Försäljningen av persondatorer på den värsta nedgången någonsin

Permalänk
Inaktiv

Färdigbyggen än skräp, inte så förvånad att dem inte säljer så många då de flesta i dagens läge vet att färdigbyggda persondatorer suger.

Som en annan användare postade: Mer intresserad av dator komponent försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Skojar du eller? Den genomsnittlige Svensson skulle aldrig ta av sidopanelen på en dator precis som jag aldrig skulle meka med en bil.

Man inte riktigt gämnföra att öppna en dator med att mecka med en bil. För att mecka i en bil krävs en hel del kunskaper om en rad olika ämnen, medans för att bygga en dator krävs endast läskunskap, det vill säga, att läsa manualen. Men det kanske är bra att få vågar öppna sidopanelen? Annars hade kanske % av datorer dödade av dammsugare gått upp drastiskt

Skrivet av Ozzed:

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

Jag känner kanske en eller två som inte öppnar sina färdigbyggda datorer, och då endast för att garantin bryts om man gör det. Hur i hela friden tänker tillverkarna när dom gör sådana idiot-bestämmelser?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tror att bärbara datorer står för ganska stor del av försäljningen eftersom att Lenovo är etta nu? Jag är i alla fall imponerad att Lenovo har blivit så stora som de är nu.

Lenovo's billiga laptops håller en hög kvalitet jämfört med prislappen. Dem har ett relativt bra rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

Det där stämmer lika lite som påståendet att en stor del av användarna bygger egna datorer. Du måste vara horribelt dålig på att städa om du utgår från egna erfarenheter att det blir så skitigt att datorn går sönder, och dessutom så snabbt som efter ett halvår (datorer tål en hel del damm utan att gå sönder).

Jag tror inte någon av de icke teknikintresserade personerna jag känner någonsin öppnat en dator och rengjort den (det är väl också att ta bort garantin, så det blir än mer absurt att påstå att en dator bara håller i ett halvår). Självklart slutar de inte fungera för det. Jag dammsuger också extremt sällan i mina egna datorer då det räcker med att rensa dammfiltret någon gång då och då. Skillnaden är att jag kollar om det behövs (ur synpunkten att det ska vara så optimalt som möjligt), men det har det inte gjort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

I så fall så är väl jag/min familj ett undantag för vi hade aldrig tagit av sidopanelen på våran gamla familjedator á la Pentium 4 cirka 10 år gammal som brukades ganska flitigt fram till 2010 och nog var den alldeles full med damm men den var ändå fullt funktionell och prestandan var så bra som den kan vara med så gammal hårdvara.

Likadant är det med en annan OEM-dator vi ägde som dock är lite yngre men ändå var full med damm när jag tog av sidopanelen, fungerade som vanligt.
Nu är väl egentligen inte min poäng att Svenssons inte tar av sidopanelen för de kanske vissa gör men att byta ut någonting skulle de flesta inte göra

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att nedgången inte bara beror på plattor och bärbara. Det faktum att den stationära datorn inte har förändrats mycket de senaste 15 åren är nog också en av anledningarna. Jag tänker på formatet. En stor j*vla kloss som tar onödigt mycke plats är nog något som vanligt folk tar avstånd från. Är det inte dags att lägga ner 5½" enheterna och även 3,5" hårddiskar nu? Och PSUn som till största delen innehåller luft, kan man verkligen inte göra denna mindre? Till dom bärbara datorerna sitter den ju på sladden.

Dessa NUCs som finns till försäljning nu är ett intressant alternativ om man vill ha en kontors- eller mediadator. Men vill man kunna göra mer, kanske spela, musikproduktion, så är det fortfarande stationär som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

bara gamla tanter som köper hp,dell och sånt skit, normala personer bygger själv.

Har du glömt nattmössan på? Du har noll koll på marknaden. Det är möjligtvis om jag ska gissa 5-10% av befolkningen som skulle kunna bygga ihop en stationär dator själv.

Varför byta dator när den man har duger? Man får säkert räkna med en beräknad livslängd på 2-3 år för en laptop i alla fall. Man kan inte köpa nytt varje år. Det är lika så med företagens andelar, man kan inte räkna med evig tillväxt och förträffliga försäljningssiffror. Marknaden kommer att stabilisera sig och förhoppningsvis så har de större aktörerna kunskap om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

Enligt mina erfarenheter skulle jag nog säga att 40% av alla som köper färdigbyggda datorer har rengort dom en gång. Av dessa är det väl ungefär hälften som rengör dom 3-4ggr per år, det som behövs alltså.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen

Så länge man får en bra surfplatta för samma pris som en skrothög med 97 bloatwares, lågupplöst TN-skräp och skalperande långsam snigeldisk är jag inte förvånad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Inte ett dugg förvånad. Använder bara datorn för att skriva långa texter samt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag känner kanske en eller två som inte öppnar sina färdigbyggda datorer, och då endast för att garantin bryts om man gör det. Hur i hela friden tänker tillverkarna när dom gör sådana idiot-bestämmelser?

Ja det är frågan. "Om du vidtar nödvändiga åtgärder för att din produkt skall ha längsta möjliga livstid så gäller inte garantin". Bra där, tillverkarna

Skrivet av Evil Peter:

Det där stämmer lika lite som påståendet att en stor del av användarna bygger egna datorer. Du måste vara horribelt dålig på att städa om du utgår från egna erfarenheter att det blir så skitigt att datorn går sönder, och dessutom så snabbt som efter ett halvår (datorer tål en hel del damm utan att gå sönder).

Jag tror inte någon av de icke teknikintresserade personerna jag känner någonsin öppnat en dator och rengjort den (det är väl också att ta bort garantin, så det blir än mer absurt att påstå att en dator bara håller i ett halvår). Självklart slutar de inte fungera för det. Jag dammsuger också extremt sällan i mina egna datorer då det räcker med att rensa dammfiltret någon gång då och då. Skillnaden är att jag kollar om det behövs, men det har det inte gjort.

Och vad skrev jag tidigare? Just att det inte behövs lika ofta på datorer som har damfilter.

Skrivet av Sisyfos:

I så fall så är väl jag/min familj ett undantag för vi hade aldrig tagit av sidopanelen på våran gamla familjedator á la Pentium 4 cirka 10 år gammal som brukades ganska flitigt fram till 2010 och nog var den alldeles full med damm men den var ändå fullt funktionell och prestandan var så bra som den kan vara med så gammal hårdvara.

Likadant är det med en annan OEM-dator vi ägde som dock är lite yngre men ändå var full med damm när jag tog av sidopanelen, fungerade som vanligt.
Nu är väl egentligen inte min poäng att Svenssons inte tar av sidopanelen för de kanske vissa gör men att byta ut någonting skulle de flesta inte göra

Att ta loss några skruvar och rengöra är inte på långa vägar samma sak som att byta ut komponenter. Även om de flesta komponenter idag kommer med pekboksnivå på instruktionerna.

En annan aspekt i det hela är att en fläkt som är dammig/har blockerat luftlöde av damm, väsnas så in i helvete efter ett tag. Det är klart värt att rengöra sin dator i alla fall någon gång i månaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

helt förståerligt att det går bra för lenovo, dom bygger fantastiskt bra datorer(laptops) och dom ser BRA UT!
Mina föräldrar har alltid kört på dell och hp tills dom en efter en krashade.. kretskorten gick alltid sönder precis efter garantitiden gick ut. sen 2-3år tillbaka har nu dom börjat använda lenovo och än sålänge har dom hållt och utseendet är modernt, gedigna laptops!

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

För 15 år sedan så var man tvungen att köpa nytt om man ens skulle kunna använda en dator med bara några års mellanrum. Men nu har inte användarvanor och tyngd på frekvent använda program hos konsumenter ändrats på rätt länge. Man använder en laptop ungefär lika tungt som man använde den 2006, fungerade den då fungerar den idag, eventuellt så petar man i en RAM-sticka till så är den som ny för vanligt windows/surf. Det är bara spel som driver framåt bland normala konsumenter idag, och det bara en del av marknaden.
Varför skulle morsan vilja köpa ny laptop idag när hennes åtta år gamla laptop täcker hennes behov?

Anbändandet har rasat det med. Surfplattor är framtiden för gemene man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är väl inte så konstigt.

  • Microsoft tvingar på folk Modern UI i Windows 8 som ingen vill ha.

  • Få nya datorer skeppas med Haswell. Massa gammalt som Ivy Bridge, USB 2, etc där ute.

  • Hänger kvar på gammal teknik som mekaniska hårddiskar, VGA portar, USB 2, optiska enheter, etc.

  • Ny dator kommer förinstallerad med så mycket skräp att den segar mer än 10 år gammal dator.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än en 4-tums telefon.

  • Bärbara som är fula, plastiga, tjocka och klumpiga.

  • Stor död-yta runt skärmpanelen.

  • Stora fula loggor med hög konstrast.

  • Gamla datorer fungerar bra.

Folk hatar PC för dom upplever det som så jävla långsamt. Mekaniska hårddiskar och spyware. Datorn blir så seg att den blir helt oanvändbar.
Med en mobil eller platta, så är det alltid snabbt och responsivt och okomplicerad.

Finns en massa billiga datorer för 2000-4000 kr. Men alla är Ivy Bridge. Ska man ha Haswell kostar det över 7000 kr. Då kan man lika gärna köpa en Macbook Air för 8500.

Det är nog många som hellre köper en Chromebook eller en Macbook istället för en Windows PC.

Ska man ha en bärbar med Haswell och SSD så kostar det typ 10000-20000, speciallt om man inte vill ha en med skit upplösning. Inte värt det.

Så förbaskat rätt! Denna affärsmodell är så jäkla förlegad så det är inte sant. Jag är inte arg om bara idioter som Dell och HP dör ut som Blockbuster!

Med detta sagt så kommer det företag som leverar en bättre tjänst för nya tider trots allt överleva.
- Ha endast ett fåtal grundmodeller med bra komponenter som inte är OEM
- Windows och Antivirus endast installerat, både valbart vilket man vill ha
- Erbjuda hårdvaruuppgraderingar och support för en liten månadspeng

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är frågan. "Om du vidtar nödvändiga åtgärder för att din produkt skall ha längsta möjliga livstid så gäller inte garantin". Bra där, tillverkarna

Indeed. Har en kompis vars dator blev så otroligt långsam och högljudd att denne var tvungen att lämna in den på 'reparation' hos någon lokal datorhandlare. Problemet visade sig vara damm, på allt. Detta känar ju inte ens OEM tillverkaren på, utan endast den lokala affären som tar ut ohyggliga avgifter på något så enkelt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Datorer håller längre idag. En laptop kan utan problem överleva 3 år och fortfarande duga utmärkt till att surfa på.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Folk har väl helt enkelt inte hitta någon fler anledning till att skaffa ytterligare en dator. Jag menar, idag har ju mamma, pappa, barnen, hunden, katten, hästen, kylskåpet och bilen en egen dator. Utöver det finns det en väldans massa arbetsplatser som använder datorer. Utöver det har man säkert lyckats pracka på alla släktingar och kusiner minst två datorer.
Sen har folk upptäckt att de faktiskt kan göra samma saker med mobilen och surfplattan som de kan med datorn i många fall. Det enda som saknas skulle väl vara möjlighet att ladda hem mat så man slipper kliva ur sängen.

Så frågan blir ju då: Vad ska man ha en ny dator till? Krävs det ny hårdvara idag för att kunna spela de moderna spelen (om vi nu bortser från FPS-jakter och perversa upplösningar)? Kräver något kontorsprogram ens en, med dagens mått mätt, modern dator? Systemkraven på dagens applikationer och spel upplever jag som tämligen snälla jämfört med för 10-15 år sedan.
Utan att något ställer krav på uppgradering, vad borde man då skaffa en ny dator för?

Permalänk
Medlem

Vi skyller på Microsoft med Windows 8.

Permalänk
Medlem

Hänt för lite skit med datorerna det senaste helt enkelt. Massor av saker i utvecklingsstadie men tills det blir större förändringar finns det ingen anledning för folk att uppgradera sig.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

I så fall så är väl jag/min familj ett undantag för vi hade aldrig tagit av sidopanelen på våran gamla familjedator á la Pentium 4 cirka 10 år gammal som brukades ganska flitigt fram till 2010 och nog var den alldeles full med damm men den var ändå fullt funktionell och prestandan var så bra som den kan vara med så gammal hårdvara.

Likadant är det med en annan OEM-dator vi ägde som dock är lite yngre men ändå var full med damm när jag tog av sidopanelen, fungerade som vanligt.
Nu är väl egentligen inte min poäng att Svenssons inte tar av sidopanelen för de kanske vissa gör men att byta ut någonting skulle de flesta inte göra

Det kan vara dags att göra det med tanke på att processorn lär gå så varm och du har en dator som sugit in 10 års damm in i lådan. Det är en stor säkerhetsrisk och brandfara att inte sköta sin elektronik hemma. För de flesta är det nog naturligt att dammsuga ur datorlådan nån gång varannat år.

Själv har jag dammfilter, men passar ändå på att rensa ett par gånger om året. Det sista jag vill göra är att orsaka en brand i datorrummet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

Du överskattar Svenne Kokosnöt.

De flesta av mina kompisar som har en stationär dator kan använda den åtminstone helt OK. De spelar spel och gör mer avancerade saker än Svenne. Ändå har majoriteten av dem aldrig ens plockat av sidopanelen. Och det handlar oftast om datorer som är 3–7 år gamla.

När jag får chansen brukar jag öppna dem och rengöra dem så gott jag kan utan verktyg. Det är standard att grafikkortet är totalt igenkletat med damm. När man frågar om inte datorn är långsam svarar de "Jo, men jag bryr mig inte."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min gamla sandy bridge står sig fint, fick överklocka för att wow skulle orka i 2560 men övriga nyare spel kör ok. Hade det varit för 10 år sen hade jag börjat fundera på nytt nu men det är så liten skillnad mellan cpu generationerna att det inte är lönt, jag kan vänta 2-3 år till säkert.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Folk har väl helt enkelt inte hitta någon fler anledning till att skaffa ytterligare en dator. Jag menar, idag har ju mamma, pappa, barnen, hunden, katten, hästen, kylskåpet och bilen en egen dator. Utöver det finns det en väldans massa arbetsplatser som använder datorer. Utöver det har man säkert lyckats pracka på alla släktingar och kusiner minst två datorer.
Sen har folk upptäckt att de faktiskt kan göra samma saker med mobilen och surfplattan som de kan med datorn i många fall. Det enda som saknas skulle väl vara möjlighet att ladda hem mat så man slipper kliva ur sängen.

Så frågan blir ju då: Vad ska man ha en ny dator till? Krävs det ny hårdvara idag för att kunna spela de moderna spelen (om vi nu bortser från FPS-jakter och perversa upplösningar)? Kräver något kontorsprogram ens en, med dagens mått mätt, modern dator? Systemkraven på dagens applikationer och spel upplever jag som tämligen snälla jämfört med för 10-15 år sedan.
Utan att något ställer krav på uppgradering, vad borde man då skaffa en ny dator för?

Jag uppfattar det som att den ointresserade användaren nöjer sig med sin mobil och surfplatta. Däremot så kommer surfplatta, laptop eller mobil aldrig kunna ersätta det som krävs för de stora spelen som t ex BattleField 4 på PC. Jag kan inte se mig själv i framtiden sitta med en pluttig laptop för att sköta allt jag gör med datorn.

Så här ska en riktig uppsättning se ut

Permalänk
Entusiast
Skrivet av corben2:

Det kan vara dags att göra det med tanke på att processorn lär gå så varm och du har en dator som sugit in 10 års damm in i lådan. Det är en stor säkerhetsrisk och brandfara att inte sköta sin elektronik hemma. För de flesta är det nog naturligt att dammsuga ur datorlådan nån gång varannat år.

Själv har jag dammfilter, men passar ändå på att rensa ett par gånger om året. Det sista jag vill göra är att orsaka en brand i datorrummet.

Ja självklart är det det men det jag vill få fram är att en dator helt klart inte blir helt oanvändbar efter ett års samling av damm om man nu inte har väldigt otur.
Jag blåste självklart ur datorerna i fråga eftersom jag vet att dam är dåligt för datorn men just med dessa datorer så hade dammet inte påverkat prestandan så vitt jag vet.

Min egna dator blåser jag självklart ur flera gånger varje år men grejen är ju den att precis som "HurMycket" säger så tänker inte Svennebanan på detta, i alla fall inte av min erfarenhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Indeed. Har en kompis vars dator blev så otroligt långsam och högljudd att denne var tvungen att lämna in den på 'reparation' hos någon lokal datorhandlare. Problemet visade sig vara damm, på allt. Detta känar ju inte ens OEM tillverkaren på, utan endast den lokala affären som tar ut ohyggliga avgifter på något så enkelt.

De Tjänar mer på att inte låta de öppna burkarna på grund av dam på grund av att folk 'dammsuger' dom i så fall. Detta hade orsakat mer skador och reparations kostnader en att låta dammet ligga kvar i de flesta fallen.

Finns redan flera i tråden som har svarat med att de dammsuger datorn... ja ganska så riskabel sak att göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Jag tror också på att marknaden för färdigbyggda datorer blir mindre och mindre då marknaden breddats med nya varor, intressen och möjligheter. Jag själv har t.ex. börjat bygga mina egna datorer, och jag tar hellre fajten med att reklamera den individuella komponenten som inte fungerar som den ska än behöva släpa med hela burken till någon butik eller ett postkontor. Jag är inte ensam och vill man ha en burk så bygger man, fler och fler inser att om man kan bygga en IKEA garderob så kan man bygga en dator.

Den grupp som föredrar färdigbyggda går ju mycket över till Mac, mycket för märket och statusen. Dessutom finns ju en viss preferens för vissa programvaror... (jag är inte så förtjust i Mac själv så jag har dålig koll på varför man är så kåt på't)

Just laptoppens funktion blir ju utklassad mycket också nu när skolor köper in surfplattor istället för laptops till elever, och även skolor som inte köpt in laptops innan väljer "paddor" istället. Med mobiler och wi-fi blir ju slösurfande möjligt där istället.

Personligen tycker jag att det verkar vara en positiv utveckling då man blir mer mobil igen och folk sitter inte fastklistrad vid datorer på samma vis.

Permalänk
Medlem

Åh, detta är ju knappast förvånande... I takt med att plattor och telefoner tar över funktioner som medelsvensken brukade göra på sin dator, så bör ju rimligtvis datoranvändandet/inhandlandet minska. Fullkomligt logiskt!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Avstängd

Varför köpa ny dator då? Jag menar en dator med en bättre Core2-CPU håller ju än idag utan problem..... Detta är ju Good News --> miljövänligt

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer fortsätta så ett tag till. På gott och ont kommer färdigbyggda stationära minska i försäljning, allt fler har fått upp ögonen för hur enkelt det är att bygga själv eller så har de märkt att deras behovs bemöts lika bra på en surfplatta eller smartphone.

Jag kommer på mig oftare och oftare att skippa den stationära datorn för allt annat än spel när jag ger tips på datorer. Surfplattor en bra lösning för studenter som använder Office och ska surfa och kolla källor t.ex.

Så det är en naturlig del av utvecklingen, produkterna krymper och då behövs givetvis inte den stationär person datorn inte lika mycket.

Visa signatur
Permalänk

Vem FAN vill köpa en ny desktop pc idag men det horribelt dåliga och användarfientliga win8??

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)