rengör du själva prollekärnan med tex ren aceton.
Nu applicerar du högklassig kylpasta och smetar ut den jämnt EJ TJOCKTLAGER utan tunt, tunt!
En liten grej till: Om du ej är skraj för att göra ett hål i botten av lådan så har jag ett förslag som funkar finfint för mig.
Skaffa en tyst 80mm fläkt (ex enermax variabel hastighet.
Gör ett hål i botten passande 80 mm fläkten, dra ett mjukt rör från fläkten till prollefläkten (nämnas bör att 80fläkten ska blåsa IN luft i röret.
Nu bör tempen sjunka ganska rejält! Förutsatt att du ej placerar lådan på ett element!
Har själv lådan på golvet. Tempen på min xp2000 Palomino(lite klockad-skitprolle för klockning och en TYST; TYST globalwinfläkt (CAK58 någonting tror jag) Tempen på prollen är- hör o häpna- +38 till (celsius) då den får arbeta lite! Detta med fläkt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.