Permalänk

Diffusa datorproblem med nyköpt dator

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator bestående av nyköpta delar. Min setup är:

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2
Moderkort: ASRock Z87 Extreme4
Minne: 2x 4 GB Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz
Grafikkort: MSI GTX 780 Lightning
Hårddisk: Intel 520 Series 2.5" SSD 180GB
Nätaggregat: Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W

Problemet jag har är att så fort jag överklockar grafikkortet till ca. 1105 Core / 1158 Boost och över så blir datorn ostabil. Spel kraschar slumpmässigt och när jag kör benchmarking-program som 3DMark och Kombustor så antingen hänger sig datorn direkt eller så kraschar programmet direkt . När grafikkortet inte är överklockat händer detta inte. Oavsett om CPU:n är klockad eller inte så händer detta. Jag tror inte det handlar om för höga klockningar eftersom alla temperaturer är låga och vad jag har läst är 1105 Core / 1158 Boost inte höga nivåer. Detta är ju ett kort som är gjort för att klockas och ska klara mycket mer.

Jag kan tillägga att varje gång jag testar att felsöka genom Control Panel - Troubleshooting - Hardware and Sound - Hardware and Devices hänger sig datorn i alla lägen, klockad som ej klockad. Är det fel på kortet eller kan det vara någon annan komponent som orsakar dessa problem?
Jag kan även tillägga att min bror köpte exakt samma komponenter till sin dator och han har precis samma problem!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnöddels:

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator bestående av nyköpta delar. Min setup är:

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2
Moderkort: ASRock Z87 Extreme4
Minne: 2x 4 GB Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz
Grafikkort: MSI GTX 780 Lightning
Hårddisk: Intel 520 Series 2.5" SSD 180GB
Nätaggregat: Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W

Problemet jag har är att så fort jag överklockar grafikkortet till ca. 1105 Core / 1158 Boost och över så blir datorn ostabil. Spel kraschar slumpmässigt och när jag kör benchmarking-program som 3DMark och Kombustor så antingen hänger sig datorn direkt eller så kraschar programmet direkt . När grafikkortet inte är överklockat händer detta inte. Oavsett om CPU:n är klockad eller inte så händer detta. Jag tror inte det handlar om för höga klockningar eftersom alla temperaturer är låga och vad jag har läst är 1105 Core / 1158 Boost inte höga nivåer. Detta är ju ett kort som är gjort för att klockas och ska klara mycket mer.

Jag kan tillägga att varje gång jag testar att felsöka genom Control Panel - Troubleshooting - Hardware and Sound - Hardware and Devices hänger sig datorn i alla lägen, klockad som ej klockad. Är det fel på kortet eller kan det vara någon annan komponent som orsakar dessa problem?
Jag kan även tillägga att min bror köpte exakt samma komponenter till sin dator och han har precis samma problem!

Tacksam för svar!

Rent spontant så känns det som att GPU får för lite ström, mer än så kan jag inte säga(är inget överklockningsproffs). Lämnar resten till de riktiga experterna.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa ett annat liknande grafikkort och/eller PSU?

Permalänk
Skrivet av Gnöddels:

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator bestående av nyköpta delar. Min setup är:

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2
Moderkort: ASRock Z87 Extreme4
Minne: 2x 4 GB Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz
Grafikkort: MSI GTX 780 Lightning
Hårddisk: Intel 520 Series 2.5" SSD 180GB
Nätaggregat: Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W

Problemet jag har är att så fort jag överklockar grafikkortet till ca. 1105 Core / 1158 Boost och över så blir datorn ostabil. Spel kraschar slumpmässigt och när jag kör benchmarking-program som 3DMark och Kombustor så antingen hänger sig datorn direkt eller så kraschar programmet direkt . När grafikkortet inte är överklockat händer detta inte. Oavsett om CPU:n är klockad eller inte så händer detta. Jag tror inte det handlar om för höga klockningar eftersom alla temperaturer är låga och vad jag har läst är 1105 Core / 1158 Boost inte höga nivåer. Detta är ju ett kort som är gjort för att klockas och ska klara mycket mer.

Jag kan tillägga att varje gång jag testar att felsöka genom Control Panel - Troubleshooting - Hardware and Sound - Hardware and Devices hänger sig datorn i alla lägen, klockad som ej klockad. Är det fel på kortet eller kan det vara någon annan komponent som orsakar dessa problem?
Jag kan även tillägga att min bror köpte exakt samma komponenter till sin dator och han har precis samma problem!

Tacksam för svar!

Jag har nästan exakt samma dator uppsättning som dig och liknande problem. Skillnaden är Asus Z87-A , Asus GTX-780 och en större noctua kylare NH-14 nånting.

Jag får blackscreens i tid och otid. När blackscreen uppstått och omstart krävs så blir det ofta blackscreen igen just när windows håller på att läsa in och jag måste starta om datorn. Ibland kommer jag in i windows 8.1 och kan hålla på att dona tills det uppstår blackscreen igen och om jag pratar med någon när jag får blackscreen försvinner ljudet sist efter ca 10sek som längst. Det har hänt att jag spelat BF4 och när jag ska stänga ner spelet så blir det svartskärm och död dator förutom strömlampan som lyser. Men även när jag ska starta spelet har det skett.....hooooja!!!

Ett jävligt irriterande problem detta. Jag har lyckats köra memtest86 men inga fel hittades. Windows 8.1 har automatiskt startat windows memory test av något slag men den har jag aldrig sett avslutas för när jag tittar till datorn en stund senare är det blackscreen igen och jag måste starta om datorn.

Jag tror fan det är mitt nättagg som ej pallar med att ge ström nog från ett uttag i nätagget. Jag ska kolla om jag kan ge ström från två kontakter i nätagget och in till graffet.

Jag får återkomma med mitt problem antingen här eller i en nytråd senare.

Mvh
MaxCore

Permalänk

Kan det vara så att minnena kanske ska högre volt för att gå stabilare..?? Om jag minns rätt var det 1.5v på crucialminnena i bios. Jag har uppdaterat asus bios till senaste version.

Men jag tror väl att Memtest 86 borde känna av fel på minnen även om volten är för låg eller hög på minnena?