Permalänk

Moderkort fastnar på boot screen

Tjenare SweC
Igår byggde jag en dator, allt gick bra och jag har gjort allt rätt. Problemet är att när jag sätter på datorn så piper den en gång vilket är bra. MEN, den fastnar på boot screen förevigt, så det enda jag kan göra är att stänga av eller starta om. Vad tror ni att det kan vara för problem ?

***System Specs***

Abit AWD9-MAX Moderkort
Intel Core 2 Duo E6600 CPU
4GB Ram Corsair XMS2
Noctua tornkylare med 12cm fläkt
400w FSP PSU
Gainward Gtx 550 TI 1gb
200gb Maxtor HDD
7.1 Ljudkort

EDIT: Läste igenom lite på google och det finns en del som har haft problem med nyare grafikkort på detta mobo. Men dom säger att det har löst sig genom att downgradea BIOS ? Isåfall, måste jag ha ett annat GPU medans jag gör det ?

/M

Permalänk

Kan du gå in i BIOS? Antar att det är boot-screen.

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Medlem

Har disken en gammal OS-installation från en annan dator?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Testa att boota utan grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Vet du att alla delar ska fungera?

Om du inte ens kommer förbi BIOS-loggan i början blir det svårt att felsöka om du inte har andra komponenter att testa med.
Du kanske kan testa att ta ut CMOS-batteriet en kort stund, det ska återställa BIOS till fabriksinställningarna

Permalänk
Skrivet av Crimsnmonkey:

Kan du gå in i BIOS? Antar att det är boot-screen.

Asså skärmen kommer ju upp där det står ''Press DEL to enter BIOS'' men där så fryser den och jag kan inte göra något.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Vet du att alla delar ska fungera?

Om du inte ens kommer förbi BIOS-loggan i början blir det svårt att felsöka om du inte har andra komponenter att testa med.
Du kanske kan testa att ta ut CMOS-batteriet en kort stund, det ska återställa BIOS till fabriksinställningarna

Säljaren sa att alla delar funkade som det ska. (annonsen finns här på sweclockers marknad). Jag ska testa att dra ut CMOS så får vi se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Bengan999:

Testa att boota utan grafikkortet.

??? Hur ska jag då få bild ? Moderkort och CPU har inga integrerade grafikkretsar.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Har disken en gammal OS-installation från en annan dator?

Fo3

Japp.

Permalänk
Medlem

Koppla/ta loss allting från moderkortet förutom grafikkort dvs, inga läsare eller HDD etc.. kommer du in i uefi/bios då?

Edit: Btw. med boot screen menar du moderkortets boot screen eller windows boot screen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Koppla/ta loss allting från moderkortet förutom grafikkort dvs, inga läsare eller HDD etc.. kommer du in i uefi/bios då?

Edit: Btw. med boot screen menar du moderkortets boot screen eller windows boot screen?

Asså jag menar själva skärmen som kommer när man startar datorn. T.ex när det står ''Press DEL to enter bios'' o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Asså jag menar själva skärmen som kommer när man startar datorn. T.ex när det står ''Press DEL to enter bios'' o.s.v.

Koppla loss allt dvs. HDD läsare etc. så du bara kan få bild kommer du in i uefi/bios då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Installera om ditt OS, det är lite som med TV-apparater, och deras inspelningsfunktion för TV-sändningar.
Varje TV kan enbart spela upp det, som blivit inspelat på just den.
Samma med OS, ibland kan man ha tur och det fungerar relativt bra, men oftast så skall du ha en ny installation för varje dator, Då t.ex Windows 7 känner av din hårdvara, och har anpassats efter den.
Tar du då en installation från en gammal dator, så blir det kalabalik.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Installera om ditt OS, det är lite som med TV-apparater, och deras inspelningsfunktion för TV-sändningar.
Varje TV kan enbart spela upp det, som blivit inspelat på just den.
Samma med OS, ibland kan man ha tur och det fungerar relativt bra, men oftast så skall du ha en ny installation för varje dator, Då t.ex Windows 7 känner av din hårdvara, och har anpassats efter den.
Tar du då en installation från en gammal dator, så blir det kalabalik.

Men problemet är att jag inte kan göra något ? Den startar och piper men fryser fast på boot screen.

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat grafikkort & inget annat inkopplat.. bara en minnesmodul.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Men problemet är att jag inte kan göra något ? Den startar och piper men fryser fast på boot screen.

Ja visst fan, det var ju det också. :/

Skrivet av skruvis:

Prova med ett annat grafikkort & inget annat inkopplat.. bara en minnesmodul.

Gör som skruvis säger.
Min polare fick samma problem med hans sönderharvade skördetröska till dator, och där var det ramminnet som strulade.
Koppla bort hårddisk och ALLT som inte behövs för uppstart.
Det är bästa sättet för att felsöka.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Okej, får testa återkommer.