Elektronikbranschen krigar mot Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Hur menar du nu? Vi lever i en marknadsekonomi, där styr efterfrågan. Om ingen efterfrågade mina tjänster så skulle jag inte få betalt, nej.

Precis...men när det gäller musik/film/program/spel så är det tydligen helt ok att utnyttja andras arbete utan att betala för det med argumentet: "Hade ändå inte köpt det om jag behövde betala för det"...eller?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Precis...men när det gäller musik/film/program/spel så är det tydligen helt ok att utnyttja andras arbete utan att betala för det med argumentet: "Hade ändå inte köpt det om jag behövde betala för det"...eller?

Du verkar inte veta skillnaden på piratkopiering och privatkopiering, som så många andra. En förutsättning för att privatkopiera är att man redan har köpt innehållet i fråga.

Det intressanta med CopySwede är att alla artister, oavsett hur mycket eller lite de säljer av sin musik, kan begära ersättning från copyswede. Det innebär att när du köper en hårddisk eller mobiltelefon eller någon annan lagringsmedia indirekt betalar artisters lön vilkas musik du aldrig tänkt köpa - alltså får de betalt även om efterfrågan är låg eller ingen.

Känns det rätt? Jag får då i egenskap av utvecklare inte någon ersättning för den kod jag producerar om ingen vill betala för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Var ej oroliga gott folk. Copyswede kommer att vinna till följd av jäv och köpta domare.

Det svenska rättsväsendet när det kommer till IT, teknik och elektronik totalhavererade i samband med TPB-domen

Amen broder, Amen.
Svenska rättsväsendet förlorade allt förtroende dagen då domen kom. Jag har själv inte ens varit inne på piratebay på 8 år (till följd av först iTunes och nu Netflix/Hulu) men juridik intresserad som man är har man ju läst domen och det är det största svineri inom svensk rätt under min livstid.

OnT: Det går åt rätt håll, bort med Copyswede och när detta är avklarat så ska Radiotjänst läggas ner, låt Public Service vara public service men med avgift direkt till SVT/SR (slopa mellanhanden och därmed onödiga kostnader) samt inför ett system där man kan välja att ta del av innehållet på webben, där dom som inte vill betala (och därmed inte kan ta del av innehållet) får ett val.

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Du verkar inte veta skillnaden på piratkopiering och privatkopiering, som så många andra. En förutsättning för att privatkopiera är att man redan har köpt innehållet i fråga.

Det intressanta med CopySwede är att alla artister, oavsett hur mycket eller lite de säljer av sin musik, kan begära ersättning från copyswede. Det innebär att när du köper en hårddisk eller mobiltelefon eller någon annan lagringsmedia indirekt betalar artisters lön vilkas musik du aldrig tänkt köpa - alltså får de betalt även om efterfrågan är låg eller ingen.

Kanske får några upphovsrättsmakare lite pengar trots att de inte skall ha detta, om man bara går efter den info vi har här. Dock så är det väl STIM/SAMI etc. som betalar ut pengarna, och de har ju uppgifter på hur många gånger den låten spelades denna månad etc, och betalar den artisten efter denna modell. Tror inte att det är så att ALLA personer som är artister/upphovsrättsmakare etc får pengar, trots att de knappt eller inte alls har haft sina "verk" uppspelade/sålda etc. Skulle min uppfattning vara helt fel, så är systemet ännu mer skruvat än vad det verkar....ville bara ge mina två cent om penga-fördelningen.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Precis...men när det gäller musik/film/program/spel så är det tydligen helt ok att utnyttja andras arbete utan att betala för det med argumentet: "Hade ändå inte köpt det om jag behövde betala för det"...eller?

Privatkopiering och piratkopiering är inte samma sak. Upphovsmakarna har redan fått betalt eftersom jag äger orginalet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Om det är till någon tröst är det här systemet ibruk i Finland också (Teosto). Kolla gärna priserna på den länkade sidan och jämför med Copyswede som verkar riktigt förmånligt!

Vårt lands största nätbutik Verkkokauppa.com förlorade i Helsingfors hovrätt förra året och hamnade att betala 3,5 miljoner euro för att dom hade struntat i att betala den här avgiften sedan 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Du verkar inte veta skillnaden på piratkopiering och privatkopiering, som så många andra. En förutsättning för att privatkopiera är att man redan har köpt innehållet i fråga.

Det intressanta med CopySwede är att alla artister, oavsett hur mycket eller lite de säljer av sin musik, kan begära ersättning från copyswede. Det innebär att när du köper en hårddisk eller mobiltelefon eller någon annan lagringsmedia indirekt betalar artisters lön vilkas musik du aldrig tänkt köpa - alltså får de betalt även om efterfrågan är låg eller ingen.

Känns det rätt? Jag får då i egenskap av utvecklare inte någon ersättning för den kod jag producerar om ingen vill betala för den.

Jag har nog bättre koll på skillnaden mellan privat- och piratkopiering än de flesta här

Och du begär inte ersättning, de håller koll på vad som spelas och säljs och fördelar pengarna efter det. Sedan kan man diskutera hur rättvist detta är, men om du betalar lön till någon du inte lyssnar på så kommer andra att betala lön till de du lyssnar på, det bör jämna ut sig någorlunda. Men har du någon bättre modell för fördelningen så är jag säker på att copyswede kommer att vara intresserade.

Hänvisar också till mitt svar nedan

Skrivet av KingCobra:

Privatkopiering och piratkopiering är inte samma sak. Upphovsmakarna har redan fått betalt eftersom jag äger orginalet.

Min inlägg bör läsas in den kedja av citat det är en del av, det började med att jag svarade på detta:

#14299206

Citat:

Det roliga är alla "förluster" det talas om. Hur mäter de sina förluster? Skulle jättegärna vilja veta det.

Anta att en person köper en film. Samma person vill göra en egen kopia av den för privat bruk. Går det gör denne en kopia och sedan är det inte mer med saken. Bolaget bakom filmen förlorar ingenting för att denna kopian skapades.
Går det inte pga kopieringsskydd så går med största sannolikhet inte denne och köper en extra kopia av samma film om inte originalet går sönder. Således går det inte att räkna på några "förluster" alls i och med att du aldrig kan veta eller anta att ett exemplar av exempelvis en film går sönder och då också ersätts med en nyinköpt sådan.

Samma sak med piratkopiering. Påhittade siffror. Inget mer.
Finns ingenting som säger att en person som illegalt laddar ned ett verk hade införskaffat det genom lagliga vägar om det inte fanns tillgängligt att ladda ned gratis. Tvärtom skulle man kunna hitta på nya siffror som talar för motsatsen. Att musikbranschen kanske gynnas av piratkopiering. Låt säga att merparten av folket som laddar ned en skiva visar sig gilla den och därefter köper den. Då har musikbranschen gått med vinst tack vare detta. För att de som laddat ned albumet numera vet att de faktiskt tycker om den. Innan de laddade hem den hade det varit en chansning som kanske fått dem att avstå helt.
En kopia kostar ingenting att skapa. Det går alltså inte att anta eller räkna på att antalet kopior som spridits är ett eventuellt köp som gått förlorat.

Jag reagerade på det jag kursiverat och fetstilat, ett argument som man stöter på lite då och då...vilket i praktiken innebär att man utnyttjar någon annans arbete och anser sig ha rätt att efter att man nyttjat produkten bestämma vad och om man vill betala för det. Väldigt få som skulle acceptera det upplägget när det gäller deras eget arbete.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt att detta fortfarande får pågå. Det finns väl ingen som laddar ner pirat saker längre. spotify är ju så mycket enklare. varför ladda ner massa tvserier filmer och skit när det finns netflix och via play för en billig slant. Spel och grejjer laddar väl folk inte ner heller. Man får ju ändå bara trojaner och skit när man instalerar crackarna. Så varför ska dom ha in en massa extra pengar för våra hdiskar telefoner och spel konsoller för något som håller på att försvinna av sig själv. Argumentet ladda ner spel skulle inte köpt det ändå. Ja men då behöver man ju inte ladda ner det heller. Steam och alla andra borde införa öppet köp så man kan testa spelet i ex 5timmar så man kan se om det är en härva med buggar.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Kanske får några upphovsrättsmakare lite pengar trots att de inte skall ha detta, om man bara går efter den info vi har här. Dock så är det väl STIM/SAMI etc. som betalar ut pengarna, och de har ju uppgifter på hur många gånger den låten spelades denna månad etc, och betalar den artisten efter denna modell. Tror inte att det är så att ALLA personer som är artister/upphovsrättsmakare etc får pengar, trots att de knappt eller inte alls har haft sina "verk" uppspelade/sålda etc. Skulle min uppfattning vara helt fel, så är systemet ännu mer skruvat än vad det verkar....ville bara ge mina två cent om penga-fördelningen.

Skrivet av Frispel:

Och du begär inte ersättning, de håller koll på vad som spelas och säljs och fördelar pengarna efter det. Sedan kan man diskutera hur rättvist detta är, men om du betalar lön till någon du inte lyssnar på så kommer andra att betala lön till de du lyssnar på, det bör jämna ut sig någorlunda..

Jag har svårt att se hur det skulle fungera. Du menar att copyswede vet exakt vilken musik/film/programvara som säljs och i vilken utsträckning den konsumeras? När det gäller vad som spelas på radion syftar du nog på STIM, som tar betalt för spelad musik utöver copyswedes avgifter. STIM tar dock betalt av alla som spelar musik publikt, oavsett om det är genom radio, spotify eller så din privata mp3-samling. De har väl dock en hyfsad koll på vad som spelas eftersom de kan gå på vad som sänds på radio.

Men när det gäller copyswede, hur ska de ha en aning om vad som köps och privatkopieras där ute? Det vore helt omöjligt, och det gäller inte vad jag lyssnar på utan vad jag faktiskt privatkopierar. Vilket är i stort sett inget. Så oavsett vem som tar del av de pengar jag betalar till copyswede så får de gratis lön av mig, om man ska vara krass. Vilket ju var den ursprungliga frågan vi diskuterade, huruvida någon får oförtjänt lön eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Jag har svårt att se hur det skulle fungera. Du menar att copyswede vet exakt vilken musik/film/programvara som säljs och i vilken utsträckning den konsumeras? När det gäller vad som spelas på radion syftar du nog på STIM, som tar betalt för spelad musik utöver copyswedes avgifter. STIM tar dock betalt av alla som spelar musik publikt, oavsett om det är genom radio, spotify eller så din privata mp3-samling. De har väl dock en hyfsad koll på vad som spelas eftersom de kan gå på vad som sänds på radio.

Men när det gäller copyswede, hur ska de ha en aning om vad som köps och privatkopieras där ute? Det vore helt omöjligt, och det gäller inte vad jag lyssnar på utan vad jag faktiskt privatkopierar. Vilket är i stort sett inget. Så oavsett vem som tar del av de pengar jag betalar till copyswede så får de gratis lön av mig, om man ska vara krass. Vilket ju var den ursprungliga frågan vi diskuterade, huruvida någon får oförtjänt lön eller ej

Tja, SAMI, STIM mm är ju de som äger copyswede, precis som du säger så bör det inte vara några problem för de organisationerna att hålla koll på vad som spelas i radio mm. Angående försäljning så har bolagens branschorganisationer (IFPI mfl) statistik över vad som säljs. Man kan nog utgå från att det är det som säljs och spelas i radio mm också är det som privatkopieras. Såklart omöjligt att få ett system som är helt korrekt på individnivå, men jag skulle tro att det nog är hyfsat rättvisande.

Diskussionen om någon får oförtjänt lön eller inte får jag återkomma till imorgon, behöver vara lite piggare för att kunna formulera mig vettigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sabelskiöld:

Finns ingen lag som säger att du ska KUNNA göra en privatkopia, finns däremot en lag som säger att du inte får kringgå kopieringsskyddet om det finns ett

Nu är användaren i fråga avstängd men känner ändå att det här behöver en replik eftersom inlägget inte stämmer fullt ut. Lagen som säger att man inte får kringgå kopieringsskydd har en lista med undantag vilket gör den minst sagt luddig. För det första så får man fullt lagligt kringgå kopieringsskydd om det hindrar en från att spela upp mediet i valfri spelare. Till exempel fungerade vissa kopieringsskyddade CD-skivor inte i datorer och då är det lagligt att kopiera så man kan lyssna i datorn. Där ingår även alternativa operativsystem. Hur långt detta undantag sträcker sig är lite oklart. Ok, jag får inte bränna en kopia på en CD-skiva om den är skyddad men får jag rippa den för att lyssna på den i telefonen istället? Då måste jag ju kringgå skyddet för att lyssna på skivan jag köpt eller? Sen kommer nästa lite udda undantag som säger att enbart effektiva/verkningsfulla skydd är olagliga att kringgå. Vad de menar med det är högst oklart och det är mig veterligen inte testat i domstol.

Så rent juridiskt är det lite av en gråzon och med tanke på att mediabranchen glatt tycker att vi ska betala för både originalmaterialet och avgift för eventuella privatkopior så kan de ju inte samtidigt göra det omöjligt att göra en privatkopia. För då faller hela deras argument med att även en privatkopia utgör en ekonomisk förlust för dem. Det nuvarande systemet är ju dubbelmoral så det skriker om det och med tanke på den extremt luddigt formulerade lagen tänker jag fortsätta rippa min media för att förvara den på min NAS så jag kan streama till alla mina enheter.

En annan intressant parentes är det faktum att upphovsrättslagen ger rätt till att skapa enskilda kopior på upphovsrättskyddade verk för privat bruk. Så hela problemet grundar sig i att musik- och filmindustrin har lyckats lobba till sig extra rättigheter som inte gäller för andra upphovsmän. Det är helt enkelt rätt svårt att känna någon som helst sympati med dem vid det här laget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av widL:

Kontentan är (tror jag) att du får privatkopiera ett verk som inte är kopieringsskyddat, oavsett vad det står på förpackningen eller i något avtal mellan dig och tillverkaren.

Såvitt jag förstår det så får du även privatkopiera kopieringsskyddade verk då din rätt att konsumera inköpt media går före lagen som säger att du inte får göra så.

Skiten dom skriver på pappret som medföljer, speciellt om det är från utlandet, är rent önsketänkande från företagets sida.

Permalänk
Medlem

Påskrivet, delat och ja, vad mera kan man göra?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

lagstöd?

Vilket lagstöd har dom. Dt är inte en myndighet vi pratar om.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Jag skäms faktiskt lite av att leva i en nation som tillåter detta. Det är på många sätt värre än det Radiotjänst gör, även om jag inte tycker det är rätt heller.

Och så allt patrask som inte begriper skillnaden mellan privatkopiering och piratkopiering... suck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gulketchup:

Hoppas att rätten inser hur skevt detta är och avlivar copyswede!

Skickades från m.sweclockers.com

CopySwede idag, Radiotjänst imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Den här avgiften har ingenting med piratkopiering att göra..

Exakt, folk på det här forumet kan tydligen inte skilja på privat och pirat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En stilla undran;
Hur många som läser på detta fora har privatkopierat musik, film under det senaste året?
(någon som kan kanske kan skapa en "omröstning"?)

Går det ens?
Fastän vi tvingas betala CopySwede avgifter för detta lägger man förser man all musik och film med kopieringsskydd.
Alltså är CopySwede de enda som både kan äta kakan och ha den kvar.

Permalänk

Man kan ju även fråga sig om detta kommer påverka priset på lagringsmedia. Lite cyniskt tror jag att bolagen kommer att ta den pengen som copyswede tar idag och stoppa i sin egen ficka.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av decee:

Nej jag vet, var väl mest att det att jag tycker det är underligt att lägga denna avgift på konsoller när man ändå inte kan göra privatkopior på spelen till dessa utan att kringå kopieringsskyddet.

Men försök se det logiskt. Du kan faktiskt privatkopiera radioprogram, tex om du spelar in något från P3 på din dator och sedan över nätverket för över till din konsol. Då /kan/ du ha privatkopierat material och därmed skall du självklart betala en avgift... Duh.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lhffan:

Vilket lagstöd har dom. Dt är inte en myndighet vi pratar om.

De har lagstöd, bästa affärsidén någonsin. Som företag eller privat organisation lobba för att få in i lagboken att man skall få pengar.
Det är helt briljant!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Tja, SAMI, STIM mm är ju de som äger copyswede, precis som du säger så bör det inte vara några problem för de organisationerna att hålla koll på vad som spelas i radio mm. Angående försäljning så har bolagens branschorganisationer (IFPI mfl) statistik över vad som säljs. Man kan nog utgå från att det är det som säljs och spelas i radio mm också är det som privatkopieras. Såklart omöjligt att få ett system som är helt korrekt på individnivå, men jag skulle tro att det nog är hyfsat rättvisande.

Diskussionen om någon får oförtjänt lön eller inte får jag återkomma till imorgon, behöver vara lite piggare för att kunna formulera mig vettigt

Även om det stämde så kvarstår faktum - privatkopierar jag inte så betalar jag någons lön ändå. Och även om jag privatkopierade så betalar jag någons lön dubbelt, först när jag köper materialet i fråga och sedan när jag köper min hårddisk jag lägger det på. Och de flesta verkar vara rörande överens om att man inte privatkopierar nuförtiden, dels för att det normalt sett inte går och dels för att det inte finns någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Även om det stämde så kvarstår faktum - privatkopierar jag inte så betalar jag någons lön ändå. Och även om jag privatkopierade så betalar jag någons lön dubbelt, först när jag köper materialet i fråga och sedan när jag köper min hårddisk jag lägger det på. Och de flesta verkar vara rörande överens om att man inte privatkopierar nuförtiden, dels för att det normalt sett inte går och dels för att det inte finns någon anledning.

Kan hålla med om att det antagligen känns minst sagt dumt att betala en avgift för något man inte utnyttjar

Men det finns ett par saker att ha i åtanke:

* Man måste man tänka på att de som skriver i denna typ av trådar oftast är de som inte anser sig privatkopiera och då skriver för att de är upprörda, de som vet med sig om att de privatkopierar blir inte upprörda och är då mindre benägna att skriva.

* Här på sweclockers ligger de flesta mer i framkant när det gäller teknik i allmänhet, och då även när det gäller streaming vilket gör att vi knappast kan anses vara representativa för samhället i stort. Läser man dessa trådar får man lätt intrycket att ingen privatkopierar alls längre...

* Förvånansvärt många som inte anser sig privatkopiera gör det även om dom inte är medvetna om det...blir tyvärr rätt uppenbart när man följer denna typ av trådar.

* Senast denna fråga togs upp i skiljedomsförfarande mellan teknikföretagen och copyswede (2012?) så presenterades bla en SIFO-undersökning som konstaterade att 50-60% (kommer inte ihåg de exakta siffrorna och orkar inte leta rätt på dom...) använde externa hårddiskar och usb-minnen för privatkopiering (de tillfrågade informerades om skillnaden mellan privat- och pirat-kopiering). Eftersom privatkopiering omfattar mer lagringsmedia än dessa så kan man nog utgå från att det är ännu fler som faktiskt privatkopierar.

Sedan bör man absolut diskutera om mobiltelefoner mm verkligen används för privatkopiering i sådan utsträckning att de motiverar en avgift öht och om det anses göra det om avgiften verkligen ska vara så pass hög. Personligen kan jag tänka mig att betala en liten avgift för saker som uppenbarligen används för privatkopering, men dels är jag minst sagt tveksam till att som nu innefattas och dels är jag aningen skeptisk till avgiftens storlek...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lhffan:

Vilket lagstöd har dom. Dt är inte en myndighet vi pratar om.

De har fullt lagligt stöd att ta ut en avgift som ska ersätta den påstådda förlusten som rätten till privatkopiering innebär. Läs § 26 k i lag (1960:729). Problemet är hur den är formulerad och hur den tolkas av Copyswede. Enligt lagen har upphovsmännen rätt till ersättning för "anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk". Så utrustning som är till för att skapa privatkopior med andra ord. Så videobandspelare och digitalboxar med hårddisk passar ju rätt bra där då de används för privatkopiering av TV-sändningar. Sen kommer problemet som folk har med Copyswedes tolkning.

"Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,"

De flesta har här svårt att förstå hur en mobiltelefon är en teknisk utrustning vars primära syfte är att skapa privatkopior. Dess primära syfte är inte ens att spela upp privatkopior.

Problemet för Copyswede har varit att de traditionella medier som de fått in mycket pengar på nu är i princip utdöda. Det går att läsa deras årsredovisningar vilket är intressant. När VHS började dö ut utvidgades avgiften till CD och DVD. När de började dö ut fick de lite panik och utvidgade till MP3-spelare. När de i sin tur började dö ut var det dags för mobiltelefoner och sen fick de storhetsvansinne och började inkludera i pricnip alls som innehöll någon form a digital lagring. Allt för att hålla inkomsten på en konstant nivå.

Vilken normalt funtad människa som helst ser ju att de inte har juridiskt stöd för alla sina påhitt men tyvärr saknad juridik ofta logik och verklighetsförankring. Förhoppningsvis kommer någon se att de har gått för långt och stoppa deras trams men vi får se hur det går. Det krävs ju antingen att politiker tar tag i det eller att några stora företag med mycket pengar bakom sig drar igång en juridisk process. Vi konsumenter kan inte göra så mycket tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har fullt lagligt stöd att ta ut en avgift som ska ersätta den påstådda förlusten som rätten till privatkopiering innebär. Läs § 26 k i lag (1960:729). Problemet är hur den är formulerad och hur den tolkas av Copyswede. Enligt lagen har upphovsmännen rätt till ersättning för "anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk". Så utrustning som är till för att skapa privatkopior med andra ord. Så videobandspelare och digitalboxar med hårddisk passar ju rätt bra där då de används för privatkopiering av TV-sändningar. Sen kommer problemet som folk har med Copyswedes tolkning.

"Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
"

De flesta har här svårt att förstå hur en mobiltelefon är en teknisk utrustning vars primära syfte är att skapa privatkopior. Dess primära syfte är inte ens att spela upp privatkopior.

Problemet för Copyswede har varit att de traditionella medier som de fått in mycket pengar på nu är i princip utdöda. Det går att läsa deras årsredovisningar vilket är intressant. När VHS började dö ut utvidgades avgiften till CD och DVD. När de började dö ut fick de lite panik och utvidgade till MP3-spelare. När de i sin tur började dö ut var det dags för mobiltelefoner och sen fick de storhetsvansinne och började inkludera i pricnip alls som innehöll någon form a digital lagring. Allt för att hålla inkomsten på en konstant nivå.

Vilken normalt funtad människa som helst ser ju att de inte har juridiskt stöd för alla sina påhitt men tyvärr saknad juridik ofta logik och verklighetsförankring. Förhoppningsvis kommer någon se att de har gått för långt och stoppa deras trams men vi får se hur det går. Det krävs ju antingen att politiker tar tag i det eller att några stora företag med mycket pengar bakom sig drar igång en juridisk process. Vi konsumenter kan inte göra så mycket tyvärr.

Just det här har tagits upp ett antal gånger i tidigare trådar, om man läser utlåtandet från skijedomsförfarandet mellan teknikföretagen och copyswede senast det togs upp så får man förhoppningsvis lite mer förståelse för hur rättsväsendet resonerar kring de formuleringar jag tagit mig friheten att fetstila i citatet ovan

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Kort sagt så tittar domarna i andra lagar för att se hur liknande formuleringar tolkats där vilket kortfattat innebär att det räcker med att tex en mobil går att använda till privatkopiering utan krångel. Sedan kan man tycka vad man vill om utfallet av den tolkningen, men det gör det hela lite mer rättssäkert om samma formulering tolkas på samma sätt oavsett vilken lag den står i.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frispel:

Just det här har tagits upp ett antal gånger i tidigare trådar, om man läser utlåtandet från skijedomsförfarandet mellan teknikföretagen och copyswede senast det togs upp så får man förhoppningsvis lite mer förståelse för hur rättsväsendet resonerar kring de formuleringar jag tagit mig friheten att fetstila i citatet ovan

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Kort sagt så tittar domarna i andra lagar för att se hur liknande formuleringar tolkats där vilket kortfattat innebär att det räcker med att tex en mobil går att använda till privatkopiering utan krångel. Sedan kan man tycka vad man vill om utfallet av den tolkningen, men det gör det hela lite mer rättssäkert om samma formulering tolkas på samma sätt oavsett vilken lag den står i.

Fast en skiljedom är ingen riktig juridisk instans och det finns inga domare där. Det är tre jurister, en från vardera part och en ordförande som gör upp utanför domstol. Det är något som brukar inkluderas i avtal att tvister ska göras upp i skiljedom snarare än i riktig domstol. Det finns för att företag ska få ett snabbare sätt att göra upp då den vanliga vägen tar rätt mycket tid. Skiljedomar är bindande och går inte att överklaga.

Konceptet med skiljedomar har fått en del kritik ibland. Det är till exempel inte ovanligt att juristerna känner varandra och det finns exempel på där allt var uppgjort på förhand så den ena parten i praktiken inte hade en chans.

Så det vore trevligt om deras tolkning faktiskt togs upp i en riktig juridisk instans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En stilla undran;
Hur många som läser på detta fora har privatkopierat musik, film under det senaste året?
(någon som kan kanske kan skapa en "omröstning"?)

Beror lite på hur du definierar privatkopiering, jag kopierade en hög med mp3 från datorn till ett usbminne för att använda i frugans bil under semestern.
Enligt vad jag har förstått så anser copyswede att envar flyttning av mediafiler är en form av privatkopiering även om du inte ger bort det till någon annan.
Jag kunde förstås tagit med mig 50 original cd i stället, men det är ju mera praktiskt med ett litet usbminne

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast en skiljedom är ingen riktig juridisk instans och det finns inga domare där. Det är tre jurister, en från vardera part och en ordförande som gör upp utanför domstol. Det är något som brukar inkluderas i avtal att tvister ska göras upp i skiljedom snarare än i riktig domstol. Det finns för att företag ska få ett snabbare sätt att göra upp då den vanliga vägen tar rätt mycket tid. Skiljedomar är bindande och går inte att överklaga.

Konceptet med skiljedomar har fått en del kritik ibland. Det är till exempel inte ovanligt att juristerna känner varandra och det finns exempel på där allt var uppgjort på förhand så den ena parten i praktiken inte hade en chans.

Så det vore trevligt om deras tolkning faktiskt togs upp i en riktig juridisk instans.

Öhm, alla tre som dömde var justitieråd, dvs domare i högsta domstolen. Tror man kan utgå från att dom har rätt bra koll på juridiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, alla tre som dömde var justitieråd, dvs domare i högsta domstolen. Tror man kan utgå från att dom har rätt bra koll på juridiken...

Skiljedomstolen egentligen en privat nämn hos Stockholms handelskammare är inte del av rättsväsendet och dömer till fördel av en av parterna, de finns för att lösa konflikter, de tolkar inte lagar. I princip ska man aldrig ta en fråga dit, att Sony-Ericsson inte gick dit är en anledning att de fortfarande inte lyckats ta ut något för mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skiljedomstolen egentligen en privat nämn hos Stockholms handelskammare är inte del av rättsväsendet och dömer till fördel av en av parterna, de finns för att lösa konflikter, de tolkar inte lagar. I princip ska man aldrig ta en fråga dit, att Sony-Ericsson inte gick dit är en anledning att de fortfarande inte lyckats ta ut något för mobiltelefoner.

Såklart de tolkar lagar, de lyssnar på/läser parternas inlagor, läser/tolkar de lagar som berörs och dömer därefter. I detta fallet är det rätt uppenbart att det gått till så om man bara läser utlåtandet, däremot så är det inte prejudicerande på något sätt.