Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Skrivet av ice cube:

Jag har en i3 haswell och kopplat den med hdmi och har inga problem med varken ljud eller att komma in i BIOS.
Måste säga att jag är imponerad över snabbheten i ssd diskar då man är van vid vanliga mekaniska. Denna bootar upp till xbmc via win 8 på ca 10sek.

Jag hade uppdaterat grafikdrivern till den version som fanns på Windows Update, när jag installerade om med den senaste från Intels supportsidor fick jag ljudet att fungera felfritt

Permalänk
Skrivet av uberweiss:

Utmärkt, tack för info!

Ser ut att bli denna setup, ser den bra ut?

INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB
INTEL NUC I3 4010U HASWELL MINI- HDMI/DP LAN BAREBONE
KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V

Jag kör som ovan utom minnet som blev ett Corsair istället.
Det funkar hur bra som helst. Det ska inte vara några värmeproblem med denna så det sitter en värmekudde på insidan av chassit vid hdd som leder bort den. Kan kolla i helgen vad det är för temp när man kört den 15-16h med film etc.

Jag har win7 i botten, och xbmc för film och serier samt webläsaren för alla streaming tjänster. Går även att köra lite diablo 3 om man känner för att hacka lite monster då och då (man får ställa ner grafiken lite). Är riktigt nöjd med den.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk

Har nu fått hem min i3 Haswell och installerat XBMC via Openelec, grymt nöjd änsålänge!

Har bara ett litet problem, försöker få min Harmony Remote 650 att fungera med den inbygga IR-mottagaren men det händer inget alls. Jag har lagt till Microsoft > Windows media center som enhet på fjärren, behöver jag göra något annat? Läste nåt om att jag även måste editera en keymap.xml fil. Någon som jag guida mig igenom detta?

Permalänk
Medlem

Har en 500gb 2,5" SSD sedan tidigare och skulle vilja använda den i min eventuella NUC så funderar starkt på den större NUCen istället. Vad tror ni om nedanstående kombination? Vet att det inte är i lager men kan vänta lite. Dröjer väl inte så länge..??

http://www.dustinhome.se/product/5010763132/intel-nuc-i5-4250...
http://www.dustinhome.se/product/5010757341/intel-wlan-7260-m...
http://www.dustinhome.se/product/5010747033/kingston-8gb-so-d...
http://www.dustinhome.se/product/5010748426/samsung-840-evo-5...

Kommer bli W7 eller W8 som jag har liggandes här hemma i botten. Förmodligen kommer det användas som en vanlig dator, eller en mediaspelare under TVn. Det är lite obestämt ännu.

Permalänk
Medlem

Jag har länge kört Rasberry PI som HTPC men blev lite trött på den då den är i långsammaste laget.
Köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454525 nu när den är nere på 1400:-

Drog in 8GB DDR3 som jag hade liggande hemma och körde in OpenELEC på ett 16GB usb. Streamar allt från NAS.
Jag kör 1080p (mov, mkv, mp4), 1080p 3D (H-SBS Mkv) samt 4K UHD (mov, mkv) utan några som helst problem. 8GB Ram är dessutom overkill, ligger aldrig över 2gb i Use. Blir inte vidare varm heller. Kan verkligen rekommenderas!

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem

Hur stor (liten) hårddisk behöver en openelec installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Har nu fått hem min i3 Haswell och installerat XBMC via Openelec, grymt nöjd änsålänge!

Har bara ett litet problem, försöker få min Harmony Remote 650 att fungera med den inbygga IR-mottagaren men det händer inget alls. Jag har lagt till Microsoft > Windows media center som enhet på fjärren, behöver jag göra något annat? Läste nåt om att jag även måste editera en keymap.xml fil. Någon som jag guida mig igenom detta?

Det är en bugg som gör att ir inte funkar som det ska med openelec (linux).
Kolla in denna länk https://communities.intel.com/message/216302 Gå ner till det som EmilR skrev den 10 december (ssha in och skriv diverse kommandon)
Detta funkade skitbra för mig och min xbox media fjärr funkar kanon.

Skrivet av buLLit:

Hur stor (liten) hårddisk behöver en openelec installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du enbart behöver några hundra megabyte, så en 30 gb räcker och blir över. Kan vara värt att köpe något större så du inte behöver köpa ny disk om du vill lassa in något saftigare operativ.

Permalänk
Skrivet av BoardBum:

Det är en bugg som gör att ir inte funkar som det ska med openelec (linux).
Kolla in denna länk https://communities.intel.com/message/216302 Gå ner till det som EmilR skrev den 10 december (ssha in och skriv diverse kommandon)
Detta funkade skitbra för mig och min xbox media fjärr funkar kanon.

Stort tack, fungerade utmärkt!

En annan fundering:

Har väldigt ljus bild när jag kör Openelec på min NUC. Hade samma bild-inställningar på TVn när jag körde Openelec via annan enhet (Arctic MC001) och detta gav bra bild. Är det något jag kan göra i själva NUCen eller i Openelec för att få bättre bild eller måste jag kalibrera om TVn?

När jag tittar på filmer så är det ingen bra svärta alls, väldigt ljust, nästan grått. Vet inte om det har med någon RGB-inställning eller gamma att göra. Vore skönt att slippa ställa om TVn då inställningarna jag har just nu fungerar bra för både digitalbox och Apple TV.

Tips?

EDIT:
Hittade denna: http://xbmcmeister.wordpress.com/2013/04/06/intel-nuc-how-to-...

Kan det vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Stort tack, fungerade utmärkt!

En annan fundering:

Har väldigt ljus bild när jag kör Openelec på min NUC. Hade samma bild-inställningar på TVn när jag körde Openelec via annan enhet (Arctic MC001) och detta gav bra bild. Är det något jag kan göra i själva NUCen eller i Openelec för att få bättre bild eller måste jag kalibrera om TVn?

När jag tittar på filmer så är det ingen bra svärta alls, väldigt ljust, nästan grått. Vet inte om det har med någon RGB-inställning eller gamma att göra. Vore skönt att slippa ställa om TVn då inställningarna jag har just nu fungerar bra för både digitalbox och Apple TV.

Tips?

EDIT:
Hittade denna: http://xbmcmeister.wordpress.com/2013/04/06/intel-nuc-how-to-...
Kan det vara något?

Först måste jag tispa om denna tråd som har varit ytterst hjälpsam för mig.

Där läste jag om problemet med svärtan, detta problem är dock löst om man kör med en nightlies av xbmc.

Jag kör med denna OpenELEC-Generic.x86_64-devel-20140103210937-r16808-g7598558 och har inte märt några buggar alls, finns ett par släpp efter denna.

Men som sagt, problemet med svärtan är löst i de nattliga släppen. Dyker säkert upp i nästa stabila släpp.

http://xbmcnightlybuilds.com/category/openelec-generic/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icaruz:

Jag har länge kört Rasberry PI som HTPC men blev lite trött på den då den är i långsammaste laget.
Köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454525 nu när den är nere på 1400:-

Drog in 8GB DDR3 som jag hade liggande hemma och körde in OpenELEC på ett 16GB usb. Streamar allt från NAS.
Jag kör 1080p (mov, mkv, mp4), 1080p 3D (H-SBS Mkv) samt 4K UHD (mov, mkv) utan några som helst problem. 8GB Ram är dessutom overkill, ligger aldrig över 2gb i Use. Blir inte vidare varm heller. Kan verkligen rekommenderas!

Vart hittar man såna där filmer så man kan testa om processorn pallar med?

Testat 4K på youtube på NUC i3 haswell och det hackar av och till en del....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av BoardBum:

Först måste jag tispa om denna tråd som har varit ytterst hjälpsam för mig.

Där läste jag om problemet med svärtan, detta problem är dock löst om man kör med en nightlies av xbmc.

Jag kör med denna OpenELEC-Generic.x86_64-devel-20140103210937-r16808-g7598558 och har inte märt några buggar alls, finns ett par släpp efter denna.

Men som sagt, problemet med svärtan är löst i de nattliga släppen. Dyker säkert upp i nästa stabila släpp.

http://xbmcnightlybuilds.com/category/openelec-generic/

Tack för tipset!

Laddade hem OpenELEC-Generic.i386-devel-20140103102628-r16808-g7598558 och installerade vilket fungerade utmärkt, har bra svärta nu så det verkar ha löst det problemet.

Däremot så verkar det strula med Dolby-ljud i denna release för mig. Min förstärkare får inte in Dolby Digital från NUCen utan det står istället "Multi channel in" bara. Kan inte heller välja att min förstärkare är Dolby-kompatibel under System > Ljudutgång, även om jag satt på "Expert" som inställningsläge. Kan jag ställa in detta någon annan stans i denna release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Tack för tipset!

Laddade hem OpenELEC-Generic.i386-devel-20140103102628-r16808-g7598558 och installerade vilket fungerade utmärkt, har bra svärta nu så det verkar ha löst det problemet.

Däremot så verkar det strula med Dolby-ljud i denna release för mig. Min förstärkare får inte in Dolby Digital från NUCen utan det står istället "Multi channel in" bara. Kan inte heller välja att min förstärkare är Dolby-kompatibel under System > Ljudutgång, även om jag satt på "Expert" som inställningsläge. Kan jag ställa in detta någon annan stans i denna release?

Du ska nog köra med en x86 release istället för i386, kan vara det som ställer till det.

Permalänk
Skrivet av BoardBum:

Du ska nog köra med en x86 release istället för i386, kan vara det som ställer till det.

Provade nu med denna: OpenELEC-Generic.x86_64-devel-20140106035542-r16865-geb0a7a6 2

Samma sak där. Vill göra digitalt ljud via HDMI. I de andra releaserna kunde man ju välja Dolby-inställningar under ljudinställningarna vilket verkar vara borttaget. Någon annan som har detta problem?

EDIT: Hade missat att jag var tvungen att aktivera "Enable passthrough".

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Provade nu med denna: OpenELEC-Generic.x86_64-devel-20140106035542-r16865-geb0a7a6 2

Samma sak där. Vill göra digitalt ljud via HDMI. I de andra releaserna kunde man ju välja Dolby-inställningar under ljudinställningarna vilket verkar vara borttaget. Någon annan som har detta problem?

EDIT: Hade missat att jag var tvungen att aktivera "Enable passthrough".

Skönt att det löste sig.

Kan vara värt att nämna en sak/bugg som finns gällande ir och fjärrkontroll. Om du försöker stänga av med en av-knapp på fjärren så kommer först nucen startas om, efter omstart så stängs den dock av "normalt" när du trycker på av-knappen (på fjärren).

Vissa stör sig på detta men jag tycker av-knappen i xbmc menyn funkar lika bra, eller av knappen i xbmc appen för android om man kör med denna.

Permalänk
Skrivet av BoardBum:

Skönt att det löste sig.

Kan vara värt att nämna en sak/bugg som finns gällande ir och fjärrkontroll. Om du försöker stänga av med en av-knapp på fjärren så kommer först nucen startas om, efter omstart så stängs den dock av "normalt" när du trycker på av-knappen (på fjärren).

Vissa stör sig på detta men jag tycker av-knappen i xbmc menyn funkar lika bra, eller av knappen i xbmc appen för android om man kör med denna.

Tack för tipset, brukar låta den stå på ändå så det är lugnt. Annars kan man ju som sagt använda knappen i menyn.

Jag försöker nu kopplat en knapp på min remote för att köra undertext-pluginen. Detta har fungerat i tidigare releaser av XBMC och då körde jag denna rad i keymap.xml:

RunScript(script.xbmc.subtitles)

Denna fungerar dock inte längre. Vad jag förstår så har det gjorts någon ändring i just undertext-pluginen där de har delat upp pluginen i de olika källorna på något sätt i senaste versionen vilket jag antar att denna tråd handlar om: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=180265

Är det någon som vet hur man kan koppla en knapp på en fjärr via keymap med denna senaste version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vart hittar man såna där filmer så man kan testa om processorn pallar med?

Testat 4K på youtube på NUC i3 haswell och det hackar av och till en del....

Ett tips: http://mango.blender.org/

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Hur stor (liten) hårddisk behöver en openelec installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju på vilken version du kör.

Men jag kan säga som så att jag kör amd64_x86 varianten, runt 25 plugins för trailers, subtitles, play-tjänster och liknande samt "Cover Information" för runt 1000 filmer och kanske 30-40 serier och det tar upp ca 2.5GB på mitt 16GB USB. Men bara Elec tar upp några 100mb.

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icaruz:

Det beror ju på vilken version du kör.

Men jag kan säga som så att jag kör amd64_x86 varianten, runt 25 plugins för trailers, subtitles, play-tjänster och liknande samt "Cover Information" för runt 1000 filmer och kanske 30-40 serier och det tar upp ca 2.5GB på mitt 16GB USB. Men bara Elec tar upp några 100mb.

Tack för informationen.
Har en 10gb msata ssd i min laptop som jag inte använder då den mekaniska bytts ut mot en ssd, tänkte använda den om utrymmet räckte.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

Jag hade stängt av den i grenuttaget för att spara ström. Tycker för övrigt det är lite rörigt att få ihop en NUC med hd 5000 grafik. På en sida säljs själva nucen, på en annan säljs ramminnet som passar och på ett annat säljs msata ssdn (intels).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halloneton:

Jag hade stängt av den i grenuttaget för att spara ström. Tycker för övrigt det är lite rörigt att få ihop en NUC med hd 5000 grafik. På en sida säljs själva nucen, på en annan säljs ramminnet som passar och på ett annat säljs msata ssdn (intels).

Du skulle ha kunna använt prisjakts listfunktion och sedan prisoptimeraren för att enkelt kunnat valt rätt nuc, och sedan den rammen och ssdn som önskades och kolla vart och hur det blir billigast och om det är möjligt någonstans att köpa samtliga produkter på samma ställe.

Dock så kan jag inte hålla med om att jag skulle stänga av den i grenuttaget.. Skulle nog tycka att det var bättre om man la den i sömn- eller vilo-läget.

Permalänk
Inaktiv

Har inte stängt av min sedan jag fick den. Den drar mindre än 15w så förbrukningen kvittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Tänkte köra win7 så man kanske kan ställa in någon form av stand by läge där ??

Brukar stänga av den i Windows för natten och annars kör jag strömsparläge om jag inte skall använda den på dagen. Även en Intel NUC förtjänar vila ibland

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har inte stängt av min sedan jag fick den. Den drar mindre än 15w så förbrukningen kvittar.

Nu borde väl en Intel NUC dra mindre än 15 W i strömspar/viloläge........

Men annars är ju devisen många bäckar små. Sparar du 15 W på alla saker i hemmet så blir det rätt mycket till slut. Visst inga mega summor, men vi skall väl tänka lite på naturen också?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

Hela sverige kan stänga av allt och bo i mörker samt äta bär, spelar ingen roll då det finns andra länder som förstör det vi (i det stora hela extremt lilla) gör här ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hela sverige kan stänga av allt och bo i mörker samt att bär, spelar ingen roll då det finns andra länder som förstör det vi (i det stora hela extremt lilla) gör här ändå.

Låter som en sund attityd.

Självklart gör alla som dom vill. Tycker han som skrev frågan skall göra som han känner bäst.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Tjo alla.

Fick hem min INTEL NUC I5 4250U HASWELL idag. Testade att koppla in den utan att installera varken minne eller hd. Anslöt via hdmi till min skärm. Men när jag startar upp den så blinkar powerknappen 3ggr, och inget händer. Måste man ha minnet installerat innan man kan starta upp den. Tänkte först uppgradera bioset innan jag monterar minne och hd. Och ja jag har valt hdmi ingång på skärmen.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Skrivet av bamsemanen:

Är ingen expert men minne borde du ha i dåd et i grund och botten är en dator

Vart beställde du och när beställde du ?

Har nyligen beställt min men den är i slut i lager och leverans tid är obekräftad =( så undrar lite hur lång tid jag kan räkna med..

Trodde att man skulle kunna komma åt bioset utan minne, men får slänga i det imörrn.

Beställde från CDON i torsdags och fick den idag måndag. Var nog deras sista för nu är den inte i lager längre. Har beställt från Dustin, Proshop (tror jag de heter) men alla "ljuger" om deras leveransdatum. Minnen och hd har jag köpt på Netonnet.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk

Varför inte bara köra med en Raspberry Pie, ni som har den som media-burk till en tv?

/Evert

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Varför inte bara köra med en Raspberry Pie, ni som har den som media-burk till en tv?

/Evert

För att vi inte vill ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Varför inte bara köra med en Raspberry Pie, ni som har den som media-burk till en tv?

/Evert

Jag har en raspberry pi men har tröttnat på den och beställde en nuc igår faktiskt. Rasp är grym för att vara så pass billig men den är alldeles för laggig i menyer osv. Sen är det ett stort minus för mig personligen att den inte klarar av 10-bit video, har fått hoppa över många animes pga det.