Permalänk
Medlem

sista kollen, tar gärna kritik.

Hej jag har byggt ihop lite av en budget dator då jag inte vill att den ska kosta mer än 7.5k

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4490293/7kdator

jag är jätte intresserad av åsikter om vad som kan göra den bättre, jag vill ha den som en speldator som ska klara av CoD: ghost, BF4 och CS:GO på så bra grafik som möjligt.

Det är första gången jag köper en stationär och är inte super bra på komponenter så om det är något som fattas för att den ska bli komplett så säg gärna tilL

Spelar ingen roll vilket märke komponenter är av bara den presterar så bra som möjligt (har hört att t.ex. intel är bättre än AMD på processorer) men mer än så vet jag inte

Det jag också vill veta är om alla komponenter ens är kompatibla i datorn jag byggde.

Tack i förväg

EDIT: Är det nödvändigt att ha en processorkylare för 400 spänn extra?

Permalänk
Medlem

Jag har inte världens bästa koll på dom bästa hårdvaru konfigurationerna men, jag skulle lägga på ett par hundralappar och köpa en AMD 280 eller 7970 istället (det är exakt samma kort, olika namn), dom går på +-2100 SEK.
Jag tror nog att du inte skulle ångra det ett dugg.
Googla gärna lite jämförelser.

Edit: 7970 hette den.. Jag har inte alla hästar i stallet såhär tidigt på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabidus:

Jag har inte världens bästa koll på dom bästa hårdvaru konfigurationerna men, jag skulle lägga på ett par hundralappar och köpa en AMD 280 eller 7980 istället (det är exakt samma kort, olika namn), dom går på +-2100 SEK.
Jag tror nog att du inte skulle ångra det ett dugg.
Googla gärna lite jämförelser.

Tack fär tipset men prislappen drar iväg på över 8k om jag tar en AMD 280 och jag ville inte gå över 7,5k :/

Permalänk
Medlem

Jo men tro mig det är värt det, jag har själv snålat på vissa komponenter bara för att upptäcka att dom flaskhalsar hela systemet.
Det hela har slutat med att jag fick gå och hosta upp ännu mer för att kunna utnyttja datorn till fullo och det vill du inte vara med om.
500 spänn nu eller 2700 kronor om 3 månader, det kommer du troligtvis ångra senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabidus:

Jo men tro mig det är värt det, jag har själv snålat på vissa komponenter bara för att upptäcka att dom flaskhalsar hela systemet.
Det hela har slutat med att jag fick gå och hosta upp ännu mer för att kunna utnyttja datorn till fullo och det vill du inte vara med om.
500 spänn nu eller 2700 kronor om 3 månader, det kommer du troligtvis ångra senare.

Jo det är sant, ska nog klämma ut några kronor för att det ska vara mer effektivt på lång sikt

Permalänk
Medlem

Med din budget kan jag rekommendera att köpa begagnade grejer, då får du otroligt mycket mer prestanda för pengarna.

Din CPU går ej att klocka så du behöver ingen onödigt dyr CPU-kylare men typ en Hyper 212 Evo är alltid trevligt för att få ner ljudnivån. Skulle även rekommendera, om du nu ska köpa nytt, att du bygger själv och lägger pengarna på en SSD och "K-märkt" CPU så att du kan klocka den.

Permalänk
Medlem

Har du tänkt göra en framtida clockning? Isåfall får du byta moderkort och processor. Blir dock ett par hundra dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt jag är väldigt ny gällande allt om stationära datorer och jag vet inte ens vad clockning är jag kan gå upp till 8k som MAX men efter det så tar det tvär stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korr90:

Som sagt jag är väldigt ny gällande allt om stationära datorer och jag vet inte ens vad clockning är jag kan gå upp till 8k som MAX men efter det så tar det tvär stopp.

Att clocka gör så att man kan ställa in att processorn "jobbar" snabbare en vad den gör från standard inställningar. Men de kanske inte är något man vill hålla på med när man inte har så mycket koll på sådana saker.

Skickades från m.sweclockers.com